• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Acht redenen waarom motoren power kwijtraken

Auteur: jaapiyo, gepost 3 november 2017 om 21:50 – 42 Reacties

luchtfilter-vies-schoon


Het heeft niks te maken met telomeren.

Je kent het wel. Je koopt een nieuwe auto met een plethora aan cilinders onder de kap en een vermogenscurve zo indrukwekkend als de Matterhorn. In het begin is alles nog helemaal top. Al je medeweggebruikers laat je in het stof bijten met hun inferieur stuk staal. Maar, oh horror! Naarmate de jaren vorderen wordt je waggie steeds minder kwiek, totdat hij het bij het verkeerslicht zelfs aflegt tegen een splinternieuwe Canta.

Welke factoren liggen eigenlijk ten grondslag aan dit proces? De doorgewinterde sleutelaar weet dit natuurlijk al lang, maar na het zien van een filmpje op Youtube leek het ons wel aardig om een bloemlezing te geven van het verouderingsproces van je motor. Het goede nieuws: aan de meeste dingen kan je vrij eenvoudig wat doen!

Een vieze luchtfilter
Net als jij heeft je motor lucht, of beter gezegd zuurstof, nodig om goed te kunnen functioneren. En net als bij jou werkt dat beter als de ingeademde lucht een beetje schoon is. Je kan je auto verwennen met een sportluchtfilter, zodat ‘ie bij wijze van spreke schone lucht uit Scandinavië binnenkrijgt. Maar heb je geen zin om K&N (babes) al je geld te geven, zorg er dan op zijn minst voor dat het luchtfilter regelmatig ververst wordt. Zoals te zien is op bovenstaande foto kunnen ze namelijk behoorlijk smerig worden.

De uitgelubberde gaskabel des doods
Simpel, maar waar. Je gaskabel (mits je die nog een hebt en het niet elektronisch geregeld is) kan na verloop van tijd wat van zijn spanning verliezen. Dan trap je dus op het gaspedaal, maar gaat de gasklep niet zo enthousiast open als je zou willen. De kabel een beetje aanspannen kan wonderen verrichten.

De verstopte katalysator en/of einddemper uit de hel
Leuk voor het milieu zo’n kat en einddemper, maar ze kunnen verstopt raken met partikels en dergelijke. Je motor kan daardoor minder goed uitademen. De oplossing ligt voor de hand: straight pipes.

Dichtgeslibte injectoren die gedotterd moeten worden
Los van lucht is brandstof het tweede belangrijke element dat je motor nodig heeft om te werken. Daarom zijn dichtgeslibte injectoren natuurlijk niet tof. Alsof het slangetje van je morfine-drip in de kreukels zit in het ziekenhuis. Dat wil je niet.

Een brandstofpomp die te weinig naar Danzel’s liedje luistert.
De brandstofpomp dwingt je brandstof de goede richting in vanuit de tank, maar kan uitgeput raken. Je merkt dat vaak eerst in het hogere toerengebied, daar je motor dan om veel brandstof vraagt die de pomp niet meer kan leveren.

Zuigerveren die degenereren tot uienringen
Tot nu hebben we het vooral over onderdelen gehad die je vrij makkelijk (en goedkoop) kan vervangen. Bij zuigerveren ligt dat wat lastiger, omdat je de motor open moet maken. Bij het bewegen van je motor slijten de ringen langzaam maar zeker af, waardoor de compressie slechter wordt.

Afzetting van meuk op de kleppen
Door het verbrandingsproces komt er meuk op de kleppen terecht, vooral bij moderne motoren met direct inspuiting. Ook dit zorgt voor compressieverlies daar de kleppen minder goed aansluiten dan de bedoeling is. Een oplossing is je kleppen schoon laten maken door middel van walnut blasting.

Bougies die hun ‘spark’ verloren hebben
Bij auto’s op duivelssap heb je hier geen last van, maar bij benzineauto’s ontbrandt het lucht/benzine-mengsel (als het goed gaat) pas als de bougie een vonkje afgeeft. Maar bougies kunnen stuk gaan en dan krijg je een misfire in die cilinder. Gelukkig hebben Alfa’s er twee per pot.

Dus, als jouw bolide niet meer zo lekker op het gas reageert als vroeger heb je nu een paar dingetjes waar je eventueel (zelf) naar kan kijken. Haal die extra pk’s uit het leven!

