Aan deze 6 details herken je een Mercedes-AMG S65

Auteur: , 68 Reacties

De Mercedes-AMG S65 is een schitterende auto, gemaakt met de gedachtengang dat iemand die 2 ton voor een AMG S-Klasse betaalt mischien ook wel 3 ton wil betalen voor 4 cilinders extra. Maar hoe herken je de topper?

De nieuwe Mercdes-Benz S-Klasse is een regelrecht schot in de roos. Bij de ontwikkeling ervan liet Daimler zo min mogelijk aan het toeval over, maar als een technisch perfect product er niet uit ziet koopt alsnog niemand het. Gelukkig streelt de S-Klasse in al zijn gedaantes menig oogbal, en dus stromen de euro’s binnen in Stuttgart.

Een jaartje na zijn introductie wordt de peperdure en zeldzame S65 AMG toch nog aardig vaak gefotografeerd op de hot spots, zoals hier voor een Londens hotel. De dubbel geblazen 5.980 cc grote V12 onder de kap produceert (mits alle 24 bougies goed werken) 630 pk tussen 4800-5400 tpm en 1000 Nm van 2300 tot 4300 tpm. in 4,3 seconden zoef je naar 100 km/u, maar bij een iets rustigere rechtervoet bedraagt het normverbruik 11.9 l/100 km.

Uiteraard zullen er ook nu eigenaren zijn die hun lagere S pogen om te bouwen tot S65, zonder dat iemand het doorheeft. Best wel lame, en de bron van onbewust verkeerde tags op autojunk. Daarom presenteert ome Smoke 6 kenmerken waar je de S65 Sedan (er is ook een coupé, maar die doen we misschien later) herkent. Hou deze checklist dus altijd bij de hand als je aan het spotten gaat:

1. Een grille met 3 chroomomrande louvres

Mercedes S65 grille

Of 6 twin-louvres, zo je wilt. Rechtstreeks overgenomen van de W221, hoewel ze op de modernste S65 stukken subtieler ogen. Ze sluiten niet meer op de omlijsting van de grille, en hebben bovendien een vloeiende wigvorm, in plaats van de meer recht-toe-recht-aan oplossing bij de vorige generatie. Zie wat we bedoelen op het plaatje hieronder:

Mercedes S65 grille

De S65 onderscheidt zich van de S63, die 4 louvres heeft.

2. S65-specifieke uitlaten

S65 uitlaten nieuw

De S65 kreeg een nieuw uitlaatdesign, dat dicht bij dat van de S63 ligt. Beide zijn rechthoekig en dubbel, maar bij de S65 zit er nog een extra chroomrand omheen. De exemplaren zijn een stuk mooier dan de vorige 65-uitlaten, die op een brilmontuur leken.

S65 uitlaten oud

3. De S65 is altijd verlengd

Lange S65 is lang

Mocht je dus een ‘S65’ op standaard wielbasis tegenkomen, dan weet je dat je naar een fugazi AMG kijkt.

4. V12 BITURBO-badge op de flank, en -logo op de tellers

V12

Een paar letters zijn zo geplakt, dus mocht je de kans krijgen de auto even van binnen te bekijken: werp een blik op de tellerpartij.

5. Chroom, chroom, chroom.

Chromeo

Chroom

Niet alleen de grille, ook de raamlijsten, luchtinlaten (flics) en de ‘bodemplaat’ zijn rijkelijk van chroom voorzien. Too much? Mwah, eigenlijk vind ik van niet.

6. Analoog IWC-klokje in het interieur

S65 klokje

Elke S65 heeft standaard zo’n kek AMG-specifiek klokje van IWC uit Schaffhausen in de console. Dit betekent dat je gespotte exemplaar ook nog een S63 kan zijn (hoewel: wie bouwt zijn S63 nou om tot S65?), dus kijk voor de zekerheid even op de tellers, of er V12 staat, en niet V8.

Ook bijzonder: de fysieke ster op de motorkap, iets dat je tegenwoordig steeds minder ziet bij Mercedes.



68 reacties

Dit begint als een buzzfeed-artikel te lijken. “7 redenen…” Of “Top 4 van…”.
@stfu: lijstjes trekken kijkers, en ik heb daar geen probleem mee.

