Officieel: Mercedes S65 AMG, snelle limousine met 630 pk

Auteur: , 66 Reacties

Dat deze auto er zou komen wisten we natuurlijk al. Sterker nog, de nieuwe S65 AMG was zelfs al een keer gespot op Nederlandse bodem. Nu hebben we alle details en een heleboel foto's.

Onder de motorkap van de S65 AMG vinden we dezelfde motor die sinds 2010 als bij zijn voorganger werd gebruikt. Het is wederom een 6.0-liter V12 met twee turbo’s die een vermogen levert van 630 pk/1.000 Nm.

Omdat de nieuwe S-Klasse een stukje lichter is dan zijn voorganger gaat het sprintje van 0 naar 100 km/u nu in 4,3 seconden in plaats van 4,4 seconden. Mercedes is verder trots op het feit dat het gemiddelde benzineverbruik gedaald is van 14,3 liter per 100 kilometer naar 11,9 liter per 100 kilometer. Like anybody cares.

Door dit lagere verbruik en een co2-uitstoot van ‘slechts’ 279 g/km zal de prijs in Nederland waarschijnlijk wel fors dalen. Wat de prijs precies gaat worden is nog niet bekend, maar in Duitsland betaal je €232.050, inclusief BTW.

Je zou wellicht denken dat Mercedes bij een auto als de S65 AMG niet let op het gewicht, maar dat is dus niet waar. Het Duitse merk is trots dat de lithium-ion accu 20 kilo lichter is dan een traditionele accu. Andere grappige features zijn de koolstofvezel motorcover met AMG-embleem en keramische remschijven, maar die zijn optioneel. Goed om te weten is dat de S65 AMG, net als zijn voorganger, alleen leverbaar is met lange wielbasis.

De S65 AMG zal gelijktijdig debuteren op de Los Angeles International Auto Show en de Tokyo Motor Show, de marktlancering vindt in maart 2014 plaats.



