• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aanhanger: de oplossing voor laadpaalfiles

Auteur: michaelras, gepost 25 februari 2020 om 08:13 – 87 Reacties

Renault ZOE Eptender

En nee, het blijkt geen dieselaggregaat

Bij het lezen van dit nieuws moesten wij op de redactie nog beginnen aan een verse bak koffie. Een aanhanger die de oplossing biedt voor de laadpaalfiles, zal het een aggregaat zijn? Ondanks dat de Franse nieuwkomer EP Tender daar wel ooit mee begonnen is, gaan ze nu accu-aanhangers voor elektrische auto’s verhuren op vakantieroutes.

Ons idee over de aggregaat was niet zo gek. Waar wij moesten denken aan een Tesla gekoppeld aan een dieselaggregaat had EP Tender al langer een ‘hybride’-aanhanger. Het bedrijf bouwde in eerste instantie namelijk twintig aanhangers om van de EV een hybride te maken.

Nu accupakketten goedkoper worden wil het bedrijf acccu-aanhangers gaan verhuren die goed zijn voor 60 kWh. Een soort powerbank voor de EV dus. De huurkosten zouden volgens EP Tender 34 euro zijn. Je kunt via een app van aanhanger na aanhanger rijden waardoor je de laadpalen kunt ontwijken.

Op dit moment zijn de meeste EV’s niet geschikt voor een aanhanger. Voor 600 euro kun je bij EP Tender achteraf een trekhaak en de benodigde aansluitingen laten monteren. Het bedrijf is in gesprek met Renault en PSA om de trekhaak af-fabriek te monteren.

De Fransen willen in 2024 60.000 klanten en 4.150 aanhangers op de weg hebben. Zou jij voor een powerbank-aanhanger gaan of kies je voor een groter accupakket?

Bron: Automobilwoche.de

fotocredit: eptender.com

Ook interessant!

  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
    Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

aanhanger, Elektrisch, laadpaal

Vorig bericht: « Nee Verenigde Staten, jullie krijgen de Civic Type R Sport Line niet
Volgend bericht: Lexus laat je 4 keer per jaar je auto wisselen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. kawasawasaki zegt

    25 februari 2020 om 08:17

    Bij mijn weten zijn de meeste (alle?) EV’s zo uitgerust dat je niet kunt rijden of laden wanneer de auto rijdt. Beveiliging tegen wegrijden bij een laadpaal. Dus dit accupakket kan alleen je accu weer opladen als je stil staat.
    Hoe lang zou je stil moeten blijven staan hiervoor?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      25 februari 2020 om 08:30

      Daar zullen ze toch wel wat op verzonnen hebben? Waarschijnlijk een extra aansluiting naast de normale stekker voor de verlichting? Ik denk niet dat ze de standaard aansluitingen op de auto gebruiken. Bij sommige EV’s zit deze in de neus van de auto.

      Login om te reageren
      • kawasawasaki zegt

        25 februari 2020 om 09:11

        Dat zou betekenen dat je een extra aansluiting moet maken aan de achterkant van het voertuig. Nog afgezien van de vraag of ieder voertuig software-matig met deze powerbank om kan gaan, als deze parallel aan de accu geschakeld wordt, ben ik huiverig voor de kosten van dit soort grapjes. Het sleutelen aan een hoogvoltagesysteem is sowieso niet iets voor Ed-in-the-shed.

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          25 februari 2020 om 10:11

          €600 staat er toch…

          Login om te reageren
          • kawasawasaki zegt

            25 februari 2020 om 11:46

            Maar dat is zonder de aanpassingen aan het voertuig, vrees ik. Zonder aanpassingen, is het een powerbank op wielen, die alleen gebruikt kan worden bij stilstand.

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 februari 2020 om 09:25

      @kawasawasaki: dat is gewoon een regeltje software. Kwestie van een update of een “chipje” dus.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        25 februari 2020 om 10:51

        @lekbak: dit is echt veel te simplistisch uitgedrukt. Waarom ben je zo stellig als je er geen verstand van hebt?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          25 februari 2020 om 10:57

          @2wheeler: alles is tegenwoordig gestuurd met software. Een elektrische auto kan ook alles behalve rijden tijdens het laden. Verwarmen, koelen, multimedia etc etc kan allemaal. Dan zie ik geen reden waarom rijden niet kan, anders dan een stukje (vrij logische) software als beveiliging.

