• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Afgeleid door Genève, maar terugroepacties gaan gewoon door: Nissan doet mee en GM beschuldigt Toyota

Auteur: Dennis, gepost 4 maart 2010 om 10:58 – 50 Reacties

Total Recall

Terwijl de aandacht van autojournalisten en autobloggers de laatste dagen vooral uit gaan naar de Autosalon in Genève, gaan de wereldwijde terugroepacties in onverstoord tempo door. Nu de tsunami aan berichten uit Genève wat begint af te zwakken, hebben we dus ook weer tijd voor ander nieuws.

Het lijkt er op dat je als fabrikant niet meer meetelt wanneer je niet tenminste een paar honderdduizend auto’s terugroept, maar liefst een paar miljoen. Afgelopen dinsdag schreven dat General Motors 1,3 miljoen auto’s terugroept vanwege de stuurbekrachtiging die kan uitvallen. GM is dus ook lekker hot!

Toch is General Motors niet gelukkig met de situatie een wijst indirect met de vinger naar aartsrivaal en terugroepkoning Toyota. Een onderdeel dat GM gebruikt heeft voor de geplaagde stuurbekrachtiging is afkomstig van een leverancier die deels eigendom is van Toyota, het Japanse bedrijf JTEKT. Het bedrijf zou niet hebben voldaan aan alle eisen voor betrouwbaarheid en duurzaamheid, stelt GM.

Ondertussen doet ook Nissan gezellig mee met de terugroepacties. Weliswaar kinderspel, want wereldwijd moeten er slechts 540.000 auto’s terug naar de garage vanwege problemen met het rempedaal en een storing aan de brandstofmeter. Hierbij gaat het voornamelijk om auto’s die in de VS zijn geleverd. Er zijn volgens Nissan nog geen ongelukken gerapporteerd die hieraan kunnen worden gerelateerd.

Oh ja, en de Kia Venga eigenaren mogen ook een extra pitstop maken bij de garage. De autogordel kan bij een frontale botsing gemakkelijk beschadigen en scheuren. Dat meldde EURO NCAP gisteren na een test. De gordel kan gemakkelijk tussen de geleiderail van de stoel komen waardoor hij beschadigt en kan afscheuren bij een botsing. Kia heeft hiervoor een beschermhoes ontwikkeld.

Laten we een voorspelling proberen te doen. Van wie wordt de volgende grote terugroepactie waarbij minimaal 100.000 auto’s terug naar de garage moeten? Roept u maar!

Met dank aan timberleek voor de tip

Ook interessant!

  • Ambtenaren in Groningen gaan aan de Toyota Mirai
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Tesla en Toyota
    'Tesla en Toyota gaan samen aan de SUV'
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, Kia, Nissan, terugroepactie, Toyota, venga

Vorig bericht: « Binnen 3 tot 4 jaar alle Ferrari’s met hybride optie
Volgend bericht: Bob Lutz gaat met z’n 78 jaar eindelijk met pensioen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Marco zegt

    4 maart 2010 om 11:05

    dat moet Renault zijn….

    Login om te reageren
  2. TJR zegt

    4 maart 2010 om 11:06

    Ik gok dan op Renault.. Iets zegt me dat het te maken heeft met de samenwerking tussen Nissan en Renault..

    En GM moet niet zo zeuren, dan zijn hun eigen kwaliteitscontroles niet voldoende geweest en hebben ze het productieproces niet ondercontrole.

    Login om te reageren
  3. Bullet zegt

    4 maart 2010 om 11:08

    Wat een onzin van GM, het is duidelijk dat GM er alles aan doet om Toyota zwart proberen te maken. Men is immers niet meer de grootste. Het protectisme apprataat in de VS werkt weer op volle toeren. Je maakt als fabrikant zelf de keuze voor een toeleverancier, vaak is prijs een van de doorslag gevende aspecten.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      4 maart 2010 om 11:15

      @Bullet: die prijs is idd doorslag gevend

      Login om te reageren
  4. Roedy zegt

    4 maart 2010 om 11:09

    Victor Muller zal ongetwijfeld wat Saabs terug laten roepen.

    Login om te reageren
  5. Lan_Evo zegt

    4 maart 2010 om 11:26

    Tijd voor een nieuwe hype!

    Login om te reageren
  6. Treff zegt

    4 maart 2010 om 11:27

    Renault, dat is een potentiele terugroeper! Zal voornamelijk elektronisch zijn dan :-)

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      4 maart 2010 om 19:15

      @Treff: Wow lekker origineel zo meelopen met de andere autobloggertjes….
      Renault is kwalitatief goed bezig voor het moment..
      En elektronica? Bij een vriend van mij is hun bmw x6 meer dan een maand binnengeweest met een elektronicaprobleem…. en de wagen was nog maar een maand oud..