66 reacties

Wat een bazenauto!! Alleen easy on the kippengaas Mercedes. Het kan nog net.
Vind het stuur maar lelijk….
De rest is echt gaaf!
@jweelden: Haha, inderdaad, dat stuur is me een beetje te veel Kia Picanto!
@sJoost: amen to that!
@jweelden: Het is toch net een clown met die klokken op de achtergrond
@tjopstick: ja ook. T is geen porum zouden we zeggen ;)
Ik vind de vorige mooier. Maar wel gaaf dat Merc hem er gewoon weer tussen zet. Jammer dat ie er enkel in LWB is. De korte past prima bij het type auto. Staat denk ik ook beter. Maar dat is persoonlijk. Nu is het wachten op de S coupe. Als die net zo dik wordt als de CL65AMG weet ik wel waar ik ga shoppen.
@E34M5Touring: vind dat lwb niet uit verhouding hoor jij wel?
@jweelden: Op foto’s niet. Maar in het echt valt het me meer op. Vind dat lange portier achter gewoon niet zo mooi. Het blijft toch een tussenstukje ofzo. Kan de vinger er niet precies op leggen maar vind het minder mooi. Overigens bij alle LWB varianten. Niet alleen bij Merc. Bij de 7 valt het ook op vind ik. T’is niet lelijk maar als ik de keuze zou hebben…
@E34M5Touring: ik stoor me er niet aan en het is me nog nooit opgevallen (: als maar veel mensen de ze kopen!
@jweelden: Is ook heel persoonlijk. Ik vind zo’n gerekte deur altijd een beetje raar staan. Zijn we dr uit. Neem jij de S-klasse, wacht ik de Coupe :)
@E34M5Touring: ja ik ben op deze leeftijd al blij met elke auto dus sla deze zeker niet af ;)
@E34M5Touring: volgens mij is de S65 AMG er altijd alleen maar met verlengde wielbasis geweest.
@robbie: Dat geloof ik ook. Maar ik bedoelde dat de auto zich ook prima zou lenen voor een SWB variant.
@E34M5Touring: I know ;)
@E34M5Touring: De enige auto waarbij ik de lange variant beter vind staan, is de Phantom. De normale versie ziet er daar juist te gedrongen uit vind ik. Voor de rest ben ik het met je eens.
@E34M5Touring: waarom zou de wagen zich beter lenen als een korte variant? Het wordt er heus geen sportieve wagen van, dat wil de doelgroep ook helemaal niet. De doelgroep wil gewoon het non plus ultra, dat heb je dus niet als naast de SWB ook nog een LWB is.
@mashell: Ik zeg niet beter. Ik vind het persoonlijk mooier. En ik betwijfel of deze auto’s vaak met chauffeur komen. Dus die extra beenruimte is leuk, maar ik zou het niet hoeven. En ik vind een korte beter in balans, vooral dankzij die normale deur. Koop wel een used CL65AMG. Probleem opgelost.
@E34M5Touring: Je vewoord precies mijn gedachte, daar zat ik ook aan te denken inderdaad. Misschien in de minderheid, maar grotendeels van de kopers kopen deze auto toch niet met chauffeur om vervoerd te worden?
@E34M5Touring: deze koop je omdat het de duurste S-klasse is en alleen maar daarom (want het is niet de mooiste, snelste, comfortabelste, soevereinste verstandigste S-klasse), de USP voor deze auto is de gewoon z’n prijs). En dat gaat gewoon niet samen met de korte variant, want kan iemand anders met de lange variant een nog duurdere kopen en dan ben jij gepiepeld. En mensen die geld uitgeven om het geld uitgeven die worden niet graag gepiepeld.
@E34M5Touring: De S65 is het neusje van de zalm, misschien is de lengte voor de exclusiviteit, dat je iets onderscheidend hebt tov de andere S-klasses (muv de S600 meen ik)
Verder begrijp ik je punt niemand koopt deze auto om comfortabel achterin te vertoeven.
@agera: de S65 is er juist voor om op hoog tempo comfortabel vervoerd te worden, vanwege de V12. Deze en de S63 worden nog steeds naast elkaar verkocht vanwege dat verschil. Qua snelheid maakt het weinig uit, maar wel qua handling, de S63 is relatief ‘agieler’, meer de rijdersauto. Wat betreft de lange versie: ik vind bij de S-Klasse juist de lange versie beter in proportie. De kleine deur vind ik net te klein.
@Joost1990_2: nee daar is de S600 voor. Deze is er gewoon om de duurste te zijn, het non plus ultra.
@agera: als je zijn punt niet begrijpt, bekijk dan eens het filmpje waar chris rock het verschil uitlegt tussen ‘money’ en ‘wealth’, zeer verhelderend :)
Gisteren nog in een nieuwe S-klasse gezeten, wat een auto zeg! Ik vind hem mooier en beter dan zijn concurrenten van Audi & BMW. En nu met die S65.. Pff, maakt het gamma helemaal compleet! Schitterend!
De auto die je wist dat zou komen is eindelijk hier.
@fejjie: #koningslied
@matje140: #je meent het niet
@escort77: jawel, eigenlijk wel…
De vorige was mooier, deze is braver.
Ik hoop dat een ander stuur een optie is.

Trouwens die reclame met die kippen is wel echt goud.
@Kvgorp: Vandaar ook het kippengaas in de bumper;)
@daandaan: ja juist dat is voor dat systeem.
Stel je hebt het geld welke zou je kiezen keuze zat, echt een moeilijke keuze lijkt me dat? Wordt het een BMW,Audi, Jaguar, Lexus, Maserati, Porsche, Bentley of toch een Mercedes.
@agera: Een Ghost zou ik kiezen.
@agera: de benz! Zonder twijfel.
@agera: Bentley Flying Spur > Maserati 4-Porte > Audi A8L W12 > Mercedes S65 AMG > Jaguar XJL Supersport > Porsche Panamera Turbo S > BMW 760 Li > Lexus

