Audi A4 krijgt opfrisbeurt

Auteur: , 73 Reacties

Een kleine makeover om de boel weer fris aan te laten voelen.

Je zou het misschien niet zeggen, maar de huidige generatie Audi A4 gaat bijna drie jaar mee. Zo vlak voor z’n derde verjaardag komt Audi met een modeljaar update. De 2019 Audi A4 is op een paar punten aangepakt.

Design is een dingetje bij de laatste Audi’s. Kijk maar naar de huidige A6, A7 en A8. De A4 had nog een redelijk clean ontwerp, echter bij deze update kiest Audi voor een wat drukker design. De nieuwe voorbumper oogt sportiever en leunt wat meer tegen een S- of RS-look aan zonder meteen te overdrijven.

Over de achterkant ben ik iets minder enthousiast. Met nieuwe bumper heeft Audi ook voor een nieuw ontwerp van de uitlaten gekozen. In plaats van een ronde vorm, krijgt de A4 trapezium schoorstenen. Ook nieuw is de ietwat gewijzigde dakspoilert.

Het interieur is grotendeels gelijk gebleven. Zo strak zoals de nieuwe A6, A7 en A8 ga je het nog niet krijgen in deze A4. Audi komt pas met dit nieuwe ontwerp naar de volgende generatie A4. De verkoop van de vernieuwde A4 Sedan en A4 Avant gaan in het derde kwartaal van start. Prijzen zijn nog niet bekend.

Het is woensdagochtend, je moet nog écht wakker worden en we voelen je. We hebben daarom het oude en het nieuwe model onder elkaar geplaatst. Boven is het uitgaande model, daaronder de nieuwe A4.

A4
A4
A4
A4



73 reacties

Nog meer nep luchtinlaten en nep uitlaten? Gelukkig blijft de grote bek behouden. Past er goed bij.
Dat mensen er nog intrappen: zo’n dure Skoda.
@kroon: niveautje weer hoor, chapeau.
@87sandyd:
Onzin antwoord van je, ik koos ooit bewust voor een highline ( toen highline nog highline was bij VW) met leer climate control en de hele meuk ipv een kale duurdere Audi in die klasse.
Dezelfde techniek maar dan minder premijum ?
Ik reed in een betere completere wagen voor minder geld dan Audi kon bieden.
Nu moet ik eraan toevoegen dat ik nooit ruzie met mijn eigen geld heb, en zo zijn er nog meer mensen die dat hele baaaadge gedoe worst zal wezen , curieus was het altijd te zien dat de leasejongens altijd de meer proseur duurdere merken kozen terwijl de eigen rijders altijd naar waar voor je geld keken en veel Ford Mondeo, Toyota Nissan en VW reden.
De eigen rijders hadden altijd minder reparaties en ongelukken, gek is dat toch he.
Ik deed 400000 kilometer met een koppeling en uitlaatsysteem met die VW. Over primijum gesproken…..
@desjonnies: Dat was een Passat B5 waarschijnlijk, technisch gezien was dat gewoon een Audi ;-). Veel te duur om te produceren, maar wel goede auto’s. De Passat erna (en ervoor ook trouwens) is in technisch opzicht een grote Golf.

De Audi A4 heeft niet echt heel erg veel te maken met een Skoda. Niets mis met een Skoda, maar bij de Audi staat alles wel op een (veel) hoger niveau. Het zou mij niet zoveel uitmaken, maar de premium-aanbieders die daadwerkelijk zo’n auto kopen wel ;-).
@willeme:
Inderdaad de B5, daarna voor de 159 JTDm gekozen, die was zeker zo betrouwbaar als de B5 TDi.
@willeme: Inderdaad, bij de B5 lag de motor net als nij Audi in de lengterichting, de modellen die erna kwamen hadden hem gewoon dwarsgeplaatst liggen. Heb ook zo’n apparaat gehad ,een tdi 130 pk comfortline.
@desjonnies: eigen rijders (zoals jij ze noemt) hebben die auto’s zelf gekocht met hun duur verdiende centen en zijn precies om die reden hoogstwaarschijnlijk een stuk zuiniger op hun auto’s. Leaserijders hoeven het onderhoud niet zelf te betalen. Ik denk dat dat er zeker mee te maken heeft en echt niet het feit dat een Audi eerder kapot gaat dan een VW.

