
Een besneeuwde oprit naar een garage, een Audi en een BMW. Soms zegt één foto meer dan duizend woorden.
De achterwielaangedreven BMW staat links in de garage en de Audi met Quattro rechts. De foto is opklikbaar voor een groter formaat. Gelukkig kun je veel BMW’s ook met xDrive vierwielaandrijving krijgen. (via killwithfire)





-edit: nutteloze bijdrage-
dat is gewoon de enige echte reden om achterwiel-aandrijving te prefereren boven voorwiel of 4-wiel ..
haha in bmw heb je veel meer plezier :)
@sjaakk: Idd, laat die Audi`s maar aanklooien (ze hebben een `voordeeltje` in de sneeuw, joepie :roll: )
en toch kies ik voor de beemer!
Dit demonstreert perfect dat RWD veel leuker is in de sneeuw.
En hoe vaak sneeuwt het nou in NL…
Ach, een slippertje overkomt ons allemaal wel eens..
Aan het profiel te zien eerder het verschil tussen zomer- en winterbanden.
en uit welke auto stap je met een big smile juist de bmw.
maar als je een vrouw bent en je stapt uit de bmw dan sta je te trillen op je poten ;)
@m5: Danica Patrick staat dan denk ik nog net even steviger op haar benen dan jij.
@Vanquish: 4 wielen dus.
AWD vind ik zo raar klinken. All Wheel Drive, of whatever.
Alsof de Peel P50 dat heeft, of de Reliant Robin…
4WD is toch hetzelfde?
Ik zou toch de BMW nemen, vooral omdat ze mooier zijn dan Audi’s, en Audi’s geen BMW’s zijn :P
Ah, ik ga het wel vanzelf beleven als het gaat sneeuwen. De CTS is mijn eerste achterwielaangedreven auto…
Er zit ook een knopje met een sneeuwvlokje op me dashboard, misschien helpt dat wel. =D
Allemaal leuk en wel, maar met sportbanden op een sneeuwweg kan ik max 20km/u rijden of ik lig in de greppel. Mijn oprit is hellend naar boven, raak daar maar eens op :-)
“Gelukkig kun je veel BMW’s ook met xDrive vierwielaandrijving krijgen.”
GELUKKIG?!
vierwielaandrijving is de aandrijving van de duivel
doe mij die beamer maar
@lincoln : Bedoel je niet vierwiel boven achterwiel of voorwiel??? Ik ga voor de audi! Maar waarom zijn de audi bandensporen ook veel dieper? Heeft de bmw nog wel profiel op zijn banden?
auch!
mijn lievelingsmerk is knock out geslagen..;)
BMW’s hebben meer plezier zo te zien
@cadillacCTS
Is dat sneeuwvlokje niet de airco ;) haha
denk niet dat het hier alleen aan AWD of RWD ligt, volgens mij heeft de BMW ook nog zomerbandjes liggen?
die foto klopt niet, moet je kijken hoe het spoor bij de bmw loopt en hoe de auto in de garage staat.
bij subaru hou ik echt van de 4wiel aandrijving net zoals bij de evo omdat het bij de wagens past bij de duisters verkies ik rwd
wie zegt dat het een quattro is? kan ook fwd zijn..
@revstars-net: Juist, en dan op de Top Gear-manier je garage binnenrijden (vol gas).
Erg mooie foto :P .
Ach ja, vierwiel-aandrijving, wat is daar de spanning van? Rij sinds kort achterwiel-aandrijving en het rijdt gwn veel lekkerder in de bochten..
@ CadillacCTS
Volgens mij is een CTS ook met AWD verkrijgbaar :).
Hmm bekend fenomeen :-)
De BMW heeft vast zomerbanden xD
Sneeuw + RWD + zomerbandjes = FUN²!
ik weet met wat ik liever rij, met de bmw natuurlijk :)
ja hier hebben we ook zeeeeer veel last van de sneeuw …..
