WRC toeschouwer overleden bij eerste rallyproef 2017

Auteur: , 43 Reacties

Bij een tragisch ongeval in de openingsstage van de WRC Rallye Monte Carlo is helaas een toeschouwer overleden.

Hyundai i20 WRC eerder tijdens de rally

Het trieste ongeval vond plaats op de openingsstage van de Rallye Monte Carlo, de seizoensopener voor het WRC van 2017. Tijdens de SS1 vloog de Hyundai i20 WRC van Hayden Paddon uit de bocht nadat de coureur de controle was verloren door een bevroren stuk wegdek. De i20 WRC met startnummer 4 vloog uit de bocht, helaas was er een toeschouwer die zich in de buitenbocht had verschanst. Die kon zich niet meer op tijd uit de voeten maken en werd geraakt door de rallyauto. De toeschouwer en de i20 van Kevin Abbring’s teamgenoot kwamen daarna nog hard in aanraking met de rotswand, en de i20 belandde op zijn kant op het asfalt. SS1 werd daardoor vrij snel stilgelegd.

De 50-jarige Spaanse toeschouwer werd nog met een helikopter naar het ziekenhuis in Nice gebracht, maar helaas heeft men zijn leven niet kunnen redden. Paddon en zijn bijrijder John Kennard zijn niet gewond geraakt bij het ongeval. Hyundai heeft auto nummer 4 uit de race gehaald uit respect voor de overleden toeschouwer. Hayden Paddon laat op Twitter weten enorm aangeslagen te zijn. Hij, het team en de organisatie van de rally laten weten dat ze enorm meeleven met de familie en vrienden van de toeschouwers.

Er zijn beelden van de crash te vinden online, die hebben we gezien op de redactie, maar we hebben besloten ze niet te plaatsen. Het ongeval doet denken aan de tijden van de Group B-wagens, waarin toeschouwers helaas te weinig hun eigen veiligheid in acht namen, met vele vervelende ongelukken tot gevolg. Mocht je ooit gaan kijken bij een rally, verdiep je dan goed in de situatie ter plekke en verlies nooit de veiligheid uit het oog. De buitenbocht is nooit een goede plek om te zijn als toeschouwer. Nooit.

Fotocredit: Twitter @HaydenPaddon



43 reacties

Tja! Buitenbocht. Je verwacht het niet.
Slecht begin van het seizoen. Ook zwaar voor een coureur.
@e38ossie: Ze zouden gewoon geen hyundai’s met slechte onderstellen moeten laten meedoen. :( :(

Dit is gewoon een tragedie, en je zou eigenlijk willen dat dit soort zaken bij een moderne rallye niet meer voorkomen. De buitenbocht blijft altijd gevaarlijk. Misschien moet ook daar meer over worden nagedacht in de toekomst.
@fiestacruizer: het eerste deel van je comment vind ik echt bedroevend.
@fiestacruizer: eerste stukje van je comment verpest heel je bedoeling van het stukje daaronder
Wat erg om op deze manier het rally jaar te beginnen. Maar winterse omstandigheden en buitenbocht….
Als je het filmpje ziet, zie je die toeschouwer niet staan. Maar als je weet dat hij er wel staat, dan ziet het er toch wel ver weg van comfortabel uit.



Heel triest. Jammer ook dat men nu zal gaan klagen dat rally gevaarlijk is, maar dat de oorzaak de verkeerde plek van de toeschouwer was.
@dutchdriftking:

