AB-lezer vertelt over zijn Mustang GT met V8

Auteur: , 144 Reacties

Wie kiest er in godsnaam voor om een 5.0 V8 Ford Mustang te rijden in Nederland?

Voor ik het hele verhaal uit de doeken doe, eerst een bekentenis. Die heeft te maken met de kentekenplaten. De auto is inderdaad belastingvrij. Vanuit m’n werk krijg ik de mogelijkheid om één auto zonder belastingen aan te schaffen. Uiteraard kan ik me voorstellen dat mensen dit niet helemaal eerlijk vinden, maar ik heb de regels niet bedacht en ik zou wel gek zijn als ik er geen gebruik van zou maken.

De aankoop

Geen BPM dus, altijd mooi meegenomen. M’n volgende auto moest echter wel aan de volgende criteria voldoen:

  • Zes cilinder of meer
  • Achterwielaandrijving
  • Handbak
  • Sperdifferentieel
  • Zeldaam
  • Zoveel mogelijk pk’s
  • Een vierzits coupé
  • Geen Duitser (sorrie, ik vind Duitse auto’s over het algemeen saai)
  • Nettoprijs van maximaal 50.000 euro
  • En karrenvrachten aan karakter!

Handig, want met dit lijstje bleven twee auto’s over: een 2015 Camaro SS of een 2016 Mustang GT. Het regelen van een proefrit met de Camaro was een eitje, net over de Duitse grens. Geweldige dealer, geweldige auto, ik vond ’t echt een gaaf ding. Iets zei me echter dat ik ook de Mustang moest proberen.

Het testrijden en kopen van de Mustang was een nachtmerrie. Dit speelde zich af in januari 2016 en toen waren er nog niet zoveel versies met V8 in Nederland. Herstel: er waren er helemaal geen. Waarschijnlijk dacht de lokale Ford-dealer dat ik een grapje maakte toen ik vertelde geïnteresseerd te zijn in een Mustang GT (rijtest). Deze toko wilde me dan ook niet helpen en ik was uiteindelijk zelfs boos toen ik de showroom weer verliet.

Zodoende had ik besloten om de Camaro te kopen, tot ik een berichtje op m’n telefoon kreeg. Een Ford-dealer te Harderwijk had een rode GT te koop staan, fantastisch! Ik weet niet zeker of de verkoper me serieus nam toen ik belde voor het maken van een afspraak voor een proefrit. Eenmaal daar bleek het echter een vriendelijke gast die erg enthousiast was over de auto. Een proefrit van 30 minuten later was ik verkocht en was de bestelling geplaatst. Vijf maanden later arriveerde de auto vanuit Flat Rock (Michigan). De eerste en (mogelijk) nog steeds enige bestelde en particulier geregistreerde Mustang GT van Nederland. In totaal staan er zo’n 10 GT’s op gele platen, maar dit zijn vaak importauto’s of ze staan op naam van bedrijven.

Door naar de specs!

  • GT 5.0 V8, ~ 440 pk
  • Handbak en sperdifferentieel
  • Performance package (vering, anti-roll bars, Brembo remklauwen met zes zuigers, grotere radiator, extra chassisverstevigingen)
  • Kleur Magnetic Grey met zadelbruin leren interieur
  • Geen Custom pack (dus geen chroom en zwarte wielen)
  • Shaker pro sound system
  • Navigatie en parkeersensoren
  • Verwarmde en geventileerde zetels

Hoe rijdt ‘ie?

Zoals de naam al verklapt is dit een GT. Het is geen sportwagen, of in elk geval niet in standaard trim. Hij rijdt erg goed, is zeer comfortabel en je kunt zonder problemen 500+ kilometer achter elkaar in deze auto rijden. Zelfs met de vering van het Performance Package rijdt ‘ie soms wat zweverig door de bochten met een vaag stuurgevoel. Het is niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Je voelt alleen wel dat je met een auto van 1.700 kg op pad bent. Hij zal nooit zo lichtvoetig aanvoelen als een Europese auto van 1.400 kg.

Vergeet niet dat dit de eerste Mustang is met onafhankelijk geveerde achterwielen. Fijn voor het bochtenwerk, maar op de dragstrip is het minder. Standaard rolt de auto op Pirelli P Zero’s en ik heb een hekel aan die banden. Ze kunnen onvoorspelbaar zijn in het grensgebied van de grip en dus heb ik ze (letterlijk) zo snel mogelijk opgerookt. Nu zitten er Michelins onder en die zijn een stuk voorspelbaarder. Driften is een makkie, soms gaat het zelfs iets té makkelijk… Bedenk wel: dit is een grote, zware RWD en het is geen lichtvoetige sportwagen zoals een BMW M3.

Het verhaal hierboven is van toepassing op de Mustang GT met standaard vering. Daarmee komen we op het mooiste puntje van de auto: customization! De markt voor aftermarket-goodies is bijna té groot. Dat betekent wel dat je in principe kunt doen wat je wilt met de auto, kijk maar naar wat Ford heeft gedaan met de GT350. En die auto staat zeker bekend om zijn heerlijke rijeigenschappen. Met 2.000 à 3.000 euro aan aanpassingen kun je van de standaarduitvoering prima een race- of driftmonster maken. Net wat je wilt.

