• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Achterlichten: to be or not to be

Auteur: michiel, gepost 22 september 2006 om 11:30 – 61 Reacties

Volvo C70 achterlichten

Om voort te borduren op mijn form-follows-function-verhaal van twee weken geleden ga ik het nu hebben over de achterlichten. De vorige keer omschreef ik hoe designers met het overdesignen van de koplampunits een karikatuur van hun eigen merk maakten om maar vooral vernieuwend te zijn.

Koplampen zijn voor designers een dankbaar onderdeel om een gewenste uitstraling aan een auto te geven, want het zijn de ogen van het model.
Samen met de grille (de mond) vormen de lampen een gezicht en ieder merk heeft zo zijn eigen richtlijnen van hoe haar of zijn gezicht eruit moet zien.

Bij achterlichten ligt dat iets moeilijker, want niemand heeft ogen in zijn kont. Ook is de functie van een achterlicht anders, dus is het logisch dat de vorm ook anders is. Een achterlicht hoeft in tegenstelling tot de koplamp geen licht uit te stralen om te kunnen zien. De enige functie van het achterlicht is gezien worden vanuit meerdere hoeken rond de auto.
Omdat de achterlichten uit kleinere lampjes kunnen bestaan, ben je als designer veel vrijer om ze op of in de carrosserie te plaatsen.

De vorm van het achterlicht is meestal een gevolg van de hoofdfunctie van de auto. Een coupé heeft vaak ruimte zat om de achterlichten over de kont te draperen, maar stationwagons of MPV’s hebben een grote achterklep, waardoor de lichten in een hoekje gedrukt moeten worden. Ook heb je te maken met regelgeving die de positie van de verlichting bepaalt. Bij geopende kofferklep moet de verlichting altijd van achteren zichtbaar blijven. Daarom zitten de lampjes meestal op de uiterste hoeken om ruimte te maken voor een brede bagageopening of is de unit in twee gedeeld waarbij de continu brandende lampen aan de buitenzijde zitten.

Hoe kan je als designer nu omgaan met de vorm van het achterlicht? Moet je ze toepassen als een tweede soort gezicht?
De achterkant heeft meestal geen grille (behalve enkele middenmotor-sportwagens) waarmee je het gezicht mede kan vormgeven. Kan je de rode glimmers dan misschien meer zien als een sierraad voor de kont? Je zou ze ook kunnen gebruiken om de aandacht te vestigen op bepaalde wellustige vormen, zoals een vrouw weleens haar string net boven haar heupbroek uit laat steken.
Vaak heeft zo’n klein stukje ondergoed ook nog een mooi geweven patroon in de vorm van een vlinder of iets dergelijks… hmm. Of soms zie je er een sierlijke tatouage net bovenuit piepen… Zo’n tribal of vleugelpatroon. Allebei boven de broek uit zien steken is vaak weer teveel van het goede! Een zichtbare string in combinatie met een tatoo is vaak weer net te ordi.

Audi Q7Bij de Audi Q7, bijvoorbeeld, hebben ze veel moeite gedaan om de kofferklep aan de zijkant een mooie S-vorm te geven, waarbij de achterlichten in de klep gemonteerd zitten. Nu hadden ze als gevolg van de vormgeving het probleem dat de lichten bij geopende klep niet meer zichtbaar waren.
Dit hebben ze weer opgelost door extra lampen in de bumper te monteren. Dubbelop en eigenlijk jammer, vind ik.

Bovendien voegt die brede uitsnede van de kofferklep niets toe aan de functionaliteit, want als die open staat, zit je ter hoogte van de achterlichten tegen een groot stuk gelakt plaatwerk aan te kijken. Dit is overigens in een iets andere vorm ook het geval bij de Spyker SSUV met zijn wijd openende, tweedelige achterdek. Ja, al doende leert men. ;)

Ferrari F40Bij de Ferrari F40 hebben ze trouwens ook gebruik moeten maken van dit soort hulplichtjes, maar dat was omdat ze de functie van een grote motorkap belangrijker vonden en dan zie je dat ook de besten weleens consessies moeten doen in het form-follows-function-verhaal. Het is maar net welke functie je verkiest.
Bij de Enzo loopt de naad van de motorkap weer voor de achterlichten en zo hebben ze dit probleem niet meer.

Omdat achterlichten uit veel kleinere lampjes bestaan en tegenwoordig bijna altijd opgebouwd zijn met LED’s, zie je de meest uiteenlopende vormvarianten verschijnen. Maar in plaats van gebruik te maken van deze nieuwe technieken schieten designers toch weer geregeld te ver door wanneer ze de lampen groter willen maken dan eigenlijk noodzakelijk.

