• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Al het rubber raakt langzaam op

Auteur: jaapiyo, gepost 17 april 2021 om 17:48 – 41 Reacties

Al het rubber op aarde raakt langzaam op. Wij ontkennen alle schuld.

Zoals de onvolprezen Olav Mol vanmiddag nog eloquent vertelde tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia Romagna, hebben alle auto’s banden. Of het nou een F1 auto is, een Lamborghini, of een Eendje, al het vermogen moet via een paar vlakjes rubber op de weg overgebracht worden. Nou is dat rubber tegenwoordig stiekem een mix van rubber en een boel andere materialen, maar zonder rubber zouden we nog op houten wielen rijden.

Wij van autoblog zijn er niet vies van om af en toe een setje rubber weg te gummen. Doch de vraag is hoe lang deze conspicuous consumption nog kan blijven bestaan. Kwaliteitspublicatie Forbes meldt namelijk dat autofabrikanten na een gebrek aan semiconducters nu te maken hebben/krijgen met een gebrek aan rubber.

Net als bij de genoemde semiconductors, is de oorzaak hiervan ‘multifactoriëel bepaald’. Dat zegt men in de geneeskunde ook altijd als de oorzaak eigenlijk niet helemaal duidelijk is. Hoe dan ook heeft het allemaal (uiteraard) te maken met de Rony Rona. Daarnaast hebben echter ook weersomstandigheden en bladrot de productie van rubber in landen als de ‘Nam en Thailand ernstig geraakt.

China zag de bui (letterlijk) al hangen en heeft een bak rubber gekocht om een voorraadje te kweken. Dit heeft de markt nog krapper gemaakt. De prijs van een kilo rubber schommelt nu rond de twee Dollar, een vierjarig record. Rubber-kenner Robert Meyer, voormalig acteur in natuurfilms topman van een enorm rubberbedrijf, voorspelt echter dat de prijs in de komende jaren door zal stijgen naar 5 Dollar per kilo:

The supply issues that we’re seeing now, they are structural. They will not change very soon.

Robert Meyer, is net als teigetje deels gemaakt van rubber

Grote autofabrikanten geven op vragen van Bloomberg aan dat ze ‘de situatie in de gaten houden maar nog geen gevolgen gemerkt hebben’ van het rubbertekort. Enkele andere echte kenners zijn echter minder positief gestemd. Consultancy-advocaat toko Foley and Lardner dat enkele toeleveranciers in de autosector representeert zegt er dit over:

It’s nowhere near the level of the chip shortage from our perspective so far, but it’s definitely brewing.

Foley and Lardner LLP, heeft een jonge Tom Cruise in dienst

Dus daar heb je het, schrijf je snel in voor de volgende driftcursus, nu het nog kan!

Ook interessant!

  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!
    Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, geld

Vorig bericht: « BREEK: camera’s veroorzaken wagenziekte
Volgend bericht: Kiezen maar: roadsters met een zesclinder »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    17 april 2021 om 18:16

    En toch is Michelin twee tot drie keer zo duur dan kwaliteitsbanden van Nankang of Goodride.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      17 april 2021 om 19:19

      @w115: ik kan mijzelf het verschil tussen P-Zero’s en PSS’s of P4S’s verantwoorden inderdaad.

      Login om te reageren
    • bohica zegt

      18 april 2021 om 09:17

      @w115: lol nankang een kwaliteitsmanagement noemen

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    17 april 2021 om 18:23

    Ik stel voor om alle snelheidsbeperkende obstakels te verwijderen. Dit scheelt uitstoot en rubberverbruik.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      17 april 2021 om 21:08

      @faalhaas: ze bedenken wel een bandenbelasting…

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        18 april 2021 om 12:23

        @homer55: als daarmee de snelheidsbeperkingen verdwijnen… mijn zegen hebben ze

        Login om te reageren
  3. rolov zegt

    17 april 2021 om 18:34

    Maar die bandenstapels tot in de hemel dan? Kunnen ze die niet recyclen?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      17 april 2021 om 18:43

      @rolov: moeilijk volgens mij

      Login om te reageren
    • vingers zegt

      17 april 2021 om 19:00

      Nee dat is juist het probleem, een autoband bestaat niet uit puur rubber maar een enorm groot scala van andere stoffen worden er in gemengd om de rubber de juiste slijtvastheid maar ook zachtheid te geven. En iedere type band is weer anders.