Goed, de rijeigenschappen hebben we gehad, door naar de motor! Dit is DE auto voor mij. De motor is de reden dat ik ‘m kocht. De 5.0 V8 staat bij Ford bekend als “Coyote”. Dubbele bovenliggende nokkenassen, 32 kleppen, crossplane krukas en een karrenvracht aan karakter! In tegenstelling tot de Chevy LS houdt deze motor wel van toeren maken en hij bereikt z’n maximumvermogen hoog in het toerengebied. Als je hard wilt gaan zul je alle 7.000 toeren moeten gebruiken. In EU-spec levert de motor 440 pk en 550 Nm aan koppel, wat op zich genoeg is. Er is echter altijd ruimte voor meer. Ik vraag me nog steeds af hoe lang we nog atmosferische, grote V8-motoren kunnen kopen met een handbak en een sperdif. Waarschijnlijk niet al te lang meer.

De standaarduitlaat houdt het qua geluid beschaafd. Zo beschaafd zelfs dat je de auto amper hoort. De instelling voor de uitlaat zijn eindeloos en als de beer loos is klinkt het geweldig. Helaas -durf ik het te zeggen?- niet zo lekker als een LS, maar nog steeds lekkerder dan een viercilinder diesel.

Kwaliteit blijft een dingetje bij Amerikaanse auto’s, maar het is een stereotype dat je bij de Mustang achterwege kunt laten. Het interieur is goed vormgegeven, alles zit op de juiste plek en het is een prima mix van modern en retro. Het aluminium op het dashboard is echt, het leer is comfortabel en zo’n beetje elke denkbare optie zit erop. Als je echt kritisch gaat kijken kun je zien waar is bespaard op kunststoffen en schakelaars. Dus eigenlijk heeft Ford op het interieur bespaard en dat geld besteed aan de motor. Da’s wat mij betreft een prima ruil!

Modificaties

In het verleden heb ik al vaker auto’s gemodificeerd en ook de Mustang ontsnapt niet aan deze verslaving. Sterker nog, de lijst met aanpassingen begint aardig uit te dijen. De volgende zaken kan ik me in elk geval nog herinneren:

  • PMAS cold air intake
  • NGauge OBD cluster and tune management
  • LUND 95/98 flexible ECU tune
  • Engine cover delete
  • Sound tube delete
  • Magnaflow Tru-X X pipe exhaust
  • Custom exhaust to axle-backs (einddempers)
  • Roush axle-backs (einddempers)
  • Steeda hood struts
  • Steeda 30% short-shift
  • Steeda jacking rails
  • Steeda engine strut brace
  • Steeda lower transmission mount
  • Roush warrior rear spoiler
  • Roush winglets
  • Roush shifter
  • JLT 3.0 oil catch can
  • OSRAM LED 101 DRLs and fogs
  • Clear front indicators
  • LED sidelights
  • Black Pony and fender badges
  • OEM boot mat and cargo net
  • STO n SHO number plate bracket
  • Mini front & rear plates (18.2)
  • DiodeDynamics LED side markers (deep red)
  • OEM USDM lower GT grille

Van dit lijstje zijn de PMAS cold air intake en de LUND ECU tune het belangrijkste, samen met de uitlaat. Die aanpassingen resulteerden in ongeveer 480 pk en 650 Nm aan koppel, een stevige toename! De Coyote-motor is vrij behoudend getuned door de fabriek. De PMAS cold air intake zorgt alleen al voor zo’n 15 pk extra. De LUND ECU tune staat bekend als de beste in de Mustang-scene en geeft tot 40 pk extra, in combinatie met een vrijer ademende uitlaat. Bovendien gaat de rev limiter ermee omhoog naar 7.500 rpm.

Naast meer pk’s zorgt de ECU tune ook voor een betere drivability van de auto. De enige (onvermijdelijke) downside is een raar geluid als je plots vol op het gas gaat staan, een kwaaltje dat vaker voorkomt bij dit type luchtinlaten. Uiteindelijk zou ik het liefst uitkomen op ruim 500 pk, maar daar zijn nog wat modificaties aan luchtinlaat en uitlaatbochten voor nodig. Ooit ga ik nog met superchargers aan de slag, om uit te komen op zo’n 700 pk. De Steeda short-shift kit is ook kwaliteitsspul, waarmee de schakelgangen zo’n 30% korter worden. Het hoofddoel is om er een snelle straatauto van te maken dus binnenkort ga ik ook met vering en velgen aan de slag.

Deze auto in Nederland, hoe is dat?