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • G-Power GX6M bombardeert je netvlies
  • Video: motormuizen bepalen de regels

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, motor, Techniek, uitlaat

Vorig bericht: « Koop een Ferrari F40 in Nederland voor een bodemprijs
Volgend bericht: Volkswagen: onduidelijkheid over nieuwe plug-in hybrides »

Lees Interacties

Reacties

  1. giulio zegt

    3 november 2017 om 21:54

    Ik krijg hier toch een beetje een youtubberig de-ja vutje van…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 november 2017 om 22:22

      @giulio:

      Komen nog zat advertorials van winterbanden en red bull komende maanden ..
      Een beetje old school meuk is zelfs fris te noemen ..

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        4 november 2017 om 09:00

        @lincoln: vergeet de reclame van die muts over een hoogtoerige motor zonder katalysator niet.

        Login om te reageren
      • mout zegt

        4 november 2017 om 11:22

        @lincoln: Kunnen we niet eens een objectieve winterbanden / zomerbanden test als particulieren opzetten?
        Kijk, dat op losse sneeuw winterbanden heel veel beter zijn – daar kunnen we kort over zijn. Maar op losse sneeuw rijd ik niet veel meer dan 15 minuten per jaar.
        Vooral de claim dat al onder de +7 winterbanden beter zijn zie ik alleen bewezen door WC-eend zelf. Ik heb wel zin een real world test rond de 0 C, met en zonder wat drabberig herfstblad / natte weg / modder.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          4 november 2017 om 11:41

          @mout:

          TNO kieskeurig radar en consumentenbond zijn toch al heeeeeel objectief ..

          En vooral geen corrupte subsidie organisaties ..

          Login om te reageren
    • bassx zegt

      4 november 2017 om 15:49

      @giulio: toevallig de opload van engineering explained gezien van paar dagen terug?

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    3 november 2017 om 22:03

    Goede tips ..
    Weet heeeeel zeker dat veel mensen hier dit soort simpele principes niet begrijpen en het ook niet durven te vragen ..

    YouTube biedt de oplossing ..
    Scottie kilmer en chrisfix zijn lekkere beknopte kanalen voor basic onderhoud ..

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      3 november 2017 om 22:35

      @lincoln: scottie mag eerst eens wat minder gaan schreeuwen en sputteren als ik zijn filmpjes wil gaan kijken.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        3 november 2017 om 22:48

        @shadowbroker:

        Die kerel is doof ..
        En die filmpjes duren gelukkig maar 3 minuten ..

        Maar het is een veeeeeeel betere monteur dan ikke iig ..
        En doet alles op straat met veeeeel slechter gereedschap dan ik heb ..

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          4 november 2017 om 10:22

          @lincoln: Roadkill…

          Login om te reageren
          • phdg zegt

            4 november 2017 om 10:35

            @mopar: of engine masters!

            Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        4 november 2017 om 09:36

        @shadowbroker: REV UP YOUR ENGINES!!!11!

        Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      3 november 2017 om 22:47

      @lincoln: ik heb nu zelfs nog geleerd dat zuigerveren schijnbaar ook cilinderringen genoemd mogen worden.. En ik ben jaren automonteur geweest!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        3 november 2017 om 22:57

        @phevtreb:

        Wat is dat voor een hoogdravende chique taal allemaal ..

        Bedoel je soms motordonuts of cirkeldingen ??

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        4 november 2017 om 09:40

        @phevtreb: Het Engelse piston rings vertaalt zich altijd nog naar zuigerringen ;)

        (Ik dacht cilinderringen? De metalen voeringen of zo? Die slijten ook wel eens als er zo’n lekker Nikasil laagje op zit.. Ik kijk naar nou, Porsche Cayenne S)

        Login om te reageren
    • stephano zegt

      3 november 2017 om 23:31

      @lincoln: Scottie schijnt ooit ook een autoprogramma op de amerikaanse TV te hebben gehad! Ik ben nog steeds op zoek naar de afleveringen!

      Login om te reageren
  3. rulefollower zegt

    3 november 2017 om 22:21

    Water in je brandstoffilter.

    Login om te reageren
  4. toyotavenray zegt

    3 november 2017 om 22:24

    Leuk artikel. Erg leerzaam voor de mensen die er niet zo veel verstand van hebben.
    Doe dit soort dingen maar vaker. Top

    Login om te reageren
  5. rammillius zegt

    3 november 2017 om 22:31

    Binnenkort maar eens de motor van mijn auto bekijken. Lijkt zich in te houden in de ochtend. Niet echt iets voor een 3.2 van GM (met Italiaanse behandeling) lijkt mij…

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      4 november 2017 om 10:18

      @rammillius: Houdt er rekening mee dat het voor zo’n GM blok wennen blijft in de ochtend, door het tijdsverschil.