“Gelukkig kun je veel BMW’s ook met xDrive vierwielaandrijving krijgen.”
Ja maar dat doe je niet want een bmw met awd is gay
vollgas schuin gaan met die hap!
idd ook gewoon kwaliteitsrubber vs minder rubber, vrouw vs man, instapper benzine vs koppelrijke motor… enzovoort…
Achterwielaandrijving is in ieder geval altijd leuker, hoewel je met awd ook best leuk door de sneeuw kan glijden…
@matthis , ik vind een bmw X5 niet gay , lekker stoere auto
Voor zekerheid kies je dus de Audi. Alle fanboys die voor meer rijplezier gaan, kiezen blijkbaar de BMW. Ook al hebben ze zelf hoogstwaarschijnlijk nooit één gehad :S
Daarbij, hoeveel rijplezier valt er legaal nog te beleven in NL. Met audi’s en Beamers kan je in duitsland af en toe nog de 250 km/h aantikken…
In nederland is de lol er wel af….
@JosJ: In NL kun je de 250 ook aan tikken, met lol! :)
Laat die ondergesneeuwde leegstaande parkeerplaatsen maar komen ;)
Haha, droogheid!
Doe mij maar de quattro, maar die voorkeur had ik toch al.. dwars gaan doe je maar lekker in je weekendauto;)
mooie reclamestunt dit :)
kijk eens naar de omgeving…
Achterwielaandrijving.. toch maar wel..
Geen van beiden, ik ga voor Alfa met z’n Q4 :P
Gelukkig sneeuwt het maar enkele dagen per jaar bij ons en heb je dan een fijnere auto aan een BMW…
Dwars met AWD door de sneeuw, diff op SNOW instellen en gaan! Kan niet wachten totdat je alle FWD/RWD’s weer moeite ziet doen om weg te rijden :)
mercedes
Hier is iets duidelijks aan de hand, da BMW had duidelijk geen snelheid genoeg, wat verstandig is in zo’n weersomstandigheden.
@41131: hoezo snelheid genoeg: wil je aan de achterkant de garage weer uit? Die vlakke bandensporen kan ook komen door wielspin hoor. Als je al glijdend naar boven wil rijden en de achterkant breekt uit dan zie je geen enkel profieltje meer. Met Quattro kan je met 5km/h naar boven sukkelen, onderweg stoppen en weer wegrijden…
Doet me denken hoe ik ooit eens met een XC70 AWD meereed en dat we een BMW tegenkwamen die met zijn rechterachterwiel vast zat in de goot (een diepe). Hebben we goed gelachen :D
Maar de profielen wijzen er idd ook op dat de BMW met afgesleten zomerbandjes rijd.
Dit is precies hoe ik volgende week in de Alpen de berg op rij…. rechtdoor met de Quattro. En dan zwaai ik even vriendelijk naar alle met sneeuwkettingen kleumende landgenoten!
Enne: op de foto staat de auto met voorwielaandrijving nog beneden: die komt helemaal niet boven, zodra de achterwielen een helling op moeten is het klaar (en ik spreek uit ervaring).
Ik voorzie een reclamestunt :P
WAT NOU, gaan jullie even vierwielaandrijving positief beoordelen??? Hoort niet op autoblog. Ter compensatie: quattro is voor mietjes, met quattro kan je niet driften, Audi’s zijn saai, eenheidsworst en BMW is de max… NIET dus
ERG MOOIE FOTO :)
@nomar: Joehoeee
die bmw is gewoon van een vrouw
En toch is 2-wiel ook wel lache(A) Maarja, hier heb je wel het GROTE voordeel van AWD…
mooie foto.
@Kermit
Ik rij 5 maanden op sneeuw en ijs met FWD en kom alle bergen op, het zijn juist vaak de RWD’s die niet boven komen vanwege het lagere gewicht op de achterwielen, vooral bij stationwagons en busjes. FWD’s hebben het gewicht van de motor mee. Maar 4×4 blijft natuurlijk de absolute winnaar in de winter.