Misschien vragen sommigen van jullie zich af hoe het is om een auto als deze in Nederland te rijden. Om eerlijk te zijn: dat gaat aardig goed! Ik gebruik de Mustang dagelijks, ik ga ermee naar m’n werk, ik ga ermee naar de supermarkt, ik breng mijn dochter ermee naar de dagopvang enzovoorts. Sinds juni 2016 heb ik er al 17.000 km mee gereden, in alle weertypen. Hij is groot en breed, maar past nog steeds in elk parkeervak. Hij is relaxed als je dat wil, dus rustig rondtoeren in drukker verkeer of in de stad is geen probleem.

Hij lust een slok of twee, maar toch zuipt de V8 minder dan je zou denken. Ik kom uit op een gemiddeld verbruik van 14,6 l/100 km, waar ik wel bij moet vermelden dat ik het grootste deel van de tijd stevig doorrijd. Een rustige rit op de snelweg kan bij een verbruik van 9 l/100 km en als je je uitleeft op een mooi weggetje gaat dat naar 20 l/100 km. De brandstoftank is aan de kleine kant, dus 350-450 kilometer is normaal voor een volle tank. Euro95 werkt prima, maar Super98 geeft je zo 20 pk’s extra. Op dagelijkse basis gebruik ik 95, voor mooie ritjes tank ik 98. Verder wil ik wel echt benadrukken dat dit geen garage queen is. Hij wordt tegelijkertijd gebruikt, misbruikt en geliefd. Ook is ‘ie vrijwel altijd vies en volgepropt met spullen voor mijn dochter van twee. Haar kinderstoeltje zit permanent achterin de Mustang en ze geniet van elk ritje in de Ford.

Zelfs in de relatief rustige lakkleur Magnetic Grey krijgt de auto aandacht. Heel veel aandacht. Dit is wel altijd positieve aandacht, dus da’s mooi. Mensen houden van Mustangs! Jong of oud, man of vrouw, jongen of meisje, de reactie is altijd enorm positief. Ik denk dat mensen de Mustang herkennen als een echte liefhebbersauto, dit is niet auto die je gewoon kiest. Het is een keuze die je maakt met je hart en niet met je hoofd, mensen waarderen dat over het algemeen.

Omdat ik in een klein Limburgs dorp woon, word ik niet al te vaak gespot, maar ik denk dat mensen in Roermond intussen wel gewend zijn aan de Mustang. Verder tovert het altijd een lach op m’n gezicht als iemand een duim opsteekt of vraagt om de motor te revven. Het maakt je dag!

Onderhoud vindt eens per jaar of per 15.000 km plaats en kost ongeveer 300 euro. Geen geld dus! De garantietermijn bedraagt net als voor andere Fords twee jaar. Verzekering is vrij duur, maar dat viel te verwachten. Achterbanden meten 275/40/19 en gaan ongeveer 12.000 km mee. De voorbanden zijn een stukje kleiner en houden het 20.000 km uit. Begrijp me niet verkeerd: het is niet goedkoop om met deze auto te rijden. Aan de andere kant leef je maar één keer en het is gewoon mijn passie.

Ik heb in de loop der maanden slechts twee kleine problemen met de auto gehad, maar dat waren geen zaken die het rijplezier verpestten. Bovendien heeft Ford alles buitengewoon netjes opgelost. Tot dusver (zoekt een stuk hout) is het een volstrekt betrouwbare auto geweest zonder onvoorziene uitgaven.

Tot besluit

Als ik één ding moest kiezen dat ik het gaafst vind aan de Mustang, is het dat ‘ie me ontzettend blij maakt! Zo simpel is het. Het lawaai, het spektakel, het gevoel… Uitkijkend over die lange motorkap, de retro-tellers in m’n gezicht, de roffelende V8 die voor me zingt; hij geeft me het gevoel dat ik continu op vakantie ben. Het is een heel ontspannende auto en een feel good tool die ik iedereen kan aanbevelen. Op dagelijkse basis wel te verstaan! Don’t worry, be happy, drive a Mustang :)

Dit jaar kunnen jullie de auto tegenkomen op autoshows, want ik wil er zoveel mogelijk bezoeken. Op de GMTEC supercarday in april, de Gas Guzzler tour in mei en de Mustang Club European meeting ben ik present. Daarnaast ben ik vaak aanwezig op events van The Mustang Club Nederland. In de zomer probeer ik elke eerste zondag van de maand Cars and Coffee in Winterswijk te bezoeken. Schroom niet om te zwaaien of om me aan te spreken als je me tegenkomt! Ik vind het altijd mooi om de auto aan mensen te laten zien en een praatje te maken.

