• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Accijns op E85 brandstof volgende maand 27% omlaag

Auteur: Dennis, gepost 5 maart 2010 om 19:49 – 30 Reacties

Flexfuel E85 Ethanol

Stel je voor dat iemand je vertelt dat op 1 april de belasting omlaag gaat, wat is dan het eerste dat je denkt? Juist ja, nog voordat je jezelf afvraagt om welke belasting het dan zou gaan, denk je meteen aan een flauwe 1 april grap. Immers, belastingen kunnen in ons land doorgaans alleen maar omhoog.

Maar de accijns op E85 brandstof (bio-ethanol) gaat op 1 april echt met maar liefst 27 procent omlaag. De accijns op E85, dat voor 70-85% uit bio-ethanol bestaat, is nu nog gelijk aan de accijns op ongelode benzine. Het is echter zo dat op de biobrandstof ruim een kwart minder kilometers kunnen worden gereden, dus in verhouding betaalt de consument feitelijk meer accijns voor E85.

Minister van Financiën Jan Kees de Jager gaat dit nu compenseren om het gebruik van de minder milieubelastende brandstof te stimuleren. Aanbieders van E85 kunnen vanaf 1 april het accijnsverschil met normale euro loodvrij terugvorderen bij de belastingdienst. Maar dit kan alleen wanneer de bio-ethanol in de E85 is geproduceerd volgens bepaalde duurzaamheidsnormen. (via: nu zakelijk)

Ook interessant!

  • Opgelet: vanaf volgende maand nieuw bandenlabel
  • Autojunk Foto van de Maand - Juli 2021
  • Autojunk Foto van de Maand - Maart 2021
  • Autojunk Foto van de Maand - Januari 2021

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof, jan-kees-de-jager, tanken

Vorig bericht: « Een 480 pk V8 in de BMW Z4 kan dus wel
Volgend bericht: Auto’s op winterbanden hebben veel vaker ruitschade »

Lees Interacties

Reacties

  1. Casper zegt

    5 maart 2010 om 19:52

    “ruim een kwart meer kilometers kunnen worden gereden,”

    je bedoelt minder kilometers, neem ik aan?

    -edit: uiteraard, neem mij niet kwalijk-

    Login om te reageren
    • magux zegt

      5 maart 2010 om 19:58

      @Casper: Het klopt toch?

      Login om te reageren
  2. EJS zegt

    5 maart 2010 om 19:53

    Slimme actie! Beter als hybrides, auto’s die op E85 rijden, en beter dat de regering dus dat stimuleert;)

    Login om te reageren
  3. KaCh1ng zegt

    5 maart 2010 om 19:56

    Dit is beter dan ‘andersrijders’ te straffen :D

    Login om te reageren
  4. Svenska Aeroplan AB zegt

    5 maart 2010 om 19:57

    Heeeeeeeeheeeeeeee…
    Worden eindelijk wakker in NL wat dit betreft. In vele landen, eigenlijk alle landen om ons heen, wordt E85 al gestimuleerd. Nu nog voldoende tankpunten!

    En natuurlijk alle lof naar Saab, die BioEthanol heeft geïntroduceerd in Europa!!! Maarja, dat zal wel weer niemand weten…

    Login om te reageren
  5. BananaFlip zegt

    5 maart 2010 om 19:58

    En ineens waren de Bentleys Supersports uitverkocht.

    Login om te reageren
  6. klaas zegt

    5 maart 2010 om 20:01

    @ magux

    Nee het klopt niet zie deze zin:

    Het is echter zo dat op de biobrandstof ruim een kwart meer kilometers kunnen worden gereden, dus in verhouding betaalt de consument feitelijk meer accijns voor E85.

    -edit: foutje: meer moet inderdaad minder zijn-

    Login om te reageren
  7. Svenska Aeroplan AB zegt

    5 maart 2010 om 20:02

    Ik eis dan ook in het licht van bovenstaande dat het logo boven dit artikel gewijzigd wordt in het volgende logo:

    ;)

    Login om te reageren
  8. Svenska Aeroplan AB zegt

    5 maart 2010 om 20:03

    Nu wel gelukt?

    PS: bij Saab krijg je gratis ook nog 20% meer Power op E85!

