Twee sportieve cabrio's voor een klein budget. Laat de strijd maar weer losbarsten: FWD vs RWD?
Het moge duidelijk zijn waar de designers van de (iets) jongere Fiat Barchetta hun inspiratie vandaan hebben. De Mazda MX-5 was vanaf het begin al een daverend succes. Sinds de jaren ’60 was er geen echte kleine, sportieve cabrio meer op de markt, waardoor de MX-5 een unieke positie wist te veroveren. Het is niet meer dan logisch dat Fiat zes jaar later mee wou varen met hun Barchetta “bootje”.
Het liefste zou Fiat ook achterwielaandrijving hebben gebruikt, maar hadden geen zin, geld en tijd om een nieuw platform hiervoor te ontwikkelen. Het was natuurlijk veel goedkoper om een Punto in feestkleding te steken. Dit betekent voorwielaandrijving, maar het maakt de auto er niet slechter op. Fiat paste voor het eerst variabele timing van de nokkenas toe op een productieauto, wat de prestaties ten goede kwam. De 1.747 cc DOHC benzinemotor leverde 132 pk en 164 Nm, wat de 1056 kilo aan auto in 8,9 seconden naar de 100 km/u hielp richting een top van 200 km/u.
De MX-5 werd oorspronkelijk geleverd met een 1.6-liter benzinemotor die goed was voor 115 pk en 136 Nm. 0-100 km/u werd gereden in 8,8 seconden, de top lag bij 195 km/u. Vanaf 1992 werd de 1.8 een optie, waar velen de voorkeur aan geven. Dit heeft meer te maken met leeftijd en een ‘constructiefout’ aan de kop van de nokkenas, want voor het verschil in prestaties hoef je het eigenlijk niet te doen. De 1.8 leverde dan wel 15 pk extra ten opzichte van de 1.6, maar de sprint van 0-100 (8,7 seconden) en top (197 km/u) zijn vrijwel gelijk door het extra gewicht.
Natuurlijk is er nog veel te sleutelen aan zowel de Barchetta als de MX-5 om de prestaties iets op te krikken, maar het blijft om het even. De één is marginaal sneller op top, de ander trekt iets sneller weg bij het stoplicht. Echte verschillen ga je niet merken, totdat je probeert de auto in een drift te gooien. Voor een MX-5 is dit een koud kunstje, terwijl de Barchetta nog altijd de handrem nodig zal hebben. Het is dus maar net wat je voorkeur heeft: FWD of RWD. Mijn keuze is in ieder geval al gemaakt in de vorm van een knalrode MX-5 voor de deur. Wat jij?
Bekijk de spot HIER op Autojunk.
72 reacties
Ik ga ook voor het origineel; mijn Alfa Romeo 2.0 spider serie 3, zonder kat, electronische “schnick-schnack”, electrische ramen, stuurbekrachtiging (!), onafhankelijke ophanging etc, maar boordevol (RWD) rijplezier.
Next!
onzin.
RWD wordt tegenwoordig gedirigeerd door Robert Bosch’ electronica. Ik wil je nog weleens zien op een drijfnatte weg met een zeventiger jaren RWD.Met starre achteras en bladveertjes.
Of zoals ik ooit had in Zuid Duitsland in een spekglad tunneltje onder het spoor door.
Daar stond ik met mijn stoere MGB GT met RWD en een Mercedes Taxi en een BMW 5-serie.
Die kerel die in dat Renaultje 5 langskwam heeft nog dagen zitten lachen.
Hij wel, wij niet dus.
En Z2? Nooit van gehoord.
Overigens: het probleem met de 1.6 was in 1991 al opgelost. Het verschil in 1.6 en 1.8 is dat de 1.6 iets meer rev-happy is, waar de 1.8 net iets lekkerder van z’n plaats komt.
Naast het feit dat de MX achterwielaandrijving en een véél grotere community heeft (wat erg helpt als je onderdelen of hulp nodig hebt), vind ik hem ook vele malen mooier. Ik vind de Barchetta echt een gedrocht.