@zeb: Klopt, ik heb volledige 2 winters in Zwitserland rondgereden met voorwielaandrijving en ben alleen blijven steken als het echt steil werd (paadje laatste stukje). Daar hangt een auto zo ver achterover dat een Mercedes met achterwielaandrijving wel bovenkwam, ik bleef steken in het gootje… En een Audi Quattro reed rustig naar boven met een tussenstop: beter contrast had je niet kunnen zien….
@ bernard:
Hahaha, nee! :P
Er zit climate controle op, dus er is alleen een knopje “A/C off”
Behalve dat sneeuwvlokje is er ook een knopje “S”.
Het betreft een automaat, dus ik denk dat de sportstand met sneeuw niet het juiste effect zal hebben… Of juist wel! xD
@ Hennep:
Ik heb het vorig model CTS… Die is hardcore RWD! :P
De nieuwe CTS heeft idd AWD en die ligt “ietsjes” buiten mijn budget, helaas. :(
@CadillacCTS: is het een automaat dan vertrekt hij gewoon in 2de na 80 km/h slaat die ook vanzelf af (bij sommige modelen)
@bpc: Sneeuwstand blijft gewoon aan staan, ook boven de 80. Hij schakelt met de sneeuwstand aan nooit verder terug dan de 2e versnelling.
@Schep: bij caddillac mischien maar ik reed op vakantie een vectra en die zette het boven de 80 vanzelf uit
deze foto ziet er idd goed fake uit. en al zou die echt zijn zou ik net als de 99% hier voor de bmw gaan. en zoals je ziet zijn de sporen van de bmw wel heel zacht ingedrukt. alsof er een 2 kg autotje overheen is gereden met tewijnig gas op het begin:D. circuit: audi, straat +sneeuw: bmw definitly XD
@Kermit
Dan moet je gewoon achteruit de berg op rijden ;) Serieus, dan lukt het waarschijnlijk wel en is niet ongewoon hier (noord-Noorwegen) Of met een flinke vaart omhoog rijden en de snelheid constant houden… want inderdaad, een tussenstop of even gas minderen en weer versnellen en het is game over.
@zeb: Stukje zou wel gaan, maar een krap weggetje met een grote bocht en 2 muren erlangs… was niet echt een optie dus :-)
verkapte audi reclame, zijn we gewent van audiblog.nl ow ik bedoel autoblog.nl
Ik ben niet pro of contra AWD/RWD, maar zelf heb ik ook RWD en heb ik vorige winter probleemloos straffere besneeuwde hellingen genomen dan deze…
Even goed de foto bekijken… Het is duidelijk dat de audisporen na de bmw sporen gekomen zijn… Je ziet ook dat de bimmer tot halfweg de oprit geraakte zonder problemen. Om de een of andere reden is hij daar gestopt. Hoogstwaarschijnlijk om de automatische poort te openen. Dan opnieuw vertrekken op helling geeft patronen zoals op foto. Daar een bmw rijder verstandig is :-), heeft deze de poort laten openstaan opdat partner met audi vlotjes in 1 haal kon binnenrijden… De profielen die je ziet zeggen idd ook iets over de aard/staat van de banden…
ASC uitgezet?
Het is toch duidelijk dat de BMW even wou laten zien dat een beetje M in zich heeft? Ik zie een Audi nog geen RS schrijven in de sneeuw…
De ‘Audi’ is volgens mij een Toyota Cellica.
Geniale foto, maar het is al duidelijk dat ik voor de BMW kies.
Echt glad kan het volgens mij nooit geweest zijn, het is poedersneeuw en volgens mij geen temperaturen onder de 0 graden want het gras is nog gewoon groen zonder een wit ‘vorstlaagje’ en glinstert ook niet ook al is er een flitser gebruikt bij het maken van de foto. Gewoon erg slechte bandjes dus onder de BMW. Banden zijn sowieso net zo belangrijk (zoniet belangrijker) als ABS, ESP, 4×4 of wat dan ook tijdens winterse omstandigheden.