Deze gastbijdrage is geschreven door @kapiteinlangzaam en door ons vertaald vanuit het Engels. Heb je zelf ook een vergelijkbaar verhaal? Mail ons via tips apestaartje autoblog.nl



144 reacties

Wat een held!
@jordydeknecht: wat een held? Geen saaie Duitsers ?
Doe mij maar Een m5 een m3
Een s6 een s4 of elke AMG.
Leuk om een sprintje te trekken zo’n mustang. Verder weinig beleving behalve het geluid. Maar wel een leuk verhaal en goed om te zien dat iemand van zijn auto geniet. Dat dan weer wel ;-)
@dennisdebengel: deze man heeft een auto die ‘ ontzettend blij maakt’. Dat is het belangrijkste van allemaal. Dat jij liever een Duitse rijdt is jouw keus. Maar als hij langs rijdt kijk
@lekkerlinksrijden: je stiekum toch ff om :-)
@dennisdebengel: lol weinig beleving behalve het geluid in een Mustang….en dan zeggen dat je liever een S6 hebt. XD Als er 1 wagen het absolute toppunt van gebrek aan beleving is….
Maar goed waar jij blij mee bent :) Ga maar eens in de nieuwe Mustang rijden dan weet je wat ik bedoel.
@mopar: ik heb hem gehuurd
In Amerika en er een week meegereden. Geloof me ik weet hoe die rijdt. Geen beleving. Maar als jij er blij mee bent…..
@dennisdebengel: Ik ben er zeker blij mee, en met mij blijkbaar genoeg anderen. Maar joh, als jij blij bent met een ondersturend hok als een S6 dan is dat leuk voor jouw…
@mopar:

Zullen we het woord “beleving” maar gewoon onder de noemer “typische Clarkson prietpraat voegen” ??

Een beetje. voor de simpletons onder ons ..
@mopar: Voel je niet zo aangevallen joh. Hij heeft een mening over een auto, so what. Ga dan niet zijn keuze afzeiken, dan doe je namelijk precies hetzelfde ;)

Ik ben het overigens met jou eens, ik zou deze Mustang ook verkiezen boven verl andere auto’s
@87sandyd: Volgens mij ken jij dennisdebengel aka mr zuurpruim himself nog niet :P
@mopar: thanks. ik ben dus een zuurpruim omdat ik een mening heb?? En die past niet in jouw straatje? Zegt meer over jou dan over mij.
@dennisdebengel: dat klopt zeker dat je een zuurpruim bent dan…
@mopar: grappige reactie.
Volgens mij noemde ik eerst de Bmw m5 en m3. Tien keer
Meer auto dan de mustang.
Maar blijkbaar blijft alleen de Audi hangen??? Ik weet niet hoor. Lekker makkelijk puntjes scoren bij de anti vag vriendjes? En idd rijdt zelfs dat onderstuurde hok beter.
Helaas
@dennisdebengel: Het zit je behoorlijk hoog he knul, je blijft er maar over doorzeuren :) Jeetje zeg, ga eens naar bed :D
@mopar: zoals ik al zei. Zwaktebod. Lekker makkelijk scoren. Zit mij niet dwars hoor. Zet je schattige verhaaltje gewoon even recht.
Xxx fijne avond:-)
Wanneer krijg je bij je werkgever vrijstelling van BPM?
@unavailable: Bij internationale organisaties (EU/VN/etc) Ook al gelden die voordelen sinds een paar jaar niet meer voor Nederlandse staatsburgers.
@felixf: Engelstalige reaguurder, woonachtig in Limburg, kopen met belastingvoordeel: ik zeg NATO (JFC Brunssum)
@henk_he: Waar deze man op locatie ook nog voor zo’n 0,70 cent / liter z’n tank kan volgooien.

OT: Prachtige kar en mooi dat we iemand in Nederland hebben wonen die deze passie heeft. Deze auto een keer in het echt gezien en je voelt meteen dat je met een liefhebber te maken hebt!
@jooz: dan wordt ie er binnenkort in het kader van de Brexit wel uitgegooid, denk ik zo :-O
@roppp: Wat de relatie tussen de NAVO en de brexit is …?
@henk_he: Vandaar dat er geen kenteken bekend is bij het RDW
@unavailable: en als Nederlandse militair voor minimaal 1 jaar geplaatst buiten NL.

Kocht in 1986 een Honda Accord 2.0-16V voor fl. 24.000,- ex. BTW/BPM. In NL nieuwprijs fl. 37.500,-
@erik2907: Seedorf?;)

Rond 2003 kochten soldaten Set Leon Cupra’s rechtstreeks van de boot in Rotterdam, 18k nieuw!
@87sandyd: Stolzenau (Luchtmacht).
@unavailable: Denk een medewerker van Eurocontrol (luchtverkeersleiding).
@panam1: Ik denk dat hij iets doet met de US army vandaar zijn passie voor US cars.
@panam1: even Google geraadpleegd (AutoJunk). Eigenaar werkt in Beek (L). Enige optie aldaar is Eurocontrol, waarschijnlijk, aan zijn nickname af te lezen, als kapitein (Luchtmacht).
Netjes, geniet er van man!
‘Euro95 werkt prima, maar Super98 geeft je zo 20 pk’s extra.’