Dit is mijn volgorde. Vooral kiezen tussen de Maserati, Audi en Mercedes vond ik moeilijk.
En dan zonder type plaatje bestellen…
Alleen een beetje jammer dat het niet de snelste S-klasse is van het moment (S63 4-matic)
@4x4wheels: In de 0-100 sprint wel idd. 100-250 laat ie er geen spaander van heel ben ik bang. Al zullen de verschillen een stuk minder zijn dan bij de vorige generatie 63/65AMG.
@E34M5Touring: De S63 is vanwege zijn nieuwe turbo blok natuurlijk ook flink meer “torquey” dan de atmosferische 6.2, zal daardoor weinig verschillen. ’65’ en ‘V12’ heeft natuurlijk wel wat meer schwung, zelf zou ik ooit nog wel eens voor een nette CL65 van de huidige generatie willen gaan (mits vrouwlief zich niet met de financiën bemoeid)
@4x4wheels: Inderdaad, de 65 koop je alleen maar voor het geluid en de status..
@amg65: T.o.v. de ’63 koop je de ’65 modellen toch voornamelijk vanwege de meer relaxte motorkarakteristiek en wellicht status/geluid. Als pakketje zijn het natuurlijk wagens die veel meer bieden, maar met een S63/CL63 op de oprit is er ook al weinig meer te verlangen.
@4x4wheels: Ja, maar ik weet niet of je beide hebt gereden? De 63 rijden al erg fijn.
@4x4wheels: CL65AMG idd. Beste oplossing. Zeker de laatste generatie. Echt een fraai ding vind ik.
@E34M5Touring:

Kennis heeft een S65 AMG, heb er eens een keertje in mogen sturen. Serieus, ben nog nooit zo zuinig op een auto geweest.
Allejezus wat een bak! 1 opmerking alleen: ik vind het stuur nou niet bepaald sportief..
I just fell in love
Hoeveel weegt deze auto dan?
op de foto met het dashboord lijkt het wel net een clown die stuur met de tellers als ogen.
Ik hoop dat jullie van deze prachtige auto een review maken
In Duitsland 80.000 Euro duurder dan de S63. Die gaan we dus in Europa niet vaak terugzien.
@Joel_D: Dit verschil was voorheen nog groter, met name in Nederland. Toch zie je ze, mensen maakt het niet meer uit in die prijsklasse..
@amg65: Toch zie je ze in Nederland bijna nooit. Hoe veel zijn er van de vorige generatie 65 facelift verkocht? 10?
@e550: Geen idee, ik zie in ieder geval niet vaker een S63 dan een S65
@amg65: Ik ze beide vrijwel niet in Nederland.
In deze samenstelling is dit toch wel de ultieme S-klasse. Wat een schitterende auto!
Dus de S63 Amg is sneller dan de S65 Amg? hahah
“Het Duitse merk is trots dat de lithium-ion accu 20 kilo lichter is dan een traditionele accu.”

20 kg LICHTER? Hoeveel weegt die originele accu dan? Zoveel als een zak cement?
@SimonMc:
Yep, u wist dat een reguliere auto accu voor een groot deel uit lood bestaat?
Lood staat nu eenmaal niet bekend als “lichtmetaal”.
Veel he? :)

Deze lithium-ion accu (capaciteit: 78 Ah) vervangt zowel de startaccu als de bufferaccu, wat de gewichtsbesparing van ruim 20 kg oplevert.
@SimonMc: Dat ligt eraan. Een zak Beamix cement is meestal rond de 25 KG, dus dan zou de huidige accu slechts 5 KG wegen.. Ik zou dan ook trots zijn..
Wat een ding man! Dit zou ik nog wel eens mee willen maken hoe dat nou rijdt! Kan me er echt geen voorstelling bij maken namelijk!
Donderdag avond reed ik een Audi A8 – lang ,voorbij en ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat Das Hous er angstzweet van krijgt en hoopt dat de S 65AMG ze op afstand kan houden.
De A8 lang zag er ingetogen uit met een air van dat er een hele belangrijke meneer of mevrouw in vervoerd werd, dus zou ik als captain of industrie mijn secretaresse de opdracht geven om een A8 lang te regelen. De merc vind ik het imago van de te vervoeren bobo verzwakken.
Wat hoor ik daar? S65 AMG Black Series? Dat wordt koppel waarmee je de aarde een paar omwentelingen verder kunt draaien, om nog maar niet te spreken over die miljoenen briesende, roffelende, brullende, gierende, daverendeja zo kan ‘ie wel weer.




Maar toch……..
Ik ben eens benieuwd of hij ook als een Paleis aanvoeld als je er in zit, ik heb dat alleen bij de Maybach 62 zo aangevoeld en ervaren tot nu toe, en ga hem alvast zo snel mogelijk bestellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).