    Login om te reageren
  9. gschoots zegt

    5 maart 2010 om 20:09

    Alles wat ik lees over Bio-Ethanol is dat het de problemen in de wereld alleen maar groter maakt (minder landbouwgrond beschikbaar voor voedsel=honger) dus of dit nou zo’n super idee is….

    Login om te reageren
  10. Dennis zegt

    5 maart 2010 om 20:27

    @gschoots: zoiets heb ik ook gelezen.

    Login om te reageren
  11. HDM zegt

    5 maart 2010 om 20:32

    Ik houd me vooralsnog vast aan de laatste zin van het eerste stukje :P .

    Login om te reageren
  12. ZwerverRoodbaard zegt

    5 maart 2010 om 20:39

    Kijk dit zijn de betere nieuwtjes :)

    Ik snap niet waarom we hier nog zo weinig E85 tankstations hebben, in Duitsland en Scandinavië is men veel meer bedreven is het gebruiken van E85.

    Login om te reageren
  13. Jelmer zegt

    5 maart 2010 om 21:07

    Maar wat kost een litertje E85 nu, en wat kost het straks?

    Login om te reageren
  14. BaRa zegt

    5 maart 2010 om 21:37

    Bio-ethanol kan op verschillende manieren gemaakt worden. Als in de USA gekozen wordt voor mais als grondstof, en je kan daardoor geen graan meer leveren aan Mexico, dan krijg je inderdaad problemen. Als je in Indonesië en omgeving oerwoud vervangt door palmplantages om van de palmolie eco-fuel te maken, dan heb je een probleem. Maar als je een suikerhoudend product zoals Braziliaans suikerriet omzet, dan ben je wel duurzaam. Voor suikerriet sneuvelt geen oerwoud, het wordt aan de kust geteeld. De E85 die in Zweden wordt gebruikt, komt precies om duurzaamheidsredenen uit Brazilië. De idee dat je ethanol uit afval van de houtindustrie kon maken, bleek niet haalbaar wegens te weinig houtafval: dat werd allemaal gebruikt door de houtindustrie in bvb. vezelpanelen. Graan als grondstof was ook niet duurzaam, want de energie-efficiëntie lag te laag. Vandaag de keuze voor Brazilië.

    Login om te reageren
  15. Joost zegt

    5 maart 2010 om 22:38

    ik stook het liefst Euro100 met mijn BMW 760i suc6 met sparen

    Login om te reageren
  16. DDX zegt

    6 maart 2010 om 00:13

    En hoeveel gaat dit dan nu voor een liter kosten ?

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    6 maart 2010 om 09:12

    Biobrandstof is een ‘killer’ voor landbouwgronden; een gemiddelde Braziliaan moet 2 voetbalvelden aan mais etc kappen om een auto in het Westen 100 kilometer verder te brengen…een schande is het. Onder het mom van ‘vervuiling’ (de grootste leugen op aarde momenteel..) wordt ‘olie’ gezien als ketters en bio als goed. Lieve mensen, lees alsjeblieft alle forums, boeken en kijk vele documentaires. Informeer jezelf over de poen-industrie die vervuiling predikt…en bedenkt tot slot, dat Al Gore de Nobelprijs voor de Vrede kreeg, omdat hij milieuvervuiling wereldwijd op de kaart zette. En weten jullie ook de achtergrondreden die de Nobelprijscommissie uitsprak ? “Doordat luchtvervuiling wordt gereduceerd, kan de temperatuur dalen op aarde, waardoor gewassen beter groeien en er in Afrika minder (burger-)oorlogen zullen zijn”….UCHE…wát een bullshit is dat ! Oorlogen worden veroorzaakt door mensen, niet door gewassen. En gelet op de foute rapportages van het IPCC en het feit dat de wereld in de winter 2009/2010 nog nooit zo koud was…is het éen grote leugen.

    Login om te reageren
  18. wilco faber zegt

    6 maart 2010 om 09:38

    Op zich een goed idee, maar waarom altijd zo omslachtig, verlaag die prijs gewoon structureel ermee. De burger haat het om telkens rompslomp te moeten doorwroeten om dat geld terug te krijgen, en het is ook niet nodig.

    Login om te reageren
  19. 406_v6 zegt

    6 maart 2010 om 11:02

    De enigste bio brandstof met potentie voor de toekomst is olie uit algen; dat legt géén beslag op landbouwgronden, vernielt géén oerwouden, groeit mega snel en is zéér makkelijk te “kweken”.

