Abarth 695 70°Anniversario is de aller allerdikste

Auteur: , 35 Reacties

Kijk die spoiler dan!!

De Fiat 500 wil maar niet sterven. Ja, de originele 500 uit de jaren ’60 en ’70 is er al een tijdje niet meer, maar zijn revival uit 2007 is nog steeds vrijwel ongewijzigd te koop en blijft in trek bij vele soorten mensen. De basisversie is vooral leuk als auto voor erbij (en, excuses voor de generalisatie, vaak voor de vrouw) terwijl de sportversies in vele soorten en maten ingesteld zijn op de liefhebber. Zo is de standaard Abarth 500 al een heftig ding, maar er zijn een hoop gradaties. De heftigste is de 695 en daar dan weer een hele heftige versie van is de 695 Biposto. Twee stoelen racekuipen, want de achterbank moest het veld ruimen voor een rolkooi. Geen ramen die open kunnen, maar aan weerszijden een ‘kattenluikje’. En optioneel één van de duurste opties qua optie/aanschafprijsverhouding: voor om en nabij 10.000 euro kun je de auto uitrusten met een dog ring versnellingsbak. Serieus heftig spul voor deze kleine stadswagen. Alles is optioneel en je mag een klein beetje meer luxe verwachten in het meest recente speciaaltje van Abarth: de 695 70°Anniversario.

Je Italiaans hoeft niet perfect te zijn om te kunnen afleiden dat 70°Anniversario staat voor 70ste verjaardag. Niet geheel toevallig werd Abarth opgericht in 1949 door Carlo Abarth, toen als automerk. De banden met Fiat waren altijd sterk en in 1971 nam het Italiaanse merk Abarth over. Een beetje zoals Mercedes en AMG het hebben afgehandeld. De 695 70°Anniversario is een speciale editie, één van de meest heftige versies van de 500 Abarth die er ooit is geweest.

Abarth 695 70 Anniversario

Nieuw op deze speciale editie is de spoiler. Het is je misschien al opgevallen dat deze unit inderdaad vrij groot is. Het is niet gewoon een stuk plastic wat met popnagels op de kofferbak is geplakt, nee, Abarth heeft een hoop testwerk in een windtunnel gedaan om de spoiler goed te laten functioneren. Naast het feit dat je de spoiler zelf (handmatig) kan verstellen om de optimale balans voor elke situatie te vinden. Ze noemen het “Spoiler ad Assetto Variabile”, waarschijnlijk alleen omdat “Aerodinamica Abarth Attiva” waarschijnlijk een aantal boze brieven vanuit Sant’Agata Bolognese oplevert. Jammer, in het groot de letters AAA op de achterkant had ervoor kunnen zorgen dat de 500e-bestuurder met humor er eentje kon bestellen.

We dwalen af. Naast de daadwerkelijk helpende spoiler is de auto natuurlijk op basis van de Abarth 695. Dat betekent een 1.4 liter viercilinder die zo’n 180 pk en 250 Nm levert. De topsnelheid kan Abarth niet concreet melden, want die is afhankelijk van de afstelling van de spoiler. Well played. Met de spoiler in de ‘beste stand voor topsnelheid’ moet 225 km/u te doen zijn, aldus Abarth. Visueel is de auto zoals je kunt zien retro-achtige kleur groen met witte stickers. De Abarth-schorpioen is hier en daar te spotten, bovendien is het blokjespatroon op het dak een knipoog naar het blokjespatroon van de originele Abarth 695 uit de jaren ’60. Binnenin krijgt elke 70°Anniversario een plaatje met de nummering van de auto: er worden 1.949 exemplaren gebouwd.

