
Zoals bij elk nieuw model van Audi heeft Abt ook bij de Q5 een eigen visie er op losgelaten. Extra spoilertjes, uitlaten, velgen, chipje, etc. Je kent het wel…
De tuner heeft voor alle beschikbare motoriseringen een oplossing, meest interessante resultaat van Abt is echter de 3.0 TDI met 310 pk (standaard 240 pk ) en een max koppel van maar liefst 610 Nm!
The ABT Q5 is impressing, harmonic and superior from every angle. The front skirt with the integrated underride protection finds its equivalent in the rear skirt, which, in a very elegant way, also hides the tow bar extendable for use. The mighty front grille, the fender extensions and the dynamic door strip attachments form a unit. The rear wing, the 4-pipe-rear muffler and the BR wheel rim in size 20-inch also fit in optimally into the elegant overall picture. The ABT Q5 is indeed a car for all occasions: No matter whether in front of a luxury hotel or a beer garden, this vehicle fits in everywhere.
The Q5 follows its bigger brother from Kempten, the AS7, suit: the “S” in “SUV” means “particularly sporty”. A genuine ABT always has significantly more power, even more so when all four wheels are powered. The two diesel engines sparkle with energy: thanks to ABT Power, the 2.0 TDI delivers potent 190hp (140kW) instead of 170hp (125kW). The 3.0 TDI delivers the most powerful performance for the ABT Q5: with ABT Power S, it achieves 310hp or 228kW (Series: 240hp/176kW) on any terrain. Particularly impressing: its maximum torque of 610Nm. Also the 2.0 TFSI is suited perfectly for the SUV from Kempten: thanks to ABT Power, 211hp (155kW) are turned into sporty 240hp (177kW).
When a power upgrade is made, suspension and brakes, too, have to be adjusted to the increased power. That is why Abt is offering a fine tuned package for the Q5: suspension springs, lowering of the car’s center of gravity or also the well-proven ABT Level Control, an electronic lowering for the CDC air suspension (Continous Damping Control). Regarding deceleration, the ABT sports brake system provides for a maximum of safety, which meets the increased requirements: the brake disks with a diameter of 380mm are strong enough for the fast SUV – and behind the 20-inch-wheel rims type BR or AR, they also look extremely good.
The ABT Q5 is going to be available within the first quarter of 2009.
ABT Q5 – data and facts
Engine: 2.0 TFSI, 1984cc engine capacity, 4 cylinders
Performance upgrade: ABT Power
Performance: 240hp/177kW (series: 211hp/155kW)Engine: 2.0 TDI, 1968cc engine capacity, 4 cylinders
Performance upgrade: ABT Power
Performance: 190hp/140kW (series: 170hp/125kW)Engine: 3.0 TDI, 2967cc engine capacity, V6
Performance upgrade: ABT Power
Performance: 282hp/207kW (series: 240hp/177kW)Engine: 3.0 TDI, 2967cc engine capacity, V6
Performance upgrade: ABT Power S
Performance: 310hp/228kW (series: 240hp/177kW)
Erg jammer dat ABT altijd van bescheiden Audi’s kermisattracties wilt maken.
Ready for the mission to Mars!
Mooie kleur 8)
koop voor dit geld toch een A5, twee maal zo mooi en stijlvol. Ik begrijp die suv, wagen op hoge poten trend niet. Help ben ik te oud ?
Vind em toch wel mooi, al is hij wel zeer opvallend
a5 of q5, beide baggerlelijk
en hier die velgen, LOL!
@parisi: je bent zeker niet oud, ik vind die SUV, wagen op hoge poten ook niet hoor en ik ben 16 :p als je een 4×4 koopt, koop dan iets deftig als een range rover ofzo. want als het dan tog is om zoveel powah wegligging enzo te hebben, koop dan een sport/lagere wagen imo
Het enigste wat ik me steeds afvraag bij dat chippen is: kan de koppeling dat wel aan? Want zou graag ook chippen, maar dan moet ik ook zwaardere koppeling gaan steken. En dan wordt het voor mij toch wel net iets te veel van het goede.
Meaui! :D Dit vind ik nou echt een geslaagde makeover!
A5 oerlelijk? Ik kan snappen dat je de Fiat Multipla oerlelijk vindt, maar de A5? Ik snap dat meningen verschillen en dat er mensen zijn die de A5 lelijk vinden, niks mis mee. Maar oerlelijk? Meen je dat echt of is of ben je van het type dat alleen maar in superlatieven kan praten?