          Maar als jij concreet kunt vertellen wel stuk hardware er in de weg zit bied ik mijn oprechte excuses aan hoor.

          Login om te reageren
          • kawasawasaki zegt

            25 februari 2020 om 11:45

            Die software zit daar om te voorkomen dat mensen met laadpaal en al wegrijden. Gezien het niveau van de bestuurders tegenwoordig is dat geen overbodige luxe. Als je die auto ook wilt kunnen laden tijdens het rijden, dan heb je in ieder geval een extra protocol nodig dat herkent of je aan een laadpaal of aan een trailer vast zit.
            Op z’n minst.
            Overigens zitten er veel meer fail-safes in EVs ingebouwd dan in conventionele voertuigen. Dat maakt dit soort grapjes heel lastig.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              25 februari 2020 om 15:07

              @kawasawasaki: het blijft gewoon een kwestie van software. Iets wat dus vrij goedkoop achteraf te installeren is. Alleen de ontwikkeling kost geld. Daar waar bij een verandering in de hardware de ontwikkeling geld kost maar vooral ook de installatie van het stuk hardware.

              Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 februari 2020 om 09:37

      Maar je hoeft toch niet te laden… Je zou de energie direct uit de extra accu kunnen trekken

      Login om te reageren
  2. grasvreter zegt

    25 februari 2020 om 08:20

    Dit is serieus geen slecht idee. Als je echt van aanhanger naar aanhanger kan rijden. Of als je 800km ofzo af moet leggen, aanhangertje langs de snelweg ophalen. Moeten ze wel een week lang alle aanhangers opladen in de wintersportgebieden en mensen verplichten ze weer mee terug te nemen. Anders gaan ze alsnog op een diesel terug.

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      25 februari 2020 om 09:48

      @grasvreter: die aanhangers gaan ook op diesel mee terug denk ik. maar dan heeft de aanhangerboer ze al verdient. die doet dit echt niet voor zijn persoonlijke vete tegen stikstof.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        25 februari 2020 om 10:14

        Nee, een lege aanhanger lever je in op een van de servicepunten. Daar wordt ie weer opgeladen voor een volgende klant. Als je wilt, kan je op dat servicepunt weer een verse aanhanger meenemen (huren).

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      25 februari 2020 om 11:05

      @grasvreter: dit is veruit de meest debiele oplossing die ik ooit gezien heb voor het “range anxiety” probleem. Het zou 1 april moet zijn, dan werd dit afgedaan als een flauwe grap en een slechte Photoshop. Maar dit word dus werkelijk aangereikt op het bestaande probleem van korte reikwijdte en lange laadtijd. Dit is echt geen volgende stap maar een stap of 10 terug.

      Login om te reageren
  3. sportevo zegt

    25 februari 2020 om 08:28

    Geen slecht idee maar een aanhanger trekken kost ook extra energie maar het zal altijd je range vergroten denk ik. Misschien dat je niet het potentieel van je hele extra accu benut maar toch.

    Zo’n aanhanger zou je daarnaast ook meteen als extra bagageruimte kunnen gebruiken maar dan gaat dat wisselsysteem niet helemaal op.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      25 februari 2020 om 10:12

      Het trekken van zo’n aanhangertje kost nauwelijks extra energie; alleen bij het optrekken, tijdens het rijden zelf amper. En juist op lange stukken rij je meestal lang door.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        25 februari 2020 om 15:10

        @henkp1: je hebt wel degelijk aardig wat rolweerstand van zo’n karretje. En aangezien de achterkant van een auto heel belangrijk is voor de luchtweerstand merk je het daar ook echt wel.

        Login om te reageren
  4. jelmer zegt

    25 februari 2020 om 08:37

    Briljant. Driehonderd kilometer range in twee minuten er bij, alleen de kosten en het gewicht op de momenten dat je het nodig hebt. Als dit aanslaat kan het de ontwikkeling van de EV veranderen (niet de race naar de zwaarste accu) en de acceptatie vet verhogen.