Ik heb zelf meerdere auto’s van beide merken gereden en heb ervaren dat een Audi echt wel een stuk beter in elkaar zit. Is een Audi dus premium? Ja volgens mijn ervaringen zeker. Kan ook een Audi kapot? Ja natuurlijk, maar dat geldt voor elke auto.


@kroon: Jij bent zeker ook tegen een M-pakket op een gewone BMW? Als het mooi is, dan kan het best voor mij. En ik zou liever meer betalen voor deze dan dat ik met een skoda zou rijden. Niet dat er iets mis is met skoda, maar het mist toch wat uitstraling.
@fejjie: Nee hij is van het type: “ik heb net een fiat doblo gekocht, maar als je je ogen een beetje dichtknijpt is t net een BMW”
@kroon: Alleen het platform hè. Omdat je vrouw borsten en billen heeft is het ook nog geen Doutzen Kroes.
Bedankt voor de glimlach op mijn gezicht :)
Beter dan dit is het niet te verwoorden.
@michaelb: ‘ik heb liever een Catherine Keijl dan een Dionne Stax’
@michaelb: en toen zat mijn ontbijt tegen de vooruit :)
@michaelb: dat is het grappige, dit platform is ook compleet anders. De Skoda staat op VW-platforms (motor overdwars voorin).