      Login om te reageren
  6. nasty zegt

    3 november 2017 om 22:32

    Dus eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je je auto gewoon moet onderhouden *duh?!*

    Login om te reageren
    • bennyyy zegt

      4 november 2017 om 09:59

      @nasty: amen!

      Login om te reageren
  7. michaelb zegt

    3 november 2017 om 22:36

    Leuk, maar vaak zie je dat oudere motoren inleveren in Paardenkracht, maar toenemen in koppel. Hoe dan?

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      4 november 2017 om 01:14

      @michaelb: Waar zie je dat dan?

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        4 november 2017 om 03:17

        @pesu: Vaak zie je dit in van die testbank dagen.

        Login om te reageren
    • freshlife zegt

      4 november 2017 om 11:45

      @michaelb: tsja die metingen zeggen zo weinig als er geen nulmeting is gedaan(bij aflevering/uit de fabriek)

      Login om te reageren
  8. reggie-boy_rood zegt

    3 november 2017 om 22:50

    Tavarish op YouTube doet ’t ook leuk

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    3 november 2017 om 23:23

    En als niks meer helpt heeft uncle rob op YouTube de oplossing

    Login om te reageren
  10. toyotaprius zegt

    3 november 2017 om 23:45

    Of gewoon een A klasse bluenogiets..

    Login om te reageren
  11. michiel_vandelft zegt

    4 november 2017 om 00:17

    Leuk dat jullie de EE video’s in blogtaal uittypen, maar het zou imho meer toevoegen als er per onderdeel een pragmatische (des autoblogs) oplossing voor elk fenomeen zouden noemen

    Login om te reageren
  12. volvo-s60-adept zegt

    4 november 2017 om 00:21

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. kennone zegt

    4 november 2017 om 00:56

    Net even de uitgelebberde gaskabel opnieuw strakker gezet. Auto loopt nu netje op 5000 toeren stationair. Geloof dat de gasklep nu wel maximaal open gaat met het gasgeven!!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      4 november 2017 om 09:50

      @kennone: Niet slecht voor een diesel!

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      4 november 2017 om 17:03

      @kennone: als je weerstand voelt in je gaspedaal moet je gewoon harder drukken

      Login om te reageren
  14. werf76 zegt

    4 november 2017 om 09:28

    Wat te denken van turbomotoren deze dagen? Veel actuatoren op de turbo’s kunnen hun werking verliezen waardoor de turbo minder goed zijn druk op kan bouwen.

    Login om te reageren
  15. oppression5 zegt

    4 november 2017 om 10:21

    Luchtmassameters zijn zeer berucht hierom.
    Vroeger had ik een Subaru Impreza GTT die zo nu en dan kleine schokjes gaf bij flink gasgeven.
    Qua gevoel had hij niet/nauwelijks minder vermogen dan eerder,maar hij haalde z’n top niet meer.
    MAF laten vervangen en het leek wel of ie gechipt was;zoveel vermogen had ie dus gemist.

    Login om te reageren
    • freshlife zegt

      4 november 2017 om 11:47

      @oppression5: bobines zijn ook berucht om deze symptomen

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      4 november 2017 om 12:10

      @oppression5: Ik was aan het wachten wanneer dit ding voorbij ging komen.
      De legendarisch betrouwbare 1.9l tdi diesel van VW presteert niets met een verouderde LLM.

      Login om te reageren
  16. motherlover zegt

    4 november 2017 om 11:34

    Ah… Jaapiyo volgt ook Engineering Explained op YouTube…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      4 november 2017 om 14:47

      @motherlover: Ik snap dat er soms gelijkende artikelen voorbij komen als er nieuws is, maar dit kopiëren van Doug DeMuro, Engineering Explained, Jalopnik en ga zo maar door wordt echt irritant. Net alsof autoblog-lezers alleen autoblog lezen..

      Login om te reageren
      • motherlover zegt

        4 november 2017 om 16:51

        @jochempie: inderdaad… erg makkelijke manier van content creëren…

        Login om te reageren
  17. duderuud zegt

    4 november 2017 om 16:13

    “Een vieze luchtfilter”

    Eh….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North