@ Mo
Dat dacht ik ook. De A5 is toch een van de mooiere wagens die er rondrijden.
Gruwelijk!!!
Prachtige tuning. NOrmaal ziet hij er te mak uit. Dit is prachtig!
Al mogen ze wel de velgen wat minder opvallend maken en dat spoilertje mag wel weg. Voor de rest zo laten!!
prachtigheid
iets subtieler had geen kwaad gekund..
Audi’s horen gewoon lekker subtiel te blijven.. daar gaan ze hier een beeeeetje de mist mee in.
ABT houdt duidelijk ook van photoshop…
vind het wel wat hebben, de gewone q5 is meer een moederautootje, dit is wel een stoer apparaat
lijkt op een kruising tussen een lieveheersbeesje en een berggorilla…
misschien in het zwart en met een andere grill erin wel. ben normaal gezien wel fan van de abt realisaties maar dit is toch wel een beetje teveel van het ‘goede’, of ik wordt oud, dat kan ook….
Als je deze auto leuk vindt…. dan vind je een A5 van ABT toch nog veel leuker???? misschien heb ik niet de gedachtengang van een SUV rijder….
Beeetje overdone.
Vergeet het plastic om de wielen en ook de wielen…
Een wat beschaafder accent op de lijnen zou al zat zijn…. Maar goed, er zijn zat foute makelaars die dit mooi vinden en al weten wat hun bonus zal zijn…
Elk model wordt maar getuned… Dit gaat te ver!
Die velgen zijn op zich best wel cool, alleen jammer dat er zo’n gedrocht van een wagen bovenop staat.
Die power upgrade is erg gaaf, ik zou hem alleen optisch zo laten.
best wel mooi, alleen zijn die velgen niet super
wel een aardig ding
Ik snap al dat extra plastic nooit bij tuners – het is waarschijnlijk niet behoorlijk in een windkanaal getest, gaat dus ten koste van de CW-waarde. Het weegt ook nog eens meer, dus ja dan ben je het voordeel van het chipje ook weer kwijt. En hoe gedraagt het plastic zich bij een botsing?? Splintert het dan niet gevaarlijk naar andere weggebruikers toe?
@Summer Sky
Ik denk niet dat de Cw waarde bij SUV’s prioriteit no. 1 is… Het is gewoon dat het “mooi”, verder zal het toch geen nuttige bijdrage hebben, denk ik.
Het is mogelijk! De Q5 is nog lelijker dan hij al was! :o
Het linkervoorwiel ziet er blurry uit en kermisattractie dekt de lading wel ja! Die ‘schoepen’ in de grille maken het geheel nog meer plastic en massief. Iemand verkoopcijfers van dit soort overgestylede bakken ?
@mo; @parisi: de A5 heeft vanzichzelf al wel iets ford capri / opel calibra achtigs , het is een tikje (te) ordi allemaal. Teveel uitlaatpijpen en kerstboomverlichting. Vervolgens doen de tuners zoals ABT op dit Q5 pimpgeval de rest, jammer voor het audi imago….
Mooi gedaan dit, al moet er van houden. Verreweg de meeste getunede Audi’s zijn toch wel Abt’s en dat zegt al genoeg. Je valt in ieder geval op! :P
Afschuwelijk
ABT mogen ze van mij wel afschieten (bij wijze van spreken dan). Caractere is de enige die er wat leuks van gemaakt heeft, hierbij vraag ik me af welke ppoer de eigenaar is. Echt geen porum dus……….
@Tommy,
de meest getunede wagens zijn toch wel die van ABT? Come on zeg, je vergeet Caractere, Nothelle, Oettinger en de rest die ik vergeet zeker? Die komen toch op zijn minst bijna even vaak voor als die van ABT…..
ppoer=pooier en Caractere heeft wat leuks gemaakt van de Q7, maar als die voor de Q5 uitkomt zal er denk ik niet erg veel veranderen denk ik
De kleur is wel mooi , alleen hij is zo hoog en smal
en al dat tupperware maakt hem er niet veel mooier op eerlijk gezegd.
Dan maar liever een Schnitzer X3.
@Citrofiel.
Een Citroën is zeker wel mooi?….