Abarth 695 70 Anniversario



35 reacties

Waarschijnlijk ben ik één van de weinigen maar ik vind hem echt ubercool!
@viezefreddyw: hier nog een! ;)
@viezefreddyw: Yep, die spoiler mag er zijn. Mooi uitgevoerd ook met de letters er nog eens op.
@viezefreddyw: Ik schud je de hand. Blijkbaar ben ik dus niet de enige die dit ook onwijs tof vindt!
@viezefreddyw: toch niet, ben mee…
@viezefreddyw: Hoe kan je als petrolhead hier niet van houden? Er zwerft overigens ergens ook nog een ‘opvoerkitje’ op het internet,, 230pk en de aandrijving naar de achterwielen. Dan wordt het echt leuk, 0-100 in 4.7sec
@viezefreddyw: is ook cool! Alleen zou ik zelf voor één kleur kiezen! En een kleine power stage 1 of 2 upgrade…
@viezefreddyw: ik ook! Ik ben alleen geen fan van die vier kleine pijpjes. Dan heb ik toch liever twee dikke pijpen die de uitsparing in de bumper vullen, of een bumper die past bij die kleinere pijpjes.
@viezefreddyw: idem!!!
Gaaf! alleen moeten ze die uitlaten is aanpassen naar 2 grote stortkokers ipv die 4 kleine dingetjes in die 2 grote gaten, blijf het altijd een raar gezicht vinden…..
@spykerboy: de andere uitvoeringen hadden wel twee grote pijpen
Heel dik alleen ik vond die widebody die meer dan een ton kostte ook wel vrij dik. Alleen die uitlaatpijpen waar nog geen wortel in past vind ik vrij matig
@janmetdelangeachternaam: er zijn genoeg andere opties aftermarket te kopen wat je ook nodig gaat hebben als je gaat tunen. Dikkere uitlaat van af de turbo en intake incl. frontmount intercooler ga je na een krachtkuurtje richting de 240pk👌🏼
@kennone: kennone zeg
Doe deze maar hoor! Alleen dan zonder bpm graag
Gave kleur. Had iets minder uitbundig gemogen.
4 kleine pijpjes…
maar ik wel iemand met een gechipte Abarth 500 die over de 200pk zit.lekker wel
@Jantje_555: hoe is de vrijdagmiddag borrel?
@mr27: nou…die gaat super! Lekker samen wat elektrische meuk uitlachen vanwege het ontbreken van een knappe sound
@jantje_555: wat een leuk en inspirerend leven heb jij.
@720s: heerlijk, ik had graag gehad dat je er deel van uitmaakt, ik wil je graag een biertje trakteren!
Doe mij maar de nieuwe Esseesse
Heb nog nooit een spoiler gemist op mijn abarth
Behalve in het begin toen ik nog de originele schokbrekers er onder had
Toen begon ie wel eens te kwispelen bij erg hard remmen op hoge snelheid
Maar dat is op gelost door een beter onderstel
Wat een ontzettend dik ding. Nu vrouwlief even overtuigen haar 500c écht aan vervanging toe is…
Wat een ontzettend dik ding. Nu vrouwlief even overtuigen haar 500c toch écht aan vervanging toe is…
@lambowambo: Het is weer vrijdagmiddag hoor, begin nu al dubbel te praten
Als je nu een tien jaar oude Abarth hebt, kan je deze spoiler dan ook los bestellen? Lijkt mij een leuke toevoeging…
Vreemde kleurstelling maar blijkbaar ben ik de enige die er zo over denkt…
@jippie: nope, zat te zoeken naar iemand die er ook zo over dacht. Ik vind die ‘all-track’ wielkasten ook echt niet mooi… Het is een beetje een clowntje zo.
@jippie: je bent niet de enige, lijkt hier en daar nog in de grondlaag te zitten volgens mij.
Mooie kleur!
Die 500 blijft zooo mooi in bijna alle uitvoeringen. Tijdloos!
Excuse moi c’est la pronto Daisy
Ben nog nooit fan geweest van het Calimero uiterlijk van de 500.
Tevens vind ik dit er niet uit zien met die grijze accenten, had het als bij de BiPosto in een kleur uitgevoerd.
De verstelbare achterspoiler heeft wel wat, doet mijn denken aan de Lancia Delta Integrale Evo.
Motorisch een tegenvaller, dit was een kans om eens een uitvoering te produceren met meer dan 200 pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).