Fiat SediciKijk maar eens naar de Fiat Sedici / Suzuki SX4. Naast koplampen met teveel overbodig glas hebben ze de achterlichten ook zwaar overdreven om deze auto een serieus smoelwerk mee te geven.
De drie lampjes zitten keurig op de hoek boven elkaar gemonteerd, maar dan loopt er toch weer een groot stuk glimmend plastic met glas zo’n 15 cm de hoek om. Er zitten geen werkende lampjes in dat extra stuk lampunit, dus vind ik dit een typisch geval van string met tatoo: Too much.

Bij de nieuwe Volvo C70 zitten de designers ook met een frustratie, maar in dit geval hebben de designers het verloren van de technici. Volvo C70 De achterlichten moesten exact dezelfde lijnen krijgen als de andere modellen uit de Volvo-familie, maar toen kwamen ze in de problemen met de achterklepconstructie. Om genoeg ruimte te maken voor het CC-dak, moest de kofferklep megabreed worden en die moest uiteindelijk het achterlicht doorsnijden. Het bovenste stukje achterlicht werd een loos stukje rood glas, helaas. De designers wilden daar toch graag een lampje in zien, maar de mensen die de centen in de gaten moesten houden keurden dit verzoek af.
Je hebt bij het ontwikkelen van een auto met zoveel verschillende partijen te maken dat er altijd wel consessies gedaan moeten worden.

Blader nu zelf maar eens je fotoalbum met autofoto’s door en kijk hoe achterlichten zich in de loop der jaren zowel qua constructie als qua vormgeving hebben ontwikkeld. Probeer jezelf af te vragen waarom voor een bepaalde vorm is gekozen en of de vorm boven de functie is gegaan of dat er sprake is van form follows function.
Waarom vind je een bepaalde vorm mooi en wat voor een indruk maken de verschillende derrières op je?

Post al je bevindingen en je meningen, het liefst met foto’s, in een reactie hieronder.

Ook interessant!

  • Lorinser E400d
    Lorinser E400d is heerlijk Proud to be Fout
  • Video: nieuwe trailer Drive to Survive 3
  • Nieuw seizoen Drive to Survive staat nu op Netflix
  • drive to survive
    Officieel: Netflix komt met 4e seizoen Drive to Survive

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, lampen

Vorig bericht: « Nieuwe clip van Jay-Z: Pagani en F430
Volgend bericht: Volkswagen Touareg gefacelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    22 september 2006 om 11:56

    Als het lampje (rode leds bij voorkeur) nou in de achterkant van de auto wordt gemonteerd en niet in de klep zelf, dan heb je alleen een gat in de klep nodig (die over de led(s) heen valt en kun je qua styling alle kanten op.

    Keep’in it simple: Fiat met de Barchetta.

    Goed voorbeeld van achterlichten uit de goede owe tijd: Lotus! (behalve de nieuwe Europa, daar verprutsen ze het dan opeens weer).

    Speciale vermelding (erg fraai en toch redelijk functioneel) De Maserati 3200GT

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    22 september 2006 om 12:27

    na eens door een groot aantal autoplaatjes te zijn gegaan vind ik het nog moeilijker om de écht mooie units er uit te kiezen.
    omdat achterlichten veel minder met functie en veel meer met vorm te maken hebben is het meestal vooral de vraag of de unit in het geheel van de auto past.

    de trend van de laatste jaren waarbij achterlichten steeds groten worden kan ik mij eerlijk gezegd helemaal niet in vinden. het is een belangrijk onderdeel van de auto, maar moet niet té nadrukkelijk aanwezig zijn. nou moet ik zeggen dat de achterlichten in volvo’s mij meestal niet storen.

    BMW vind ik de laatse tijd veel meer de fout in gaan gezien de achterlichten. overigens met het gehele design eigenlijk.
    dit brengt mij naar het eerste voorbeeld… de ‘oude’ 7 ben ik een groot fan van.

    naast de niet zo geslaagde Q7 vind ik dat audi de afgelopen jaren toch de mooiste units op de markt heeft gebracht met de nieuwe A6. de leds dan wel te verstaan. niet té groot en op een positieve manier aanwezig.

    in het geheel van de auto vind ik de allereerste achterlichtjes van de Range Rover waarschijnlijk het mooist. ik noem het maar: het achterlicht zo als achterlichten ooit bedoeld zijn…

    maar omdat achterlichten niet alleen functioneel hoeven te zijn en om extra dik aan te zetten hoe goed de achterlichten een auto kunnen maken…
    de Shelby GT500 :-D
    ik vind dit persoonlijk het beste voorbeeld omdat de mustang er met standaard achterlichten veel saaier uit ziet.