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        4 maart 2010 om 19:15

        @Dimglor: En bij deze denk ik dan waarschijnlijk dat een volgende terugroepactie van de 3 grote Duitse merken ook wel eens mogelijk zou kunnen zijn..

        Login om te reageren
  7. Thys zegt

    4 maart 2010 om 11:47

    Nou gaat GM met hun ‘we-maken-een-auto-waarvan-elk-onderdeel-door-de-laagste-bieder-is-gemaakt’-policy de schuld in de schoenen schuiven bij een producent?

    Dat is wel heel erg zwak..

    Login om te reageren
  8. Jaap zegt

    4 maart 2010 om 11:57

    Zal niet Renault zijn, zijn al een tijdje de concurrentie ver voorbij qua kwaliteit. Zie laatste tests van ADAC, Powell etc.

    Login om te reageren
  9. Vincenzo zegt

    4 maart 2010 om 12:16

    Wat zijn ze betrouwbaar he die aziaten :)

    Login om te reageren
  10. kcoupe24 zegt

    4 maart 2010 om 12:32

    iets premiums uit de VAG groep stal??

    Login om te reageren
  11. Waxweazel zegt

    4 maart 2010 om 12:47

    De volgende zou VW-Audi moeten zijn, aangezien die 2 de laatste tijd ook met veel problemen te kampen hebben. Maar ik denk dan wel enkel de modellen voor Amerika of die dat daar geproduceerd zijn.
    Aangezien de problemen met onderdelen van toeleveranciers allemaal in Amerika zitten..

    Login om te reageren
  12. zesinlijn zegt

    4 maart 2010 om 12:56

    VW in Brazilie. 193.000 auto’s terug. Weet alleen niet hoe vers dit berichtje is…

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    4 maart 2010 om 13:01

    GM maakt zich weer populair. Wat een zever. Ik hoop dat ze ferm op hun dak krijgen en nog meer mogen terugroepen.

    Zijn er eigenlijk al Lexii teruggeroepen?

    Login om te reageren
  14. CSL zegt

    4 maart 2010 om 13:09

    DE VS lijkt wel een aanval op Toyota te zijn geopend!
    Om ze hun eigen auto’s te kunnen verkopen.

    Login om te reageren
  15. RSX zegt

    4 maart 2010 om 13:13

    Mazda CX-9 die probemen hebben in Amerika.
    http://www.autoblog.com/2010/03/03/hot-cross-buns-mazda-recalls-2010-cx-9-due-to-seat-over-heater/

    Login om te reageren
  16. BaRa zegt

    4 maart 2010 om 13:14

    Een half jaar geleden ging de PT Cruiser van een kennis in de fik. Lekkende brandstofleiding. Hij was net terug van de garage. Conclusie van de expert: noch de garage, noch de fabrikant (GM) waren in fout. Anders gelezen: je mag verwachten dat een auto zomaar spontaan de hens in gaat. Het is zeker nooit GM’s fout. De defecte waterpompen in m’n Saab, neen, dat is ook niet GM’s fout. Ze zouden beter hun eigen stoep schoonvegen voordat ze met *** naar een ander gooien.

    Login om te reageren
  17. jp zegt

    4 maart 2010 om 13:17

    Iets Italiaans, of ja daar is het eigenlijk wel gewoon dat auto’s om de haverklap naar de garage moeten. Een soort van build-in terugroepactie. Dus eigenlijk niets speciaals. Je moet gewoon zorgen dat de kwaliteit van je autos zowiezo al ruk is, hoef je ook nooit terugroepactie te doen.

    Login om te reageren
  18. Supra1981 zegt

    4 maart 2010 om 13:55

    Ik ga voor Ford en dan voornamelijk het Amerikaanse gedeelte. Nadat er bij GM en Toyota voornamelijk in Amerika acties zijn geweest gaan ook bij dat merk Modellen terug geroepen worden omdat men bang is voor alle onderzoeken :-)

    GM moet niet zo piepen nu ze op het strafbankje zitten.

    Login om te reageren
  19. Hendrik zegt

    4 maart 2010 om 14:12

    @Waxweazel: het gebeurd voornamelijk in Amerika, omdat daar de afweging tussen een class action suit en een recall snel gemaakt is. Een class actions suit kost namelijk enorm veel en zorgt voor nog meer negatieve publiciteit, waardoor auto fabrikanten sneller, vaak voor iets miniem, auto’s terug roepen.

    Login om te reageren
  20. Carmaster zegt

    4 maart 2010 om 14:32

    @ BaRa

    In jouw geval is GM inderdaad niet fout.
    De PT Cruiser (detail) wordt namelijk gemaakt door Chrysler…

    Login om te reageren
  21. Saab_Spyker_Automobiles zegt

    4 maart 2010 om 14:34

    @autoblog/dennis
    lees de tips even goed volgende keer, Suzuki roept ook meer dan 400.000 auto’s terug.