Dan vraag ik me altijd af, is dit gewoon een aanname of heb je het daadwerkelijk getest? En ja ik weet dat het daadwerkelijk wat extra pk’s op kan leveren bij dit soort motoren.
@raoulkroes: Geen idee of hij het heeft getest maar ik in zekere zin wel door middel van stoplicht sprintjes met mijn zwager.
Met 95 won hij en toen ik een paar tankjes 98 herin had gingen we gelijk op wat op papier zou moeten kloppen.
Dit heeft te maken met waar je motor het beste op draait. Door verkeerde benzine erin te gooien gaat de motor pingelen. Dat wil zeggen te vroege of te late verbranding van de benzine.
Als ik bijvoorbeeld 95 tank dan verbrand de benzine iets later (dacht ik) dan 98. Komt omdat 1 van de 2 wat vluchtiger is. Door de tragere verbranding is de cilinder al onderweg met zijn arbeidslag waardoor hij minder compressie heeft bij de explosie van de benzine en dus minder hard omlaag gaat dan wanneer de benzine ontploft in de bovenste stand. Oftewel vermogen verlies.
Werkt dus niet bij motoren als ze afgesteld zijn op 95.
Dit merk je in ieder geval in de het reageren van de motor en ook zeker in het geluid.
Of het ook daadwerkelijk 20 pk oplevert geen idee maar in ieder geval dus wel meer.
@vincente30: haha stoplicht sprintjes zijn uiteraard de meest accurate manier en hebben totaal geen invloed van andere factoren :’)
Maar ja mocht het wel iets van 20pk verschil zijn dan voel je het vast wel een beetje als je de auto kent, dat moet ik toegeven
@raoulkroes: Nee zeker niet meest precies maar hebben het natuurlijk niet bij 1 gelaten :) en allebei awd met automaat. Verschil was echter wel echt duidelijk. Eerst had ik niks in te brengen en daarna ging het gewoon echt gelijk op.
Goed dan heb je nog factoren als reactie vermogen en dergelijken maar we hebben er minimaal 10 per keer gedaan dus kijken naar her gemiddelde…
Hoe dan ook het is merkbaar maar nier bij elke auto. De E30 die ik had maakte het geen verschil. De V8 die ik nu heb is het dus duidelijk te merken.
@vincente30: is je E30 de deur uit? :'(
@victornator95: Helaas wel ja. Reed er maar 4 keer per jaar mee waarvan 2 keer naar en van de apk wat ik zonde vond.
Blijft jammer want had er wel veel tijd in gestoken. Volledig Mtech 1 gemaakt en gespoten en zoveel mogelijk aangepakt maar merkte gewoon dat ie langzaam weg begon te rotten door het stil staan en dat vond ik zonde.
Mis het cabrio rijden en het schakelen wel afentoe maar goed ik ben nog jong dus komt wel weer een keer wat anders leuks :)
@vincente30: ah balen man, een E30 in MTech 1 is toch wel een van de mooiste uitvoeringen. Hopelijk heb je er een mooi bedrag voor gekregen en heeft de nieuwe eigenaar er veel plezier van. Zelf kan ik niet wachten tot die van mij weer uit winterslaap komt. Momenteel moet ik het doen met een Mazda 323 uit ’86
@victornator95: Ja dan is een E30 veel leuker :). Ach ik vind ooit wel weer wat als ik wat meer tijd en ruimte ervoor heb. Heb nu een Audi a6 4.2 wat ook geen straf is. (En volgens mij de enigste zonder olieverbruik en andere gekke problemen als ik alles zo om mij heen lees). Dus ik blijf genieten :)
@vincente30: bij stoplichtsprintjes heb je meer aan wat extra koppel dan aan extra pk
@jochen: @willeme: ben je al aan het schrijven?
@vincente30: Ow dat klinkt super, moet straks toch tanken kijken of het 98 pistool mijn dieseltank kan vullen :)
@jpoers: Kijken kan altijd.
@raoulkroes: Het is meer dan alleen pr prietpraat. Echter, je merkt het alleen bij hoog vermogende auto’s.
Zie https://youtu.be/gQghB4asSnI

Oh, zou het bijna vergeten…vette bak hoor, heel veel plezier ermee.
@raoulkroes: ik vraag me af of je het echt kam merken. Uiteindelijk gaat het maar om 5% op 480pk….. Dat gaat geen seconden schelen bij een 0-100km/u sprintje.
Wauw!! Prachtig, geniet ervan!
Erg leuk om te lezen deze gastbijdragen!

Toffe wagen en geniet er van!
@dwersbongel: Ik hou er ook echt van! Van mij mag autoblog wekelijks opzoek gaan naar mensen met dergelijke bijzondere auto’s. Ten eerste praten mensen hier graag over hun auto’s, en ten tweede praten de reaguurders ook graag over hun auto’s haha. Bovendien, als ik mezelf neem rij ik een A3 S-line waar ik gek op ben. Maar zulke auto’s of een M3 of whatever; dat is passie. Ik zal er zelf niet zo snel 1 in bezit hebben gezien mijn 45k per jaar; maar ik zou wel graag willen weten wat iemand ervaart met zo’n ding!

Dus graag meer van dit!
@gtr: Uiteraard bedoel ik 45k km per jaar. Met 45k in euro’s zou ik best gaan stunten.
Wat een tof verhaal en een gaaf ding! Zie je hier graag een keer mee langskomen in Winterswijk??
@lenny98: ‘??’ was een thumbs up, maar die kwam er via de app niet helemaal goed door zie ik nu
@lenny98: helaas worden emojis al even niet meer weergegeven als zodanig. Je krijgt altijd ?? ipv je emoji. Ze werken alleen nog op Autojunk.