De A4 staat op een Audi platform, dus motor in lengte. Zit dus wel een verschil in met de Superb.
@willeme: Octavia dacht ik? Ook MKB?
@michaelb: Octavia, Superb, A3, Polo allemaal MQB. Maar de A4 niet, die is MLB.
@kroon: dus je rijd ook liever in een Toyota ipv een Lexus? Skoda was een opzichzelfstaand Tsjechisch merk die opgekocht is door VW, iets wat de auto alleen maar den goede is gekomen. Het komt niet in de buurt en kwaliteit van Audi
@ri_ck: audi was voorheen auto union, wat door Volkswagen gekocht is.
@eelco74:
DKW, de grootste ellendebakken ooit.
Als je de eerste Audi’s ziet, laat maar.
@ri_ck: klopt! De Skoda’s gaan minder vaak kapot!
@kroon: wellicht is het hier nep, maar bij mijn daily zei men (iedereen om mij heen) dat het nep was maar ben er laatst achtergekomen dat het gewoon echt 2 uitlaten achter zitten en die chromen randen zowaar ook echt zwarter worden van de uitstoot. Geldt dus niet voor elke auto.
@ghost: Dus dan is het toch nep?
@berlinetta: De uitlaatstukken zitten los in die monden, omdat de monden vastzitten in de bumper maar een uitlaat net als de motor moet bewegen. Zo kun je wel een mooie uitlaat maken voor je auto, maar alles ook heel houden. Je kan het nep vinden, maar het ziet er gewoon tof uit en in de kou zie je netjes aan beide kanten rook eruit komen. Gewoon een prima oplossing van de designers. Maar als jij liever een roetzwart pijpje ziet, dan mag dat natuurlijk ook. Dan moet je deze auto gewoon lekker links laten liggen ;)
@stefje: Oh nee ik ben er niet op tegen. Ik vind het – mits juist weggewerkt – wel fraai hoor. Maar in mijn ogen blijft het wel nep ;) that’s all.
@berlinetta: ja ik snap idd wat je zegt, in die zin is de uitlaat-uitmonding nep, want dat is feitelijk een bumperdeel met erachter de echte uitlaat. Echter, in mijn optiek en dat was ook waar ik de reacties om mij heen van kreeg, was dat de bumperdelen er zaten maar geen uitlaat erachter dus in die zin nep.
Voor mij is nep dus als er geen uitlaatgassen uitkomen. Het is net hoe je er tegenaan kijkt. Zoals Stefje hierboven ook al verduidelijkt, is het een design dingetje wat ik prima vind ogen.
@ghost: Daar moet ik je gelijk in geven. Ik vind het zelf ook wel fraai in dit geval. Audi heeft er de laatste tijd echter wel een handje van om de plank mis te slaan met haar “uitlaten”.
@kroon: @dijan: kom er maar met een gestrekt been in!
@rufctr01: ik vind jou ook best wel een jankert(mijn mening)
@kroon: terechte commentaar. De A4 is echt de fletste auto op de markt. Extreem saai.
@dromedaris: zullen we dat statement even subjectief houden? Zo in het rood of als (R)S4 vind ik het een hele strakke auto. Liever deze dan de zwaar verouderde 3-Serie.
Zeer subtiel, op zich wel weer netjes. Ondanks dat ik persoonlijk veel meer van de ronde uitlaten ben, vind ik het hier, zeker bij de sedan erg geslaagd. Die sedan lijkt haast wel een Alfa van achteren!
@dutchdriftking: op foto 14 idd een beetje als een alfa
Zijn die uitlaten voor alle motorisaties? Ik vind het wel mooi, helaas is die van mij al besteld met één lullig uitlaadje..
@r525: Retrofitje nadat je een boompje moedwillig hebt aangetikt kan nooit kwaad toch?😂
@r525:
Misschien mag je wel eentje hebben van de dealer, als je hem zelf uitlaaDt.. 🤪
Ik heb geen harde cijfers maar ik heb het idee dat deze generatie in NL geen enorm succes is. Zie ze niet superveel rijden terwijl ik de vorige generatie nog zeer regelmatig tegenkom. Vind het ook wel een hele subtiele update. Niet echt baanbrekend ofzo.
@E34M5Touring: particulier worden ze amper verkocht. In de lease worden wel wat 1.6 TDI Ultra’tjes op kenteken gezet maar vergeet niet dat je dan een mega dure auto hebt, die standaard vrij kaal is, en alsnog mega veel bijtelling betaalt omdat de nieuwprijs gewoon hoog is. Er zijn simpelweg voordeligere alternatieven en dat zal naar mijn mening ook de reden zijn dat je deze niet veel ziet.
@ghost: De vorige was net zo duur en die zag je werkelijk overal. Heb het idee dat dit model gewoon niet zo aanslaat.
@e34m5touring: ik heb het idee dat imago óók steeds zwaarder leeft bij de uitstraling die veel bedrijven (willen) hebben. En in alle eerlijkheid, leaserijders met bijv. een Audi, Volvo of BMW onder de kont laten zich in hun weggedrag nog al eens eh… stigmatiserend zien. Een soort van alfamannetjes gedrag zeg maar.

Bij mijn vorige werkgever werden om die reden de SUV’s in de ban gedaan en ook werden diverse Duitse premium auto’s aan het einde van het leasecontract vervangen door Skoda’s, die toch wel een bedaagder imago uitstralen. En bij een maat van me precies hetzelfde: die mag z’n Volvo V40 van z’n werkgever straks óók omruilen voor een Octavia 1.6 TDI.
@rrrobert: Heeft dat laatste niet ook gewoon met kosten te maken? Die V40’s zijn behoorlijk duur in de lease. Heb laatst eens gekeken bij mijn eigen werkgever wat al die leaseauto’s kosten. Voor de prijs van die V40 kun je bij andere merken een segment hoger rijden.
@rrrobert: Dat zal wellicht een deel zijn idd. Maar ik zie zat 3 series en vooral veel C Klasses. Dus die markt is er wel. Maar om de een of andere reden zie ik de A4 heel weinig. Terwijl er in m’n regio 2 enorme Audi dealers zitten (Huiskes Kokkeler en Pouw). Hier zie ik vooral erg veel C Klasses. Maar de vorige gen A4 zie je hier ook enorm veel rijden nog.
@e34m5touring:
heeft alles met de huurprijs te maken voor dat soort hokken, die worden nooit gekocht.
@E34M5Touring: bijtelling is ook omhoog gegaan, wellicht net het omslagpunt?! (Ik heb verder geen verklaring of idee).
@ghost: Ja de cijfers die willem hieronder heeft doen toch echt vermoeden dat er geen interesse in is. Bijtelling hebben ze allemaal last van. Zelfs de stokoude 3serie doet nog meer aantallen dan de A4. Vind ik wel bijzonder. De vorige deed het toch echt een stuk beter.
@e34m5touring: Dat idee heb ik ook. Ik vind hem veel beter gelukt dan de vorige A4, maar ik zie hem vrijwel nooit rijden. Dit terwijl de 3-series en de C-klasses je om de oren vliegen. Die zijn dan ook wel wat ouder, maar toch opvallend.