Achterwielaandrijving is leuker!
Dit is pure photoshop
mooie foto :P niks foto shop en allebij profiel de bmw stata gewoon al langer binn dus wss in de tussentijd wat gesneeuwd…
Quattro ist fur sissies!
@CadillacCTS: Er zit ook een knopje met een sneeuwvlokje op me dashboard, misschien helpt dat wel. =D
Zelf ook eigenaar van een CTS, dat helpt zeker! Trekt ie op in z’n 2.
Leukste blijft toch winterknop uit, sportknop aan en sneeuw of regen. Springt je navigatiescherm constant op ‘Stability Engaged’, tenzij je de TC knop te lang hebt ingedrukt, dan springt de zijkant netjes opzij :-D
@revstars-net
Het is duidelijk een quattro, omdat de uitlaten aan beide kanten van de auto zitten. Bij audi staat de dubbele uitlaat (dus aan beide kanten van de auto, niet 2 naast elkaar aan 1 kant) voor quattro.
@mc: dat wist ik nog niet! Ik vond t altijd wat vreemd dat een instapper (met quattro dan wel dus achteraf) maar liefst twee uitlaatjes had, terwijl bij BMW/Mercedes altijd bij de dikkere motoren pas mooie pijpjes werden geleverd. ;-)
@mc: Blijkrbaar heb je geen verstand van audi.. die dubbele uitlaat heb je ook op een 1.8 turbo die ook beschikbaar is met fwd, zoek maar op marktplaats als je het niet gelooft.
De audi B6 V6 diesel 163 pk versie ( dus zonder quattro ) heeft de uitlaten ook links en rechts…..
Ach … achterwiel aandrijving is gewoon link in de sneeuw. Geloof me maar .. ik woon in de bergen waar het flink sneeuwt en ik probeer zo ver mogelijk bij BMWs uit de buurt te blijven als het sneeuwt.
Als je geen AWD/4WD hebt is FWD nog het beste.
Voor diegene dat het gras groen is .. deze foto is niet geshopped.
rear wheel drive 4life
anders kan niet donuts maken en met spinende banden wegscheuren
– edit: nutteloze bijdrage van Wouter….
@jermeyclarkson
hoezo kan je niet met spinnende banden weg rijden ?
en hoezo geen donuts ?
meest domme wat ik ooit gehoord heb
http://www.youtube.com/watch?v=LyQCNsYzvmI
klein voorbeeldje
@q-oekje: leukste awd op de markt? haha op het einde die sirene lol
Een Audi en een BMW in 1 garage? Dat is geen teken van een goed huwelijk!
Als die BMW zijn DTC uitzet zet hij hem er in een rechte lijn op weet ik uit ervaring. In zo’n situatie is zelfs voorwielaandrijving beter, maar ja een echte auto is toch achterwielaangedreven vind ik!
Een echte auto, is een met vierwielaandrijving, die je zowel naar voren, als naar achter kan stellen.. Zoals een Subaru STI:-). Dus niks Audi-BMW.
ik die audi niet als een premium merk dus de keuze is zeer makkelijk !
Allemaal leuk, dat driften met zo’n BMW, maar je kunt zomaar pech hebben op een glad stuk weg en z’n auto zijwaarts in een ander of in een lantaarnpaal parkeren. Klein beetje te veel gas, beetje glijden, en hij is niet meer te stoppen…
Bij een Audi AWD zal dat sowieso wel minder zijn ja…
Wat dacht je van achteruit de oprit op?
(heb je je achterste wieltjes voor)
leg gewoon wat zakjes zand fzo in je koffer dan hebt je ook gewichtt op je wielen net zoals bij fwd
@Bas: maar geen gewicht op de wielen
De leukste sneeuwdrifts zijn 4-wd drifts.. Met een achterwiel/voorwiel aandrijver krijg je gewoon nooit de snelheid die je zal halen op sneeuw als met een 4wd.. En iemand anders hierboven noemde het al…met instelbare verhoudingen maakt het het geheel nog leuker….