    Login om te reageren
  3. Thijs zegt

    22 september 2006 om 12:28

    Nu rij ik op dit moment een Alfa 156 SW, die hebben het op een nog andere manier ondervongen volgens mij. De achterlichten scharnieren bijna volledig mee omhoog maar nu zit er in de klep nog een rood achterlicht. Net zoals je wel eens in de deuren ziet zitten.

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    22 september 2006 om 12:30

    het plaatje van de audi :-D ik kon em eerst niet vinden ;-)

    Login om te reageren
  5. Karaya zegt

    22 september 2006 om 12:45

    De mooiste achterkant die er op dit moment te koop is.

    Maar ik ben niet objectief want ik rij er zelf één. :wink:

    Login om te reageren
  6. lotte zegt

    22 september 2006 om 12:58

    Absoluut de Maserati… Als vrouw zijnde weet je wat de impact is van een glurende string. De achterlichten van de Maser zijn inderdaad vergelijkbaar met zo’n kleine sexuele belofte.

    Michiel, ik had het laatst met Autoblogger over hoofdsteunen. Zijn daar wel mooie exemplaren van? Sorry, dit klinkt hetzelfde als een cabaretier vertellen dat je nog een goede mop weet die hij kan gebruiken in zijn show ;-)

    Login om te reageren
  7. Michiel_vd_Brink zegt

    22 september 2006 om 13:14

    @Lotte: toevallig zat ik laatst te bedenken hoe ik hetzelfde verhaal kan vertellen over hoofdsteunen.
    Leuk dat je erover begint.
    Vormgevingstechnisch worden hoofdsteunen nopg wel eens gezien als een noodzakelijk kwaad.
    Hmmm, leuk onderwerp voor de volgende column.

    Je hebt toevallig geen tribal tattoo op je onderrug? ;)

    Login om te reageren
  8. Dink zegt

    22 september 2006 om 13:21

    Even een snelle greep uit ’t assortiment:


    Past wel bij de TVR Sagaris.


    Dit is best gek: Jaguar E-type Serie 1.5


    Bij een rechte auto passen rechte uitlaten. TVR 350i.


    En bij een ronde auto past rond. De Healey 100/6 heeft wel heel kleine lampjes achter.

    Login om te reageren
  9. lotte zegt

    22 september 2006 om 13:32

    Tattoos zijn zoooo anno 2000 Michiel! Ik heb LEDjes in m’n koplampen… lol

    Ik vind (zei de gek) de hoofdsteunen van bepaalde klassen van Mercedes echt gruwelijk! En vooral drie hoofdsteunen op de achterbank: YEK! De hoofdsteunen van Renault vind ik weer lijken op die vechtbotjes uit StarWars.

    Login om te reageren
  10. PuB zegt

    22 september 2006 om 13:33

    De Lancia Thesis mag niet ongenoemd blijven! Helaas kan ik geen plaatje ervan uploaden.

    Login om te reageren
  11. Thibaut zegt

    22 september 2006 om 13:36

    Ikzelf ben een klassiekerliefhebber, bijgevolg zijn de lichten die ik aanhaal vooral die van klassiekers.
    3 (favoriete) types:

    Rond
    Simpele ronde lichten, die zowel enkel, dubbel als meerdubbel kunnen zijn. Afhankelijk van het aantal functies men in 1 unit steekt.
    Een prachtvoorbeeld van dubbele vind ik deze van de Opel GT/J (zelfde als GT):

    Bij enkele ronde achterlichten worden meerdere functies verwerkt in 1 ronde lamp.
    Mijn favoriet, die van de VW Karmann Ghia Type 34:

    Deze ronde lampen vind ik ook terug op de Alfa Romeo 8C competizione:

    Vleugeltjes
    Moeilijk uit te leggen wat het is, dus ik geef maar meteen 2 voorbeelden.
    Ferrari 250 GT coupe:

    VW Type 3 ponton/notchback:

    Ik heb geen idee of dit nog op moderne wagens terug te vinden is.

    Balk
    De achterlichten worden verbonden door een ‘balk’, zodat er precies maar 1 unit is.
    Porsche 911 rsr (1973):

    Niet origineel, maar wel geslaagd, deze Opel Ascona B:

    Laats zag ik dit, vermoedelijk als camouflage, op de Audi R8:

    De eerste 2 types zijn correct volgens Michiels visie. Het 3de type niet. Toch vind ik dat ook die geslaagd kunnen zijn, al heeft het vaak een oudere look.