    Login om te reageren
  20. Svenska Aeroplan AB zegt

    6 maart 2010 om 12:38

    @ wilco faber: dacht ik eerst ook, maar staat dat de aanbieders het verschil kunnen terugvorderen. Dusss, voor de burger is het gewoon goedkoper aan de pomp…

    @ Het hele ‘voedselprijzen-verhaal’. Mits goed geproduceerd, is er niks aan de hand. Gelukkig is er nooit oorlog om olie geweest…

    Login om te reageren
  21. marc zegt

    6 maart 2010 om 13:31

    Nouuuuu Svenska, ik denk dat de meeste oorlogen van de laatste tijd in principe om olie draaien.

    vwb Ethanol: Men is bezig met de technologie om Ethanol uit andere, minder belastende grondstoffen te halen dan voedsel. Vooral bepaalde restafval is een mogelijke bron (eigenlijk alles wat kan gisten toch?)

    Login om te reageren
  22. Svenska Aeroplan AB zegt

    6 maart 2010 om 13:45

    @ marc: OHHHH?

    Wat ook cynisch bedoeld vrind…

    Login om te reageren
  23. Dimglor zegt

    6 maart 2010 om 13:55

    Iets zegt mij dat de gewone brandstof dan duurder zal worden ;)

    Login om te reageren
  24. Simpson zegt

    6 maart 2010 om 15:49

    nou, kunnen alle boeren weer suikerbieten gaan verbouwen, maar nu voor de ethanol ipv de suiker.

    oftewel: we hoeven niet alles uit brazilie te halen,

    Daarnaast, waarom zou die boer twee maisvelden opofferen om suikerriet te planten? Juist, om dat dat hem meer oplevert. En dus zijn gemeenschap ook. Ze lijden echt geen honger om ons 100km vooruit te helpen hoor.

    Login om te reageren
  25. Svenska Aeroplan AB zegt

    8 maart 2010 om 10:02

    @ Simpson: wordt al best wat BioEthanol geproduceerd in Nederland, in Groningen. Dat gaat nu alleen naar Dld…

    Login om te reageren
  26. Derby zegt

    8 maart 2010 om 10:52

    Bullshit verhaal over landbouwgrond voor biobrandstof. Hoe zit het dan met het jaarlijkse graan overschot in Europa? Nog gesubsidieerd ook. Nee laat ze dan maar biobrandstof maken.

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    13 maart 2010 om 20:27

    Super!! Kan ik eindelijk een Koenigsegg kopen! Ik ben echt flink voor rijden op E85(A) Dus super om te horen dat de accijnzen omlaag gaan:D

    Login om te reageren
  28. Green zegt

    14 maart 2010 om 15:18

    Nu kan eindelijk iedere hybride plug in auto met nog standaard een vervuilende benzine motor op duurzame E85 Ethanol rijden door middel van de E85 Green Fuel Kit. Dan ben je plotseling bij na 100% C02 neutraal en nog sparen ook ! Zeker met E85 bioethanol van de tweede generatie. Dat wil zeggen geproduceerd uit gras hout en landbouw afval dat geen mens eet ! Meer info over de E85 ombouw kit E85 tankstations en tweede generatie biobrandstof op http://www.greenfuelsystems.nl

    Login om te reageren
  29. Martijn van Well zegt

    3 april 2010 om 21:53

    De komende tijd maar eens vaker op E85 rijden om te kijken wat het verschil is. In 2008 heb ik nog eens 4 tanks achter elkaar in NL op e85 gereden en reed toen zo’n 1 op 10. Gemiddeld rijd ik 1 op 12, dus dat betekent een hoger verbruik van zo’n 1/6e deel (16,6%). De brandstofprijs lijkt met dat percentage verminderd te zijn, dus per saldo maakt het niet veel uit (zoals ze ook bedoelen).

    In Duitsland en Frankrijk wordt het wel degelijk gestimuleerd door het prijsverschil nog groter te maken.

    Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er wel met bijtelling en motorrijtuigenbelasting wordt gespeeld voor auto’s die in de praktijk nauwelijks zuiniger blijken te rijden (en dus nog net zo uitstoten), maar dat vervolgens voor E85 zo’n lullige maatregel wordt getroffen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North