    Als we het toch over terugroepacties hebben.
    http://www.reuters.com/article/idUSTRE61O25L20100225
    Suzuki, daihatsu en nissan.

    Overgens heb ik sterk het idee dat de autoindustrie nu voor zero risk wil gaan.
    Dit kan ze nog wel eens opbreken omdat zero risk zeer hoge kosten met zich mee brengt….

    Login om te reageren
  22. Jipp zegt

    4 maart 2010 om 15:11

    wat was er ook alweer zo betrouwbaar en goed, niet de aziaten blijkt wel weer;p

    Login om te reageren
  23. oniwo zegt

    4 maart 2010 om 15:15

    Volkswagen, Audi, Seat. Die zullen wel snel volgen.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      4 maart 2010 om 15:23

      @oniwo: denk het niet, die willen geen gezichtsverlies lijden, is wel slimme marketing op dit moment.

      Login om te reageren
      • alfa mannetje zegt

        4 maart 2010 om 16:09

        @Jipp: vw ontkent al jaren hun bevriezende 1.0 en 1.4 motoren . Terugroepactie ? Onmogelijk want onbetaalbaar en dan moet je maar volhouden.

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          4 maart 2010 om 16:33

          @alfa mannetje: dat is precies wat ik zeg daarbij moest ik een paar weken geleden toch weg met een vw 1.0 motor in een leen fox die toch gewoon weg kwam al was het die nacht -10 geweest dus vraag me af waar het vandaan komt?

          Login om te reageren
  24. Waxweazel zegt

    4 maart 2010 om 15:18

    @ Jipp :

    Ik denk dat het eerder de vraag is :
    Welke autofabrikant durft ervoor uit te komen dat er een probleem is met hun auto’s/onderdelen, en durft de verantwoordelijkheid ervoor te nemen ?

    De Amerikanen duidelijk niet zoals in het artikel wel te lezen valt. Maar de Duitsers kunnen er ook wat van. Enkel Mercedes durfde toe te geven dat er serieus wat fout was met hun electronica van hun E-klasse paar jaar geleden.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      4 maart 2010 om 15:22

      @Waxweazel: Ik ben het wel met je eens, VAG zal niet snel nu een terugroep actie gaan doen, wat wel wordt gehoopt, ze willen eerst de grootste zijn, en wanneer er iets mankeer zullen ze eerder de problemen verhelpen tijdens normale onderhoudsintervallen denk ik. ‘

      Net als wat hierboven word geroepen door onder andere INIWO zullen renault, peugoet/citroen en de vag merken alleen terugroep actie’s doen wanneer niet anders kan ze willen geen gezichtsverlies lijden.

      Naar mijn inziens komt er dus geen terugroepactie van de europeanen….!

      Login om te reageren
  25. yanktank zegt

    4 maart 2010 om 16:08

    ik vind het raar dat GM inkoopt bij iets Japans en niet bij iets dat made in Amercia is. ze hadden gewoon beter moeten controleren voor ze daar besloten in te kopen. Bovendien vermoed ik dat voormalige BIG 3 met de toeleveranciers van toyota onder een hoedje spelen
    Ik denk niet dat het renault wordt want mijn pa heef jaren lang in een renault senic van de eerste generatie rondgreden. volgens hem de betrouwbaarste en beste auto die hij ooit gehad heeft.

    Login om te reageren
  26. Waxweazel zegt

    4 maart 2010 om 16:20

    Wat ik niet begrijp is dat er bij Toyota geen “inganscontroles” gebeurd op de onderdelen van toeleveranciers.
    Als er een controle was gebeurd op die onderdelen (bv 1 op de 100 stuks controleren) voor het onderdeel wordt gebruikt, dan was het probleem nooit zo groot geweest.
    Elke producent van gelijk wat zou nochtans zulke steekproefcontroles op hun inkomende grondstoffen moeten uitvoeren.

    Dat GM zoiets niet doet is best te begrijpen met hun mentaliteit. En ze zullen ook wel gedacht hebben, als het betrouwbaarste merk (Toyota dus) het gebruikt, dan kunnen wij daar ook bestellen.

    Login om te reageren
  27. JPM zegt

    4 maart 2010 om 16:27

    Als je iets outsourced ben je voor 100% verantwoordelijk als dat product gebruikt wordt in je eigen product. Als ze niet aan de kwaliteit voldoen dan ben je daar zelf schuldig aan omdat je of niet goed genoeg controleerd wat men doet of te weinig invloed hebt om de kwaliteit te garanderen. Het is een keuze van GM om te outsourcen en ze zijn daarom verantwoordelijk voor het eindproduct. Dat ze nu naar Toyota wijzen is ongekend laag bij de grond. (Als dat werkelijk waar is dan)

    Login om te reageren
  28. NovaStar zegt

    4 maart 2010 om 16:59

    Waarom gebruiken ze die onderdelen dan?
    Bewijst dus dat wnnr je een GM auto koopt je een stuk techniek koopt dat gewoon bij elkaar geraapt is en niet eens wordt getest.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    4 maart 2010 om 17:00

    je mag alleen naar Amerikanen en/of Chinezen wijzen ..

    anders ben je een racist ..