    Login om te reageren
    • kawasawasaki zegt

      25 februari 2020 om 09:13

      Waar haal jij die 2 minuten vandaan?

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        25 februari 2020 om 10:39

        @kawasawasaki: hoe lang duurt het om een “leeg” aanhangertje te wisselen voor een “volle”?

        Login om te reageren
        • kawasawasaki zegt

          25 februari 2020 om 11:48

          Ja, oke. Jij gaat ervan uit dat deze aanhanger de totale capaciteit van de voertuigaccu vergroot tijdens het rijden. Zie mijn bovenstaande opmerking. Dat kan dus niet.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            25 februari 2020 om 12:23

            Mijn vader, absoluut niet met auto’s bezig (eerder boeken) maakte mij, +-42 jaar geleden, erop attent dat boute stellingen zo wie zo voor de bijl gaan.
            Ik was toen bij hoog en laag aan het verkondigen dat BMW NOOIT een voorwielaandrijver zou bouwen.

            Login om te reageren
          • C220AMG zegt

            25 februari 2020 om 13:12

            Ik ben het met je eens dat het momenteel niet mogelijk is, maar een dergelijk product is eigenlijk alleen maar levensvatbaar wanneer het ook daadwerkelijk makkelijk in gebruik is, uiteraard veiligheid is een groot, zo niet het grootste, aspect dat hier een rol spelt. Maar het meeslepen van een extra batterij die je uiteindelijk alleen maar kan gebruiken als mobiele laadpaal voegt niets anders toe dan het vermijden van een wachtrij, leuk maar niet optimaal. De moeilijkheid zit ‘m overigens in meerdere aspecten dan enkel de veiligheid, zo moet de batterij geconditioneerd zijn (koeling/verwarming) en moet je rekening houden met de voertuigen waaraan je dit überhaupt kunt koppelen, want een eenduidige standaardisatie zoals die in de vliegtuigindustrie bestaat, is er helaas niet in de automotive wereld (was overigens een mooie kans geweest toen de elektrificatie begon). Bv. de hoogvolt levels; Zo is alles dat boven de 60V is het hoogvolt bereik (in automotive termen), maar binnen het hoogvolt bereik varieert het dan wel weer van +/-100V (India) tot 800V (Taycan) en alles wat daar tussen in zit zo’n beetje, en dan hebben we het nog niet over het elektrische vermogen dat de wagens vragen. Je kan wellicht denken aan omvormen maar dit heeft wel wat implicaties op je componenten en kabels. Het is een leuk idee, maar het is allemaal net even wat complexer dan even een “one-size-fits-all” powerbank achter je auto hangen.

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            25 februari 2020 om 15:14

            @kawasawasaki: denken in problemen is ook een kunst.

            Als het een idee van Tesla was geweest hadden ze binnen 1 week alle Tesla’s geschikt gemaakt om tijdens het rijden te laden.

            Login om te reageren
          • kawasawasaki zegt

            25 februari 2020 om 16:00

            Natuurlijk is e.e.a. niet onoverkomelijk. Maar de huidige auto’s zijn hier niet toe in staat.
            Zie ook de opmerking van AMG hierboven. Zolang er nog geen standaarden zijn op dit gebied zoekt iedere fabrikant zijn eigen weg. Daarmee is een oplossing als een aanhanger alles behalve ideaal.

            Misschien is er wel een mogelijkheid, maar de huidige wagens zijn hier -nu- niet geschikt voor.
            Dan moeten de fabrikanten van onze auto’s wel toestaan dat we allerlei regelingen en extra software op het voertuig zetten. Het is geen Android platform…

            Login om te reageren
  5. dper4mance zegt

    25 februari 2020 om 08:50

    Een ander alternatief voor de laadpaalfiles is heel simpel. Hoef je ook niet terug naar 90km/h, geen trekhaak te monteren en geen huur te betalen. Het heet de benzine of diesel motor.

    Login om te reageren
  6. baardmijt zegt

    25 februari 2020 om 08:55

    Meh… In de vakantie lekker met een aanhangertje gaan rijden. Dan liever een skibox, maar dan ligt het zwaartepunt weer zo hoog. Misschien een opklikbare wide bodykit bestaande uit accu’s, dat lijkt me wel wat.