      Login om te reageren
      • rumour zegt

        17 april 2021 om 21:05

        Banden bevatten giftige stoffen en vermalen strooien ze over kunstgrasvelden (o.a. voetbal).
        Ook in rubberen tegels en vervolgens kan dit geen kwaad voor gezondheid zeggen ‘ze’…
        Kunstgrasveld vervangen 100 bij 55 = afvalberg 5500m² dikke mega ellende (per veld).

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        17 april 2021 om 21:31

        @vingers: ah ok. Bedankt

        Login om te reageren
        • jumpman zegt

          17 april 2021 om 23:11

          @rolov: https://www.ad.nl/auto/michelin-bouwt-nieuwe-fabriek-voor-recycling-van-banden-een-doorbraak~a85a6728/

          Login om te reageren
      • jumpman zegt

        17 april 2021 om 23:11

        @vingers: https://www.ad.nl/auto/michelin-bouwt-nieuwe-fabriek-voor-recycling-van-banden-een-doorbraak~a85a6728/

        Login om te reageren
  4. rikus zegt

    17 april 2021 om 18:44

    Snel een paar rubberplanten in de tuin kwakken. The new money making machine.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    17 april 2021 om 18:46

    Schijnbaar niet anders waren die stapels banden er niet geweest, lijkt mijn.

    Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    17 april 2021 om 18:49

    Dan maar geen condooms meer gebruiken, dan kunnen we weer banden produceren.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      17 april 2021 om 21:13

      @marcomanta: zonder condooms komen er nog meer mensen die banden gaan gebruiken. De horror.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        18 april 2021 om 09:41

        @okdoei: haha, dat is waar.

        Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      17 april 2021 om 22:07

      @marcomanta: 😭 dan moet ik naar de dokter van de vrouw😭😭

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        18 april 2021 om 09:42

        @jarnobakker: of een varkensdarm zoals 200 jaar terug gebruiken.

        Login om te reageren
  7. ericd zegt

    17 april 2021 om 19:02

    Daarbij rijden de steeds zwaarder worden auto’s, zeker als ze elektrisch zijn, op steeds groter en breder rubber. Waar je vroegah menig middenklasser op een bandbreedte van 175 of 185 kon tegenkomen, is nu 4-5 cm breder op een twee inches grotere diameter velg de norm.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 april 2021 om 19:31

      …maar als er meer elektrische auto’s komen, dan wordt er minder olie gebruikt om brandstof van te maken, en kan dit gaan naar productie van banden.

      Login om te reageren
    • neymar zegt

      17 april 2021 om 20:52

      @ericd: wat is vroegah?

      Login om te reageren
  8. 911targa zegt

    17 april 2021 om 19:05

    Extra belasting heffen bij auto’s die bekend staan om hun bandenslijtage!

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      17 april 2021 om 20:10

      @911targa: dat waren die loodzware elektromobielen toch?? 🤨

      Login om te reageren
  9. rotasaxal zegt

    17 april 2021 om 19:29

    Raakt het op of is er een tekort. Dat is nogal een verschil. Er is op het ogenblik overal een tekort aan dus dit is niets nieuws. Of het nu hout, purschuim, epdm, piepschuim of rubber is overal stijgen de prijzen tot 25% Bij mij staat de mailbox vol met stijgingen van inkoopsprijzen zonder duidelijke redenen.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 april 2021 om 19:34

      Op mijn werk hebben we nu een prijsverhoging moeten doorvoeren, omdat er een algemeen te kort is op de markt van kunststof. 1 verhaal wat ik gehoord heb, is omdat kunststof ( of bepaalde ) wordt gemaakt uit bijproducten van olie, wat voorzien is om kerosine van te maken. En gezien er veel minder vliegverkeer is, wordt er veel minder kerosine en dus ook minder kunststof gemaakt.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      17 april 2021 om 19:59

      @rotasaxal: en
      Vervoer is duurder

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      17 april 2021 om 20:15

      Inflatie doordat de overheden geld uitdelen als nooit tevoren en inflatiecijfers manipuleren.

      Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      17 april 2021 om 22:12

      @rotasaxal: ik werk in de verpakkingsindustrie. We bedrukken folie voor zo’n beetje alles. Bij ons merken we ook al dat er steeds moeilijker aan folie te komen is voor een normale prijs. De levertijden zijn soms ook al weken langer omdat de leverancier niet aan de grondstoffen kan komen en als ze het wel kunnen krijgen , de prijs flink is gestegen

      Login om te reageren
  10. ghost zegt

    17 april 2021 om 19:34

    Dacht dat rubber goed recyclebaar was, kennelijk dus niet..