OT: geinig, ik kijk meestal niet naar de interieurs van de auto’s maar daar blijkt dus best veel informatie verstopt te zitten!
@stfu: Volgende week een artikel; “Je gelooft nooit wat deze auto kan. Omstaanders barsten in tranen uit”
@rubentheys: Haha precies. De online media van tegenwoordig… Totaal niet meer hun best doen, maar makkelijk scoren met OMG-achtige teksten.
@rubentheys: 9 dingen die je met een Twingo kan (nummer acht “blew my mind!”) … en dan per ding moeten doorklikken :D
@stfu: Wat wil je dan, het hele weekend oude berichten op de voorpagina van Autoblog zien? Het is weekend, en dat betekent dat er niet of nauwelijks iets nieuwswaardigs te melden is. Logisch dat een website (en zeker Autoblog met hun luchtige insteek) dan allerlei filmpjes, lijstjes en dit soort artikeltjes gaat plaatsen. En als je dit van het niveau Buzzfeed vind, sla je het toch lekker over en ga je bijvoorbeeld in het artikel onder deze kijken hoe een Ferrari FXX K z’n V12 lekker laat brullen?
@Edge: Ik kan me trouwens ook voorstellen dat ze bij Autoblog gewoon eens vrij willen zijn op vrij-zat en zondagavond.
@sydney: Nee, die moeten 24 uur per dag werken voor hun geld.
@Edge: Jemig. Zo serieus was mijn post niet hoor. Neem een chillpill en zie mijn nickname 8)
Dat chroom en die wielen….vreselijk.
De grill wist ik nog niet wist wel dat er verschillende grillen waren met aantal strepen erin maar ik wist niet het verschil tussen s63 en s65 grill. Overigens ASV Veghel heeft er eentje sinds 2 weken naast hun s63 g63 6×6 en nog veel meer amg speelgoed.
Aaaah…voor ons autobloggers behoort dit tot parate kennis!
Wat een machtige auto is zo’n s65 ook
De chromen ondergril kan trouwens ook worden gedeselecteerd mocht je dat iets te blingbling vinden. Dus je kan best een S65 AMG tegenkomen met een standaard S63 AMG ondergril ;)
@kets: Zal mij niet verbazen, omdat ik het bij de S63 AMG persoonlijk mooier vind, alleen denk ik dat er weinig mensen dat zullen doen. Die kopen veelal zo’n wagen om “gezien” te worden.
Zijn de tellers geen display geworden in deze generatie S-Klasse? Dan kan je ‘V12 Biturbo’ er niet op aflezen als hij geparkeerd staat, hé.
@Yeelen: ook het eerste wat ik dacht. Maar Is,dat ook zo?
Meest markante detail is de dikke nek van de eigenaar..
@norge: **pling**
Ik hoor de ‘reactie van de dag-meter’ uitslaan.
@norge: jaloers jaloers jaloers … sssht
@rikdep: Zeker een dikke nek?
@norge: heel dik. Als je er problemen mee hebt dat sommige mensen in de maatschappij gewoon wél weten hoe ze geld moeten verdienen in plaats van bankhangen of een uitkering aanvragen, dan hoor ik dat graag.
@norge: slapend rijk worden bestaat namelijk niet
Is een beetje moeilijk om naar de tellerpartij te kijken als hij ergens geparkeerd staat, want digitaal. En het is ook zo raar om je gezicht tegen het raampje te duwen met iemand achter het stuur
Inderdaad een bijna perfecte auto, een minpunt vind ik het gebruik van het hele chroom in de voorbumper lijkt teveel kippengaas, vind ik beter gedaan bij de S63 AMG.
Jullie vergelijken nu een oude met een nieuwe. Beter nieuw en nieuw doen s63 vs s65!
Chroom zou ik dr uit halen, dat kun je fabrieks-af ook gewoon zwart bestellen. Dus dat is niet specifiek V12 AMG.
@E34M5Touring: hebben ze niet gewoon “shadowline” zoaks bij bmw ;)
Die grille is niet exclusief op de S65 te vinden hoor, de Mercedes-Maybach heeft hem ook. Maarja, dat verschil zie je wel aan de lengte, die enorme putdeksels van velgen en de Maybach-badges overal.
@Edge: Juist, het lijkt me voor zich spreken dat de autoliehebber een Mercedes(-AMG) en Mercedes-Maybach nog wel uit elkaar kan houden :)
Ondanks dat dit een zeer sterke en goede wagen is, heb ik toch liever een Flying Spur V12 of een RR Ghost V12 of even wachten op de nieuwe BMW 760li
Dat je hem al kunt bestellen en in bezit kunt bekomen, is al één aspect, echter, ik vermoed dat diegenen die hem daadwerkelijk kunnen permiteren, hij meestal als aanvulling op hun meestal al uitgebreid wagenpark, die zullen hem denkelijk niet alleen in deze S65 AMG uitvoering bestellen, maar ook in een mogelijk 1.000 pk motor uitvoering door Brabus, en voor zover mijn bronnen kloppen, zouden er al enkele superrijken Brabus hiervoor gecontacteerd hebben, zelf zal ik daar ook bijhoren, eens mijn zakelijke deals rond zijn, iets met miljoenen euro’s, om te laten uitgroeien naar enkele miljarden..
@exclusieviteitsfreak: Pas maar op wat je hier loopt te trollen, voor je het weet krijg je een doos met zestien gebakjes toegestuurd.
@sydney: Ik denk dat ik beter Mark Zuckerberg niet teleurstel met valselijke aankopen.
@exclusieviteitsfreak