    Login om te reageren
  12. Peter zegt

    22 september 2006 om 13:37

    Ook zo’n designersfoefje: geef de auto een facelift door de bestaande achterlichtunits te vullen met zo’n leuk cirkeltje…


    Zoals bv de Ford Mondeo


    of de Peugeot 307

    Login om te reageren
  13. Bas zegt

    22 september 2006 om 13:40

    Nieuwe Citroën C4 Picasso

    Login om te reageren
  14. vincent#1 zegt

    22 september 2006 om 13:57

    Over grote lampen gesproken, wat moet je hier nu weer mee….

    Maaruh, eerlijk gezegt hij staat me niet tegen. “Form follows Function” werkt goed om kitch te voorkomen, maar ik vindt niet dat het een dogma moet worden. Er wordt al geklaagt dat alle auto’s op elkaar lijken. Wanneer alle auto’s naar Michielmaatstaven tot de absolute basis worden teruggebracht. Blijft er maar 1 model voor elke transportfunctie over. Hoezee, een overwinning voor het creatieve brein.

    Login om te reageren
  15. Michiel_vd_Brink zegt

    22 september 2006 om 14:12

    Het moet zeker geen dogma worden en je moet het dan ook niet al te letterlijk nemen.
    Bij de Civic vind ik dat ze het erg goed gedaan hebben.
    Er is op een vernieuwende manier gebruik gemaakt van de nieuwe technieken en het is nauwelijks overdone.
    Ik preek niet ten gunste van stricte form follows function, maar spreek liever mijn afkeer uit van overdesignen.
    Om te tonen wat overdesignen nu precies is, lijkt het me wel nuttig om eens terug te gaan naar de basis.
    Eenieder bepaalt vervolgens voor zichzelf welke mate van designen voor hem / haar welgevallig is.

    Login om te reageren
  16. RubenB zegt

    22 september 2006 om 14:25

    Veel mooier dan dit zal het nooit meer worden:

    Een van de redenen dat ik fan van Amerikanen ben is dat ze zich zo vaak vastklampen aan styling cues uit het verleden – daar hou ik wel van. Voorbeelden daarvan zijn chromen wielen, vinyl daken en continental kits (op de kofferbak gemonteerde wielen).

    Misschien wel de grootste trots van de Amerikaanse designer is het volledig rode achterlicht, waarbij het knipperlicht vaak hetzelfde lampje gebruikt als het remlicht. Met uitzondering van enkele uitstapjes maken de Amerikaanse autofabrikanten tegenwoordig nog steeds auto’s zonder gele knipperlichten – sterker, er worden prachtige achterlichtunits ontworpen voor deze auto’s. Zelfs Audi en BMW hebben begrepen dat dit wel erg mooi kan zijn, en leveren hun auto’s in de VS als optie ook met volledig rode achterlichten.

    Het is mij dan ook een doorn in het oog dat wij het hier weer nodig vinden om de gele knipperlichtjes zelf te monteren op nieuw geimporteerde Amerikaanse auto’s. Schoolvoorbeeld op dit moment is de Corvette, hier in de originele uitvoering mèt mooie lampen:

    Maar ook de Voyager, Explorer en Escalade moeten eraan geloven – in het geval van de laatste monteert men de gele lichten heel creatief in de achteruitrijlicht-units, om daarna dan een extra wit lampje onder de bumper te plakken.

    Zo kennen wij ze hier niet (tenzij grijs geimporteerd):

    Login om te reageren
  17. Dink zegt

    22 september 2006 om 14:44

    De nieuwe Civic is sowieso één van de meest vernieuwende ontwerpen van de laatste jaren. Zeker in het ‘kleinere’ segment.


    Errr . . . TVR Tuscan Mk2


    Porsche 911, mooie oplossing.


    De Astra (hier Silhouette met 350Z V6 op Spa, afgelopen juni) heeft heel ardige achterlichten.

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 15:12


    Kijk, dit vind ik nou mooi: de achterlichten vormen een afsluiting van de vorm van de carrosserie. Ze zijn een logisch geheel met de rudimentaire ‘vinnen’ van de Morris.

    Login om te reageren
  19. Michiel_vd_Brink zegt

    22 september 2006 om 15:15

    Met een stringetje dat net boven de kentekenplaat uitsteekt. ;)

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 15:18

    Ja! Nu je ’t zegt! :)

    De ‘NL’ sticker en dealersticker heb ik er overigens afgepeuterd: dat waren de storende tattoo’s.

    En de ‘wackeldackel’… Sorry, die blijft ;)
    Als ‘period’ accessoire past ‘ie wel en de kinderen vinden ‘m heel leuk.
    En nee, jullie hoeven geen gehaakte pleerolhouders aan te gaan bieden!

    Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    22 september 2006 om 15:25

    zoek de overeenkomsten……

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 15:29

    Ja, duidelijk: de dealersticker op de rug! ;)

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    22 september 2006 om 15:33

    dit is best een fraai kontje (vind ik)

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 15:38

    Zeker! Een Karmann Ghia?

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    22 september 2006 om 15:46

    je stelt me niet teleur :-) Goed geraden!

    Deze is ook prachtig, alleen nooit meer terug gezien op een productieversie (helaas)
    http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=2245

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 15:56

    Waarom is de foto van m’n Morris ineens weg? (of ligt dat aan mijn pjoeter?)

    Persoonlijk vond ik de achterlichten van de Fiat Brava wel geslaagd:

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 16:00

    Nu ik nog eens naar die Brava kijk: derde remlichten kunnen vaak ook echt lelijk zijn. Vooral die op ‘ET’ lijkende dingen op de Barchetta en Morgan…

    Login om te reageren
  28. Dink zegt

    22 september 2006 om 16:02

    Genoeg keus hier:
    http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?p=1&f=23&t=307383&h=0

    Login om te reageren
  29. w0o0dy zegt

    22 september 2006 om 16:03

    dit is ook errug fraai!

    Login om te reageren
  30. tompi zegt

    22 september 2006 om 16:04

    Dit zijn pas geslaagde achterlichten, subtiel
    maar oh zo onweerstaanbaar…

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 16:11

    Ik zie dat meer als een rijtje standaard aanhangerlampen…
    Het eindresultaat is best fraai hoor, begrijp me niet verkeerd.
    Maar de lampen op zich zijn natuurlijk niet echt ‘design’, net als die van de Austin Healeys. Heel erg ‘function’, maar heel weinig ‘form’.

    Nog maar een keer mijn Morris dan:

    Hopelijk verschijnt ‘ie nu niet dubbel?

    Login om te reageren
  32. w0o0dy zegt

    22 september 2006 om 16:30

    de Healey vind ik mooi door de inbouw, niet per sé het stukkie plastic dat de lamp afdekt. De oplossing van Wiesmann vind ik ook wel fraai, met name de achteruitrij lamp en de mistlamp in het midden tussen de uitlaten en door de lijn waarin ze geplaatst zijn. Die lampen ondersteunen de lijn van de auto en dat bevalt me wel.

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 16:38

    Helemaal mee eens w0o0dy…

    Login om te reageren
  34. zottemens zegt

    22 september 2006 om 16:43

    zelf vind ik die volvo lichten echt prachtig !!! is ook 1 van de mooiste vind ik !!! en dan ook de aston natuurlijk om op te geilen

    Login om te reageren
  35. mvagusta zegt

    22 september 2006 om 16:47

    Mijn favorieten van de achterlampen die ik hier gezien heb zijn op nr. 1 absoluut de Maserati 3200GT. daarna
    de oude Amerikaan van RubenB,
    de Wiesmann,
    de Audi A6 Station met Leds
    de Crovette en de Fiat Barchetta

    Weer een topcollumn van jou Michiel! :)

    Heb trouwens hier op mijn werk helaas geen referentiemateriaal, waardoor ik niet zelf met eigen voorbeelden kan komen!

    Login om te reageren
  36. slk55 amg zegt

    22 september 2006 om 16:49

    Mooi:

    -lancia thesis: http://www.jdlimousineservice.com/images/lancia_thesis.jpg
    -brera: http://www.alfaworkshop.co.uk/Final%20image/alfa_romeo_brera_5.jpg
    -maserati: http://members.fortunecity.com/freecarwallpapers/images/maserati_3200gt_04.jpg
    -DB9: http://www.pidocchio.net/turboland/motorshow2004/Aston%20Martin%20DB9%2003.jpg

    ontzettent lelijk:

    die lexus look al like dingen:
    http://www.carpartstuning.nl/images/cpt/Lexus%20style/2150012-laguna-2000–op-aut.jpg
    http://www.autoweek.nl/images/800/5/bc6059f595e2c9b4a008bcb6418afb25.jpg

    Login om te reageren
  37. slk55 amg zegt

    22 september 2006 om 16:57

    hier nog twee van mijn favoriete achterlampen:

    GTV: http://www.skytune.com/6/Alfa%20GTV%20door%20bumper%202X5417.jpg

    Z8: http://www.seriouswheels.com/pics-abc/BMW-Z8-ra-mist-1600×1200.jpg

    Login om te reageren
  38. Bram zegt

    22 september 2006 om 17:20

    @Michiel:
    Weer een mooi bij het vorige aansluitend verhaaltje en een mooie discussie.
    Ik vraag me nu af wat jij van de achterlichten vind van de C70. Natuurlijk is het jammer dat het niet een compleet werkend achterlicht is het, maar zou jij het anders hebben aangepakt dan? Vooral als de vorm van de auto al vaststaat maar bij de technische uitwerking het niet helemaal blijkt te werken en een alternatief te duur blijkt.
    Zelfs al zou je al het geld en de tijd van de wereld hebben, zou jij dit anders aanpakken?
    Ik denk dat de de koplampen en achterlichten van de nieuwste volvo’s één van de mooiste en oorspronkelijkste vormen hebben. Ze zijn simpel maar ontzettend doeltreffend. Voor mij zijn de nieuwe Volvo’s als een Apple computer of iPod: uiterste puurheid (wat design betreft).

    @Lotte:
    geweldig dat je de renault hoofdsteunen met star wars droids vergelijkt. Ik heb namelijk al jaren dezelfde associatie met de hoofdsteunen van oudere saabs. Maar ook in de Saab Aero concept zie je het weer terugkomen:

    Maar ik zal niet verder over hoofdsteunen gaan, laten we dat bewaren voor Michiel’s volgende column ;)

    Auto’s met mooie achterwerken vind ik zoals hierboven als eens geshowed de Alfa 8C Competitizione, maar ook de achterkant van de nieuwe Brera Spider is één waarbij ik mijn hart niet in bedwang kan houden:

    Bij de Brera Coupé én Spider vind ik dat de ontwerpers prachtig de voorkant en achterkant met elkaar hebben verenigd dmv de vorm van voor- en achterlichtunits. Echt briljant. Bij de Spider is de achterzijde ietsje voluptueuzer waardoor ’t water uit mijn mond loopt :)

    Een ander mooi voorbeeld vind ik de RK Coupé van Studio Torino, bij deze alleen niet omdat de achterlichten zo ontzettend mooi zijn, maar door de zwarte lak (bij de spyder rood op zwart) die vanuit de lichtunits naar voren over de wielkasten in een punt uitlopen:

    Ik ben blij dat ik enkele maanden terug deze site heb ontdekt, door dit soort artikelen leer ik meer op details te letten. Leuk is dat je daardoor ook interessante verhalen over het ontwerpproces kan ontdekken!

    Login om te reageren
  39. Oscar zegt

    22 september 2006 om 18:12

    Ik heb zelf zo’n GTV. De achterkant is bijzonder goed gelukt. Zeker die doorlopende balk achterop vind ik erg mooi. Die van mij is nog iets mooier gemaakt dan degene hierboven. Ik heb de witte en oranje vlakken ook rood. Geeft een bijzonder strak uiterlijk.
    http://www.alfaspeed.nl/gfx/gallery_gtv/050823_a.jpg

    Login om te reageren
  40. Franqie zegt

    22 september 2006 om 18:21

    Ik zat al te wachten op de DB9/ AM V8, die horen op dit moment toch wel bij de mooiste achterlichtunits…

    Login om te reageren
  41. Klassiekerrally zegt

    22 september 2006 om 18:30

    De minst fraaie achterlichten:

    Typisch gevalletje van overdesigned… Vreselijk…

    Login om te reageren
  42. JH zegt

    22 september 2006 om 22:13

    Een oplossing voor het Volvo probleem zou zijn om de lampen in de achterklep te integreren. De “split-line” zou dan om het achterlicht lopen. Natuurlijk heb je dan weer hetzelfde probleem als bij de Audi in geopende toestand…een groot probleem bij dit soort discussies is dat iedereen een mening heeft (wat bij design sowieso het geval is) en kritisieren het makkelijkste is om te doen. Designers zoeken naar iets nieuws (want het ergste is als iemand zegt dat het gekopieerd is) en dan komen er af en toe van die hopeloze gevallen naar boven. En de Fiat Sedici is typisch zo’n geval waar ze geprobeerd hebben de achterkant minder “zwaar” te maken door het licht te vergroten.

    Login om te reageren
  43. slk55 amg zegt

    23 september 2006 om 09:43

    @ oscar

    Het plaatje dat jij hier laat zien, die alfa met die rode balk, ziet er inderdaad erg mooi uit! heel simpel maar o zo mooi. ik vind het alleen jammer van die uitlaat die er zo ‘los’ onder hangt. Misschien een idee om de uitlaten net zo weg te werken als in mijn (bovenstaande) plaatje. dit zou de auto nog ‘strakker’ doen ogen.