De facelift vind ik verder niet zo boeiend. De voorkant is er in mijn ogen niet op vooruit gegaan. De achterkant vind ik wel mooier geworden, maar het was niet per se nodig. Denk ook niet dat dit nu plots veel gaat veranderen in de aantallen.
@E34M5Touring: In Duitsland voor mijn gevoel hetzelfde, terwijl ik de station toch echt de mooiste in z’n segment vind.

Tot een jaar geleden was de A4 echter wel een stuk duurder in de lease dan een vergelijkbare 3-serie of C-klasse. En bij gelijkwaardige uitrusting en motorisering moet je wel een enorme Audi fan zijn om die twee modellen dan te laten staan.
@e34m5touring:

Ik heb de harde cijfers voor je! Samengevat: de A4 (B8) deed het best aardig: in het eerste jaar bijna 8.000 stuks, daarna heel stabiel 4-5.000 auto’s op jaarbasis. Van de A4 (B9) worden er minder verkocht in NL. In 2016 nog bijna 3.500 stuks, het jaar daarna haalde Audi de 3.000 niet eens. De teller staat nu op net geen 1.500 stuks.

Audi heeft vooral veel concurrenten uit eigen huis: de A3 limousine, A5 sportback en Q5 verkopen niet onaardig.

Aan de andere kant, BMW en Mercedes zitten ook met dat probleem. De C-Klasse verkoopt véél beter. In 2015 nog dik 6.000 exemplaren, meer dan 3.600. in 2016 en dik 3.300 in 2017. Op dit moment staat de teller op hetzelfde niveau als de C-Klasse. Voor de 3 Serie geldt hetzelfde ongeveer. In 2015 nog bijna 4.000 stuks, in 2016 meer dan 5.300 en in 2017 alsnog 3209. Ook de 3 Serie verkoop dit jaar EXACT even goed als de C en A4.

Voor Nederland moet er wel bij aangetekend worden dat de zowel de C-klasse als de 3 Serie als PHEV leverbaar is geweest. De C350e en 330e waren kortstondig zeer populair. Sowieso zijn de verkoopcijfers van de afgelopen jaar niet heel representatief om de (werkelijke) interesse te meten van een auto. De bijtellingstarieven en belastingverschillen waren dermate groot dat het volkomen logisch is om naar vier A4’s een Outlander voor de deur te zetten. Pas nu zijn de verkoopcijfers wat ‘eerlijker’.
@willeme: Toch bijzonder dat zelfs de 3 serie nog zoveel verkoopt. Want zo enorm veel van die 330e’s zijn er ook niet gesleten geloof ik. Die viel al vrij snel uit de lage bijtelling toen meen ik. Bedankt voor het uitzoeken!
@e34m5touring: Jawel, die 330e heeft het een tijdje goed gedaan. Zo spotgoedkoop als de Outlander was ‘ie niet (daar was ‘ie een jaar te laat voor), maar hij was te verkrijgen met lage bijtelling. Dat scheelde zo bijna 2.000 exemplaren. Dus in relatieve zin deed die A4 het niet zo slecht, alleen was een hybride of PHEV variant geen slechte optie geweest. Eigenlijk een schande, want de A4 was moderner dan de andere 2…
tikie saai wel
Audi… ik zei het al eerder maar wat lopen ze te kutten met die uitlaten.
Oud of nieuw, vind ze allebei mooi ingetogen.

