ABT geeft Alpina concurrentie met de AS4

Auteur: , 39 Reacties

De snelmakers van ABT Sportsline weten wel raad met de laatste Audi A4.

Maak kennis met de ABT AS4, op basis van de Audi A4 (B9). We beginnen maar meteen met de specs, aangezien de uiterlijke wijzigingen redelijk beperkt zijn gebleven. De 3.0 diesel wrodt opgekrikt naar 325 pk (+ 53 pk) en 680 Nm (+ 80 Nm). De 2.0 benzine doet het voortaan met 330 pk (+ 78 pk) en 440 Nm (+ 70 Nm). Prima getallen voor het betere cruisewerk, dus.

Een wijze bandenboer leerde ons ooit dat Power is nothing without Control. Gelukkig heeft ABT die memo opgepikt en dus werd het onderstel op punt gezet met in hoogte verstelbare vering. Zodoende staat de AS4 lager op de pootjes, wat ‘m in combinatie met de aerodynamische flapjes her en der een wat agressiever uiterlijk geeft. Zoals we van ABT gewend zijn krijgt de AS4 een setje verse schoenen in de maten 19 inch of 20 inch.

Overigens check je de rijtest met de laatste Audi A4 HIER en die van de S4 vind je DAAR.



39 reacties

Kan echt niet tippen aan de klasse van Alpina. Duidelijk een getjoende bak.
Abt is nooit concurrentie voor Alpina, al geven ze die dingen 1000 pk.
@crackdavid: Klopt. Alpina heeft maar 1 concurrent (die ook nog mooiere en betere producten maakt): BMW!
@mashell: in principe heeft Alpina eigenlijk helemaal geen concurenten aangezien ze een merk zijn maar geen tuner….
@mashell: is eerder een unieke vorm van samenwerking dan concurrentie. Heb ook niet het idee dat Alpina in het vaarwater van de M-divisie zit. Totaal andere beleving.
@swisspass: ik vind Alpina niet echt interessant. Ze hanteren altijd hetzelfde stramien. BMW lanceert het model. Alpina maakt een variant, blauw, spaakwielen, lelijke stickers, stiksels en een dikke aangepaste motor. Daar gaat het om. En BMW lanceert dan meestal binnen een jaar een model met een dikkere motor voor een lagere prijs. Natuurlijk heeft Alpina liefhebbers die wat afwijkends willen hebben en daarvoor willen betalen, maar rationeel het beste product levert BMW altijd zelf. Logisch ook, alleen zo is Alpina geen dief van klanten van BMW.
@mashell: volgens mij hebben alleen de M-modellen (net iets) meer power dan Alpina’s en juist die twee varianten hebben een enorm verschil qua rijbeleving. De ene is een sportauto voor de weg en de ander is een lange-afstandsauto. Alpina past de rijdynamiek aan door bumperspoilers (minder lift op de assen), vering en koppelcurve te verandering. Het resultaat is een auto die prima in dagelijks gebruik is en altijd genoeg power beschikbaar heeft. Of dat ‘beter’ is, is aan de berijder. Voor een meer hardcore beleving voor op de ‘Ring is een M-model veel logischer.
De stickers en velgen zijn een smaak-ding. Op sommige kleuren staan ze geweldig, andere minder. Voor mij geen striping-stickers.
Kijk, eindelijk eens een tuner die het snapt
Quanta costa? ?
@maranello: Als je dat vraagt kan je het waarschijnlijk niet betalen.
@robbert89: wijze uitspraak.
@robbert89: die opmerking gaat op bij de Pagani’s en Lambo’s van deze wereld. Maar voor een (aangepaste) A4 niet echt. Deze is veel meer bereikbaar voor ‘jan lul’. Als je bijv een Ford dealer binnenloopt en aan de verkoper vraagt naar de prijs van de Focus zou het ook raar zijn als hij zegt: als u het moet vragen kunt u het niet betalen.
ABT is aan het tunen terwijl Alpina veredeld. Desalniettemin: 680 NM in een Audi A4, rustaaagh…
Nog altijd die zelfde velgen. Vind het nog altijd erg vreemd dat links en rechts het zelfde zijn.

Verder niet echt concurrentie gezien dat Alpina nog wel wat verder gaat.
@reistje: van die velgen was me niet eens opgevallen. Maar man wat ziet dat er raar uit. Can’t be unseen…
En toch ga ik liever voor de Alpina.
Wow. Een verfrissend ander, modern en prettig ogend Audi front. Dat verwacht je niet van een tuner.
Dit had op elke A4 moeten zitten, hadden we die ook kunnen herkennen.
@mashell: ik denk precies het tegenovergestelde, van mij had de pompeuze glimgrille van de Q7 z’n weg niet naar de AS4 hoeven vinden.
Deze auto is een frikandel langs een Alpina!
@kimholland: ik hou van frikandellen, dus dat is prima :)
100% de alpina voor mij, veel meer stijl!
Uiterlijke aanpassingen en ABT zijn nog nooit hand in hand gegaan. Vreselijk ordinair altijd.

