5 dingen die je moet weten over de Volkswagen Phideon

Auteur: , 40 Reacties

Is het jammer dat de Phideon vooralsnog enkel in China wordt verkocht?

Daarover mag je zelf oordelen. Maar om het antwoord op de vraag wat te vergemakkelijken, zetten we hier een paar highligts en features van de Pigeon Phideon op een rijtje.

“Sportcoupé”
De in Genève aangekondigde Phaeton voor de Aziatische markt ziet er niet verkeerd uit. Dat komt mede door de ietwat aflopende daklijn, waarmee Volkswagen inzet op de concurrentie van de bekende Audi A7, Mercedes CLS en BMW 6-serie Gran Coupe. Die daklijn is in onze ogen trouwens wat minder ‘sportief’ dan de genoemde concurrenten. Maar goed, de Phideon levert dan ook niet in op interieurruimte, want het is zowel een sportcoupé als een luxe achterbank-cruiser.

Gebaseerd op C Coupé GTE Concept
De C Coupé GTE was een concept wat bij velen van jullie wel in de smaak viel. Uiteraard blijft het jammer dat de licht-units altijd zo verouderd lijken als je het productiemodel ziet, maar over het algemeen is er weinig veranderd.

Volkswagen C Coupé GTE

Er komt een PHEV
Dat er een elektrische variant in de vorm van een Plug-in hybride komt, staat vrijwel als een paal boven water. Het systeem zou een verbruik van 2,3 liter per 100 km kunnen realiseren. Dat doet ‘ie via een 8-traps aangesloten TSI blok met 210 pk, die samenwerkt met een 124 pk krachtige elektromotor. Samen opgeteld kom je dan uit op een totaalvermogen van 245 pk, verspreid over alle vier de wielen. Maar tot het zover is, zullen we het moeten doen met een 3.0 TSI, tellende zes cilinders die 295 pk uitpoepen. Not bad. Overigens kun je ook een burgerlijke 2.0 TSI verwachten met voorwielaandrijving.

Eerste Volkswagen op MLB platform
We kennen natuurlijk allemaal het MQB platform waar VAG al haar auto’s met dwarsliggende krachtbronnen mee voorziet. Het MLB is er voor in de lengte geplaatste motoren zoals op op de Q7 (rijtest). Nu gebruikt Volkswagen dus voor het eerst het MLB platform.

Luchtvering van Bentley
En als je dan toch aan het shoppen bent binnen je eigen concern, waarom zou je dan niet de luchtvering die we terugzien op Bentley-modellen meepakken? Wel zo comfortabel. Of dit overigens tot de standaard uitrusting behoort is niet bekend, maar wij gokken van niet.

Dus nu je weer even up-to-date bent over het doen en laten van de Volkswagen Duif, vind je het dan zonde dat ‘ie voorlopig niet naar Europa komt?



40 reacties

Je ziet het maar weer: Wij zadelen de lage-lonen-landen op met onze rommel.
@mout: *slow clap*
Ik ga voor een 7, als je het doet, doe het dan goed
@beemerc: Maar dat is dus totaal geen eerlijke vergelijking. Sowieso zet Volkswagen de Phideon niet neer als concurrent voor de 7-Serie maar voor de 6-Serie Gran Coupe. Plus dat de Phideon wel wat goedkoper zal zijn dan de door jou genoemde 7-Serie.

OT: Ik vind het een schitterende auto om te zien, jammer dat hij alleen naar het Verre Oosten gaat en niet naar Europa.
@viezefreddyw: ga je toch gewoon af en toe even langs om te kijken.
@fmgarcia: als ik er 1 spot zal ik het posten. Ben er toch al.
@pinut187: Mooie bak hoor! Slaap lekker voor zo.
via Android app
@beemerc: ik voor de lexus LS
Toch erg geslaagd model. Voor minder geld toch overwegen geen A8 te kopen. Als je in China woont dan.
@chiron: Wat kost die dan?
Mooie auto, vind de lijn over de flank die doorloopt boven de achterlichten erg gaaf.

Vergelijkingsgekkies mode: Die lijn doet me in de verte wat denken aan een Chevrolet Impala.
Ik ben altijd van de Phaeton geweest.
Vond het de meest beschaafde iemand-niet-voor-het-hoofd-stotende verschijning.
Niet elegant, maar daar hebben Duitsers moeite mee denk ik zo.

Maar nu die Passat met die rare nieuwe grille en deze Phideo, ik weet het niet, ik moet ineens aan die ouwe trouwe Brabantia frites-snijder denken als ik die grille zie !

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/oretro/full26884179_b.jpg?
Ziet er wel geslaagd uit, hoewel de voorkant er nu al enigzins gedateerd uit ziet. Als je me had verteld dat hij al vijf jaar in China verkocht wordt had ik het ook geloofd.
MQB verouderd? Het verschil tussen MQB en MBL is toch de plaatsing van de motor, dwars of in lengte.

