• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdikste

Auteur: Loek, gepost 4 oktober 2019 om 15:48 – 38 Reacties

Afbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdiksteAfbeelding Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdikste

Abart 695 70 Anniversario
Kijk die spoiler dan!!

De Fiat 500 wil maar niet sterven. Ja, de originele 500 uit de jaren ’60 en ’70 is er al een tijdje niet meer, maar zijn revival uit 2007 is nog steeds vrijwel ongewijzigd te koop en blijft in trek bij vele soorten mensen. De basisversie is vooral leuk als auto voor erbij (en, excuses voor de generalisatie, vaak voor de vrouw) terwijl de sportversies in vele soorten en maten ingesteld zijn op de liefhebber. Zo is de standaard Abarth 500 al een heftig ding, maar er zijn een hoop gradaties. De heftigste is de 695 en daar dan weer een hele heftige versie van is de 695 Biposto. Twee stoelen racekuipen, want de achterbank moest het veld ruimen voor een rolkooi. Geen ramen die open kunnen, maar aan weerszijden een ‘kattenluikje’. En optioneel één van de duurste opties qua optie/aanschafprijsverhouding: voor om en nabij 10.000 euro kun je de auto uitrusten met een dog ring versnellingsbak. Serieus heftig spul voor deze kleine stadswagen. Alles is optioneel en je mag een klein beetje meer luxe verwachten in het meest recente speciaaltje van Abarth: de 695 70°Anniversario.

Je Italiaans hoeft niet perfect te zijn om te kunnen afleiden dat 70°Anniversario staat voor 70ste verjaardag. Niet geheel toevallig werd Abarth opgericht in 1949 door Carlo Abarth, toen als automerk. De banden met Fiat waren altijd sterk en in 1971 nam het Italiaanse merk Abarth over. Een beetje zoals Mercedes en AMG het hebben afgehandeld. De 695 70°Anniversario is een speciale editie, één van de meest heftige versies van de 500 Abarth die er ooit is geweest.

Abarth 695 70 Anniversario

Nieuw op deze speciale editie is de spoiler. Het is je misschien al opgevallen dat deze unit inderdaad vrij groot is. Het is niet gewoon een stuk plastic wat met popnagels op de kofferbak is geplakt, nee, Abarth heeft een hoop testwerk in een windtunnel gedaan om de spoiler goed te laten functioneren. Naast het feit dat je de spoiler zelf (handmatig) kan verstellen om de optimale balans voor elke situatie te vinden. Ze noemen het “Spoiler ad Assetto Variabile”, waarschijnlijk alleen omdat “Aerodinamica Abarth Attiva” waarschijnlijk een aantal boze brieven vanuit Sant’Agata Bolognese oplevert. Jammer, in het groot de letters AAA op de achterkant had ervoor kunnen zorgen dat de 500e-bestuurder met humor er eentje kon bestellen.

We dwalen af. Naast de daadwerkelijk helpende spoiler is de auto natuurlijk op basis van de Abarth 695. Dat betekent een 1.4 liter viercilinder die zo’n 180 pk en 250 Nm levert. De topsnelheid kan Abarth niet concreet melden, want die is afhankelijk van de afstelling van de spoiler. Well played. Met de spoiler in de ‘beste stand voor topsnelheid’ moet 225 km/u te doen zijn, aldus Abarth. Visueel is de auto zoals je kunt zien retro-achtige kleur groen met witte stickers. De Abarth-schorpioen is hier en daar te spotten, bovendien is het blokjespatroon op het dak een knipoog naar het blokjespatroon van de originele Abarth 695 uit de jaren ’60. Binnenin krijgt elke 70°Anniversario een plaatje met de nummering van de auto: er worden 1.949 exemplaren gebouwd.

Abarth 695 70 Anniversario

Ook interessant!

  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Gave Abarth 1000 SP one-off heeft maar één nadeel

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

500, 695, abarth, Fiat

Vorig bericht: « Lynk & Co kiest voor auto hatende stad Amsterdam
Volgend bericht: TT Assen klaar om in te springen voor Nederlandse GP »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    4 oktober 2019 om 15:55

    Waarschijnlijk ben ik één van de weinigen maar ik vind hem echt ubercool!

