Het is wel lastig om de rode kruizen te zien als je achter het stuur naar je telefoon zit te staren.
De matrixborden zijn misschien wel de meest genegeerde borden van Nederland. Bij deze scribent leveren ze zelfs een vorm van angst op. Stel, je rijdt op een 130-weg waar je van de matrixborden ineens nog maar 80 mag rijden. Je weet dat je het risico loopt om een bekeuring te krijgen als je 130 blijft rijden. Maar als je 80 gaat rijden, word je weer aan alle kanten ingehaald. Niet dat deze scribent per se een hekel heeft aan ingehaald worden, maar je wil wel lekker met het verkeer meerijden. Soms komen vrachtwagens zelfs gevaarlijk dichtbij, alsof ze je gewoon vooruit willen beuken. Natuurlijk, een enkeling rijdt braaf 80, maar het gros blijft op hogere snelheid doorkachelen.
Bij een rood kruis reageren er gelukkig wat meer mensen, al blijven er bestuurders die het kruis compleet negeren. Ergens is het toch best knap, om op hoge snelheid door te blijven rijden op de linkerbaan, terwijl de rechterbaan stilstaat. Dan moet je eigenlijk al doorhebben dat er iets niet in de haak is. Tenzij je het niet doorhebt, omdat je op je smartphone zit of zo.
Snelwegboa’s
Blijkbaar zijn er steeds meer mensen die zo’n rood kruis niet door hebben. Althans, er zijn er vorig jaar meer op betrapt. Snelwegboa’s hebben namelijk 3447 boetes uitgedeeld voor onder meer het negeren van het rode kruis, of het oneigenlijk stilstaan of rijden op de vluchtstrook. Dat schrijft De Telegraaf op basis van opgevraagde cijfers van Rijkswaterstaat.
Daarmee is het aantal bekeuringen verdubbeld. Dat zal voor een deel komen door een stijging van het aantal boa-weginspecteurs naar 58, maar dat is volgens een RWS-woordvoerder niet de enige oorzaak. Inspecteurs zouden dagelijks zien dat die rode kruizen worden genegeerd.
Zo’n rood kruis hangt er natuurlijk niet voor niks: meestal zijn inspecteurs of andere hulpverleners bezig met een incident. Een auto met pech, bijvoorbeeld, of een ongeluk. Het laatste dat je wil zien als je daarmee bezig bent, is een auto die met hoge snelheid op je afkomt.
#nietvoorniX
Naast het veroorzaken van een extra (dodelijk) ongeval, riskeren dergelijke rood-kruis-negeerders een boete van minimaal 240 euro. Een hogere boete kan ook, evenals een rijontzegging of celstraf. Bij de 3447 boetes zijn de cijfers van de politie overigens nog niet meegenomen. Een woordvoerder schat in dat het om zo’n 7500 weggebruikers gaat die via de politie zijn beboet voor het negeren van een rood kruis. De politie test nu slimme camera’s die kunnen herkennen wie de fout ingaat, om zo meer mensen te kunnen bekeuren. Ook met de #nietvoorniX-campagne hoopt RWS het aantal rood-kruis-negeerders tegen te gaan.
rachid zegt
Mensen die het rode Kruis niet kunnen zien mogen hen rijbewijs inleveren. Misschien iets op al x aantal borden eerder te voorzien van een rode kruis. Boetes zullen aankomende jaren alleen maar meer worden…
hondar zegt
Ik doneer elke maand een aanzienlijk bedrag aan het rode kruis dus voorzie verder geen problemen…
hotze zegt
@hondar: dan mag jij daar gewoon onderdoor rijden.
werf76 zegt
Als je de rode niet ziet ben je of stekeblind of niet met het verkeer bezig. Of je heb er gewoon schijt aan.
Gulli zegt
@werf76: ik vrees dat laatste. Er lijken tegenwoordig bijzonder veel mensen bijzonder veel schijt te hebben aan alles om hen heen
moveyourmind zegt
Volkomen terecht dat je een dikke boete krijgt als je over een afgesloten rijbaan gaat rijden.