    Login om te reageren
    • dappers zegt

      25 februari 2020 om 10:17

      Wat een uitzonderlijk goed idee, alleen wellicht spannend bij een aanrijding.
      Wellicht kun je een stap verder gaan er er een soort streamliner-body van maken?
      Afgedichtte wielkasten, verlengde achterspoiler, uitstekend neusje, etc.

      “wat doet de buurman?”
      “Die is zijn vakantie-bodykit erop aan het hangen”

      Waar kan ik investeren?!

      Login om te reageren
  7. bischero zegt

    25 februari 2020 om 09:05

    Snap maar weinig van de operationele uitwerking, werkt het zo?
    Je rijdt met charged aanhanger naar een plek waar je die achter laat voor een andere volle aanhanger en daar even (stilstaand!) laadt. Dan na xx kilometer weer hetzelfde.
    Of mis ik hier nou iets? Werkt het een beetje als Bird steps in andere landen? Zijn er derden die een vergoeding krijgen om die aanhangers thuis op te laden?
    Misschien dat de redactie hier wat meer tekst en uitleg op kan geven??

    Login om te reageren
  8. fiscaal zegt

    25 februari 2020 om 09:06

    Echt een absurd idee. Jammer dat paar jaar geleden het idee van accu wissel stations niet gelukt is. Soort mc drive voor wissel van de accu. Alle auto’s moeten dan onder de auto dezelfde vorm accu maken en dat is natuurlijk lastig, maar wel de oplossing om snel weer verder te kunnen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 februari 2020 om 09:31

      @fiscaal: dat is nogal een uitdaging. Een goede accu is vloeistofgekoeld dus je zult niet alleen de accu’s universeel moeten maken maar een heel koelsysteem ook. En dan heb je nog de kwestie van verschillende segmenten. Een grote sedan heeft hele andere hoeveelheden accu nodig als een klein stadswagentje.

      Login om te reageren
  9. antoonniels zegt

    25 februari 2020 om 09:15

    Prima natuurlijk als al die EV’s dan lekker met 90 op de rechter baan gaan hangen.

    Login om te reageren
  10. forzauno1 zegt

    25 februari 2020 om 09:22

    Waar zijn we toch mee bezig, terug in de tijd met allerhande idiote oplossingen.

    Al zou heel NL een Tesla rijden, de marginale milieu winst wordt sowieso totaal teniet gedaan door de enorme bevolkingsgroei en verstening van ieder stukje groen. Of dit nu ‘duurzaam’ gebouwd is of niet.

    Login om te reageren
  11. bartsss zegt

    25 februari 2020 om 09:27

    Haha!!! Ze krijgen ’t wel verzonnen hoor. Is het al 1 april. Hou toch op zeg, het hele ev gebeuren is gedoemd te mislukken. Zal blij zijn als alle ev ontwikkelkosten terug zijn verdiend en ze zeggen, twas het toch allemaal net niet en stappen over op waterstof oid. Ik rij nog lekker met mijn diesel naar zuid-Frankrijk met de caravan erachter!!

    Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    25 februari 2020 om 09:29

    Als je gewoon 90 gaat rijden met je ev heb je ook al een stuk meer range…

    Maar persoonlijk zal het nog heel lang duren voordat ik met een ev op vakantie kan. Wij zoeken plekken op waar weinig mensen zijn dus daar is de komende vele jaren toch niet voldoende infrastructuur. Zelfs niet met zo’n karretje. Lekker een goedkope schone ev voor de dagelijkse km’s en een oldtimer voor een paar duizend km vakantie dus.

    Login om te reageren
  13. sizedoesmatter zegt

    25 februari 2020 om 09:54

    Leuk idee, maar deze karretjes moeten ook weer geladen en eventueel terug naar de plekken waar ze nodig zijn. Kunnen die ev’s niet gewoon tussen het vrachtverkeer op de rechterbaan blijven? Scheelt een hoop verbruik….

    Login om te reageren
  14. sizedoesmatter zegt

    25 februari 2020 om 09:58

    Een model3 mag 900 kilo trekken, lijkt mij ideaal voor een karretje met dieselaggregaat. Heb ik wel eens een plaatje van gezien.
    Blijft die ook lekker rechts, kunnen de ‘good old ice’s’ lekker blazen op links ?