    Login om te reageren
  44. slk55 amg zegt

    23 september 2006 om 09:51

    Ik zag net dat mijn link van de Z8 het niet deed. ik vind dat deze auto zeker tot de auto’s met de mooiste achterlichten behoord, ik vind dus dat hij zeker in dit rijtje moet voorkomen:

    Z8: http://www.autoweek.nl/images/800/6/c703ed2adcc3b798186f96407ef28ff6.jpg

    Login om te reageren
  45. heidekonijn zegt

    23 september 2006 om 11:24

    Hoe is dit voor form follows function : achterlichten van een Mac F1 komen van een… Bova bus. Hadden ze vas niet verwacht in Valkenswaard :-)

    Login om te reageren
  46. Michiel_vd_Brink zegt

    23 september 2006 om 11:46

    Achterlichten uit de standaard Hella catalogus.
    Her en der terug te vinden op diverse aanhangers, caravans, touringcars, stadsbussen van Connexxion, maar ook op de Wiesmann, Pagani Zonda, Lamborghini Diablo, Spyker C8, Noble M14 en meerdere exoten van kleine fabrikanten.
    Het model met ingelegd driehoekje is het oude model die later vervangen werd door de versie met een ring van ledjes.




    Toch stoer als je kan zeggen: “Ik heb de achterlichten van een Zonda in mijn caravan!” ?

    De ontwikkeling en productie van een nieuwe lampunit is een duur geintje, vooral de tooling is erg duur en dus is het voor kleine fabrikanten logisch dat ze gaan shoppen bij de lampengroothandel.
    Ook zie je wel eens dat kleine merken complete units van andere merken overnemen.
    Noble gebruikte een tijdje de achterlichten van de oude Mondeo, maar nu de units van de vorige Hyundai Sonata.
    Marcos heeft ook al jaren de achterlichten van de Mondeo en de nieuwe Invicta heeft de lampen van een Passat in de kont, maar dan een kwartslag gedraaid.


    Login om te reageren
  47. Leejo zegt

    23 september 2006 om 11:48


    deze blijft gewoon zo mooi

    Login om te reageren
  48. mvagusta zegt

    23 september 2006 om 11:53

    slk55amg……

    Zeker weten, de Z8, helemaal niet aan gedacht maar hoort misshien wel bovenaan in mijn lijstje met mooie achterlichten! :)

    Login om te reageren
  49. Dink zegt

    23 september 2006 om 12:58

    De AMV8 is op de foto mooier dan in ’t echt. It just lacks roadpresence . . . Maar dat is misschien gewoon mijn ‘eye of the beholder’.

    Login om te reageren
  50. slk55 amg zegt

    23 september 2006 om 14:06

    @ michiel

    ik heb nog een auto gevonden waar de achterlamp veel te ver doorloopt over de zijkant, misschien wel 15 cm gewoon rood plastic.

    het is de laguna: http://www.sfondideldesktop.com/Images-Cars/Renault/Laguna/Renault-Laguna-0001/Renault-Laguna-0001.jpg

    Login om te reageren
  51. slk55 amg zegt

    23 september 2006 om 14:34

    ook hele mooie achterlichten, die van de volvo concept YCC:

    http://www.diseno-art.com/images/volvo-ycc.jpg

    Login om te reageren
  52. Tombnolz zegt

    23 september 2006 om 15:11

    @ wOoOdy

    Prachtig hé, de achterlichten van die Maserati!

    Weet iemand waarom die prachtexemplaren al lange tijd vervangen zijn door onnozele vierkante lichtblokken?

    http://www.autogarant.lv/foto/maserati/1/maserati-2l.jpg

    Want geef toe, die banaantjes staan hem toch zoveel beter?

    http://members.fortunecity.com/freecarwallpapers/images/maserati_3200gt_04.jpg

    Login om te reageren
  53. Tombnolz zegt

    23 september 2006 om 15:18

    Vrienden, vinden jullie die zogenaamde “Lexuslichten” ook maar niks?
    Raken jullie ook geïrriteerd als je zo’n mooi Golfje I Cabrio verneukt ziet door er doorzichtige lichtblokken in te rammen?
    Of een BMW 3-coupé met achterlichten in Lexus IS-style?

    En weet je wat ik mogelijks nóg erger vind? Dat Toyota (ok, dat ís Lexus en zal wel fier zijn op zo’n blokken) zo’n lichten standaard in hun Corolla Verso steekt!