@ kermit
Lees het opnieuw en neem het nu eens niet serieus op.
En toch blijf ik erbij dat 4wd voor watjes is. Net als voorwiel aandrijving. Ik heb zelf voorwiel aandrijving gereden, maar ben blij dat ik nu achterwiel heb. Als je ermee om kan gaan rijdt achterwiel aandrijving het leukst en ook het effectiefst.
@wilco faber:
dus omdat jij toevallig een rwd hebt ..
is fwd voor watjes ..
+ meerwaarde “leuk” .. want effectief is het in geen geval ..
ben je wel helemaal wijs man ..
Er bestaat toch iets zoals ESP om dit soort dingen te voorkomen nietwaar?!? Toen ik nog achterwielaangedreven reed kan ik me herinneren dat alles geblokkeerd werd als ik gas gaf in de sneeuw en neit dat ik alle kanten om gleed…
De foto is “opklikbaar”??? OMG!
revstars-net
nee, het is quattro als je links en rechts een uitlaat hebt. Dus niet 2 aan één kant. Twee aan een kant zitten standaard op de meeste diesels zonder quattro.
Bij audi kun je wel meer aan de uitlaten herkennen: een S uitvoering heeft 2 uitlaten aan beide kanten (zoals ook een M heeft) en de RS uitvoering heeft altijd 2 ovale uitlaten.
Tenminste dat was tot nu toe altijd wel zo. Correct me if I’m wrong…
@mc: Een Audi A3 kan quattro hebben, die heeft nooit een uitlaat aan elke kant, de S3 ook niet, en de oude modellen S en RS hebben (bijna) altijd quattro en niet altijd uitlaten aan elke kant..
@mc: Nu niet meer volgens mij, een A4 3.2 multitronic heeft ook aan beide kanten een uitlaat maar dus geen quattro. Vroeger was dit idd wel zo. Ik kan aan de uitlaten van een Passat (vorige model) bijvoorbeeld nog altijd zien of die 4motion heeft of niet.
@mc
Dat was niet altijd zo en is nog steeds niet zo, een audi a4 B6 ( 2001-2004 ) met V6 163pk ( 180pk is wel met quattro )diesel heeft de uitlaten ook links en rechts, En de B7 ( 2004-2008 ) is ook nog een tijdje geleverd met diezelfde v6 diesel motor ook zonder quattro en ook de uitlaten links en rechts en dan heb je nog de A6 vanaf 2004, daar heeft de 2.0tdi ook de uitlaten links en rechts…
@Jurn: Een A6 C6 heeft zowiezo standaard gescheiden uitlaten, het zou er ook niet uitzien als die een dubbbele pijp aan 1 kant heeft. :D Vanaf een V6 of met quattro heeft een Audi altijd gescheiden uitlaten (uitgezonderd de A3 en TT, dat zijn geen echte Audi’s)
@Tommy2: A3 en TT geen echte Audi of is het geen echte Quattro? Deze beide modellen maken nl gebruik van het Haldex systeem van VW: in principe voorwielaandrijving totdat hulp van de achterwielen nodig is. Een ‘echte’ quattro heeft permanente 4×4 met (uit mijn hoofd) 55% achter en 45% voor, waarbij de verhouding aangepast kan worden indien nodig (Torsen differentieel). Eigenlijk heb ik dus ook voornamelijk achterwielaandrijving :-)
@marcel: Ja Torsen heeft tegenwoordig 60% achter en 40% voor, dus eigenlijk meerendeel achterwielaandrijving. Maar in de sneeuw kan je ook mooi burnen met AWD op een lege parkeerplaats ofzo! :D
Uiteraard achterwielaandrijving!!! 4wd is SAAI! en zeker audi’s zijn dat eigenlijk altijd…
Veilig rijden het hele jaar door voor iedereen? Audi!!