    Login om te reageren
  15. archiebald zegt

    25 februari 2020 om 09:59

    Leuk idee. Maar of het haalbaar is? Het gros van de bestuurders kan niet overweg met een auto zonder aanhanger, laat staan met!

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    25 februari 2020 om 10:05

    Het idee is best geniaal, je wisselt gewoon iedere 400km van aanhanger. De vraag is alleen, mag je deze achter de Kip-caravan hangen?

    Login om te reageren
  17. e39540itouring zegt

    25 februari 2020 om 10:06

    Als elektricien toch benieuwd naar het hoe en wat. Een hoge dc spanning met hoge stromen die min of meer bloot tussen de auto en de aanhanger ligt is wel een technische uitdaging, vooral met het oog op veiligheid.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      25 februari 2020 om 10:17

      De techniek is niet anders dan in de auto. Gewoon zorgen voor een goede, afgeschermde verbinding. Is niet zo moeilijk hoor.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        25 februari 2020 om 11:07

        @henkp1: poepsimpel toch! Gewoon een draadje trekken en wat isolatie van de bouwmarkt erom..

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          25 februari 2020 om 15:18

          @boomhauwer: goed inpakken in zelf vulcaniserende tape en klaar is Kees.

          Login om te reageren
  18. henkp1 zegt

    25 februari 2020 om 10:10

    Simpel en (dus) een goed plan!

    De batterijtechniek is nog lang niet uitontwikkeld; ik verwacht over een jaar of tien batterijen met een autonomie van +700 km en laadtijd van circa 5 min.
    Tot die tijd is zo’n aanhangertje natuurlijk een hele goede oplossing voor de langere ritten.

    Kosten, volgens bovenstaand artikel: eenmalig €600 en dan €34 per x. Is te overzien. Aanpassen van de autotechniek is een relatief kleine ingreep.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 februari 2020 om 15:22

      @henkp1: een trekhaak aan je ev laten zetten en een tweede laadpoort naar de achterkant van je auto brengen is iets duurder dan 600 euro. Zelfs als je al een trekhaak hebt moet je nog kunnen laden aan de achterkant van de auto. Dat lukt namelijk niet met het 12v aanhanger stekkertje.

      Login om te reageren
  19. cazzo046 zegt

    25 februari 2020 om 10:51

    Oplossing voor een niet bestaand probleem.

    Login om te reageren
  20. koeberg zegt

    25 februari 2020 om 10:51

    Het mooie van deze karretjes is natuurlijk dat je ze kunt opladen met wind- of zonne-energie wanneer je daar een overschot van hebt.
    Maar hoe laadt je een auto op tijdens het rijden???

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      25 februari 2020 om 11:00

      Gewoon, met een kabel en een stekker. Duh.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      25 februari 2020 om 11:01

      @koeberg: Door in elk wiel een dynamo te plaatsen misschien.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        25 februari 2020 om 11:09

        @venividivici: regeneratief remmen bestaat al. Je kan niet opwekken en verbruiken tegelijkertijd

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          25 februari 2020 om 11:16

          @boomhauwer: Oké, nou aangezien mijn fietslamp brand terwijl de dynamo draait is het wel mogelijk om deel stroom van de dynamo’s naar de elektromotor te sturen en een deel van de accu’s waardoor de accu’s minder hard leeggezogen worden.

          Login om te reageren
      • kawasawasaki zegt

        25 februari 2020 om 11:54

        Kappen nou.
        Hopelijk ben je sarcastisch. Ik neem tenminste aan dat de wet van behoud van energie bekend is?

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          25 februari 2020 om 12:24

          @kawasawasaki: Kap zelf maar met dit soort afzeikreacties! Vroeger was het nog leuk op AB omdat de meeste door te discussiëren elkaar hielpen de autokennis te vergroten en gaven onderbouwingen. Enige wat jij doet nu is je gedragen als drol die ooit iets gehoord heeft op school over wet van behoud van energie, maar vervolgens een 5 scoorde voor de natuurkundetoets.