Inderdaad. De beste man stond met z’n rug naar een rotsmuur. Hij kon geen kant op. Het schijnt dat hij ook op voorhand nog gewaarschuwd is door andere toeschouwers. Helaas vond hij het toch nodig om in z’n persoonlijke val te blijven staan voor een beter kiekje.
Ik zag de beelden net en idd wat een idioot om op die plek te gaan staan , hij had gewoon geen uitweg , triest
Als je gaat kijken ga dan aan de binnenkant staan. Dat weet toch iedereen?
@airc: en dan ook een paar meter van de weg af. Ik heb een keer mensen aan de binnenkant van een haakse bocht zien staan, die moesten ook springen omdat de rally auto toch iets de haaks de hoek om ging.
Erg vervelend.. Ook voor de racepiloot in dit geval. Meer dan sterkte wensen aan alle partijen kunnen we niet doen.
Mijn medeleven met de familie. Ik heb de beelden ook gezien en denk dat het een juist besluit is om dit niet te plaatsen. Tragisch dat zoiets gebeurt, al zou je als toeschouwer ook wel kunnen weten dat de buitenbocht niet de beste plek is.
kuddo’s aan de redactie voor het niet plaatsen van het filmpje! Kunnen andere media wat van leren.
@gruttepier: *Kudos ?
@simonmc: Vraagteken moest een smiley zijn.
@simonmc: internet taal voor ‘goed gedaan’, ‘lovenswaardig’, zoiets.
@Onehp: denk dat Simon verwijst naar een spelfout ;)
Een zeer vervelende start voor Hayden Paddon en het nieuwe rally seizoen.
Mijn gedachte gaan uit naar de familie van de overleden toeschouwer en naar hayden en navigator.
@CasperH complimenten om hier geen beelden bij te plaatsen, in een tijd waarin alles gezien moet kunnen worden.
Vreselijk voor de man in kwestie en zeker ook voor de rijders.
Blijft voor de toeschouwers 1 van de gevaarlijkste sporten. Volk staat zonder afscheiding vlak langs de baan.Soms lopen ze zelfs over de baan(oversteken). Vallen elk jaar doden onder de toeschouwers maar er veranderd niets.
Het is niet bepaald slim om in een buitenbocht naar een rally te gaan kijken. Als ergens het risico op ongevallen aanwezig is, is het daar wel. Neemt natuurlijk niet weg dat dit vreselijk is voor de sport, maar nog erger; voor de coureur, de toeschouwer in en de nabestaanden van de man. Laten we hopen dat het hierbij blijft en dat er niet nog meer doden vallen.
Het zal me niet verbazen dat er voor meer sensatie water op de weg gegooid is met opvriezen als gevolg, heb dat zelf in de Bouclé de Spa in de jaren 90 meegemaakt waar in alle vroegte water op de weg was gegooid je schrik je te pletter als je dat niet verwacht, want tijdens het voor verkennen was er niets aan de hand.
Zeer tragisch dat dit gebeurd is. Een slechtere start voor het WRC hadden ze niet kunnen bedenken. Je vraagt je inderdaad af wat iemand op zo’n plaats gaat zoeken. Alle regels aan hun laars lappen voor de “mooiste foto” of het “coolste beeld”. Als organisatie kan je hier bitter weinig tegen doen.
Om de link direct aan te halen met de Groep B wagens van toen vind ik wat ver gezocht. Ok, de wagens worden alsmaar sneller maar de veiligheidsmaatregelen waaraan een wagen en ook de inrichters van een rally moeten voldoen zijn immens!
Zit zelf in de organisatie van een rally voor het Belgisch Kampioenschap. Als je ziet hoe ver men gaat in veiligheid … vele mensen begrijpen dit niet en doen gewoon hun ding. Logisch dat rally als gevaarlijk wordt bestempeld. Het komt dan ook alleen maar in de “normale” media als er doden of gewonden vallen.
Dat onze landgenoot (voor vele zuiderbuur) de 1ste dag als leider afsluit, daar wordt 1 regel tekst aan gespendeerd op het nieuws. Waarschijnlijk werd er niets over gerept indien dit voorval niet gebeurd was.
Verder mijn oprechte deelneming voor de familie en vrienden van het slachtoffer.
Dit is nooit leuk om te lezen, eigenlijk zou er betere controle en begeleiding moeten zijn voor het publiek….
Heb t ongeluk net beloerd, er is eigenlijk niets te zien. Erg spijtig voor de nabestaanden, verder kan je moeilijk iets veranderen, doe proeven zijn over 10 – 20 km lengte, beetje lastig om overal drankhekken te plaatsen, wat mijns inziens trouwens nog veel meer risico oplevert voor coureurs.
Iemand een link van de video? Dit wil ik natuurlijk wel zien :) en als je bij rally in de buitenbocht gaat staan vraag je er in mijn mening ook om…
@spykerboy: je kunt ook gewoon zelf zoeken. Autoblog heeft ervoor gekozen die niet te plaatsen, zo moeilijk is het niet dat te respecteren.
@spykerboy: ik vind het trouwens ook ronduit onbeschoft en respectloos dat jij zo verlekkerd vraagt om beelden waar iemand sterft.
@spykerboy: ‘die wil ik natuurlijk wel zien’ doe normaal man lutser
@spykerboy: dumpert staat ie wel. Is niets te zien, gebeurt buiten beeld.
Als (niet-rijdend) lid van een rallyteam weet ik hoe goed de rally’s in NL, BE en DE geregeld zijn wat dat betreft. In deze landen worden de afzetlinten vaak tot honderd meter in het verlengde van de bocht in een weiland geplaatst en hoe vaak je niet ziet dat publiek dat niet snapt er er gewoon tussen wil gaan staan. Meestal zijn er bij zulke punten ook stewards aanwezig die het publiek in goede banen kunnen leiden. Het ziet er soms wat overdreven uit maar ik heb auto’s de bocht uit zien vliegen die zelfs aan honderd meter uitloop nog maar net genoeg hadden.
De enige mensen die binnen de linten mogen komen zijn de stewards en de officiële fotografen, die hebben allen een cursus wegrennen voor gevorderden gevolgd en die weten dondersgoed welke kant ze op moeten bij gevaar. (Dus niet the Prometheus school of running away from things).

Ik heb dit ongeluk niet gezien maar het feit dat het heeft kunnen gebeuren kan alleen maar aan gebrekkige organisatie en niet-nadenkend publiek hebben gelegen, hoe triest de uitkomst ook is.
@gulli: sorry maar bij “cursus wegrennen voor gevorderden” moest ik wel ff gniffelen hoor…
@gulli: aan de houding van de man te zien (hurkend) lijkt het me een fotograaf
Erg goed dat jullie het hier niet plaatsen.
Met de groeten van Charles Darwin
@peugeotgti: Ja hoor heren, kom maar op met het gezeik, ik verwacht inmiddels niet anders van jullie. Beter stellen jullie me niet teleur.

“huh, beetje respect voor nabestaanden graag”
“R.I.P.”
“en die arme Hayden Paddon dan?”
“elke dode is er een teveel”

Ja, is allemaal waar.
Maar hij stond in de buitenbocht.
@PeugeotGTI: vind zelf de “rip” en “sterkte” posts altijd meer smakeloos.
Ik ben toch zo nieuwsgierig om de beelden te bekijken. Het slachtoffer lijkt mij een fotograaf o.i.d. die niet eens op de meest gevaarlijke plek ‘zit’ op het eerste gezicht.
Wat een drama. En wat een ongelooflijke pech voor alle betrokkenen.
Hoe zou die Paddon weer in de auto stappen. Lijkt mij best naar. Natuurlijk ook naar voor de toeschouwer.
slachtofer is spaanse fotograaf Jesus Ordonez uit Asturias. RIP

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).