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      4 oktober 2019 om 15:58

      @viezefreddyw: hier nog een! ;)

      Login om te reageren
    • gumz zegt

      4 oktober 2019 om 15:59

      @viezefreddyw: Yep, die spoiler mag er zijn. Mooi uitgevoerd ook met de letters er nog eens op.

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      4 oktober 2019 om 16:01

      @viezefreddyw: Ik schud je de hand. Blijkbaar ben ik dus niet de enige die dit ook onwijs tof vindt!

      Login om te reageren
    • alassad zegt

      4 oktober 2019 om 16:35

      @viezefreddyw: haar*

      Login om te reageren
    • spence zegt

      4 oktober 2019 om 17:56

      @viezefreddyw: toch niet, ben mee…

      Login om te reageren
    • autodrome zegt

      4 oktober 2019 om 18:17

      @viezefreddyw: Hoe kan je als petrolhead hier niet van houden? Er zwerft overigens ergens ook nog een ‘opvoerkitje’ op het internet,, 230pk en de aandrijving naar de achterwielen. Dan wordt het echt leuk, 0-100 in 4.7sec

      Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      4 oktober 2019 om 18:26

      @viezefreddyw: is ook cool! Alleen zou ik zelf voor één kleur kiezen! En een kleine power stage 1 of 2 upgrade…

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      4 oktober 2019 om 18:57

      @viezefreddyw: ik ook! Ik ben alleen geen fan van die vier kleine pijpjes. Dan heb ik toch liever twee dikke pijpen die de uitsparing in de bumper vullen, of een bumper die past bij die kleinere pijpjes.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        22 februari 2025 om 18:00

        Bij HRE kan je terecht voor opzet stukken voor de “Record Monza” uitlaat, zo als dat ding met 4 pijpjes heet, hierbij worden de 4 pijpjes tot de juiste lengte ingekort, en vervangen door 2x 100mm rond, in rvs.

        https://static.abgastechnik-chemnitz.de/uploads/2020/08/endrohre-2019.png

        https://static.abgastechnik-chemnitz.de/uploads/2020/08/IMG-20200814-WA0008.jpg

        Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      4 oktober 2019 om 19:23

      @viezefreddyw: idem!!!

      Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    4 oktober 2019 om 15:56

    Gaaf! alleen moeten ze die uitlaten is aanpassen naar 2 grote stortkokers ipv die 4 kleine dingetjes in die 2 grote gaten, blijf het altijd een raar gezicht vinden…..

    Login om te reageren
    • carspotterwoerden zegt

      4 oktober 2019 om 18:49

      @spykerboy: de andere uitvoeringen hadden wel twee grote pijpen

      Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    4 oktober 2019 om 15:58

    Heel dik alleen ik vond die widebody die meer dan een ton kostte ook wel vrij dik. Alleen die uitlaatpijpen waar nog geen wortel in past vind ik vrij matig

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 oktober 2019 om 16:27

      @janmetdelangeachternaam: er zijn genoeg andere opties aftermarket te kopen wat je ook nodig gaat hebben als je gaat tunen. Dikkere uitlaat van af de turbo en intake incl. frontmount intercooler ga je na een krachtkuurtje richting de 240pk??

      Login om te reageren
      • janmetdelangeachternaam zegt

        4 oktober 2019 om 16:34

        @kennone: kennone zeg

        Login om te reageren
  4. dave09ham zegt

    4 oktober 2019 om 16:00

    Doe deze maar hoor! Alleen dan zonder bpm graag

    Login om te reageren
  5. lompey zegt

    4 oktober 2019 om 16:12

    Gave kleur. Had iets minder uitbundig gemogen.

    Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    4 oktober 2019 om 16:14

    4 kleine pijpjes…
    maar ik wel iemand met een gechipte Abarth 500 die over de 200pk zit.lekker wel

    Login om te reageren
    • mr27 zegt

      4 oktober 2019 om 16:15

      @Jantje_555: hoe is de vrijdagmiddag borrel?