          Login om te reageren
          • koeberg zegt

            25 februari 2020 om 12:36

            Een dynamo zet kinetische energie om in elektrische energie. Deze gebruik je wanneer je de auto wil vertragen.
            Een motor zet elektrische energie om in kinetische energie. Deze gebruik je wanneer je de auto wil versnellen of op snelheid wil houden (lucht en rolweerstand overwinnen).
            Je zal beide nooit tegelijk gebruiken omdat ze elkaar tegenwerken. Dat is, je wil niet versnellen en vertragen tegelijkertijd.

            Login om te reageren
          • kawasawasaki zegt

            25 februari 2020 om 12:55

            Oh. Je was serieus. Sorry.
            Als je met een dynamo op je wiel rijdt, moet je extra energie leveren om het wiel rond te draaien.
            Door slip en andere verliezen moet je meer energie extra leveren, dan door het dynamo afgegeven worden.

            Energie in (jij hebt eten omgezet in het trappen op je pedalen) = Electrische energie uit dynamo + wrijvingsverliezen (warmte)
            Dat is de wet van behoud van energie.

            Login om te reageren
            • VeniVidiVici zegt

              25 februari 2020 om 17:46

              @kawasawasaki: Dank. Ik ben altijd serieus op autogebied/techniek ;-). Dus je bedoeld dat de stroomaanmaak die eventuele dynamo’s zouden maken dus nihil is t.o.v. de stroomafgifte?

              Login om te reageren
        • kawasawasaki zegt

          25 februari 2020 om 19:12

          Niet helemaal. Als het systeem gesloten is, dan wordt elektriciteit omgezet in beweging en die beweging weer in elektriciteit. Zonder verliezen is het rendement 100%.
          In werkelijkheid heb je echter altijd te maken met verliezen. Wrijving zorgt voor warmte die afgegeven wordt aan de omgeving. Slip zorgt voor verlies van wrijving, maar ook aan dynamische overdracht. Magnetische velden kosten ook energie.
          De opbrengst is dan per definitie lager dan de ingebrachte energie.
          De som van de energie uit en energie verlies is gelijk aan de energie in.

          Login om te reageren
  21. Gulli zegt

    25 februari 2020 om 10:58

    Bij de bestelling van mijn eNiro nagevraagd wat de maximale kogeldruk van hun aangeboden trekhaak was en welk trekgewicht erachter mocht. Blijkt het een trekhaak te zijn waar je alleen maar een fietsendrager op kunt monteren (vierkant ipv rond) dus mijn plan om de motor mee te nemen naar de Alpen achter mijn EV ging daarmee meteen het water in ?

    Maar goed, hoeveel EV’s mogen er daadwerkelijk iets van enig gewicht trekken?

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      25 februari 2020 om 11:32

      Deze auto’s: https://www.mountox.com/menu/elektrisch-rijden/elektrische-autos-met-trekhaak.html

      Login om te reageren
  22. Design_Driven zegt

    25 februari 2020 om 11:25

    Doe mij maar een skibox met accu’s er in. Ziet er iets minder lullig uit.

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      25 februari 2020 om 11:54

      Totdat je een bocht door gaat met heel lage snelheid omdat je enorm overhangt door dat enorme gewicht op je dak.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        25 februari 2020 om 12:48

        Ach zat auto’s met flinke last op het dak. Het was overigens maar een grapje dat van die dankoffer.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2020 om 12:35

      @sketcher: zo’n skihut op het dak ziet er wat mij betreft juist bijzonder lullig uit, ik vermoed zelfs dat er een hoop gewoon leeg zijn. Ze dienen voornamelijk als statussymbool “kijk ons eens op de wintersport gaan”. Lekker tuffen met een aanhangertje vind ik sympathieker dan knallen op de Autobahn met een skihut op het dak.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        25 februari 2020 om 12:47

        Ach ik vind het wel wat hebben en denk dat er maar weinig leeg waren. Miste de mijne vorige week op skivakantie. Was toch handig geweest (ook met huur ski’s) maar ik moest met de boot uit het VK komen en het koste me zo’n 100 extra + diesel.