De motorische aanpassingen vind ik echter niet mis, vooral de 2.0 benzine niet. En volgens mij weten ze bij ABT wel wat ze doen, dus je hoeft niet bang te zijn dat alles meteen kapot gaat.

Maar ABT concurrentie voor Alpina? Meh, ABT is alleen interessant als chipboer van VAG voor mij. En mocht ik ooit een VAG-mobiel laten chippen, dan ga ik wel naar JD.
Alpina is van een andere orde. Of het een fabrikant of een tuner is, laat ik even in het midden, maar ze maken verdomd leuke auto’s. Mooier dan het origineel. Er zijn er niet veel die ze dat na doen.
@berlinetta: ABT is slechte tuning, kijk bij JD maar eens als ze een ABT op de rollenbank zetten. Daar zitten meer kronkels in dan in het andesgebergte en ze halen het beloofde vermogen niet. Het is geen maattuning maar een simpele powerbox die zo duur is om eventuele schade mee te compenseren. Gewoon naar JD, TVS of vagtechniek gaan met je VAG en je bent veel beter af! Gr
Vind het een prachtbak met mooie wielen. Maar ja ben weer de enige tussen al batavussen en gazelles hier.
@thomasthomas: nee hoor ben het met je eens.
Motortuning is lekker. De grill en de velgen en de rare flapjes hoeven van mij niet. Iets verlagen met de motortuning is voldoende
ABT is leuk, maar haalt het niet bij MTM.
Potverdikkeme. Een audi! Die zie je anders nooit hier!
Ik denk dat ze bij Alpina hun yoghurtkanon uit hun broek lachen… Wat een ordinair spoilerhok.
Wat ik me de laatste tijd afvraag: is er een wezenlijk verschil tussen een 4-cilinder met pakweg 330 pk en een 6-cilinder met evenveel 330 pk’s? Wellicht dat de 6-cilinder een groter bereik heeft en dat de 4-cilinder sneller ‘op zn adem trapt’? Voel je nog een reëel verschil tussen beide motoren wetende dat de huidige automaten bliksemsnel en boterzacht de juiste versnelling kiezen?
@leaper035t: De viercilinder levert wel evenveel vermogen en zal waarschijnlijk net zo snel zijn als de zescilinder, maar die laatste hoeft minder hard te werken. Dat betekent dat ie soepeler en smeuiger loopt. De viercilinder zal wat hitsiger zijn.

Wat betreft verbruik zal het in de praktijk niet veel schelen, mede om de reden hiervoor beschreven. Qua uitstoot zal de viercilinder het wel beter doen dan de zescilinder.

Last but not least: het geluid. Maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook wel.

Overigens ben ik er wel vanuit gegaan dat de zescilinder (net als de viercilinder) gebruik maakt van een turbo. Bij een atmosferische zescilinder zijn er t.o.v. een turbo-viercilinder nog veel meer verschillen.
@leaper035t: een 6 in lijn is zoveel soepeler en lineairder, eigenlijk moeilijk te omschrijven. Ik las dat al jaren vroeger, en ik begreep het niet. Tot ik met een kameraad z’n e39 520i zescilinder mocht rijden. Slechts 150pk, helemaal niet snel, maar zo heerlijk smeuïg.
@poeperman: zat met een gelijkaardig probleem; mijn eigen wagen is een normale 4-cilinder maar ik kan ook vaak met een 6-cilinder (V en in lijn) rijden. Zoals @berlinetta aanhaalt beide zeer smeuige soepele motoren. Laatst liep ik bij BMW binnen om te informeren naar 435i/ 440i. De verkoopster probeerde me om er van te overtuigen om ook de 428i te proberen. Haar argument: de ZF-bak werkt zo zacht dat je niet zou merken dat het een 4-cilinder is. Heb er toch mijn vragen bij…
Komt niet vaak voor dat zoveel het er met elkaar eens zijn.
@bouwvakkert: *het met elkaar eens zijn.
850t5; Waar zie jij de spoilers op deze auto??
Kwestie van smaak .Ik vind de meeste Audi s mooier dan de BMW s . Ik heb ooit in 2012 een nieuwe Bmw gekocht en voor mij nooit meer enn Bmw. Nu al de 2 de nieuwe Audi en erg blij met de door ons gekozen audi. o.t; Vind dit niet nodig op deze auto ,maar het is fijn dat het voor sommige kopers te leveren is.
Doe mijn maar een mansorie!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).