    Login om te reageren
  54. slk55 amg zegt

    23 september 2006 om 16:44

    @ tombnolz

    ja. ik word daar ook gek van (dit gaf ik in een eerdere reactie ook al aan). maar waar ik ook zo gek van word zijn die merken die dan standaard van die lexus-look-a-like-achterlampen op hun modellen gaan zetten, enkele voorbeelde:

    citroën c3 pluriël: http://autoblog.it/uploads/citroen_c3_pluriel_cote_d_azur_31186.jpg

    hyundai trajet: http://www.autoweek.nl/images/800/c/6553ede01aae394f8a7e30c83fd88b9c.jpg

    Hyundai Tucson Cross:
    http://www.autoweek.nl/images/800/8/fa2e74270349c132e1429f4cca2aebb8.jpg

    toyota corolla verso:
    http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/xp/autodclc3/20051129/17/2134052503.jpg

    en waar ik ook absoluut geen fan van ben zijn die mat-witte achterlichten van de saab 9-3 estate: http://www.autoweek.nl/images/800/a/dfc9926d359d6a2f49fcdc23a78b57ba.jpg

    Login om te reageren
  55. jim zegt

    23 september 2006 om 19:33

    niks niks niks!!!
    wat dachten jullie van de lamborghini gallardo!!1
    beetje opletten!

    Login om te reageren
  56. Citrofiel zegt

    23 september 2006 om 22:37

    Mooie column weer, Michiel, maar dat zijn we al gewend, vandaar wat weinig complimenten. Ik spreek dan maar voor iedereen als ik zeg dat ik jouw columns zeer op prijs stel.

    On-topic: Ik vind die Lexus achterlichten best oke, bij de corolla verso kan het, maar misschien ben ik het gewoon gewend geraakt. Bij de Trajet (die ze trouwens al 5 jaar geleden hadden moeten vervangen, wat een ouderwets ding, zeg) is het echt lelijk. Het is bij hen echt een laatste redmiddel om dat gedrocht te onderscheiden en wat te verkopen.
    De achterlichten van de Citroen C4 picasso die hier een heel stuk terug staan vind ik de achterlichten mooi, en ook van de C5 break. Ik vind gewoon de lange achterlichten langs de achterruit mooi, behalve bij de Saab 9-3 station. Die witte dingen lijken naar niets. De mooiste achterlichten zijn wat mij betreft die van de Alfa Romeo Spider. Die ronde lampen naast elkaar, maar verbonden en aan de bovenkant afgevlakt, ik vind het echt mooi gevonden.
    De Wiesmann ziet er ook goed uit van achteren, maar van opzij gezien zijn de achterlichten echt lelijk. Ze zijn niet goed geïntregreerd, je ziet van die hoekje erop zitten. Dat is nog niet zo erg, maar je moet op die hoekjes niet ook nog de zijkant van de lichten zien.

    Login om te reageren
  57. Vincent#1 zegt

    24 september 2006 om 13:31

    Minder exotisch dan de bovenstaande plaatjes, maar deze heb ik ook altijd erg leuk gevonden,
    Fiat stilo

    Jammergenoeg is de latere stilo een heel stuk verbraaft :’|

    Login om te reageren
  58. AJ zegt

    25 september 2006 om 10:24

    Afschuwelijk die stilo..

    Login om te reageren
  59. Citrofiel zegt

    25 september 2006 om 21:53

    Nee, die stilo is oke, tenminste in de driedeurs uitvoering, die vijfdeurs ziet er echt niet uit, de stationwagen ook niet.

    Login om te reageren
  60. slk55 amg zegt

    22 oktober 2006 om 23:27

    beetje laten reactie, maar ik zat me ineens te bedenken dat de achterlichten van de mazda 323F wel heel erg veel leken op de achterlichten van de aston martin db7. hebben we hier weer te maken met chinees jatwerk?

    plaatjes:

    http://auto.board.ua/fotos/sbig/880.jpg
    http://www.astonmartins.com/db7/images/am020809.jpg

    Login om te reageren
  61. Wim zegt

    21 november 2006 om 14:15

    Heeft iemand al gezien hoe irritant b.v. de LED achterlichten van bijvoorbeeld de nieuwe VW-Passat flikkeren.
    Deze worden met een bepaalde frequentie aangestuurd.
    Bij regen of mist lijkt het wel of er een rode stroboscoop voor je rijdt.
    Op een hobbelige weg lijken de achterlichten te bewegen t.o.v. de auto waarin ze gemonteerd zitten.
    Het is allemaal wel leuk voor op de kermis maar als deze (met frequentie aangestuurde) LED techniek zich doorzet dan wordt het vast niet veiliger op de weg!
    Ben benieuwd wie dit ook al opgemerkt heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North