        Login om te reageren
  23. tge2 zegt

    25 februari 2020 om 12:33

    Wat een geklooi. Een verrijdbare powerbank achter je rijdende batterij. Kan je lekker met 90km/u een uurtje langer op de rechterbaan achter een vrachtwagen doorkruipen.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      25 februari 2020 om 12:52

      Eens. Niet alleen vrachtwagens, ik werd helemaal gek van zeker 3 Leaf’s die afgelopen week naar en terug van Zwitserland liepen te hypermilen vlak achter mijn Land Rover Discovery (op verschillende momenten). Ik heb het niet gedaan maar een brake-check was erg aanlokkelijk.

      Login om te reageren
      • emping zegt

        25 februari 2020 om 13:59

        @sketcher: waarom wordt je gek van hypermilende Leafs? Dan geef je toch even een peut gas en weg zijn ze.

        Login om te reageren
  24. Shaw zegt

    25 februari 2020 om 13:11

    Kneuzen combinatie. Geweldig dat woke-autoblog zo superduper goed weet dat “de” transitie er Toch Wel gaat Komen en haar tijd vooruit is bij het afschaffen van oude auto-waarden zoals snelheid geluid en emotie.

    Login om te reageren
  25. kawasawasaki zegt

    25 februari 2020 om 13:53

    Overigens is er nog een issue met dit hele verhaal.
    De EVs zijn zwaar. Heel zwaar. En dat gewicht is allemaal nodig om 1 tot 4 personen van ~80kg te vervoeren.
    Pak een Zoe: 1500kg om 4 mensen te vervoeren is enorm veel.
    Vergelijk een klein segment auto van 800kg bijvoorbeeld.
    Kost een EV ineens 2 keer zoveel energie, om onder verder dezelfde condities, dezelfde rit te maken.

    Nu gaan we er voor het gemak een aanhangwagen aanhangen. Dit klopt gewoon niet.

    Een van de grote issues op de weg nu is dat mensen met een EV denken dat het rijden in hun auto geen energie meer kost en ook niet meer vervuilt. Dus heeft het pakken van de auto een veel lagere drempel gekregen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 februari 2020 om 15:32

      @kawasawasaki: een auto die twee keer zo zwaar is verbruikt niet twee keer zoveel energie.

      Sterker nog: een vederlichte panda TwinAir verbruikt op de snelweg bij legaal Nederlands rijgedrag 1:10, waar een Audi A6 stationwagen met 200pk 1:11 verbruikt op die route. Dat komt deels omdat die TwinAir veel te hard moet werken en daarom inefficiënt moet draaien om heel te blijven, maar ook deels omdat een grotere auto een veel geschiktere vorm heeft voor hogere snelheden. In de stad zou het uiteraard een heel ander verhaal zijn want dan speelt gewicht wel een hele grote rol.

      Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        25 februari 2020 om 21:12

        Een Panda 1:10? Lijkt me sterk, op de snelweg met een 500C TwinAir gaan wij richting 1:20 bij snelheden 100-130- kmh.

        Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      25 februari 2020 om 21:14

      Autos van 800 kg bestaan allang niet meer. Verschil is kleiner dan je denkt. een Clio zit al op 1100 kg.

      Login om te reageren
  26. hans75 zegt

    25 februari 2020 om 14:01

    vind het tegelijkertijd stom en briljant..
    ook al heb je extra gewicht van dat karretje.. lost het wel het één keer per jaar probleem simpel op.
    je zou ook kunnen stellen dat de range van een EV bij 200km al voldoende is… zolang je maar een oplossing hebt voor die ene of twee keer per jaar dat je 1000km op een dag wilt rijden…

    binnenkort vind iemand de carrera racebaan sleuven in de weg op de rechterstrook van de route de soleil opnieuw uit. daar hoeft het niet eens 1 april voor te zijn.. want zou wellicht nog eleganter zijn dan een zwaar karretje.
    als je energieniveau een bietje laag is.. ga je naar rechts en hang je je slurf erin… om met 90km/uur te laden totdat je weer vol bent..

    Login om te reageren
    • martijn_stengewis zegt

      25 februari 2020 om 14:25

      Reeds in Zweden

      https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/zweden-weg-elektrisch/

      Login om te reageren
      • kawasawasaki zegt

        25 februari 2020 om 14:27

        Kijk. Dat zijn initiatieven, daar kunnen we iets mee.
        Als dat maar uitgebreid genoeg wordt, dan kan je zelfs zonder een groot deel van die lompe batterijen doen.
        EV van 1000kg? Dat klinkt beter.

