ABT Volkswagen T6: de GTI voor bouwvakkers

Auteur: , 52 Reacties

Hup, achterklep open, smijt de betonmolen erin, gas erop en je halveert zo je reistijden.

Ok, bovenstaande zin is misschien een beetje waanzin, maar het zou wel mooi zijn. De Transporter kent veel liefhebbers. Vooral de T4 was erg populair met die heerlijke vijf- en zescilinders. ABT weet dit maar al te goed en produceert weer een lekkere stampversie van de laatste Transporter.

De zescilinders (en ook de vijfcilinders) zijn inmiddels natuurlijk verleden tijd. ABT gebruikte de 2.0 biturbodiesel die standaard 204 pk en 450 Nm heeft, en krikte die getallen op naar 235 pk en 490 Nm. En dat valt eigenlijk een beetje tegen. Natuurlijk is 235 pk best heel leuk, maar als je écht wil doorblazen zul je de paarden toch moeten gaan fokken, voor wat extra schnell. Overigens heeft ABT wel serieus werk gestoken in het rubberwerk. De T6 rolt nu op Continental high-performance sloffen in de maat 255/40 R19 of 255/35 R20. Leuk voor op de Nürburgring.

Maar de T6 van ABT moet het vooral hebben van zijn uiterlijke verschijning. De A-Team achtige striping, we like. Ook de achterspoiler staat ‘m niet verkeerd. Alleen die lage bumpers en skirts zijn wat mij betreft een beetje over de top, maar goed. Het geheel is -zeker voor de gemiddelde tuner– zeer subtiel aangepakt, en dat kunnen we wel waarderen. Het interieur is voorzien van gelikte vloermatten en een nieuwe lichtje hier en daar. Verder bleef het allemaal standaard.



52 reacties

Best mooie voorlichten. Daar is alles mee gezegd!
In the A team kleuren?
@eferrari: dacht ik ook al meteen aan, zou er wel wat beter uitzien.
En bij de eerste de beste bocht ligt het ding op zijn kant, heel praktisch allemaal. Wat mij metreft begrenzen ze al die bussies op 110 kmh
@parker: nee das niet echt praktisch… nog een obstakel erbij naast vrachtwagens aanhangwagen en touringcars, nog een andere limiet, doe maar niet dus.
limiet kan prima maar dan wel 130. Al is dat met inhalen ook nog niet optimaal.
Zelf ook weleens in zo’n onding gereden, dan wel een franse die gaf er met 150 de brui aan. Maar reed zelf liever wat zachter, wat een tering herrie maakt zo’n leeg hok achter je!
@parker: 110? Waarom nou 110? 60,70,80,90,100,120 en 130 zijn allemaal gebruikelijke maximum snelheden in Nederland maar 110 dus niet. 110 ga je rijden om er het maximale treitereffect naar medeweggebruikers te hebben. Daar hebben de bouwvakkerbusjes ook nu al geen moeite mee. Dus als we ze begrenzen, gewoon op 89 net als de vrachtwagens, die hebben immers ook een grijs kenteken.
@parker: nee joh, dan zitten ze constant links met 110 in te halen…
@pinut187: nou ok, dan verbieden we bussies gewoon op de snelweg
@parker: het is nog altijd de bestuurder die de verkeerregels overschijd!! NIET het voertuig!! Hedendaagse bedrijfswagens zijn veilig genoeg om hogere snelheden te rijden. En de voertuigen worden door mensen beladen. Met een beetje inzicht ligt het met lading als een blok op de weg.
Komt er ook een MTM?
@dutchdriftking: Die is vorige week al verschenen: hij heeft 240 pk en is hybride
@mvdd: Ik zoek eigenlijk eentje zonder batterijen.
@dutchdriftking: Die zijn er ook…maar dan wel schaal 1:18 ;)
Vind hem een beetje ordinair… ABT-kwaaltje? Maar ieder zijn ding.
Ik zou het persoonlijk veel leuker vinden als je hem in koelkast-wit neemt met wieldopjes en een stikker het niewe rijden erop

Lekker onopvallend bestuurders van snelle hatches of 3 Serie rijders helemaal de stuipen op het lijf jagen
Dan zie ik toch liever hier een MTM met 2.5 5 cilinder benzine van.