Natuurlijk pik, wat vind Markie(jij mag vast Mark zeggen toch?)ervan dat je allemaal beursgevoelige informatie in je steeds hilarischere post naar buiten brengt? Waarschijnlijk vind ie er helemaal niks van hé?Annyway’s Ik ga nu even in m’n op donkere materie aangedreven privé X-wing richting het door mij afgehuurde Amstelhotel waar een trio van de opgegraven Elvis,Michael Jackson en Sebastian Bach een curlingdemonstratie zullen weggeven.

Een ding moet je nageven; exclusief ben je zeker.

Grotere gekkies ga ik vanavond niet tegenkomen.
@sydney: Tja man, ik ben nu éénmaal aan de top van de zakenwereld en bankierswereld geraakt, en handel ernaar.
@exclusieviteitsfreak: Het enige wat in de top is geraakt is je bovenkamer.Als een puber met aandachttekort ergens op een zolderkamer ver verwijdert van enig realiteit.Je grammatica (toevallig ook aandelen in komma’s?) zecght alliz.

Wij nemen er nog eentje op je, want hier ben je samen met de Stoli-Cola de hit van de avond!
@sydney: Sukkelaar toch . . .
@sydney: Drugs en alcoholverslaade dat je bent, neuk je grietjes alvast maar plat . . .
@exclusieviteitsfreak: Nou,nou voor iemand in de, hoe was het ook al weer? ‘ de top van de zakenwereld én de bankierswereld’ (hoi contaminatie) bezig je nogal wat onkuise taal.Het wachten zal zijn op je eerste KK.

Je weet zelf. ;)
@sydney: ah man, zelfs de oprichter van Autoblog weet nog niet eens met wie ik effectief bezig ben . . .
@exclusieviteitsfreak: Shit, my bad.Ik was in de veronderstelling dat de ‘oprichter’ van Autoblog nu juist wél op de hoogte was.Stom van mij.Dat maakt alles natuurlijk anders.Nogmaals mea culpa.Maarre effe tussen ons hé? Niemand kijkt mee.Waar ben je dan ‘effectief’ of voor stollie’s als ik; doeltreffend mee bezig?Strikt geheim uiteraard,ik bedoel zelfs AB weet er niet van maar een tipje van de sluier kan toch wel? Please?

Wachtend met een stollie aan de bar op jouw antwoord,

Sydney.
@exclusieviteitsfreak: Pikkie, kom op nou.Het was toch niet boos bedoeld allemaal.Je hebt wat rare dingen geroepen,maakt niet uit gap.Ik heb je hulp nodig want ik wil ook graag ooit een auto bezitten.Net als jij.Misschien ook wel een mooie.Een nieuwe.Net als jij.Ik zou zo allergraagliefstever ooit een keer in een nieuwe mooie auto willen zitten.Net als jij.Wowie, dat zou toch eens mooi zijn.

Laat wat van je horen vriend.

Yours truly.

