De dit afscheidsmodel met 1.013 pk is eigenlijk een koopje.*
Het is voor General Motors altijd heel erg lastig om een goede én succesvolle auto te maken. In het verleden heeft The General echt een hele hoop rijdende schurriemurrie geproduceerd. Maar hey, iedereen kocht die auto’s en er zat een lekkere marge op. Het gebeurt net even te vaak dat GM zijn best doet, de auto zeer goed is, maar in commercieel opzicht niet zo denderend is.
Neem de moderne Muscle Cars. In principe is de Camaro veruit de beste qua chassis en motor. Sterker nog, de rijeigenschappen van een goed uitgeruste Camaro (SS met 1LE pakket graag!) worden veelal hoger aangeslagen dan die van een vergelijkbare (maar veel duurdere) BMW. En toch verkoopt zo’n duurdere BMW of een slechtere Dodge Challenger aanzienlijk beter. Wellicht dat er daarom nooit een echt topmodel is geweest van de Camaro. Een rangetopper die de vloer kon aanvegen met de Mustang en Challeger.
Demon concurrent
Gelukkig heeft Hennessey dat wel gedaan. Om de Challenger Demon te dwarsbomen, is er een Camaro Exorcist. Dit was zo’n uitvoering die je wel wilde kopen, maar waarbij de dealer je ‘no’ moest verkopen. Nu kun je uiteraard zelf in de weer gaan met een compressor en wat upgrades, maar het eindresultaat is dan onbekend. Vandaar dat de Exorcist voor veel mensen een uitkomst was. Ja, was. Er komt namelijk een einde aan dit krankzinnige apparaat.
Maar voordat de Texaanse tuner/fabrikant stopt met de Demon-concurrent, komt er een speciale oplage van de Hennessey Camaro Exorcist. Het zijn zogenaamde ’30th Anniversery” Special Edition.
Er komen 30 exemplaren om te vieren dat Hennessey al 30 jaar actief is. Hun eerste project was opmerkelijk genoeg een niet een Amerikaan, maar een Mitsubishi 3000GT VR4 met meer dan 500 pk!
Specificaties afscheidsmodel met 1.013 pk
De Hennessey Camaro Exorcist heeft het dubbele: 1.013 pk. Het koppel van 1.197 Nm mag er ook wezen. De sprint van 0-96 km/u duurt slechts 2,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 349 km/u. De prijs is 135.000 dollar, omgerekend zo’n 113 mille in euro’s*. Dat is inclusief 24 maanden garantie (of 24.000 mijlen). *er komt natuurlijk een beetje BPM overheen als je ‘m op gele platen wenst.
Na deze 30 exemplaren is het over en uit voor de semi-fabrieks Hennessey Camaro Exorcist. Uiteraard kun je nog wel alle onderdelen los bestellen om ‘m zelf in elkaar te schroeven.
Robert zegt
“…zo’n 113 mille in euro’s* (…)
*er komt natuurlijk een beetje BPM overheen als je ‘m op gele platen wenst.”
Hmm… Understatement van de dag? Het zou mij verbazen als zo’n auto na BPM en BTW nog onder de twee ton zou blijven.
(En ja, ik snap de satirische insteek van deze opmerking)
Stefje zegt
@RRRobert: dat blijft ie ook niet. 10% invoerrechten, 21% btw en reken maar op een ton aan Co2 tax.
goodvibrations zegt
Is dat niet een leuk topic voor Autoblog? Wat zou jou laatste ICE auto zijn?
Nog even genieten, nu het nog kan…
Richmond zegt
@goodvibrations: komt vast wel in 2029.
O plaat zegt
Dit zat er aan te komen, Het is ondertussen een publiek geheim dat de Camaro aan zijn laatste echte generatie toe is. De volgende camaro wordt een elektrische sedan heb ik al horen waaien. De Challenger verkoopt goed maar is nog steeds gebaseerd op een Mercedes-Benz uit de jaren 90 met een motor voor de Ram uit begin 2000 dus dat einde verwacht ik ook elk moment. Dan is het enkel nog Ford, daar staat er wel een opvolger gepland, want de hoeveelheid mustangs die ze aan rentals in de VS, Canada en Mexico leasen alleen al verantwoord een opvolger.
nout zegt
Hahaha kan iemand de Nederlandse prijs van dit monster uitrekenen? 3 ton lijkt me niet gek. Wat een baas ben je als je er eentje in Europa hebt.
Stefje zegt
@nout: reken op 260k. 113k voor de auto, 10% invoerrechten, 21% btw, rond de 100k voor co2 en nog eens 10k voor transport, klaarmaken, onvoorziene uitgaven. Daarbij vraag ik me wel af hoeveel duurder je hem nog kan maken met opties etc.
Corrado16v zegt
Die Mitsubishi is ook uitgevoerd als Dodge Stealth. Dus toch wat Amerikaans
papa zegt
Doe mij maar een gewone ZL/1
cossiekiller zegt
De Camaro Z28 was een stuk beter dan de Mustang gt350r en de Challenger in 2015.
michiel_vandelft zegt
Best geinig als je er over nadenkt; De Bugatti Veyron had in het begin bijna hetzelfde vermogen, maar knalt er 400KM/h mee. Dit ding heeft of een short ratio versnellingsbak of (/en) een stroomlijn van een baksteen. Ik zet m’n geld op het laatste 😛
fmgarcia zegt
@michiel_vandelft: Ik denk dat met name de urgentie verschillend zal zijn. Ben wel benieuwd wat dit op 1/4 tot volle mijl scheelt.
willeme zegt
@michiel_vandelft:
De versnellingsbak is te lang. Met name de zes is extreem lang. De reden is simpel, volgens de EPA wordt het verbruik gemeten op ‘Highway’ en daar heb je baat bij een hele lange laatste versnelling. Theoretisch zou 500-600 km/u mogelijk zijn met de eindreductie. De topsnelheid haalt ie dan in zijn 5, waarmee je 349 haalt. Dan moet je doorschakelen naar 6 en vallen de toeren te ver terug om serieus door te kunnen stampen naar 400 km/u. Maar, gezien de aerodynamica is het nog maar de vraag of de auto wel 400 zal halen. Overigens kan een Veyron met gemak 400, die zijn zelfs begrensd op 407 en kunnen wel 420 ofzo halen. Echt bijzonder knap met aangpeaste aero én transmissie die er specifiek op af is gestemd.