Zo’n MR2 is dan wel weer een stuk (minstens 300 kg) zwaarder dan een MX5. Dat doet volgens mij toch ook wel weer wat.
Voor mij zou het de MX5 moeten worden. Niet eens omdat die RWD heeft maar vooral omdat er zoveel aanpassingsmogelijkheden voor zijn.
Ik zou ooit eens eentje een dag moeten meekrijgen om te zien of ze niet te klein voor me zijn. Met m’n meter 91 ben ik alles behalve een reus maar er zijn toch al heel wat wagens die eigenlijk te klein voor me zijn.
De echte roadster waar ik voor zou gaan is de boxster, daar is voldoende ruimte in, maar die speelt een categorie hoger dan zo’n MX5.
Misschien wel, ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel plaats daar in is.
Die dingen moeten ongelofelijk goed zijn, maar de prijzen van een 2e hands s2000 en die van een 2e hands boxster liggen toch ook niet zover uit elkaar.
M’n totaal ongefundeerd vooroordeel zegt me dat aftermarket race-spul voor zowel de boxster als de s2000 ongeveer even duur zal zijn maar dat de porsche van fabriek af beter uitgerust is, zowel qua ophanging als qua interieur.
Gewicht:
MX5 : +- 1000kg
S2000: +- 1250 kg
boxster: +- 1300 kg
Dus ja dat speelt dan wel weer in het voordeel van de boxster (moest zo’n MX5 te klein zijn).
Het interieur is inderdaad krap, en het stuur is in geen enkele mogelijkheid verstelbaar.
Maar normaal gezien, zal hoofd-en beenruimte niet echt een probleem mogen zijn.
Wel dan hoor ik ooit nog wel eens iets van hoe betrouwbaar en leuk hij blijkt te zijn.
Is het je daily of een weekend-wagen? In alle geval heb je er een mooi speeltje aan.
Mijn vorige auto was een Renault Clio R27, en was eigenlijk verbaasd, dat de honda comfortabeler én stiller rijdt. Alles voelt wel veel bruter aan. Hij stuurt en schakelt zwaarder, en de eerste keer ik in spoorvorming reed, had ik niet zoveel “feedback” verwacht.
RX-8 filmpje hebben ze ook gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=ffu0chtm-CY
OT: Hm… Een MX-5, MR-2, S2000 wil k maar al te graag hebben. Maar ik denk dat mijn lengte en mijn brede lichaam een probleem vormt. Een Barchetta heeft dat effect niet op me.
Tuurlijk moet je er lak aan hebben met wat je rijdt, dit is slechts mijn mening.
P.s. cojones zijn voor een Barchetta danwel mx5 niet nodig hoor ;).
Staat IMHO dichter bij de essentie dan de FIAT. Maar dan wel een uitgekristalliseerde auto van de eerste generatie. De modellen erna bekoren mij niet zo.
http://members.home.nl/grimmie/MX5/Velgen/DSC03367.JPG
Heb trouwens beide gereden en destijds toch maar een Elise gekocht.
A. Bijna niemand rijdt een auto op de limiet en
B. 90% van de lezertjes kennen achterwielaandrijving van hun fiets en dat is echt wat anders dan in een auto……
Kortom, de discussie zou feitelijk alleen over smaak hoeven gaan. Dan wordt het wat mij betreft de Fiat.
Zeker als je een paar Rotondes in de buurt hebt of laat er weer een keer sneeuw vallen op een groot parkeerterrein.
Ongetwijfeld dat een Barchetta prima rijd en het dak kan vast net zo ver naar beneden maar als je op zoek bent naar iets met, enigzins, het weggedrag van een sportauto kom je simpelweg bij de MX-5 uit.
Had toen de keuze tussen een grijze Barchetta of een rode MX5 NA….
Na een proefrit was het duidelijk, de NA gaf veel meer rijbeleving..
http://i871.photobucket.com/albums/ab276/Mauske/null_zpsa94a9e78.jpg