Er worden steeds nieuwe modellen gepresenteerd op het MQB platform?

Ik ga er vanuit dat het MQB voorlopig nog wel even mee zal gaan.
@citroen4life: MQB is inderdaad voor dwarsliggende motoren, MLB voor de in de lengte geplaatste krachtbronnen. Thanks, ik pas het even aan!
@citroen4life: Klopt helemaal. Dat maakt mij wel benieuwd of er ook een versie met het Quattro systeem komt.
Phaeton 2.0?
Blijft raar om een auto exclusief voor China te presenteren in Europa.
Ik vind het design over de datum en een beetje slordig, maar rare hoekjes, gewoon te veel net niet wat het concept beloofde. Voor China is het prima, er zit een VW badge op en het ding heeft veel beenruimte, 2 belangrijke verkoopargumenten in China.
Niet lelijk maar wees niet getreurd.

Dezelfde auto is in Europa te verkrijgen als Skoda Superb.
Die is ook zeker niet lelijk maar wel veel goedkoper :-)
Als ik zelf achter het stuur zou moete zitten zou ik kiezen voor een Quattreporte GTS. Misschien niet de verstandigste keuze… ik denk wel de leukste.
@pagani86: maar als je in de klasse van de 4porte wilt shoppen en je wilt veilig voorwielaandrijving, dan moet je bij deze phidion zijn!
Ik denk dat het in de praktijk een heel fijne auto zal zijn.
TSI blok met 210 pk, die samenwerkt met een 124 pk krachtige elektromotor. Samen opgeteld kom je dan uit op een totaalvermogen van 245? (210+124=334)
@amgmerc: alleen kan je dat niet zonder meer zo maar bij elkaar optellen
Gelukkig gelijk op transport naar China. Nietszeggend model
@amgmerc: Kijk, jij hebt je school afgerond (hoop ik)
Als ik goed kan tellen is er een fout gemaakt in de optelling van de pk’s : ‘TSI blok met 210 pk, die samenwerkt met een 124 pk krachtige electromotor’ , als ik goed kan tellen is dat gezamelijk : 334 pk , en geen 245 zoals vermeld staat, hetgeen wel een verschil is van 124 pk m.a.w. , zelfs redactoren kunnen zich al eens vergissen . . .
@exclusieviteitsfreak:
Dat gaat niet helemaal op. Omdat een elektromotor al direct bij toerental 0 zeg maar, alle kracht kan leveren en een gemiddelde benzinemotor ergens tussen 2500-4000 toeren de maximale kracht levert, kun je die getallen niet zo maar bij elkaar op tellen.
@exclusieviteitsfreak: Zie reactie van Griffendahl hierboven.
@exclusieviteitsfreak: helaas ben jij degene die zich vergist ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@freeze: Klopt tenzij het een Lamborghini is…Die heeft een redelijk platte vorm ;-)
Ook ik zou nog even doorsparen voor een 7 maar dit is mijn ogen toch wel een heel fraaie auto.Goed teken dat de nieuwe Pheaton best wel eens een hele mooie auto kan gaan worden.
Standaart sjoemel of is dat een optie?
@poar: Volgens Volkswagen voldoet de Phideon aan de meesr actuele Chinese uitstootnormen…

Niet alleen dat, met 4,5 kg CO2 uitstoot per kilometer en 645.763 parts per milion NOx blijft de Phideon zelfs ruim onder de Chinese norm…

Bovendien heeft de Phideon glansrijk de Chinese crashtest doorstaan. Bij deze test, wordt de auto met 70 km/h (!!!) tegen een lege kartonnen doos van maar liefst 1 x 1 x 1 meter gecrasht.
3.0 TSI met 295pk is fijn? Houdt toch op.
Met deze fideon probeert VW ‘premium’, luxe en coolheid uit te stralen.
Concerngenoot Audi levert echter de 3.0 met 333 en 354 pk smaak. Dus nee, 295 is niet meer premium.

En dan of je dit ding naar Europa moet brengen. Simpel. Er moet een reden zijn om deze als Europeaan te kopen. VW staat bekend als een merk wat doet alsof het aan de premium kant van het midden ligt; maar het is niet premium.
Als je dus als VW een premium bak wil verkopen, moet je dat ding goedkoper maken als de concurrentie en minstens net zo goed. Beetje lastig als je eigen Audi je concurrentie is.
Dus als je kiest om vergelijkbare winstmarges te pakken op dit ding als op een Audi, dan zal je waarschijnlijk krijgen dat dit ding niet veel goedokper is en zal je er niet veel verkopen hier.
Ik zeg importeren
@thefmanl:
Ik zeg veel plezier met de Chinees-talige software :-)
lijkt wel een Passat??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).