OT: heerlijk toch als men zo passievol over hun auto’s praat. Of het nou een F430 Spider of een tuned Mustang GT is.

Hopelijk zijn dit soort verhalen over reaguurders en hun auto’s een terugkerend item.

Ben bijvoorbeeld benieuwd naar een verhaal over iemand zijn oldtimer.
Leuk artikel, top auto ook! Lijkt me fantastisch, als kleine bij pap in de Mustang. Veel plezier er mee.
Heerlijk! Meer van zulke gastbijdragen aub!

Ik wens de beste man nog veel leuke kilometers, maar met zo’n Mustang moet dat wel goedkomen.
Wauw, wat gaaf dat er na mij ook gastbijdrages worden geschreven over het bezitten van een mooie auto!

Want dat is het, een mooie auto. Ik snap precies wat je bedoelt @kapiteinlangzaam. Je hebt een mooie auto kunnen bemachtigen met een beetje geluk. Je zou gek zijn als je daar niet van zou profiteren. Geniet er van!
@viezefreddyw: Waarvan akte, dit land heeft meer liefhebbers nodig “die het gewoon maar doen”.
@vonklausenburg: Maar nou weten we het wel hoor. @kapiteinlangzaam heeft een Mustang…

Ik voel de comments al komen.
@viezefreddyw: Die opmerkingen kopen te paard.
@vonklausenburg: Nou moet je me wel even helpen wat je daarmee bedoelt hoor haha.
@viezefreddyw: Paard -> mustang, komen te paard -> snel
@Tuono: Goedemorgen Freddy… Haha dank u, moest even wakker worden.
@viezefreddyw: wat dat betreft, jullie hebben allebei een auto met een paard.

Ontopic: Leuk deze stukjes! Vind het wel interessant om te lezen waar ab-lezers is rijden!
@victornator95: Ghehe, inderdaad. Maar beide erg verschillende paarden.
@viezefreddyw: de Ferrari heeft een bang paard, de Mustang een slim paard…
@davelepeef: Gelukkig zijn allebei een snel maar vooral ook een mooi paard.
@viezefreddyw: Goeiemorgen Freddy haha! :P Verschil is dat het bij de één galopeerd en bij de andere stijgerend is!
Wat een heerlijke wagen!
Ik snap die sticker van ‘only milk comes in 2 liter’ niet zo, melk wordt toch altijd in pakken van 1 liter verkocht?
@alcantara: hoogstwaarschijnlijk is de eigenaar een Amerikaan. Daar hebben ze alles in 2L verpakkingen…onder het mom van bigger is better..
KapiteinHELD!
Mooi verhaal en een wat een ongelooflijke gave, brute auto heb je, vele malen mooier dan de Camaro.
@erik64: Heb je toevallig de nieuwe Camaro gezien of alleen de oude ?

http://media.caranddriver.com/images/15q3/660572/2016-chevrolet-camaro-ss-automatic-test-review-car-and-driver-photo-661926-s-original.jpg
@riri:

Jazeker heb ik die ook gezien.
Niet dat ik de Camaro niet mooi vind maar blijf toch bij mijn mening dat ik de Mustang veel mooier vind.
In het begin van het verhaal snapte ik niet waarom geen Challenger Hellcat?? Maar na verder te lezen is dit een goede keuze!! Mooie bak!
@kennone: Waarom blijkt dit dan toch een betere keuze dan die Challenger?
@alcantara: Omdat hij hem duidelijk zelf wilt modificeren. En een Hellkatje is motorisch toch al wel ver af.
@kennone: bedoel je dan prijs en of geen sper of handbak?
Mooi verhaal, was vast broekhuis Harderwijk. Maar 650 nm met een N/A 5.0 v8 vind ik vrij bijzonder.
@nopetrolnofun: klopt, al is het wel inherent aan Amerikaanse blokken, groot, sterk en lui (veel koppel)
@lekkaah: 440pk uit een 5.0 is niks lui aan. 480pk uit een 5.0 met kleine veranderingen is al helemaal netjes.
@lekbak: tsja, ik ben 8600 tpm en low torque gewend :)

Maarre, dit ding heeft toch 420pk en 400 nm affabriek?
@lekkaah: in eu spec 440pk en 550nm koppel. Staat in het verhaal hierboven.
@nopetrolnofun: Een aantal jaar geleden was de stel re ge el 100nM per liter voor een benzine en 200nM voor een diesel. De laatste tijd gaat het iets omhoog, zeker met de turbo benzine motoren. Dit is 125nM per liter, want wel 5 liter!
Als liefhebber van Italiaanse auto’s is dit beest bruut. Weinig Amerikaanse auto’s die mij bekoren maar dit is toch wel Ok. Veel plezier ermee, en idd gewoon gebruiken !!
Lichtvoetige wagen als een M3? Met alle respect, ook bij de E90/E92?M3 voel je het gewicht wel in de neus, de balans, sturen, en wegligging is wel écht op orde
Erg gave bak, de versnellingspook daargelaten, die lijkt niet helemaal standaard.
Ik heb vorig jaar een proefrit gemaakt in zowel de v4 als de GT, het viel mij toen ook op dat de GT erg zwaar en log aan voelde vergeleken met de vier cilinder, vooral in de bochten.
De pret die je vervolgens met de GT kan hebben en vooral het geluid wogen daar natuurlijk niet tegenop:)

