• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveild

Auteur: JordyS, gepost 7 december 2014 om 10:13 – 27 Reacties

Afbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveildAfbeelding De Alfa Romeo 6C (1939) van Mussolini’s lover wordt geveild

Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring
Geschiedenisfreaks en autoliefhebbers opgelet: je kunt in Februari de Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring van de lover van Benito Mussolini op de kop tikken.

De Alfa Romeo 6C is op zichzelf al een heel bijzondere auto, maar deze klassieker heeft ook nog eens een indrukwekkend verhaal. De Italiaanse dictator kocht de zeldzame bolide uit 1939 namelijk voor zijn minnares, Claretta Petacci, die zich ook tijdens de Tweede Wereldoorlog overal heen liet rijden door haar chauffeur.

Daar stopt de opvallende geschiedenis van de auto niet, want Petacci en haar familie probeerden in deze 6C de grens over te vluchten, op het moment dat duidelijk was dat Mussolini en Italië de oorlog zouden verliezen. Zover kwam het echter nooit, want de auto werd tegengehouden bij de Italiaanse grens. Uiteindelijk werden Mussolini en Petacci op 28 april 1945 vermoord.

Na de oorlog werd de 6C gekocht door een Amerikaanse officier, die ‘m naar de Verenigde Staten haalde. In 1970 werd de auto opnieuw ontdekt op een boerderij en in 2007 volgde een grondige renovatie. Inmiddels is de Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring klaar voor de veiling, want RM Auctions biedt ‘m aan in februari.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

6c, Alfa Romeo, Klassiekers, occasion, veiling

Vorig bericht: « Aan deze 6 details herken je een Mercedes-AMG S65
Volgend bericht: Video: Chinese namaak-MINI faalt hard bij crashtest »

Lees Interacties

Reacties

  1. bohica zegt

    7 december 2014 om 10:17

    Dat is nou een echt een top auto . De details en afwerking zijn ongelooflijk .
    En de lijnen van de auto zijn ook schitterend

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    7 december 2014 om 10:36

    Wat een schitterende auto! Echt een auto die ik graag zou willen hebben.

    Login om te reageren
  3. jeaup zegt

    7 december 2014 om 10:37

    Deze nog liever dan een La Ferrari voor mij. Redenen zijn hierboven in het verhaal te vinden

    Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    7 december 2014 om 10:37

    Ik heb laatst iets gelezen dat hitler in Italië in deze alfa rond gereden moest worden omdat hij dat perse wou. Weet niet of het 100% klopt. Overigens wat een schoonheid!

    Login om te reageren
  5. arjontje zegt

    7 december 2014 om 10:51

    Schitterende auto.
    Maar waarom zit bij deze auto het stuur aan de andere kant.
    Italië heeft toch nooit aan de andere kant van de weg gereden?

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      7 december 2014 om 10:57

      @arjontje: toch wel, tot ergens in de jaren ’20. Maar Alfa heeft tot de jaren ’50 het stuur aan de ‘verkeerde’ kant geplaatst.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 december 2014 om 11:07

      @arjontje:
      Was idd bij iedere snelle wagen het geval, de reden dat je ’s avonds en ’s nachts beter de zijkant van de weg kon zien voor de broodnodige navigatie, strepen waren schaars en op de meeste bomen zat een witte band gekalkt.
      Daar moest je het maar mee doen.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 december 2014 om 11:08

      @arjontje: tot aan de tweede wereldoorlog was de plaatsing van het stuur helemaal niet gerelateerd aan de wegzijde waarop men reed. Sommige fabrikanten vonden het juist veiliger als je aan de rechterzijde reed, je ook beter het stuur rechts kon hebben, omdat de bestuurder dan minder risico liep in het geval van een frontale aanrijding. En met de vele smalle weggetjes van voor de oorlog valt daar best wel wat voor te zeggen.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        7 december 2014 om 13:30

        @RRRobert: super dank allen voor de antwoorden.
        Weer wat geleerd.

        Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        7 december 2014 om 14:09

        @RRRobert: Wat meegespeeld kan hebben is dat auto’s als deze doorgaans door een chauffeur gereden werden, niet door de eigenaar. Als de chauffeur rechts zat, kon hij sneller uitstappen om de deur voor de passagier open te houden. Voor die tijd zat de koetsier ook al rechts op de bok, om dezelfde reden.

        Login om te reageren
        • oxymoron zegt

          7 december 2014 om 14:20

          @mijzelf: Theorie gaat in die geval niet op omdat de auto geen achterportieren heeft :-).
          Voor het overige heeft Bristol kennelijk heel goed naar dit ontwerp gekeken. Zie de modellen van vlak na de oorlog (400-405). Zie ook de 405 rijdend in de film An Education van een paar jaar terug.

          Login om te reageren
  6. sergio72 zegt

    7 december 2014 om 10:54

    In een woord prachtig! Jammer dat het stuur rechts zit. Klopt het verhaal dan wel? Ik neem aan dat Italianen het stuur links willen.

    Login om te reageren
  7. danmar zegt

    7 december 2014 om 10:57

    @arjontje: dat was in die tijd heel normaal. “Volbloed” auto’s hadden het stuur rechts.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      7 december 2014 om 11:23

      @danmar: Ik denk dat jij het dichtst bij de waarheid zit. Dat had toch te maken met het gegeven dat op veel circuits de meeste bochten naar rechts zijn?

      Login om te reageren
      • IJsblok zegt

        7 december 2014 om 11:49

        @moveyourmind:

        Vroeger liepen de meeste circuits tegen de klok in, dus meer bochten naar link, en als je rechts zit heb je meer overzicht in de bocht.

        Login om te reageren
  8. bmwe30325i zegt

    7 december 2014 om 11:05

    Pure kunst!

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    7 december 2014 om 11:12

    Auto’s van dictators, het zal je ding maar zijn….Ik zou er geen cent extra voor geven.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      7 december 2014 om 11:25

      @norge: Ook niet mijn ding. Ik rijd dan ook nooit in de auto van mijn vrouw.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        7 december 2014 om 12:24

        @moveyourmind:

        Login om te reageren
  10. Corrado16v zegt

    7 december 2014 om 11:24

    Prachtige wagen met een prachtige kleur en een geschiedenis. Die gaat wel wat opbrengen.

    Login om te reageren
  11. bofkont zegt

    7 december 2014 om 11:58

    Pure auto porno :)

    Login om te reageren
  12. Jorrit zegt

    7 december 2014 om 11:59

    Zit er nou een verstelknop voor de vering onder het dashboard?

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    7 december 2014 om 12:28

    Manmanman als ik het geld toch had. Die associatie met Mussolini zou me dan ook helemaal niks uitmaken. Sterker nog, qua smaak in auto’s was hij zo te zien een topgozer.

    Login om te reageren
  14. C6_R zegt

    7 december 2014 om 14:12

    Hebbon! Wat een fraaie bolide!

    Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    7 december 2014 om 14:21

    Wauw, wat een schoonheid deze auto!

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    7 december 2014 om 20:41

    Die oudere Alfa’s blijven to zo schitterend!

    Login om te reageren
  17. adyton zegt

    8 december 2014 om 14:57

    Wauw dit is pas mooi. Heel mooie Alfa. En prachtig uitgevoerd. Interieur is gewoon magnifiek zo. Geen idee eigenlijk wat dat zou moeten opbrengen, maar wat zou ik er graag op bieden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North