    Login om te reageren
  30. jan1666 zegt

    4 maart 2010 om 19:31

    @lincoln

    zo zijn wij nederlanders. leer er mee leven of emigreer (volg de nederlander naar amerika..)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 maart 2010 om 19:39

      @jan1666:
      “zo zijn wij nederlanders” ..
      tegen wie denk jij het te hebben arrogant stuk stront ..

      “leer er maar mee leven” ..
      het motto van een verrader ..

      “of emigreer” ..
      het antwoord op alles van een racist ..

      Login om te reageren
  31. jan1666 zegt

    4 maart 2010 om 19:42

    @lincoln

    stoer hoor.. is eigelek stiekem wel een applausje waard…mensen vergelijken met uitwerpselen als ze hun mening geven, dat is pas rascisme.

    kom uit je schulp, zie nederland, zie wat de gemiddelde nederlander wilt..

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      4 maart 2010 om 20:52

      @jan1666: ik denk niet dat jij voor de ‘gemiddelde’ Nederlander staat. Maar goed .. da’s ook een mening en die kun je hebben.

      Login om te reageren
  32. Bob zegt

    4 maart 2010 om 20:50

    Bob had de Nissan terugroep aktie al 2 dagen geleden ingezonden.

    Login om te reageren
  33. Cardesigner zegt

    4 maart 2010 om 21:01

    Ehmm…sorry hoor, het maakt me echt niet zoveel uit ofzo, maar ik had gisterenmiddag al een tip geplaatst…

    Login om te reageren
  34. jan1666 zegt

    4 maart 2010 om 21:44

    @bob

    daarom..maar ik zie graag mijn ideaalbeeld in iedereen :P wat zou de wereld dan…anders zijn

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      4 maart 2010 om 23:18

      @jan1666: dan zou de we wereld uit de sp bestaan zeker, nee laat maar dan liever de vvd, d66 of pvv.

      Login om te reageren
  35. BaRa zegt

    5 maart 2010 om 06:33

    @carmaster: je hebt volledig gelijk! Geen idee waar ik met m’n kop zat :-) Feit blijft wel dat GM in een recent verleden niet echt kampioen waren te noemen in de betrouwbaarheid van hun voertuigen. Hoe dat tegenwoordig zit, weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat gezien het businessmodel van GM de zaken niet zo veel veranderd zijn.

    Login om te reageren
  36. karm zegt

    5 maart 2010 om 11:22

    Wat een rare oproep.
    Terugroepen is niet slecht, je product in de gaten blijven houden is prima, deed Philips dat maar met z’n koffiesetters. Maar je problemen niet erkennen! en lekker onder de (vloer)mat schuiven; dat is met levens spelen.
    En vooral Renault blijven roepen. Dit merk heeft z’n slechtste tijd gehad, nu komen er anderen!

    Login om te reageren
  37. Treff zegt

    8 maart 2010 om 11:37

    @Dimglor; werd toch gevraagd welke ik dacht ;-) maar zal nog wel een extra uitleg geven waarom Renault! Mijn vader heeft een Renault, nog geen jaar oud! Inmiddels 3x andere motor vanwege elektronische foutmeldingen waardoor deze niet meer wouden starten! Ramen die niet meer dichtgingen! en ga zo maar door! Nog meer mensen die ik ken hebben veel problemen met Renault.
    Ben het wel met je eens dat Renault een stuk beter aan het worden is de afgelopen tijd.

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      9 maart 2010 om 19:56

      @Treff: Bij ons thuis is het waarschijnlijk al de 15de Renault en nog nooit echt problemen gehad…. Dusja :)
      Ik spreek ook uit ervaring ;) hehe
      Mja een collega van mijn ma had een Renault Mégane en die had ook de hele tijd elektrische problemen en die is nu overgestapt naar een Ford Focus en hij heeft weer dezelfde problemen :D

      Login om te reageren
  38. Cantago zegt

    13 maart 2010 om 19:35

    Renault hoe dan ook, alleen die koop je gewoon met de gedachte dat ze kapot gaan, daar is geen terugroepactie voor, dat moet je gewoon accepteren!

    Login om te reageren
  39. CW zegt

    8 april 2010 om 22:02

    Leuk van GM … laat nou dat gaspedaalprobleem in Toyota’s veroorzaakt worden door een onderdeel van een Noord Amerikaanse toeleverancier ….. Wat een boter hebben die Amerikanen op hun hoofd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North