Ik mis volgens mij in het stukje hoe de auto nu stuurt met alle modificaties?
Wat een voorrecht en wat ben je er een héérlijke bak van aan het maken!
Prachtige auto alleen vind ik het toch elke keer jammer als mensen hun auto gaan tunen en allerlei andere extra’s monteren. Zonde van de auto vind ik dat maar ja, dat is persoonlijk he ;)
Haha mooi verhaal! Dikke middelvinger naar die bpm! ??
Vertaald vanuit het Engels, Limburg, voorliefde voor Amerikaanse auto’s, auto zonder belastingen .. is dit toevallig een Amerikaan die in Eygelshoven is gestationeerd?

Dan is het natuurlijk ook een beetje vals spelen. Maarrrrrr mooie auto.
@Rick-dos: die zou een automaat hebben besteld ;-)
@roquez: In de US is het juist cool om een manual te hebben op je sportauto
@Rick-dos: of Brunssum…
Heerlijke bak, mooi verhaal ook! Geniet ervan ;) ik heb afgelopen jaar een cabrio met 5.0 gehuurd in de vs… waren de drie mooiste dagen van mijn reis!
@jeyo: Via Hertz zeker? En hoe veel was je kwijt?
@e550: nee via alamo. Ja en was wel duur, rond de $350. Moet ik wel bij zeggen dat ik onder de 25 ben. Dat kost extra!
Heerlijke wagen! Haha die sticker…
Als ik je ooit spot (leeuwarden), mijn duim heb je
Wat een feestje om te lezen. De Mustang V8. Wat een droomauto. Veel plezier ervan!
Wat een fortuinlijke positie om een auto zonder BPM aan te mogen schaffen. Héérlijk stukje proza! Bedankt!
“euro95 werkt prima, maar super98 geeft je zo 20 pk’s extra.”

Marketing werkt..
@mars: helaas niet waar. Als je bij een BMW motor (gevoeliger dan auto-motor) 95 tankt of 98 is er daadwerkelijk een groot verschil te merken.
@st220: @lekbak: en ik maar denken dat stickers en rood gelakte remklauwen voor die extra pk’s zorgden..
@st220: nooit iets gemerkt van 98 behalve een hoger bedrag aan de kassa (met welke auto dan ook)
@mars: onzin. Een kloptsensor en de juiste software maakt dat je motor het verschil herkent en dus gebruik kan maken van de betere brandstof.
Erg leuk verhaal! Mooie auto. Is je helemaal gegund.
Ik vond de verhalen van de xc 90 op PH, al leuk, maar van de mustang is het nog veel mooier :-) super vette auto, keep us posted!
@ultimora: welke verhalen?
“Only milk and juice come in 2 litres”. Amen to that brother!
Dikke bak hoor! Veel plezier ervan, maar dat gaat wel lukken denk ik :-)
Well done. That’s a summary of many words I could say, but I’d be repeating the translated article mentioned above.

I think we’d end up choosing different cars but kudos for yours! Enjoy!
WAT BEN JIJ EEN HELD!! HELD!! Natuurlijk heb je veel aandacht. Rijen dik zullen de vrouwen achter je aangaan als jij de sleutels van dit apparaat op de bar gooit, en vrouwen weten dat jij een Echte Man bent, en niet zon watje met zn Porsche sleutels want dat is 3-cylinders met turbo tegenwoordig. HELD!! V8 JA!!
Leuk verhaal en geweldige keuze. Mooie km’s gewenst
Baas
Erg leuk!

