Alfa 2000 GTV met Nissan-power: heiligschennis of perfectie?

Auteur: , 91 Reacties

Zegt u het maar.

Het wordt tijd dat we een vlek uit de geschiedenis van Alfa Romeo wegpoetsen. Want niemand denkt nog graag terug aan de Alfa Romeo Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) uit ’84, een samensmelting die bestond uit de carrosserie van de Nissan Cherry, gecombineerd met de aandrijflijn uit de Alfa 33. Een van de meest bijzondere miskleunen in de geschiedenis van automotive miskleunen.

Liever zien we dat natuurlijk andersom. Carrosseriepurno van de Italianen, ondersteund door Japanse ingenieursperfectie. En dat brengt ons bij deze Alfa Romeo 2000 GTV van Jason. Jason gaf niet veel om de standaard viercilinder onder de kap (op z’n hoogtepunt goed voor 130 pk) en deed wat voor veel Alfisti tegen het zere been is: hij legde er een motorblok van Nissan in. *gasp*

Alfa 2000 GTV met Nissan-power: heiligschennis of perfectie?

Specifieker: een Nissan SR20-blok (2.0-liter viercilinder) met turbodrukvulling, die dankzij aanpassingen aan het schutbord verder naar achteren kon worden geplaatst in de Alfa, voor een betere gewichtsverdeling, terwijl er aan de voorkant ruimte kwam voor een intercooler. Het blok werd uitgerust met Kelford nokkenassen, een Garret 28/61 turbo, en aangestuurd door een LINK ECU, wat resulteert in een vermogen van 306 pk. Op een wagengewicht van ruwweg 950 kg lijkt ons dat best prettig.

De ophanging werd verzorgd door Alfaholics, die meteen een GTA-R remmenset monteerde. De velgen komen origineel van een Saab af, maar na een verbreding weten ze de Nissan 240Z-wielkasten prima op te vullen.

Oké, dit is misschien veel van het goede, qua rigoureuze aanpassingen, maar die overheerlijke stance maakt voor ons een hoop goed. Niet zo gek dat hij uitgebreid aan het licht kwam op Stanceworks.



91 reacties

Zoveel camber op de voorwielen vind ik niet mooi, maar vind ik het wel een leuke auto!
@roller: verder*
Lever hem maar bij me af. Wat een gave creatie!
Nog los van de motor vind ik hem optisch kompleet verziekt.
Velgen te breed, hart te diep, leidingen van de oliekoeler vol in het zicht.

Nee, dat de heren van Alfaholics hier aan meegewerkt hebben is niet goed voor hun reputatie.
Zal wel komen omdat ik het origineel te mooi vind.
@whatdoiknow: Het is allemaal net over de top inderdaad. De velgen wat minder diep en wat minder camber. De leidingen uit het zicht, en onder de kap een meer stock look zou beter wezen.
Gewoon dik! Stanceworks duimpje omhoog.
Waanzinnige auto maar vraag me af of ze al die moeite ook niet op het originele motorblok hadden kunnen toepassen. De standaard 2 liter is geen misselijke motor en kan prima getuned worden.
@ferry832: of de motor uit de Lancia Delta integrale die ook in de 155QV is gebruikt. Die kan makkelijk naar de 360pk. Dit doe je toch niet…..
Wow, een van de mooiste alfa’s die ik al gezien heb !
@RazorHead: hoop dat dit sarcastisch is
@raym: ach, de meesten hier komen niet verder dan de 155. Misschien dat de wat ouderen onder ons zich nog een 75, Guilietta of Alfetta weten te herinneren, maar daar houdt het dan wel mee op.
Ik ben helemaal geen alfatist, maar resultaat staat mij niet aan. Motorisch en mechanisch is het zeker een verbetering (slechter kan ook moeilijk), maar altrle over The top!
@marinepower: a little bit * klote Android
@marinepower: het kan wel slechter: een VAG blok erin en alle vooroordelen over Alfa waren helemaal werkelijkheid geworden.
@marinepower:
de 105 of Alfa Nord motoren waren kei modern en knettergoed gebouwd met hun dubbele bovenliggende nokkenassen, gemaakt uit lichtmetaal en de kleppen die met natrium gevuld zijn en door het klotsen van dat natrium de kleppen koelen, kortom een motor uit de vijftiger jaren die eigenlijk nog steeds modern is.

