AB-lezer ontwerpt pardoes een BMW

Auteur: , 25 Reacties

En het is geen half werk!

i1

Onlangs ontwaarden we op autojunk een upload van Bart Heijt. Het onderwerp van de foto’s was een kleine stadsflitser van BMW met de naam i1. Maar die bestaat toch helemaal niet? Klopt, het gaat hier dan ook om een gedachtenoefening over hoe een eventuele i1 er uit zou kunnen zien.

Er is duidelijk het nodige werk gestoken in het concept. Het kleine karretje zou niet direct misstaan in de futuristisch ogende i-familie van BMW. Voor ons voldoende reden om Bart eens te ondervragen waarom hij zich geroepen voelt om het werk van Domagoj Dukec te doen.

i1-2

Bart blijkt vorig jaar afgestudeert te zijn aan de Scuola Politecnica di design (SPD) in Milaan. Hij deed daar een master Transportation and Car Design. Bart was van mening dat er nog een compact voertuig in zijn portfolio ontbrak. Zodoende ontsproot aan zijn design-brein het idee om een klein broertje van de BMW i3 (rijtest) te tekenen. Na enkele positieve reacties op de eerste schetsen soepjes, besloot Bart het concept verder uit te werken in 3D. Daarbij heeft hij ook nagedacht over hoe de i1 daadwerkelijk in het moderne BMW-gamma zou passen. We laten de designer zelf aan het woord:

“Het idee was een volledig elektrisch compact stads autootje te ontwerpen voor BMW met de styling karakteristieken van de “i” lijn voor de nabije toekomst, zeg 2020-2025. Het uitgangspunt was om de auto een sportief, stoer maar toch aaibaar karakter mee te geven. Voor het design van de i1 heb ik bewust gekozen voor een product design approach. Hiermee bedoel ik de wat meer gedefinieerde vlakken met afrondingen en de doorlopende lijnen bijvoorbeeld, die de voorlampen via het bodywork verbinden met de achterlampen. Een thema dat over de hele auto terug te vinden is, ook in het interieur.

Hierdoor oogt de auto een beetje boxy maar stoer. Enkele features van de i1 zijn laser koplampen, volledig led DLR verlichting, transparante zonnencellen in het dak voor het opwekken van extra stroom, achterwiel aandrijving, en een carbon fiber monocoque zoals de i3. De batterijen zitten in de vloer verwerkt. Ook typerend aan de zijkant van de i1 is het logo waarin een sensor zit voor het keyless-go systeem.

Zoals bij de andere i-modellen is ook de aerodynamica belangrijk. Door de grote luchtinlaat aan de voorkant wordt de luchtstroom onder het blauwe bodywork gedeelte door via de zijkant naar de achterkant geleid. Aan de achterkant zit een grote diffuser. Door het open karakter van de achterkant is de achterwiel ophanging zichtbaar. De spoiler op het dak is ook een eyecatcher die optisch lijkt te zweven op de glaspartij. De voorkant van de i1 heeft een typerende transparante ‘motorkap’ waaronder een deel van de ophaning van de voorwielen zichtbaar is. Hierdoor wordt het stoere en sportieve karakter van de i1 extra benadrukt.”

Moet Adrian van Hooydonk Bart even een belletje geven om zijn team te komen versterken?

Image-Credit: Bart Heijt via autojunk



25 reacties

Strak bakkie! Zeer geslaagd!
Fugly!
Ziet er goed uit, mooi werk! Velgen mogen een inch of 2 groter…
Mijn 2 centen: veel nieuwe details, dat is goed. Aparte daklijn is wel enigszins trendvolgend maar ook wel mooi uitgevoerd. Kosten zijn wel hoog, met name met het vele gebogen glas.
Als ik de verhouding zie tss de auto en de personen die er in zitten
lijkt het alles behalve een klein karretje. Dit ding is groter dan een X6!
Lijkt wel zo’n cartoon die je van je auto kan laten maken voor 10,- euro bij een Turkse straatartiest.
Goed gedaan. Past goed in de i-lijn. Met dit maatje velgen nog wel een hoog concept-gehalte. Ik zou wel eens een schets van je willen zien van een meer productievariant.
Alles vanaf het dak tot de onderkant vd lampen ok, maar daar onder is alles echt uit verhouding. Ik vind het front wat overdreven. Grote luchtinlaten, maar niet echt nodig bij een elek. auto lijkt mij
Nice. Duidelijk verstand van zn vak.
En ik wilde nog mijn 3D ontwerp opsturen van de nieuwe Aston Vantage op basis van die blauwdrukken die laatst gelekt zijn… maar dat valt in het niets bij deze renders!
Heel strak!
Ik wil nog eens leren hoe je die tenders zo strak krijgt. Ik kan een hoop in CAD, maar een complete auto bouwen is wel even wat anders.
@wouterjeuring: same hier!
@wouterjeuring: Er heel veel uren in steken. Niet enkel in de auto zelf, maar in het leren hoe je zo’n product opbouwt.
@Jochempie: dit lijkt me de enige oplossing :’D afzien en monsterlijk veel tijd investeren in tutorials ed.
@wouterjeuring: Leer wat surface modeling is, leer hoe je class-A surfaces kunt opbouwen, leer wat primaire, secundaire en tertiaire surfaces zijn, hoe je de continuiteit tussen surfaces op G2 of bij een productie-3D-model G3 kunt houden, hoe je control points naar je hand kunt zetten… Je hebt genoeg te doen naast I.O. ;)
@Jochempie: Dat weet ik en kan ik, en toch is zo’n render neerzetten en een volledige auto opzetten in CAD een vrij onbegonnen zaak voor me.
@wouterjeuring: Het kost de pro’s ook weken om zo’n model te bouwen. Zeker als er matrijzen van gemaakt moeten worden, en perfecte highlights dus het doel zijn..
Beroerde rijders auto ..
Misschien nog wel slechter dan de Audi tt 8n ..

Velgen zijn dom groot .. krijgt van het plaatje al kiespijn ..
Betere basis dan ballonbanden is er niet ..
Zicht rondom is zwaar kut ..
Hebben al die “sportieve” auto’s trouwens .. suggereert een hoop “sport” ..
Maar rijdt kneuzig ..

Sterker nog .. goed zicht rondom is de essentie van plezierig rijden ..
@lincoln: jij bent nog pissig over het uitvallen van Max? Prettige zondag
@lekkerlinksrijden:

Met “vet bommetje” is nog nooit iemand wijzer geworden ..
@lincoln: aldus Jerommeke
De glazen motorkap dat doorloopt in het raam en dak vind ik erg gaaf gedaan. Het is vernieuwend en niet wat we nu gewend zijn van BMW en het is toch onmiskenbaar BMW. Sterk ontwerp!
Mooi, wel 5 millimeter veerweg.

Op zich wel leuk, maar met die mensen erin lijkt het wel alsof deze auto alsnog even groot is als een i3. En gebogen glas e.d. gaan hem uiteidenlijk de markt uit prijzen zou ik zeggen.
Hoewel de gebruikte pushrod wielophanging technisch superieur is, zijn er nauwelijks straatauto’s die er gebruik van maken en zal BMW deze ook zeker niet gaan gebruiken voor een compacte stadsauto. Het kost enorm veel ruimte om een heel subframe met schokdempers te plaatsen waar normaal je kofferbakken zouden zitten.
Best een mooi ding, maar als je voor realistisch gaat kun je die transparante motorkap met felgekleurde veerpoten achterwege laten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).