Volkswagen: onduidelijkheid over nieuwe plug-in hybrides

Auteur: , 28 Reacties

Wat is er aan de hand?

GTE, NO WAY!!

In een interview met Volkswagens Brand Manager Herbert Diess is een opmerkelijke uitspraak naar voren gekomen; er zullen geen (nieuwe) plug-in hybride modellen op de Amerikaanse markt verschijnen. Als reden wordt hiervoor het gebrek aan stimulerende belastingmaatregelen gegeven. In Nederland zie je regelmatig de leaserijder in je achteruitkijkspiegel met daarbij de kenmerkende dagrijverlichting van de GTE (rijtest Golf, rijtest Passat), voor een zeer groot deel ingegeven door de bijtellingsmaatregelen van weleer. Zonder deze stimulerende maatregelen zou de verkoop hoogstwaarschijnlijk niet de aantallen van de afgelopen jaren hebben gekend. Voor Volkswagen reden genoeg om zonder deze stimulans niet de markt in Amerika te betreden met plug-in hybride modellen. De Chinese markt gaat hoogstwaarschijnlijk wel een nieuwe reeks plug-in hybride modellen krijgen. Er is echter nog geen besluit genomen over de toekomst van plug-in hybrides op Europese markt. Volkswagen heeft dit nog in beraad.

Waar men hoe dan ook op mikt; EV’s. En veel. Doelstelling voor 2025 is een jaarlijkse wereldwijde verkoop van 1 miljoen EV’s. Om dit te realiseren zijn de investeringen de komende vijf jaar dan ook fors te noemen, de lieve som van 3,5 miljard dollar.

Men is van plan om in 2020 het eerste volledig elektrische model te introduceren, de I.D. Crozz.

Meer informatie over hoe Volkswagen van plan is haar elektrische label ‘I.D.’ te promoten vind je hier.



28 reacties

China, gidsland.
@rulefollower: omdat ze nu al milieuwetgeving hebben die in andere landen wegens (te) groot succes inmiddels is afgeschaft? Aan de andere kant, de Chinese regering is redelijk opportunistisch, en is de achterstand op veel gebieden in rap tempo aan het inlopen.
@potver7: China is de nummer 1 in cleantech. De binnenlandse markt groeit ook snel.
Dus alleen in de VS niet, in China wel en Europa is nog niet bekend; ik dacht in de kop iets anders te lezen en vond dat al opmerkelijk..
@pindakoning: jouw omschrijving paste niet in de titel, we hebben het iets aangepast.
@autoblogger: haha ;)
Ik rij nu tijdelijk (ach, is niet alles tijdelijk) een golf gte met toch wel veel plezier. Na me 3 jaar suf getankt te hebben met 8 roffelende Youngtimer cilinders. Lekker op de accu door de bebouwde kom, lekker op de adeptive cc op de snelweg. In het weekend in de oldtimer, ook lekker.
@porker: ik ook! De GTE rijdt heerlijk, maar ik miste wel iets dus heb er 19″ en Eibach set onder laten zetten. Snel, sportief, smoelt lekker en toch 7% :-). Enige hekel is de kleine brandstoftank, ik rij voor me werk voornamelijk snelwegkilometers, en dan is hij niet zo zuinig meer..
@porker: haha, fijne filosofische bespiegelingen zo op de zaterdagochtend. Ik vind het persoonlijk ook erg lekker om elektrisch door de stad te cruisen. Maar eerlijk is eerlijk: Een hybride is, in principe, natuurlijk een onnodig complex apparaat dat per saldo weinig doet aan CO2 reductie. Dat er geen nieuwe bijkomen maar wel elektrische auto’s is wat mij betreft alleen maar positief te noemen.
@pomoek: jij snapt hem niet he. Mijn woon-werkverkeer afstand is 30km heen en 30km terug. Ik rij dit elke dag volledig elektrische. Tada schoon. In de weekenden rij ik verder dan verbruik ik benzine. Het punt van een hybrid is dat hij wel opgeladen moet worden.
@inbedrijf: Oh. Je rijdt niet volledig elektrisch. Dus stoot jouw auto CO2 uit. Een, volledig, elektrische auto stoot geen CO2 uit (ja energie komt van een centrale, dus het is niet CO2 neutraal maar dat zou wel kunnen als de energie van zonnecollectoren zou komen enz. enz.). Dus wat begrijp ik niet?
@pomoek: Dat er niet genoeg grondstoffen zijn en dat het een EEG gues zaakje gaat worden aks de accu’s hergebruikt moeten gaan worden. Je klinkt als een beleidsmaker die heen fuck geeft om alles wat buiten Nederland gewonnen, geproduceerd en uitgestoten wordt…
@spylegion: wat is het alternatief? Doorgaan met wat we doen in ieder geval niet. De industrie moet worden uitgedaagd. Dat doe je niet door wat slappe eisjes te stellen. Natuurlijk zijn de grondstoffen een probleem. En dat zal moeten worden opgelost. Doorgaan met fossiele brandstoffen is hoe dan ook geen optie, hybride rijden dus ook niet.
@pomoek: Aansluiten op het het Universele elektriciteitsnet dus via het vinden van het ‘stopkontakt’ hier op aarde.
Tesla was aardig op weg en we weten hoe het met de beste man is vergaan.
Daarmee aangevend dat de kennis daarvoor niet gewenst is bij het NOS journaal, laat staan pauw en consorten.
Even daargelaten of het een goed idee is om te gaan experimenteren met de universele (vrij beschikbare) energie is het daarmee ook duidelijk dat het simpelweg niet geaccepteerd wordt.
Wat rest is een slechtere oplossing dan hetgeen reeds voorhanden is.
Al is water een aardig alternatief…
@pomoek: beetje struisvogel politiek, alleen 100% elektrische is goed, de rest is kansloos. Als we ervoor kunnen zorgen dat 50% van de auto’s hybride zijn (wat beter mogelijk is qua prijs dan volledig elektrisch) zijn we een heel eind, dan is er ook een kans dat die mensen daarna een volledig elektrische auto kopen groter. Dan heb je toch een mooi resultaat. Denken dat je van niks meteen naar alles kan gaan, noem ik dromen, en leven in de ultieme wereld. Ik draag nu bij aan een beetje een betere wereld, en de kans dat mijn volgende auto elektrische wordt is vrij groot.
@inbedrijf: feit is dat we met hybride auto’s de Parijs doelstellingen, totaal, niet gaan halen. Een beetje minder vervuilen is nog steeds niet voldoende. Met alle respect: het rijden met een hybride en denken dat het zo wel goed komt is pas struisvogelen.
@pomoek: lees je überhaupt iets, of schreeuw je graag je mening en moet iedereen zich daar aan conformeren?
@inbedrijf:

LOL .. je hebt te maken met een werkloze rijbewijsloze junk .. je bent erin getrapt ..
@lincoln: haha, zit je weer op pomoek te googelen? Stop daar eens mee en ga eens werken meisje, zo verdien je nooit genoeg beladtingcentjes om al die uitkeringtrekkers van een goed inkomen te voorzien! LOL!
@inbedrijf: okay, een beetje een rare reactie dit. We hebben het hier over de voor en nadelen van hybride rijden niet over pomoek. Dus als je wil dat ik inhoudelijk reageer moet je ook met inhoud komen en het niet over mij gaan hebben. Dat is volkomen oninteressant. Ik zou zeggen: doe je best!
@pomoek: joh als je moeite hebt met lezen, kunnen we ook geen goede discussie voeren. Vandaar dat ik je daar op wijs. Maar gezien je reactie op @lincoln lees ik al dat je de 16 net bent gepasseerd.
@inbedrijf: Nogmaals, reageer alsjeblieft inhoudelijk en ga niet zo op de man spelen. Ik hoor het graag als je wat weet te verzinnen. Zo niet: Even goede vrienden. Fijne avond.
@pomoek: Met alle respect voor jou, ik probeer je al drie comments duidelijk te maken dat je antwoorden geeft die kant noch wal raken. Het enige waarmee je reageert is hoe je je aangevallen voelt. Kom op man, groei een paar ballen.
@inbedrijf: inhoud lieverd, inhoud!
@pomoek: anno 2015 was er nog geen betaalbare full ev op de markt toen ik mijn nieuwe leasecontract moest gaan afsluiten. Sindsdien rij ik hybride en het bevalt perfect. Om een of andere reden heeft de phev een negatief imago opgebouwd, maar niemand kan nou echt een gegronde reden geven.
@mvdbosch: wil je er 1? Het zijn loodzware grafhokken die juist meer uitstoten dan een normale auto wanneer er niét elektrisch wordt gereden.
-edit: nou nou, titel is inmiddels wat aangepast-
het hangt erg van de omstandigheden af welk type aandrijving het beste is en dat kan zeker ook hybride zijn als EV niet voldoet qua range. Jammer genoeg gaat het er vaak niet om wat het beste past, maar meer om wat het beste bij de huidige regelgeving past..

Misschien het het waard als je bepaalde dingen wil stimuleren… , maar wetten, regels, subsidies zijn nogal verstorend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).