
Je kunt al bijna een jaar bij tuner ABT terecht om je Audi TT-RS een upgrade te geven van 340 naar 420 pk. Met evenveel vermogen als de Audi R8 sprint je dan in 4,3 seconden naar de 100 km/u. Maar ABT is verder gegaan. Resultaat: 501 pk schoon aan de haak!
‘ABT POWER S’, zo noemt de Duitse tuner de ingreep die de Audi TT-RS onderging. Daarmee heeft de tweezitter maar liefst 161 pk meer dan het origineel. De acceleratie naar 100 km/u duurt dan nog maar 4 seconden en de topsnelheid wordt bij 292 km/u bereikt. Optioneel zijn een paar dikke sloffen: 20 inch ABT BR en CR velgen, of ABT CR Superlight 19 inch velgen. Prijzen worden niet genoemd.
dan merk je wel dat het onderstel e.d. niet gebouwd is voor dergelijke krachten. met 501pk’s in 4 seconden naar de 100 sprinten in zo’n klein autotje MET awd..
Spannend!
Ben wel benieuwd hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen?!
Zal toch wel minimaal; andere turbo / uitlaatlijn / ECU aanpassing zijn!
Jezus wat een specifiek vermogen. Dat is 200pk per liter. Ben je dan na 100.000 km op de klok aan een nieuw motorblok toe? Of valt dat wel mee?
500 pk in zon autootje is best wel gevaarlijk
Die Quattro aandrijflijnen zijn echt niet weg te branden he? Klein autootje, 500pk, AWD en dan nog niet eens ruim onder de 4?
Een beetje Japans rallykanon doet onder de 4 met 350pk.
@bozewolf: amen ! De Nissan GT-R blijft het beste voor de laagste prijs…
@Megakix: Nissan GT-R, in mijn ogen, HET hebbeding van de moment…
@bozewolf: ja, maar dat japanse rally kanon heeft geen top van 290.
als ze die een top van 290 zouden geven, trekt hij ook minder hard naar de 100
@g40freak: 0-100 heeft met grip te maken, is geen vermogenskwestie.
Overigens kun je er op zich gewoon een bak inzetten met een lange 5 en 6. Dat is veranderbaar.
klinkt lekker maar 501 pk dan ben ik bang dat dit ding alleen ophet rechte stuk snel is maar in een bocht dat het dan helemaal fout gaat
Wordt toch maar’s tijd dat ze een echt Quattro systeem bouwen en niet met een Haldex koppeling.
Weet zeker dat deze wagen dan vele malen sneller was geweest.
nice :D doe mij dat pakketje maar :P
Koppeling + sper vast lassen, 125 pk op elk wiel s.v.p
@Laue: Hoe ga je sturen dan?
Hmm 500 pk en nog geen 300 per uur. Ik vind de prestaties eerlijk gezegt een beetje tegenvallen.
Het is 500pk topvermogen, nogal een extreem verschil met een 5.0 v8 die dit ‘normaal’ opbouwt. Zoveel power bovenin heeft meestal tot gevolg dat er onderin niets te vinden is. Als de extra 200 pk pas in de laatste 2k rpm worden opgebouwd snap je waarom hij niet veel sneller wordt. De effectieve duur van dit vermogen is dus relatief kort tov een motor met meer cc’s. Voor racen is dit geen probleem omdat je toch alleen in hoge toeren zit, dit soort stadsautos heeft dat niet nodig en zou beter afkunnen met wat meer vermogen in het midden, zonder dat je ineens 500pk moet kunnen behappen.
@jur: Hier zie je de koppelkromme en de vermogensopbouw.
http://www.abt-sportsline.de/uploads/tx_comabt/8J0_125_501_CEPA_HS_E_01.pdf [PDF Alert]
damn , das echt veel !
Allemaal leuk en aardig maar hoeveel kost deze upgrade (zonder die gruwelijk lelijke velgen) eigenlijk?
Voor rond €125.000 heb je een nieuwe GT-R, vraag me af of deze TT RS ook zo goedkoop zal zijn.
Tja, ook ik moet zeggen dat de Nissan GT-R voor die prijsklasse een stuk leuker en mooier speelgoed is dan de toch wel gay en kappersimago-car Audi TT-RS.
En de Nissan GT-R wordt helemaal leuk als je er OOK nog ff mee langs Switzer Performance gaat :D
topsnelheid zal begrensd zijn door de bakverhoudingen.
ook de honderd haaltie ie niet in de 1e versnelling, zit ds een schakelmoment tussen.
voor de rest lijkt me 500pk in een TT wel voldoende.
Gewoon vet.
Prijzen staan gewoon genoemd bij ABT hoor: http://www.abt-sportsline.de/tuning/shop/Audi-TT-RS-8J-Motortechnik_1491_1489_3/produkt/ABT-Leistungssteigerung-3711/
Voor bijna 9k heb je de tune. Auto kost 75k standaard, dan kan je hem nog opleuken met wat opties tot zeg maar 95k. Dus in totaal ben je met 105k gewoon klaar. Zit je toch nog 20k onder de nissan gtr.
Doe mij de TT-RS dan maar.
Prijs wordt wel genoemd, nl. 8900 euro: http://www.abt-sportsline.de/tuning/shop/Audi-TT-RS-8J-Motortechnik_1491_1489_3/produkt/ABT-Leistungssteigerung-3711/
zagemensen.
Sport-Auto Magazine in Duitsland teste de standaard Audi TT RS met S-tronic onlangs en deze wist met Launch Control in 4,2seconden de 100km te bereiken, de handbak uitvoering werd in 4,6s geklokt.
Dit komt natuurlijk grotendeels doordat de turbodruk door de snelle schakelmomenten met DSG altijd wordt behouden.
Deze 4,3 seconden is dus niet echt een goede presetatie als hij met S-tronic en 340PK nog sneller is.
Brute bak, maar waarom is de weerspiegeling van de velgen anders dan diegene die getoond word :p
@Nick:
Ook tuners kunnen met photoshop werken… :p
Anyone?
Damn.
500 pk en dan nog geen 300km/u +? Bleh als ik 100k heb spaar ik wel 20k bij voor een GTR in mijn ogen veel mooier en leuker :p
ik neem aan dat hij bij 292 in de toeren begrenzer loopt? En de 0-100 is misschien niet zo spectaculair, de 100-200 tijd zal zeker secondens gewonnen hebben!
@AudiQuatro Dat lijkt me ook. Versnellingsbak zal vast niet aangepast worden wat hier alles mee te maken heeft.
Die velgen op de 2de foto vind ik er beter bij passen :)
Mja en 500 pk in zo’n klein autootje is eigenlijk best wel veel…
Die ABT PDF is best interessant, 500+ Nm bij 1500~6000rpm 500+ Nm en al 300+pk bij ~3500rpm; stukken beter dan stock. Die 501pk piekt inderdaad pas bij 6500~7000rpm, maar dat was te verwachten.
De tune is een ABT Turbo + Intercooler en chippie, kun je dus nog steeds wat winnen met een nieuwe uitlaat, inlaat, etc…
wat loopt iedereen te zeuren dat je de 300 niet kan halen…. het is maar een 2.5 litertje 5 cilinder… ik ben namelijk zelf maar afgehaakt bij 280 in een porsche turbo. ik moet er niet aan denken 300+ te rijden in een TT….
zit in die ttrs een haldex koppeling. Hebben ze er niet dezelfde koppeling ingestoken als in de r8
Velen focussen zich op de sprint van 0-100km/h.
Ik hecht in dergelijke categorie van wagens veel meer belang aan de sprint van 0-200km/h.