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        4 oktober 2019 om 16:50

        @mr27: nou…die gaat super! Lekker samen wat elektrische meuk uitlachen vanwege het ontbreken van een knappe sound

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          4 oktober 2019 om 18:35

          @jantje_555: wat een leuk en inspirerend leven heb jij.

          Login om te reageren
          • Jantje_555 zegt

            8 oktober 2019 om 11:38

            @720s: heerlijk, ik had graag gehad dat je er deel van uitmaakt, ik wil je graag een biertje trakteren!

            Login om te reageren
  7. veloce zegt

    4 oktober 2019 om 16:24

    Doe mij maar de nieuwe Esseesse

    Login om te reageren
  8. supertjeduc zegt

    4 oktober 2019 om 16:47

    Heb nog nooit een spoiler gemist op mijn abarth
    Behalve in het begin toen ik nog de originele schokbrekers er onder had
    Toen begon ie wel eens te kwispelen bij erg hard remmen op hoge snelheid
    Maar dat is op gelost door een beter onderstel

    Login om te reageren
  9. lambowambo zegt

    4 oktober 2019 om 16:58

    Wat een ontzettend dik ding. Nu vrouwlief even overtuigen haar 500c écht aan vervanging toe is…

    Login om te reageren
  10. lambowambo zegt

    4 oktober 2019 om 17:07

    Wat een ontzettend dik ding. Nu vrouwlief even overtuigen haar 500c toch écht aan vervanging toe is…

    Login om te reageren
    • lambowambo zegt

      4 oktober 2019 om 17:09

      @lambowambo: Het is weer vrijdagmiddag hoor, begin nu al dubbel te praten

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    4 oktober 2019 om 17:56

    Als je nu een tien jaar oude Abarth hebt, kan je deze spoiler dan ook los bestellen? Lijkt mij een leuke toevoeging…

    Login om te reageren
  12. jippie zegt

    4 oktober 2019 om 18:37

    Vreemde kleurstelling maar blijkbaar ben ik de enige die er zo over denkt…

    Login om te reageren
    • michaelknight zegt

      4 oktober 2019 om 19:55

      @jippie: nope, zat te zoeken naar iemand die er ook zo over dacht. Ik vind die ‘all-track’ wielkasten ook echt niet mooi… Het is een beetje een clowntje zo.

      Login om te reageren
    • jerudo zegt

      4 oktober 2019 om 21:10

      @jippie: je bent niet de enige, lijkt hier en daar nog in de grondlaag te zitten volgens mij.

      Login om te reageren
  13. kevin_krystofiak zegt

    4 oktober 2019 om 20:31

    Mooie kleur!

    Login om te reageren
  14. haroldt zegt

    4 oktober 2019 om 23:36

    Die 500 blijft zooo mooi in bijna alle uitvoeringen. Tijdloos!

    Login om te reageren
  15. van1 zegt

    5 oktober 2019 om 09:14

    Excuse moi c’est la pronto Daisy

    Login om te reageren
  16. HZW zegt

    5 oktober 2019 om 09:26

    Ben nog nooit fan geweest van het Calimero uiterlijk van de 500.
    Tevens vind ik dit er niet uit zien met die grijze accenten, had het als bij de BiPosto in een kleur uitgevoerd.
    De verstelbare achterspoiler heeft wel wat, doet mijn denken aan de Lancia Delta Integrale Evo.
    Motorisch een tegenvaller, dit was een kans om eens een uitvoering te produceren met meer dan 200 pk.

    Login om te reageren
  17. Eduardo Cuvelier zegt

    26 mei 2024 om 11:10

    Abarth 695 70° Anniversario – Score :
    – The Jazzinvaders : ‘Wo Ya’
    – https://www.youtube.com/watch?v=pyRk4d26RSk

    Login om te reageren
  18. Eduardo Cuvelier zegt

    26 mei 2024 om 11:15

    Abarth 695 70° Anniversario – Score :
    – The Jazzinvaders : ‘Wo Ya’
    – https://www.youtube.com/watch?v=pyRk4d26RSk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North