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      17 april 2021 om 19:45

      @ghost: Jawel, maar is een vrij kostbaar proces.

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      17 april 2021 om 19:59

      @ghost: condooms uitspoelen, die zijn ook van rubber.

      Login om te reageren
  11. shibby zegt

    17 april 2021 om 20:00

    Bedankt @wouter! :p

    Login om te reageren
  12. p993 zegt

    17 april 2021 om 20:13

    Ik ga over op een enkele set banden voor mn wagens…nu heb ik voor twee auto’s een aparte winterset in de garage liggen….ga er vanaf en naar all season banden. Scheelt zo’n gedoe met het wisselen en als je de snelheid een beetje aanpast in die ene week met sneeuw en ijs lukt dat ook prima….

    Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      17 april 2021 om 22:19

      @p993: ik heb 5 jaar lang 90k km gereden. Zonder winterbanden . dat bestond toen nog niet eens. Toen was het zo dat je bij slecht weer je verstand moest gebruiken en voorzichtig moest rijden. Sinds er winterbanden bestaan merk ik dat er veel mensen veel te veel vertrouwen op die banden er net zo hard mee rijden als in de zomer.En daar komen de ongelukken van. Iedereen vertrouwd teveel op die verrekte winterbanden en denkt dan dat ze net hard kunnen scheuren. Ik rij nu al een aantal jaar op all season banden . veel beter.

      Login om te reageren
      • ishiban zegt

        18 april 2021 om 13:26

        Ik weet niet wat hard rijden op winterbanden in winterse omstandigheden te maken heeft met slijtage van de band. Ik rij zelf alleen op zomerbanden, voor mijn werk wel veel op winterbanden. 1 ding kan ik je zeggen op goede winterbanden kan je ook vertrouwen ze zijn gewoon subliem in de omstandigheden waarin ze thuishoren. All seasons daarin tegen is van alles net niks. Iets beter als een zomerband in de sneeuw, in de regen vaak ok maar met droog warm weer slijten ze als een malle. Aangezien de leasemaatschappijen hier veelal overstappen op all seasons zou ik me kunnen voorstellen dat het “rubber tekort” en prijzen die omhoog gaan hier wel mee te maken hebben. Ik weet natuurlijk niet hoe het in andere landen is met een klimaat als Nederland, of de lease dit dan ook toepast. Mijn voorkeur gaat uit naar wisselen zodat je ook echt op je banden kan vertrouwen.

        Login om te reageren
  13. krankjorem zegt

    17 april 2021 om 20:28

    Even minder autorijden en vliegen en er is een groot tekort aan de bij producten.
    (Amerikanen kopen al het hout op daarom de hoge prijzen)
    De producenten van een enorme hoeveelheid verschillende producten die olie als bestanddeel hebben zullen nog een redelijke uitdaging om daar vervangende productieprocessen voor te bedenken.
    Ook iets simpels als uw paracetamol komt uit het zwarte goud.
    We zijn met zijn allen verslaafd aan olie.

    Login om te reageren
  14. ozzytrk zegt

    18 april 2021 om 02:25

    Schuld van de Amerikanen. Die vreten alles van de wereld op.

    Brandstof
    Olie
    Gas
    Banden
    En hamburgers

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    18 april 2021 om 09:40

    Heel veel producten zullen verdwijnen door de verandering van de wereld, en wat er nog is, wordt steeds maar duurder, tot dat bijna niemand het meer kan betalen.
    Auto’s worden elektrisch, vrachtwagens en vliegtuigen gaan op synthetisch brandstof rijden/vliegen.
    Door dat er in de toekomst steeds minder op olie gebaseerde brandstoffen nodig zijn, zal ook de hoeveelheden restproducten minder en duurder worden, wat het maken van bepaalde producten onbetaalbaar maakt en dus verdwijnen die.

    Banden zullen in de toekomst wel van anderen samenstelling worden wat ook biologisch afbreekbaar zal zijn.

    Login om te reageren
  16. leko zegt

    18 april 2021 om 14:00

    Als we toch meer electrisch gaan rijden blijft er meer Nafta over uit ruwe aardolie. Kunnen we daar butadieen van maken ipv benzine. Geen probleem denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North