Sydney.
@sydney: Ok dan, ik ben zinnens om een opname-studio-complex te laten ontwerpen en te bouwen volgens mijn artistieke visie, en dat in samenwerking met vakspecialisten, en zal het complex er aan de buitenkant uitzien als een overdekte renbaan voor paarden, met de bijhorende stallingen, zoals je kan zien via de site : http://www.geerkens-hippico.be , met een totaalheid van hoogstwaarschijnlijk 8 grote studio-rooms in Paleiselijke grote en afwerking, zelfs een garage met een geïntegreerde bar zal voorzien worden, en dat op een groots landgoed, meer laat ik weten eens we elkaar persoonlijk zullen zien, en liefst in het gezelschap van enkele Klasse dames.
@sydney: Het is straffe kost te noemen, tuner Mansory heeft al een S65 AMG met zijn 630 pk, ogetuned naar 1.000 pk : http://www.mansory.com .
@sydney: Dat moest opgetuned zijn.
@sydney: Ik heb de gegevens via de site nog eens nader bekeken, en het is frappant te noemen dat het om een S63 AMG gaat, dus niet om de S65 AMG, straffe kost alvast met een V8 motor.
@exclusieviteitsfreak: Teveel wolf of wallstreet gekeken ofwa?
@exclusieviteitsfreak: Dromen mag. Stuur maar een kaartje als het moment daar is, gaan wij kijken of je jouw S65 stiekum een versierde S300 BlueTEC Hybrid is… lol
@bietje: bovenstaand antwoord was voor jou bedoeld, verkeerd aangeklikt dus . . .
Lekker, trivia voor de echte auto nerd. Me like!
“Bij deze designtaal volstaan drie letters om indruk te maken: AMG. De AMG styling bestaat uit een specifieke voorbumper met glimmers in hoogglanzend chroom, een achterbumper met inzet in hoogglanzend chroom en sideskirts met inleg in hoogglanzend chroom.” En natuurlijk “AMG gesmede velgen met in multispaaksdesign, keramisch hoogglanzend gepolijst”, aldus MB.

Een auto die indruk maakt door veel hoogglans chromen “glimmers”, ik vind het ekt skitterend.
Altijd handig voor de spotters! Zulke artikelen mogen wel vaker!
Tsja ik vind het chroom tacky en kan me nu niet voorstellen dat ik voor deze ietwat verouderde motor zou gaan ipv de S63 als dit de verschillen zijn. De vorige S65 had in ieder geval nog die kekke exclusieve ruitjes in het leder.

Maar misschien als je die 8 of 9 nullen op je bankrekening hebt staan verandert er iets aan je houding en is het simpel een kwestie van ‘lachen toch waarom niet’. Alsnog balen dat ze ‘m niet als korte versie aanbieden want die vind ik toch wat beter in balans qua looks.
Waarom vergelijken jullie de nieuwe s65 amg met de oude s63 amg? Het verschil tussen die 2 generaties is wel duidelijk..
Jammer dat ze niet de eerste S65 AMG erbij halen. Zijn er niet veel van gebouwd, maar ook met de twin turbo V12 en 612pk. Zag er laatst een in Dld te koop staan voor 33.000 met 70k op de teller. Voor een fractie van de prijs ben je net zo snel!
Fysieke ster op de motorkap, heel erg gaaf. Jammer dat dat veelal verdwijnt…
Dat chroom is teveel van het goede mag minder
Het zou echt mooi en compleet zijn als BMW met een M7 en Audi met een RS8 zou komen voor een eerlijke vergelijk.
Anders een dikke Bentley, Rolls of Jag.
Leuk artikel. Zoiets mag van mij wel vaker voorbij komen.
Tikje ordinair maar wat een blok in merc. Heerlijk zo’n v12 maar doet niet veel onder voor de v8.
Droomauto!!! Kwijl kwijl
Wel een lelijk stuur.
Koop liever een audi s8. hij is sneller, goedkoper (niet dat dat veel uitmaakt als je dit soort auto’s kan kopen.) en zuiniger. Persoonlijk vind ik hem ook mooier
@thedammer: Zelf heb ik liever een dikke 7-serie dan deze S65 AMG en een S8 vind ik te anoniem. Maar het is een kwestie van smaak, wil je snelheid en stijl bestaan er geen betere dan Britten vind ik (in hoeverre je van Brit kunt spreken) Jaguar, Rolls en Bentley.
@rangerover: xj is idd leuk, maar een rolls vindt ik persoonlijk niks. Ik houd juist wel van dat anonieme. Ik hoef niet dat iedereen bij mijn auto in de buurt staat
De hoeveelheid koppel! Zalig
Hoe wil je hier nou op de digitale tellers kijken als de auto op slot zit, dan zie je dus niet of er V8 of V12 staat..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).