De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveild

Auteur: , 27 Reacties

Geschiedenisfreaks en autoliefhebbers opgelet: je kunt in Februari de Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring van de lover van Benito Mussolini op de kop tikken.

De Alfa Romeo 6C is op zichzelf al een heel bijzondere auto, maar deze klassieker heeft ook nog eens een indrukwekkend verhaal. De Italiaanse dictator kocht de zeldzame bolide uit 1939 namelijk voor zijn minnares, Claretta Petacci, die zich ook tijdens de Tweede Wereldoorlog overal heen liet rijden door haar chauffeur.

Daar stopt de opvallende geschiedenis van de auto niet, want Petacci en haar familie probeerden in deze 6C de grens over te vluchten, op het moment dat duidelijk was dat Mussolini en Italië de oorlog zouden verliezen. Zover kwam het echter nooit, want de auto werd tegengehouden bij de Italiaanse grens. Uiteindelijk werden Mussolini en Petacci op 28 april 1945 vermoord.

Na de oorlog werd de 6C gekocht door een Amerikaanse officier, die ‘m naar de Verenigde Staten haalde. In 1970 werd de auto opnieuw ontdekt op een boerderij en in 2007 volgde een grondige renovatie. Inmiddels is de Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring klaar voor de veiling, want RM Auctions biedt ‘m aan in februari.



27 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dat is nou een echt een top auto . De details en afwerking zijn ongelooflijk .
En de lijnen van de auto zijn ook schitterend
Wat een schitterende auto! Echt een auto die ik graag zou willen hebben.
Deze nog liever dan een La Ferrari voor mij. Redenen zijn hierboven in het verhaal te vinden
Ik heb laatst iets gelezen dat hitler in Italië in deze alfa rond gereden moest worden omdat hij dat perse wou. Weet niet of het 100% klopt. Overigens wat een schoonheid!
Schitterende auto.
Maar waarom zit bij deze auto het stuur aan de andere kant.
Italië heeft toch nooit aan de andere kant van de weg gereden?
@arjontje: toch wel, tot ergens in de jaren ’20. Maar Alfa heeft tot de jaren ’50 het stuur aan de ‘verkeerde’ kant geplaatst.
@arjontje:
Was idd bij iedere snelle wagen het geval, de reden dat je ’s avonds en ’s nachts beter de zijkant van de weg kon zien voor de broodnodige navigatie, strepen waren schaars en op de meeste bomen zat een witte band gekalkt.
Daar moest je het maar mee doen.
@arjontje: tot aan de tweede wereldoorlog was de plaatsing van het stuur helemaal niet gerelateerd aan de wegzijde waarop men reed. Sommige fabrikanten vonden het juist veiliger als je aan de rechterzijde reed, je ook beter het stuur rechts kon hebben, omdat de bestuurder dan minder risico liep in het geval van een frontale aanrijding. En met de vele smalle weggetjes van voor de oorlog valt daar best wel wat voor te zeggen.
@RRRobert: super dank allen voor de antwoorden.
Weer wat geleerd.
@RRRobert: Wat meegespeeld kan hebben is dat auto’s als deze doorgaans door een chauffeur gereden werden, niet door de eigenaar. Als de chauffeur rechts zat, kon hij sneller uitstappen om de deur voor de passagier open te houden. Voor die tijd zat de koetsier ook al rechts op de bok, om dezelfde reden.
@mijzelf: Theorie gaat in die geval niet op omdat de auto geen achterportieren heeft :-).
Voor het overige heeft Bristol kennelijk heel goed naar dit ontwerp gekeken. Zie de modellen van vlak na de oorlog (400-405). Zie ook de 405 rijdend in de film An Education van een paar jaar terug.
In een woord prachtig! Jammer dat het stuur rechts zit. Klopt het verhaal dan wel? Ik neem aan dat Italianen het stuur links willen.
@arjontje: dat was in die tijd heel normaal. “Volbloed” auto’s hadden het stuur rechts.
@danmar: Ik denk dat jij het dichtst bij de waarheid zit. Dat had toch te maken met het gegeven dat op veel circuits de meeste bochten naar rechts zijn?
@moveyourmind:

Vroeger liepen de meeste circuits tegen de klok in, dus meer bochten naar link, en als je rechts zit heb je meer overzicht in de bocht.
Pure kunst!
Auto’s van dictators, het zal je ding maar zijn….Ik zou er geen cent extra voor geven.
@norge: Ook niet mijn ding. Ik rijd dan ook nooit in de auto van mijn vrouw.
Prachtige wagen met een prachtige kleur en een geschiedenis. Die gaat wel wat opbrengen.
Pure auto porno :)
Zit er nou een verstelknop voor de vering onder het dashboard?
Manmanman als ik het geld toch had. Die associatie met Mussolini zou me dan ook helemaal niks uitmaken. Sterker nog, qua smaak in auto’s was hij zo te zien een topgozer.
Hebbon! Wat een fraaie bolide!
Wauw, wat een schoonheid deze auto!
Die oudere Alfa’s blijven to zo schitterend!
Wauw dit is pas mooi. Heel mooie Alfa. En prachtig uitgevoerd. Interieur is gewoon magnifiek zo. Geen idee eigenlijk wat dat zou moeten opbrengen, maar wat zou ik er graag op bieden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).