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het kan aan mij liggen, maar de sedan A4 heb ik amper zien rijden. Wordt de Avant dan zoveel veter verkocht?

OT: Leuke facelift, subtiel maar ziet er net wat strakker uit :)
@tdu2zonda: je denkt dat je de A3 limousine ziet rijden, maar stiekem ben je de A4 al heel vaak tegen gekomen.
@awesome: hahahaha, zou ook kunnen ja ;p
Zo’n A4 sedan in Sepang Blauw! Het blijft toch lekker! Wat zou ik die graag als RS4 Sedan terugzien.
Een ander voorbumper, achterbumper en volgens mij is het spoilertje boven de achterruit iets anders
@rufctr01: Goed gelezen!
@rufctr01: Volgens mij staat erboven ; OPFRISBEURT.
Ik vind die skinny ass achterlichten nog steeds veel te iel.
Ik wist niet dat die al drie jaar op de markt was
@pindakoning: en volgens mij verkoopt deze A4(B9) een heel stuk slechter dan de voorgaande versie (B8)..
@lebeaunl: daar hebben veel auto’s in deze klasse op het moment last van. Men gaat blijkbaar steeds kleiner rijden.
Eerlijk is eerlijk; het nieuwe geïntegreerde-achterbumper-uitlaat-design-concept is mooier dan de oude ‘hier-eindigt-het-design-want-hier-komen-de-uitlaten-look’. Voorkant is anders om het anders in mijn ogen. Heb helemaal niks met Audi maar toch een strakke bak.
Weer helemaal bij de tijd met twee grote nepuitlaten voor de instap leasediesel.

Optisch stoort het me echter minder dan bij de 5-Serie. De voorkant is wel minder, dat grijze verticale plastic doet de auto hoger lijken dan hij is, terwijl de oude inzetstukken de auto optisch breder maken.

Die hele Q2 invloeden doen sowieso afbreuk aan het typische strakke Audi design.
Maar de lelijke ventiliatieroosters voor de bijrijder en de dode knoppen zijn niet verdwenen, gemiste kans.
Wat me erg tegenvalt bij de A4/A5 is het dashboard. Is dit nou het fameuze geweldige interieur dat BMW en Mercedes volledig moet wegblazen? Ik vind het er maar kaal uitzien en dan niet op die goede bauhaus manier van de A3, maar op de ‘goedkope’ manier. Audi geeft trouwens ook toe dat het permanente opplakscherm een kostenbesparing vormt omdat ‘toch niemand het wegzakkende scherm zoals in de A3 zou gebruiken’. Zwaktebod dus. En die onnodig ogende naad ernaast is eveneens graflelijk. De aankleding van de deur lijkt recht uit 2000 te komen en het plastic van het dash voor de passagier oogt knalhard.

IMO is het ietwat barokke interieur van de C aantrekkelijker en zelfs in vergelijking met de stokoude 3-serie zie ik niet zoveel verschil…
@jaapiyo: Dan moet je er even in gaan zitten. Het interieur van de A4 staat ver boven de 3 Serie als het gaat om materiaalgebruik en afwerking. Maakt een meer solide en duurdere indruk dan het interieur in de BMW (dat meer op het niveau staat van de Giulia, XE en IS300). Persoonlijk vind ik de C-Klasse geslaagder. Die barokke stijl heeft uitstraling en het niveau is ook hoog genoeg.

Om eerlijk te zijn: in al die auto’s moet je flink opties aanvinken om er wat van te maken. En ze zijn allemaal nog moeilijk krap ook.
Ik denk dat Audi designers van Apple aangenomen hebben
Volgens mij voelen ze de hete adem van de nieuwe v60 al in hun nek…..
Ik heb het idee dat deze auto hard aan het falen is, want ik zie ze haast nooit rijden. Op zich niet zo vreemd, want als ik “premium” wil rijden, doe ik dat niet in een auto die – vooral aan de achterkant – veel weg heeft van een Skoda (met alle respect). Sterker nog, ik zou dat geld liever neertellen voor een full option Skoda Superb dan een kale A4.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).