Of de 3.0 TDI, ook goed 😄
@jrsmoke: 3.0 bi-tdi met chippie lijkt me wel erg leuk in een transporter
Nah, niet voor deze bouwvakkert. Zijn sowiezo nogal overpriced, kun je beter een renault buske halen.
@bouwvakkert: klopt maar met een t5 word je nog steeds zoek gereden.
@okkii: Dat maakt natuurlijk ook zoveel uit bij een werkbus. Dat ding moet goedkoop zijn en rijden, vooral blijven rijden.
Dit soort bestelbussen zijn de reden om niet eens een offerte op te vragen, gelijk door naar de volgende.
@sracert: aan de andere kant. Het soort “ondernemers” dat dit soort voertuigen rijdt heeft geen al te goed zakelijk inzicht dus er zou ook een goede deal te maken kunnen zijn.
Ach, als je elke 1000kilometer een liter olie erbij gooit zal de VW bus het wel even volhouden! Te duur voor zakelijk gebruikt, tenzij je een geldboom hebt..
@smokey: eerlijk gezegd hebben al die bussen dus op zo weinig olie gewerkt en nog blijven ze het doen. Zegt toch wel wat over de kwaliteit he ?
@okkii: haha, reparaties en veel olie zorgen er altijd voor dat ze blijven rijden. Check de feiten!
Enne als je toch denkt dat het meevalt is Google je beste vrined
@smokey: maar ik heb naderhand al 9 transporters gehad. 2,5 tdi t4, 1.9/2.5 tdi 2.0tdi 140-180pk

Die dingen zijn gewoon goed. Je rijdt in kwaliteit. Zitten goed in elkaar, motoren zijn sterk, ik heb een tijd lang met bijna 4t gewicht achter gereden.
@okkii: 4t gewicht in olie zeker ;)
@smokey: Ik reed voorheen een t5 facelift en doe hoefde pas bij 68k km z’n eerste litertje olie erbij te hebben. Heb er verder weinig kwaaltjes mee gehad.

Voor een busje zijn het echt zalige wagens!
Doe mij maar zo’n Brabus Vito met 6-cilinder diesel.
Net iets te veel old school jaren ’80
Laat Norge deze ultieme loodgietersbus maar niet zien…

Die zou ongetwijfeld helemaal lyrisch worden…
@moveyourmind: Mijn psychiator noemde het wat anders..
Diegene die met zoiets rijden vind ik altijd een beetje zielig, zo’n bus moet geld voor je verdienen en niet andersom.

Bij de eerste de beste stoeprand in bijvoorbeeld Amsterdam centrum is je velg aan gort, lekker praktisch.

Rijd zelf een Traffic met van die rvs-sidebars, omdat die schade kunnen beperken bij het raken van zo’n fijn amsterdamspaaltje.
Banden met de maat 195/65/16 zodat je normaal een stoep op en af kunt.
En de enige opties zijn parkeersensoren ,airco en esp.
@monsieurleloure:

Maar u woont dan ook waarschijnlijk in een wereld waar u alles moet betalen en dan wordt het heel anders !
@desjonnies:

Leef jij in een andere wereld dan?.

Ik kan het nooit zo goed begrijpen, zo’n bus rijd je ook prive anders koop je wel een kale Transporter lijkt mij en als je dan kijkt wat voor bijtelling dat geeft.

Doe mij maar dan een luxe wagen ernaast voor dat geld wat je qua bijtelling kwijt bent en houdt die bus lekker zakelijk.
Maar dat is geheel mijn mening…
@monsieurleloure:

kweenie maar ik heb pas een nieuwe Trafic gekocht en ik ben onder de indruk hoe zo’n ding er tegenwoordig van binnen uitziet.
Je hebt niets anders meer nodig eigenlijk, het is snel, stil, zuunig, kortom perfect !
@desjonnies:

Ik heb een Trafic uit 2011 maar daarnaast een Lexus GS300 uit 1998 waarover ik bijtelling betaal.
Ik rijd toch echt 10 x liever met het 18 jaar oude beestje.
Tegen een 3.0 liter zes in lijn automaat kan geen dieselbus tegenop.
Bring back the a-team!
Gewoon links laten liggen. Een bezoek aan JD en je begint zelfs een gevaar te vormen voor gti en dergelijke
BA Baracus nieuwe GMC van VW?
Moet dit niet juist “De GTD voor de bouwvakkers” zijn?

De 2.0tsi hebben ze nog niet aangepakt 😄
Haha wordt lollig wanneer dit met die plastic troep erop de bouwplaats opkomt..
serieus werk gestoken in het bandenwerk???

Niet meer dan bestellen en monteren lijkt mij!
Bij een bus vind ik een 4 cilinder zo magertjes. Auto is groot en daar moet ook minimaal een 5 cilinder in. Alleen al voor het gevoel.
Ziet er wel strak uit
Speciaal voor paupervolk, dan kunnen ze je nog harder van de weg af drukken :/
BA Baracus is er jaloers op
Een bus of bestelauto. Kan ook verlenging zijn van je werkzaamheden en je visite kaartje zijn. Een tot aan het dak vieze/ vuile bus die tig weken niet gewassen is niet echt reprensentatief voor je onderneming, of met schades rondom. Kan overkomen dat je geen zak om eigen materieel of goederen van klanten geeft. Een wat meer aangepakt exterieur valt op en kan eventueel over gesproken worden ( mond op mond reclame). Hierdoor kan je klandize uitgebreid worden. En laat zien wat je werkzaamheden en kunde is in bepaalde branches.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).