Plezier hebben met rijden? BMW enne BMW!!!!
*kuch*Vorsprung Durch Technik*kuch* :D
ik denk dat de audi gewoon winterbanden had ligge, dat profiel is veel gedetaileerder dan die van de BMW..
Maken kleine gebreken een auto niet juist aantrekkelijk? ;)
wat een gehannes… hoeveel mensen/kinderen hebben hier echt ervaring met een awd in de sneeuw?
precies dus geen gezeur… en je kan zeggen wat je wilt, de enkele dagen idd dat het in Nederland sneeuwt is een bmw leuker voor alle andere dagen en op wintersport geef mij maar zonder twijfel een AWD.
Deed de BMW expres, was een M aan het schrijven, wat overigens aardig gelukt is.
Als je kan rijden neem je DUS de BMW :)
Dat is ook de reden dat ik BMW rijd. En niet in een wannabe Audi die zeggen zelf échte rijdersauto’s te maken “kuch kuch”.
Nou ik wordt wel tuureluurs van de RWD in mn smart met deze sneeuw. Achterkant breekt snel uit door korte wielbasis. Dan heb ik liever FWD…
Mijn BMW 330d touring is werkelijk iedere dag weer een beleving met z’n 240 pk, maar toen ging het sneeuwen.Ik kom de parkeergarage niet eens uit! En toen dat met veel geraas gelukt was, stond ik na 8 meter volledig vast in de straat. Die 240 pk en sliks van 255 kan ik je dus niet aanraden! Dat werkt niet met dit weer. Heeft iemand ervaring met winterbanden op z’on auto? Is het de moeite waard? Of is het gewoon niet haalbaar met deze bolide? Wanneer ik smalle winterbanden plaats en de DTC uitschakel en handschakel (want ja ik heb ook nog eens een automaat)zal het dan wel goedkomen? Ik heb geen zin om net als zondag midden op de brug niet meer verder te kunnen en achteruit heb moeten rijden. Dat werkt overigens wel, ha ha
Gr
Mijn ervaring is dat het esp uitzetten niet helpt, als ik het aanlaat, laat het systeem genoeg wielspin toe om eruit te komen. heeft je automaat geen winterstand toevallig? Winterbanden zullen een stuk helpen, behalve als het echt een ijsbaan wordt denk ik.
Duidelijk een banden kwestie,zo aan de profiel diepte te zien.
en wat was de snelheid van beide auto,s en de audi is volgens mij veel zwaarder dus meer wiel druk,zo aan de afdruk te zien.
ik vind het geen vergelijking, de linker kan gewoon niet rijden,als ik zo naar boven moest en weet dat ik weinig grip heb dan zorg ik voor meer snelheid als ik van beneden kwam duidelijk een vrouw achter het stuur…
@darkert:
Je spreekt jezelf een beetje tegen, eerst zeg je dat het duidelijk een bandenkwestie is en dan dat de persoon in de bmw gewoon niet kan rijden..
Welke van de twee is het nou?
Verder zou ik volgende keer wat meer tijd nemen voor je verhaaltje, en even kijken of het klopt qua interpunctie.. Of eigenlijk überhaupt je leestekens even controleren, want auto’s is met een apostrof en niet met een komma..^^
-edit: nutteloze bijdrage-
Zie de lol er van in,het is toch niet de bedoeling om elkaar de les te lezen?
in de winter moet je gewoon kunnen rijden met achterwielaandrijving anders koopt ge u ma een audi
:D
Whahaha ik zie al die domme blonde bmw bimbo’s al in het decor schuiven!
Quattro rules!!!!!!!!
Goedendag,
wij hebben een kennis die met zijn achterwiel aangedreven BMW bijna niet meer de weg op durft met besneeuwde maar ook anderszins gladde wegen.
Toch wel even een eyeopener. Die wil nooit meer een BMW.
Leuk al die vierwielaangedreven auto´s maar die zijn meteen wel een stuk duurder!