        Login om te reageren
  27. johnwaters zegt

    25 februari 2020 om 15:51

    Gezien de gemiddelde Hollander met de caravan op reis gaat is dit geen optie.

    Login om te reageren
  28. kevertje zegt

    25 februari 2020 om 16:16

    Het bewijst vooral dat we er nog lang niet zijn en de problematieken van EV’s – zelfs van het thuisladen – onder de mat geveegd worden met heel veel simplisme. En een bak vol nikkel, kobalt, lithium en aluminium achter je auto hangen gaat de ecologie en ook het klimaat ten goede komen? De honger naar deze grondstoffen worden met de dag groter, de ongeziene ecologische gevolgen en geostrategische risico’s ook. Met de dag denk ik meer dat waterstof op lange termijn een haalbaardere kaart is dan dit.

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      25 februari 2020 om 16:54

      zoek eerst eens op hoe waterstof op industriële schaal geproduceerd wordt.

      Login om te reageren
      • kevertje zegt

        26 februari 2020 om 21:34

        Natuurlijk wordt waterstof meestal uit een electrolyse gehaald. Maar er zijn ook tal van nieuwe pistes die onderzocht worden en werkzaam in deze sector, kan ik je kan vertellen dat de industrie en wetenschap daar erg mee bezig is. Waterstof kan vooral als piekopslag dienen. Bovendien durf ik te veronderstellen dat de afgeleiden inclusief vele issues gemakkelijker kunnen oplossen dan zuiver met de technologie in batterijen – niet in het minst de autonomie en ecologische problemen. Die zijn echt immens hoor en de vraag is zelfs of de schaalbaarheid naar wat de huidige mobiliteit is geen planetaire ramp is.

        Login om te reageren
  29. tourannetje zegt

    25 februari 2020 om 16:40

    Wel lekker retro, in de jaren 70 hing achter elke R4 en R5 in Frankrijk zo’n karretje. ( maar dan voor de bungalow tent)

    Login om te reageren
  30. tjorque zegt

    25 februari 2020 om 19:53

    Ik heb al een tijdje een vergelijkbaar idee:

    Een dakkoffer met 20kW range extender op biogas of gelijkaardige klimaatneutrale brandstof van Max 75kg.
    Of hetzelfde concept als bagage aanhangwagen.

    Perfect mogelijk en eenmaal ter plaatse ga je weer lekker sterkeren.
    Het enige wat ik lullig vindt zijn de extreme snelheidsbeperkingen voor aanhangers in vele landen met NL op kop. Wtf is 80km/h voor een belachelijke snelheid?!!

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      25 februari 2020 om 20:31

      @tjorque:
      Biodiesel in je diesel is ook een idee…

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        25 februari 2020 om 21:12

        Dat kan idd ook, maar ik ben geen voorstander van veel diesels in verstedelijkte omgeving.
        de range extender oplossing is voor mensen met een kleine elektrische stadswagen wel een oplossing om een paar keer per jaar wat langere ritten te maken met eigen wagen…

        Login om te reageren
  31. arhanso zegt

    25 februari 2020 om 22:11

    ipv laadpalen zou je zo’n aanhangwagentje mee kunnen nemen, dan parkeren en opladen. Geen files meer voor de laadpalen… ;-)

    Login om te reageren
  32. superfunky zegt

    25 februari 2020 om 22:36

    Inderdaad een briljant idee! Die EV rijders reden toch al niet harder dan 90 op de rechterbaan want anders komen ze geen 200 km ver, dus dat is prima binnen de maximum snelheid voor auto met aanhanger!!
    Kunnen ze nu lekker 900 km doorsukkelen met slakkengang, dus ontstaat er dan snel een nieuw fenomeen: ze vallen in slaap!
    Daar heb ik dan wel weer een goed idee voor: hang er een caravan met ingebouwd 200kw battery-pack in de vloer achter, dan kun je én eindeloos doorsukkelen én lekker slapen. Briljant!

    Login om te reageren
  33. scrmeagle zegt

    26 februari 2020 om 09:08

    Wat een gelul hier op autoblog als het om EV gaat. Dit is een autokanaal nu begint het hier op een Willy Wortel kanaal te lijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North