Overigens had je ook bij Lexus voor een 5 liter V8 met sperdiff kunnen kijken, maar dat is wel behoorlijk andere vormgeving
Met erg veel plezier gelezen! Heb een keer een rondje in de 5.0 mogen rijden en als Porscherijder was ik onder de indruk. Het geluid, de power, alleen van de wegligging was ik minder gecharmeerd. Maar je kunt niet alles hebben. Vooral het enthousiasme van je verhaal spreekt me aan. Al dat gezwartkijk over zwaar gemotoriseerd vervoer… gewoon genieten van een brute auto. Jóuw auto! Gaaf hoor.
Vette bak – mooie kleur!
Not because it has too but because it can!
@jaso013: Don’t take the words out of my mouth
Gave bak, zonde dat zoiets in NL alleen haalbaar/zinvol is als je belastingvrij kunt kopen!
Kan iemand toelichten waarom het voor iemand met een dergelijke baan mogelijk moet zijn om zonder BPM te kopen?
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het deze overduidelijke liefhebber van harte, hoop dat er nog veel rubber op het asfalt mag komen!
Heel mooie wagen! Maar wat je aan BPM hebt bespaard ben je inmiddels kwijt aan mods of niet?
Gave keuze! Veel plezier ermee!
Supergaaf verhaal! En een wagen om trots op te zijn!
Had zelf eigenlijk eerder een Challenger Hellcat gekocht. Dat is gegarandeerd een klassieker in spe.
Heel vet verhaal. Bedankt kapiteinlangzaam. En graag meer van dit!
@kapiteinlangzaam after reading your story I really understand your choice. Clearly I didn’t knew that much jet about the Mustangs. Have a lot of fun and save miles.
@3246cm252kw: Zo, ik wist niet dat je bij het rijden van een Mustang mijlen kan sparen zoals bij het vliegen? ; )
@tocae: ja is nieuw maar kan alleen met wen Mustang 5.0…. daarom maken ze er niet zo veel reclame mee….
Heerlijk verhaal dit. Dat er toch nog mensen zijn in nederland die liefde boven nadelen verkiezen en er dan ook nog goed geld aan uitgeven om een geweldige auto te hebben. In mijn ogen ben je dan echt een held! Meer van dit soort verhalen zijn zeer welkom !!
Bedankt allemaal voor de leuk reacties!

Ook dank aan Maurits voor de perfecte vertaling, hij heeft een heel leuk verhaal gemaakt… ik spreek wel aardig nederlands, maar ik vind schrijven echt lastig….

….als antwoord aan een paar vragen:

– Ik werk voor een internationale bedrijf in nederland (onderdeel van het EU), maar ik ben geen militair.
– De extra PK met de 98RON is geen stuk van mijn verbeelding, maar een voordeel van de slim ECU tuning van LUND Racing. De Coyote motor heeft een knock sensor en kunnen de timing dynamisch aanpassen.
– Andere autos (zoals de Hellcat, Jag F Type, M3 enz) hebben een veel hogere nettoprijs
– Ik heb (tot nu) ongeveer €5,000 kwijt op modificaties, maar meer dan €65,000 bespaard op de BPM!

:)
@kapiteinlangzaam: Heb je de nieuwe camaro gereden of de oude (test rit) ?http://media.caranddriver.com/images/15q3/660572/2016-chevrolet-camaro-ss-automatic-test-review-car-and-driver-photo-661926-s-original.jpg
@riri: nee, ik heb een proefrit in de oude model gemaakt (bj 2016 bij autohaus am park in Monchengladbach). De allenieuwste model was nog niet in Europa afgelopen januari, en daarom niet beschikbaar voor een proefrit.
@kapiteinlangzaam: Nederlands is dan ook een erg lastige taal, zelfs voor ons Hollanders zelf. Maar je hebt een gaaf verhaal geschreven, super!
@viezefreddyw: Taal is een middel geen doel op zich
@kapiteinlangzaam: Ik zelf woon ook in Limburg en heb u al vaker zien rijden, het zou mij leuk lijken om eens een keer foto’s te maken als u dat ook leuk zou vinden, wilt u bij interesse contact met mij op nemen via [email protected].
Als u mijn foto’s wilt zien, kan ik ze via de mail sturen of kan u op mijn instagram; @bpcarphotograhy kijken!
Hoor graag iets van u,

Met vriendelijke groet

Boy Penris
Geweldig. Leuk stuk ook. Genieten.

Ben net terug uit de VS en heb daar zijn tammere broertje gehuurt. Dat was al geweldig. Nie zo zeer kwa prestaties maar rijgevoel en imago dat om het ding hangt. Erg leuk en leuk dat er in elk geval 1 in NL is.

Als je een auto zonder BPM koopt mag je die dan weer zo verkopen? Of moet dan de BPM (verminderd) alsnog afgerekend worden?
Ik betaal zelf ook geen BPM maar dat is omdat ik zelf in het buitenland woon :)
@sketcher: ja, als ik de auto ooit in het toekomst verkopen dan moet ik de BTW en BPM terugbetalen aan de belastingdienst, maar (gelukkig) op dagwaarde, en niet over de nieuwprijs.
@kapiteinlangzaam: Ja dat scheelt een hoop. Ondertussen heerlijk genieten. Dank voor je mooie verhaal. Vergeet niet af en toe wat iconische foto’s te schieten.
Een Ford-dealer te Harderwijk had een rode GT te koop staan? in de relatief rustige lakkleur Magnetic Grey? Volgens mij klopt er iets niet met de vertaling of het hele verhaal AB?
De auto klinkt inderdaad heerlijk! Leuk dat je ook dit jaar weer naar Klassiekers op de Koffie komt! (www.kodk.nl)
Whahhaha heerlijk die sticker achterop! Verder heerlijke auto vooral die coyote motor!
geweldige kar. ik ga gelijk ergens solliciteren bij de overheid. lol
Lekker dik! En een Mustang moet een V8 hebben. Geen 4 cilinder

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).