Maar wat doen we met de lijnbuschauffeur die in de situatie op de foto hierboven toch maar even een stukje over de afgesloten rijstrook gaat rijden ondanks het grote bord waarop duidelijk staat “bij files lijnbussen op de vluchtstrook!”
tjorque zegt
Klootzakkentaks… mogen ze hier ook invoeren!
svdv zegt
Het is natuurlijk achterlijk dat mensen over rijstroken rijden met een rood kruis, maar soms begrijp ik niet helemaal waarom ze überhaupt afgesloten zijn. Waarom zijn spitsstroken niet altijd open bijvoorbeeld?
banderas zegt
@svdv: Omdat het spitsstroken zijn, dus alleen nodig in de spits/drukte.
Plus vaak zijn wegen afgesloten omdat ze er bv. aan de slag gaan. Oftewel: kan zijn dat ze 2 km verder al bezig zijn, maar voor de veiligheid alvast alles afsluiten. Anders zouden ze voor elke 100m een kruis aan en uit moeten zetten, dat is ook verre van veilig.
SpeedGeek zegt
@banderas: Ter toevoeging: Rijkswaterstaat kan alleen trajecten op een rood kruis/groene pijl enzovoort zetten. Ze kunnen niet ieder individueel bord besturen. Geloof dat om trajecten van 500m gaat.
robert110 zegt
@svdv: Spitsstroken zijn vaak smaller dan de gewone rijstroken. Daarom is het snelheidslimiet ook lager als de spitsstrook open is.
joki zegt
Ze worden niet meer afgeleid door hun smartphone hoor, tegenwoordig zitten ze al half blinden naar hun digitaal dashboard te staren om de ventilatie een stand hoger te zetten…
Robert zegt
Grappig, nu ik erover nadenk, ik heb nog nooit de matrixborden ’80’ zien aangeven. Om een of andere reden hanteert men altijd de snelheidsindicaties 50, 70 of 90 wanneer er sprake is van een snelheidsbeperking.
pomoek zegt
Een prima begin. Maar dat aantal mag voor volgend jaar nog een keer worden verdubbeld.
RiKe zegt
MEER MEER MEER boetes voor verkeershufters! Ook uitbreiden waarvoor het uitgeschreven word, zoals afsnijden, geen knipperlicht gebruiken en onnodig links rijden (gezien er geen politie handhaving is op de snelweg). Bovendien ben ik van mening dat je rijbewijs ingetrokken mag worden voor een paar maanden als je rode kruizen negeert bij wegwerkzaamheden (waar daadwerkelijk wat gedaan wordt en je dus mensen in gevaar brengt).
mwti zegt
@rike: de betweter heeft gesproken. Brave jongen…applausje voor jou.
RiKe zegt
@mwti: Waarom de betweter? Ik pretendeer nergens dat ik nooit een regeltje breek. Ook ik rij wel eens te hard. Echter gebruik ik gezond verstand en doe het wanneer ik anderen niet in gevaar breng. Het rijgedrag waar je anderen direct mee in gevaar kan brengen mag absoluut zwaarder gestraft worden
mwti zegt
Logisch. Als je teveel muizen in een ruimte zet gaan ze ook niet meer zo vredelievend met elkaar om. Nederland is vol.
potver7 zegt
@mwti: ach gut…
techniekmeneer zegt
@potver7: Stop je kop maar weer terug in het zand… Realiteit is hard.
mwti zegt
@potver7: goede onderbouwing ook! Ga zo door knul, jij komt er wel.
healey zegt
@mwti: Omderbouwing? Kijk je eigen reacties is terug. En nu weer gewoon doen wat je vrouw zegt. Want zo te lezen heb je op je werk en thuis niets te vertellen. Maar dat vind je vast de schuld van de buitenlanders.
mwti zegt
@healey: ach gut….
techniekmeneer zegt
@mwti: Overvol, grotendeels te danken aan mensen die hier niks te zoeken hebben en alle Nederlandse normen en waarden aan hun laars lappen.
niex zegt
@mwti: als je in de achterbuurt van de randstad woont, dan kan ik je negatieve inslag bekijken. Heb wat jaartjes buitenland gedaan en het is hier best geweldig. Ook de wegen gaat heel goed gezien het verkeer. Gewoon best geregeld.
mwti zegt
@niex: alles heeft een grens, wat mij betreft is de limiet bereikt. En altijd maar weer dat gezeur over het buitenland. Ik weet niet waar jij komt maar het is daar niet zo fijn geloof ik.