• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruim

Auteur: ricardo, gepost 22 oktober 2013 om 09:10 – 15 Reacties

Afbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruimAfbeelding Aeromobil: vliegende ‘auto’ kiest het luchtruim

Aeromobil
Na ruim 125 jaar auto’s op de weg is een fatsoenlijke vliegend exemplaar nog steeds geen realiteit. Toch komen er steeds meer waardige alternatieven waarmee je kan opstijgen. Denk aan de Terrafugia, de Nederlandse PAL-V, en binnenkort ook deze creatie uit Slowakijë: de Aeromobil V2.5.

Deze creatie, ontsproten uit het brein van voormalig autodesigner Stefan Klein, weegt zonder passagiers en brandstof slechts 450 kg. Het is net als de Terrafugia meer een vliegtuig met inklapvleugels dat toevallig ook de weg op mag, maar het geheel ziet er net iets strakker uit dan die peperdure yank. Uitgeklapt heeft de zes meter lange Aeromobil V2.5 een spanwijdte van 8,2 meter, ingeklapt meet hij slechts 1,6 meter breed, waarmee je op menig parkeerplek wel uit de voeten komt. Hij wordt aangedreven door een Rotax 912-motor met 100 pk. Die kan óf de propeller aandrijven, óf de twee voorwielen.

In de lucht betekent dit een topsnelheid van 200 km/u, op het asfalt zul je met 100 km/u genoegen moeten nemen. Het vliegbereik zou op 700 km liggen.

Voorlopig is dit een proefmodel, gemaakt van een stalen buizenframe en een body van koolstofvezel. Maar het werkt, zo liet Klein onlangs zien, en nu probeert hij zowel investeerders als een producent aan te trekken. Mocht dat ooit lukken, dan verwacht hij binnen twee jaar een goedkeuring kan regelen voor zijn creatie.

De eerste testvluchten zijn ook al uitgevoerd. Echt ver boven de landingsbaan komt hij niet uit, maar er was sprake van liftoff. Video HIERR. Wat hij straks moet gaan kosten is onbekend.
Aeromobil

Ook interessant!

  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video - Dragracende Camaro kiest het luchtruim

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Video, vliegende-auto, vliegtuig

Vorig bericht: « BMW M235i Coupé, dit is ‘m in het echt
Volgend bericht: Top 10: de populairste leaseauto’s van dit moment »

Lees Interacties

Reacties

  1. Simpson zegt

    22 oktober 2013 om 09:28

    Had die Henry toch gelijk. Hoeveel uur training zou je nodig hebben om hier mee te mogen vliegen?

    Lijkt me ideaal voor mensen die vaak in de buurt van lokale vliegvelden moeten zijn,
    koeriers met kleine spullen e.d. Ik weet alleen niet hoeveel vliegvelden er een directe verbinding met de openbare weg hebben, behalve dan Fairbanks in Alaska http://www.cultofmac.com/247224/apples-maps-steers-people-wrong-across-fairbanks-airport-taxiway/

    Login om te reageren
    • harie zegt

      22 oktober 2013 om 09:44

      @Simpson: Waarschijnlijk heb je hier een PPL license voor nodig en dan mag je zeker uitgaan van zo’n 35 a 40 lesuren. Alles bij mekaar ben je al snel zo’n kleine 10000 euro kwijt voor zo’n papiertje…

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        22 oktober 2013 om 10:45

        @harie: 10K!? Krijgt zo’n instructeur gevarengeld ofzo? :D
        Misschien iets voor werkloze piloten dus, mochten die een koeriersbedrijfje willen beginnen voor klein & belangrijk spul

        Login om te reageren
        • faalhaas zegt

          22 oktober 2013 om 16:58

          @Simpson: T kan wel goedkoper, maar dan ga je met een tandemfiets.

          Login om te reageren
        • xyberborg zegt

          23 oktober 2013 om 01:53

          @Simpson: Nee hoor, zijn vooral onderhoudskosten aan het toestel, brandstof en landingsgelden. Voor een uurtje cessna huren ben ik al snel 200 euro all-in kwijt. Reken maar uit wat 40 uur dan kost met een instructeur naast je.

          Login om te reageren
          • Simpson zegt

            23 oktober 2013 om 08:26

            @xyberborg: landingsgelden? Is dat niet een beetje flauw aangezien landen toch redelijk verplicht is? Zouden eh, opstijgkosten niet ‘eerlijker’ zijn?

            Maar bedankt voor de uitleg allemaal, ik heb weer wat geleerd vandaag!

            Login om te reageren
  2. m4ple zegt

    22 oktober 2013 om 09:38

    Als je het filmpje hebt gezien, dan denk je: NEEEEE dankje, dat ding is zo gevoelig voor zijwind als een fiat panda 1e generatie,… als ik vlieg wil ik niet neerstorten, en dat gevoel krijg ik wel als ik het filmpje bekijk

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 oktober 2013 om 10:26

      @m4ple: Dat hebben de meeste kleine vliegtuigjes. Als t gaat waaien is t niet prettig. Dit is gewoon ‘leuk’.

      Login om te reageren
  3. sjamp zegt

    22 oktober 2013 om 10:02

    100 km/h op de weg? Met een 100 pk motor moet je toch wel iets harder dan dat kunnen? Ik haal met “De gezinsauto” ruim t dubbele, terwijl die auto ook nog 2 keer zo zwaar is.

    Login om te reageren
  4. snodaard zegt

    22 oktober 2013 om 10:12

    Zo te zien komt het apparaat nauwelijks hoger dan een meter of 10.. Dakpannenvreter.

    Dappere man die in dit filmpje dat ding bestuurt.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    22 oktober 2013 om 10:29

    Het is natuurlijk een prestige project, maar ik zie verder niet echt het voordeel.
    De liefhebber heeft liever een volbloed vliegtuigje.
    En het zullen wel hele rare omstandigheden zijn wil dit ding ook echt een voordeel opleveren voor woon werk verkeer (landen kost ook geld).
    Je kan er ook niet echt veel in meenemen.
    Maar het is een leuk prestige project!

    Login om te reageren
  6. midasracer zegt

    22 oktober 2013 om 10:49

    Knappe ontwerpprestatie maar nee. Ik geloof ook niet dat de vliegende auto ooit een succes zal worden. Technisch problematisch vanwege de compromissen en de infrastruktuur en wetgeving is er gewoon niet op berekend.

    Login om te reageren
  7. tborre zegt

    22 oktober 2013 om 11:23

    ik zie ook wel wat uitdagingen om het op de weg te krijgen met zo een propellor op de achterkant, zelfs al draait ie niet, als je daar op zou inrijden dan heb je een probleem…..

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    22 oktober 2013 om 12:45

    Leek wat wankel. Mooi design.

    Maar een Vlieg-Auto gaat nooit echt populair worden. Een leuk idee, maar met al die onnatuurlijke bewegende delen zal het altijd technisch gevoelig zijn. Een vliegtuig is behoorlijk eenvoudig qua constructie, en daardoor veilig en betrouwbaar. Dat wordt zo’n FladderCar nooit…

    Login om te reageren
  9. baworm7 zegt

    22 oktober 2013 om 14:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North