
De neppe Rolls-Royce uit Rusland is hier!
Het spreekt voor zich dat de Moscow International Auto Show (MIAS) grotendeels in het teken staat van Russische producten. Naast de mogelijk toekomstige Lada Niva, krijgen we een nog spectaculairdere auto voorgeschoteld. Het Russiche Aurus heeft vandaag namelijk de doeken getrokken van de productieversie van de limousine van Vladimir Poetin.
De Russische presidentiële limousine is vandaag officieel onthuld voor het publiek. Althans, de aanwezige media heeft een aantal platen mogen schieten van de bolide en reeks details te horen gekregen. Afgezien daarvan lijkt het alsof we ons nog bevinden in de jaren ’80, de periode voordat Gorbatsjov de wereld kennis liet maken met glasnost. Een officieel persbericht met voldoende foto’s hebben we voorlopig namelijk nog niet in handen.
Gelukkig is er dankzij de hive mind van het internet alsnog het een en ander boven komen drijven, zoals een klein aantal persplaten en een spec sheet.
Hoewel in Russisch geschreven, kunnen we hier een aantal specificaties uithalen die vervolgens door de internationale media worden bevestigd. Allereerst de aandrijflijn. In tegenstelling tot claims in eerdere berichten, blijkt de Aurus Senat niet direct voorzien te zijn van een V12. In plaats daarvan wordt hij bij aankondiging aangedreven door een 598 pk sterke 4,4-liter twin-turbo hybride V8. Ergens logisch, daar de krachtbron naar verluidt met behulp van Porsche tot stand is gekomen. Schakelen gebeurt middels een negentraps automaat.
Het instapmodel is 5,63 meter lang, de Limousine is met zijn 6,63 meter exact één meter langer. Het verschil in gewicht is aanzienlijk. De kortere sedan weegt een forse 2.740 kg, de Limousine breekt met zijn 6.205 kg ongetwijfeld de weegschaal. We vermoeden dat de Limousine, net als de presidentiële bolide, voorzien is van de nodige ‘versteviging’.
Terwijl de buitenzijde je er haast van weet te overtuigen dat je naar een aangepaste Rolls-Royce aan het kijken bent, lukt het de binnenkant nagenoeg hetzelfde te bereiken. Volgens Aurus is de ruime binnenkant uitgerust met neerklapbare tafels, een koelkast, allerlei fijne materialen (leer, hoogwaardig metaal) en twee kristallen drinkglazen van het automerk.
Momenteel heeft Aurus nog niet bekendgemaakt hoeveel de Senat precies moet gaan kosten. Wel weten we dat de auto begin volgend jaar in de (Russische) prijslijsten verschijnt. Men spreekt momenteel over ongeveer 10 miljoen roebel voor het goedkoopste exemplaar. Dit is omgerekend 125.000 euro. De modellen daarboven zullen ongetwijfeld duurder zijn, zeker aangezien er nog een hoop varianten aankomen. Naast de nog aan te kondigen V12-configuratie, mogen we naar verluidt nog een cabrio en een SUV-achtig model verwachten. Binnen enkele jaren wil Aurus er jaarlijks ongeveer 5.000 modellen uitpompen.
Zit er nou een enorme deuk in het linker voorscherm?
@koen0373: gratis optie
Een Chrysler 300C gebouwd door Russische ingenieurs, met Russische techniek, DE auto als je fan bent van Alfa Romeo maar je vind Italiaanse techniek te betrouwbaar.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wel jammer dat ze niet wat meer eigen eigen stijl hebben, dit is toch een beetje een kruising tussen een Phantom en Rover 75. Beter gelukt dan die twee maar bepaald niet origineel.
@mashell: hebben de Russen bijna nooit gehad. De oude ZIL en ZIS (L van Lenin, S van Stalin) waren tot halverwege de jaren ’60 gebaseerd op een vooroorlogse Packard. Met de motor van een Buick…
Hij doet me vaag ergens aan denken maar waaraan?
@mcarre: Poetin?
Ik dacht dat alleen Chinezen goed konden kopieëren….
@ks86: is dit een goed kopie? De Chinezen doen het toch echt een stuk bezig
Niet de eerste Russische Rolls Royce kopie: https://en.wikipedia.org/wiki/Klimov_VK-1#/media/File:Klimov_VK-1_jet_engine_from_MiG-15bis_(c-n_1B01524)_front_3-4_view_starboard_side.jpg
@pomoek: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Klimov_VK-1_jet_engine_from_MiG-15bis_%28c-n_1B01524%29_front_3-4_view_starboard_side.jpg/2560px-Klimov_VK-1_jet_engine_from_MiG-15bis_%28c-n_1B01524%29_front_3-4_view_starboard_side.jpg
@pomoek: als dat motorblok erin zit moet hij wel vooruit gaan denk ik
Ik vond die one/off op basis van een BMW 6 serie mooier.
@spidermann: edit Volga M-21 op BMW 850 basis.
Als je snel kijkt vind ik die koplampen wel wat weg hebben van de koplampen van de vorige A8
Beter goed gejat dan… Maar of dit nou goed is…
6200 kg….
Zal wel komen omdat de CIA op talloze plekken afluisterapparatuur en verborgen camera’s in de chrysler-onderdelen verstopt heeft…
En de KGB hetzelfde heeft gedaan met de Russische onderdelen…
Voor je het weet ontketen je als nietsvermoedende eigenaar per ongeluk de Derde Wereldoorlog als je het met je privéchauffeur het over de politiek hebt.
Ik vind’m wel geinig. Zal de meest steile afschrijvingscurve in autoland hebben. Over een paar jaar een volslagen bonkers automobiel voor weinig!
Lijkt me wel wat.
@ikschrijfookoverautos Wow… Jaarlijks 5000 modellen? Dan mogen zij wel een flinke design afdelingen opzetten…
Als je erop googled kom je betere foto’s tegen.
Is dit nuttig? Ik bedoel, een nieuw luxemerk uit de grond stampen, met conventionele motoren?
Het idee van Poetin om z’n “eigen” Russische limo te hebben past natuurlijk vooral in z’n propaganda, maar waarom dan niet proberen zo innovatief mogelijk te zijn, en dus meteen elektrisch te gaan? Makkelijk gezegd natuurlijk, maar over vijf jaar is dit bedrijf failliet of, waarschijnlijker, aan het (staats)infuus…