Abarth Stola Monotipo: vergeten concept (1998)

Auteur: , 47 Reacties

Een bizar ding dat z'n tijd eigenlijk best wel ver vooruit was.

Op de Autosalon van Turijn presenteerde Stola in 1998 deze Abarth Stola Monotipo Concept. Het onderstel van deze bijzondere creatie komt van de Fiat Barchetta, een behoorlijk fraaie cabrio die bovendien aardig stuurde. Onder de kap huist een viercilinder met turbo, afkomstig uit onder meer de Lancia Delta Integrale. Voor de gelegenheid werd het blok opgezweept naar 330 pk.

Geen bloedstollend cijfer, ware het niet dat de Monotipo slechts 880 kg woog. Ondanks dit geringe gewicht kreeg de conceptcar de remschijven van de aanzienlijk zwaardere (en snellere) Ferrari F50 aangemeten. Maar goed, in dit geval zeggen we liever teveel dan de te weinig. Volgens Stola haalde het apparaat 100 km/u in 4,9 tellen en was de koek pas bij 290 km/u op.

De gehele body is opgetrokken uit composietmaterialen, waaronder uiteraard koolstofvezel. Alle doorzichtige panelen zijn vervaardigd uit polycarbonaat. De Monotipo was dan ook duidelijk een technische showcase voor wat betreft het materiaalgebruik.

Al met al een bijzonder apparaat, die Monotipo Concept. Check ‘m vanuit alle hoeken in onderstaande gallery. Waarom de koplampen op sommige foto’s volledig rood zijn, hebben we helaas niet kunnen achterhalen.



47 reacties

Ben geen fan van abarth, maar deze is best gaaf!
What has been seen, cannot be unseen.
Maar dit concept zou ik toch snel graag weer vergeten.
De zijkant en achterkant zien er goed uit!
Kom er maar in Leepu!! “rolt garagedeur omhoog”
Bah nog zo’n gedrocht. Eerst die 3008 nu deze… naja gelukkig is het geen productie geworden.
Paar kleine esthetische aanpassingen en dit ding is moddervet
@apriliarsv: Inderdaad. Eensch. Beetje tweaken.. mijn gevoel zegt een iets groter wieletje.. vind het net niet kloppen. Motorkapje anders, interieur beetje moderniseren (er zijn genoeg koeienvel tovenaars) en dan is die blubberdik.
via Android app
Gaaf!
Gaaf ding! Van de zijkant lijkt hij toch wel heel veel op een bepaalde auto… iets met een 9 en een 11.
@gforce: helemaal gelijk!
@gforce:
Ik durf zelf nog verder gaan. Iets met 9 en 35. Of Moby en Dick. ;)
Alsof de auto uit de animatiefilm Cars komt, op de één of andere manier..
De kont lijkt op de eerste foto wel op een 911, de voorkant moet je zo snel mogelijk om een boom vouwen.
Soort van een Alfa, maar dan mooi.
Met 880kg en 330pk zou je met achterwiel aandrijving in 3,1s op de 100km/u moeten zitten. (Dwz bij ideale omstandigheden)
Ergens klopt er iets niet met de getallen.
@janjansen: helaas ligt dat niet alleen aan pk’s en wagengewicht, je hebt ook cw waarden en overbrenging/ratio naar de wielen nodig.
@sjaterantekomen: tot de 100km/uur valt de luchtweerstand wel mee. Is maar een kleine correctiefactor. Als ik deze vorm bekijk zou het wellicht nog gunstiger moeten uitpakken.
Ik ga er vanuit dat ze de overbrenging (versnellingsbak verhoudingen) goed hebben gekozen.
Of ze hebben iets verkeerd ontworpen of de cijfers kloppen niet.
@JanJansen: het lage gewicht is voor de sprinttijd nu haast en nadeel. Een (vorige) Focus RS lijkt me al interessant rijden. .. deze is nog zoveel lichter.. elke bocht eindig je met rokende voorbanden in een boom? :-)
@baasbas: laag gewicht een nadeel? Kan je dat eens uitleggen?
@janjansen: nou, heel veel vermogen op de voorwielen is per definitie lastig als je snel wilt sprinten natuurlijk. Nu heeft deze Stola zeer weinig gewicht en dan verplaatst dat gewicht zich ook nog naar achteren… Wheelspin galore
@janjansen: dit zal een fwd auto zijn, er is nog best veel te herkennen van de Fiat barchetta waar hij op gebaseerd is. Het hele dash, de koplampen etc.
@papa:
Hier beweren ze dat het een vier wiel aangedreven auto is:
http://www.italiaspeed.com/proto_stolaabarthmonotipo.html
@Rob: http://www.cardesign.to/numero_000/abarth_stola/abarth_stola.htm
Hier wat meer info en onderbouwing erbij… Ik verwacht dat die andere site een foutje heeft gemaakt met de interpretatie van FWD. Ze hebben er Four i.p.v. Front van gemaakt…
@baasbas:
Cool, thanks!
@janjansen: dat is toch compleet afhankelijk van motorkarakteristiek, naast eerder genoemde overbrenging? Dat kun je zo niet zeggen, veel te kort door de bocht.
@davelepeef: vul anders een paar bekende auto’s in op bijvoorbeeld de volgende site:
http://www.060calculator.com
Natuurlijk kan je de berekening zo ingewikkeld maken als je wilt (er ontbreekt altijd wel iets) maar je zult zien dat het aardig klopt.
@janjansen: ik heb daar geen website voor nodig, ik weet dingen.
Remmen van een F50?
Dan heb je een fluwelen voet nodig om die een beetje te doseren in zo’n lichtgewicht karretje.
Kan zo mee doen in Cars!
330 pk was in 1998 wel bloedstollend veel!
Bizzare specs voor zo’n lelijk ding!
De voorkant lijkt afkomstig van de Ferrari 250 GT SWB Bertone.
@delahaye: Alleen dat stukje “bumper” met die lampen erin misschien, verder houdt ’t wel op toch?
Typvaut in de zin ná F50. Er staat een ‘de’ teveel…

Oh. En ben ik nou gek? Ik vind m gaaf!
Ik vind heel veel van stola cool
Die voorkant heeft wel wat weg van een alfa
Vond ‘m destijds op de RAI tof genoeg om op de foto te zetten. Maar hey, ik was 14… Als ik nu eens kijk… :/
Zo worden Porsche fans ineens Fiat fan,haha
Ik vond en vind hem nog steeds mooi. Was er helemaal weg van toen. Foto als bureaubladachtergrond gehad. Nu ik het zo terug lees en zie heb ik nog steeds dezelfde mening. Gaaf ding!
Doet mij denken aan BMW Z8 met die lampjes in de nieren.
Lijkt op een 911 die achterop een Pontiac Firebird gebotst is.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Hij is niet lelijk maar om nou te zeggen dat het een schitterde auto is.
Ik vind dat de nieuwe jaguar F-type wat weg heeft van deze…
@nick1407: de achterkant althans
Lijkt wel een Porsch prototype met een rebadge…
Blij dat we het concept vergeten zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).