Verder is dit nog een ECHTE motor : hij is gevoelig voor de bougie types de Golden lodge gebruikte ik altijd, de motor kan slecht tegen puur ater in het blok, en dient netjes op temperatuur gereden te worden.
Alfa motoren lopen probleemloos hoge kilometrages, maar vragen wel om onderhoud.
What’s up met die kabels voor in de grill?!
@a3aan: Intercooler.
@ikbenmnzus: olie koeler
@civicfk3: Ja, je hebt helemaal gelijk.
@a3aan: geen intercooler maar uitwendige oliekoeler, zit verstopt achter de bumper.
@a3aan: leidingen
Lekker heur! Jammer van die kansloze wrap onder de kap en idd de camber vd voorwielen. Die deep dish stalen velgen zijn top.
Heel gaaf dit zeg! Perfeczione :p
Bah
Volgens mij schreeuwt dit om een Alfa V6 met ergens tussen de 180 en 240pk, meer dan genoeg op zo’n licht gebakje en klinkt veel lekkerder :)
@dawwg: Nee, met dit nissan blok kom je ten minste verder dan het einde van de straat voor je je blok op blaast. Ik keur hem goed.
@MrSkyline: SR20DET <3
Absoluut heiligschennis.
Japanse techniek is zielloos. Doet namelijk elke dag hetzelfde en is nooit chagrijnig.

Een knappe, vurige vrouw vergeef je toch ook dat ze soms haar dag niet heeft? Een saaie huissloof valt ook geen lol aan te beleven.
@Original_Arnoud: Er is een verschil tussen een knappe, vurige vrouw die haar dag soms niet heeft en een knappe, vurige vrouw die heel de tijd tegen je loopt te zeiken voor een paar minuutjes plezier per week. Die laatste vergelijking komt veel meer in de buurt van een spreekwoordelijke benadering van een Alfa. Desalniettemin blijft het in beide gevallen een mooie verschijning en verleidelijk…
@sacabus: …benadering van een oude Alfa. De Alfa’s van de laatste 10 jaar zijn erg goed! Zeker de diesels, beter dan van sommige Duitse merken die bij 3 ton al op zijn.
@rufctr01: Waarom zou je een Alfa diesel willen hebben ? Die zijn niet vooruit te fikken in vergelijking met Duitse diesels en tokkelen nog meer dan een traktor… Gewoon van het Alfa benzinegeluid genieten en diesels aan leaseauto’s overlaten.
@sacabus: bijna geen betere diesels dat de JTD’s hoor. In mijn ervaring zijn de enige diesels die mooier lopen de zes-in-lijns van BMW, de vijf-in-lijns van Volvo en de viercilinder boxers van Subaru.
@sacabus:
Jij rolt na een paar minuutjes alweer naar je eigen helft? ūüėú
@Original_Arnoud: Touch√©…
Die ‘fout’ in de zin realiseerde ik me inderdaad pas nadat ik de reactie had gepost.
@sacabus: Als je haar regelmatig een beurt geeft, gaat ze echt niet klagen.
@sacabus: volgens mij heb je nognooit een alfa gehad…
een bialbero 2.0 viercilinder zoals die origineel in de GTV ligt is een heel betrouwbaar, snel en heerlijk blok… zonder gezeur!
@hans75: yup, net zo betrouwbaar als een M15.
Pure perfectie
Heerlijk, wat een uitstraling zo!
Liever origineel voor mij, maar een leuk bakkie is het wel.
Machtig apparaat
Met de betrouwbaarheid van nissan
Wow, ongelofelijk mooi!
Gooi er dan meteen een rolkooi in en ga voor de race specs. Dit is net niet een traclcar
Perfecte Heiligschennis…
@m3gtr: Heiligschennende perfectie.
E√©n van Nissan’s beste motoren in √©√©n van Alfa’s mooiste auto’s. I like it. Hij mag van mij wel wat hoger staan en de wielvlucht aan de voorkant mag wat minder negatief, maar voor de rest is het perfect wat mij betreft.
Ben niet zo’n fan van alfa romeo. Maar deze is echt dik man. Die camber voor vind ik nix
Wat een fantastisch ding!
Nergens voor nodig en toch wel heiligschennis. Alfa motoren zijn helemaal niet zo slecht als men je wil doen geloven. Een swap met modernere twinspark of busso v6 was mooier geweest, en wat minder uiterlijk vertoon. Maar een goed gereviseerde en onderhouden nord motor gaat heel lang mee.
Nice check ook deze MG B met mazda turbo blok met 250+/- pk ;-) http://www.autocar.co.uk/car-review/mg-motor/first-drives/mg-le50-plus-first-drive-review
Helaas maken ze zo niet (meer).
Gaaf ding!
Heilgschennis
Trouwens weer niet helemaal waar dit artikel, de GTAm met mechanische compressoren hadden standaard ook gewoon zo’n 220 PK.
Ik had als krachtbron de motor van de 156 GTA gekozen, en minder brede velgen.
Wat een √ľber karretje ;D
En tijdje geleden
Op stanceworks gespot, wat een heerlijke wagen. Ietsje minder camber en hij is ideaal.
Heerlijk… zo’n prachtige klassieker en dan toch nog op een gave manier customized… vet
Hij had er ook gewoon een turbo op kunnen zetten.
Erg mooie auto, behalve die camber voor. Erg jammer wat voor de rest is het een heerlijke bak van buiten. Onder de kap is het balen dat er een haardroger zit. In een dergelijke auto hoort een hoogtoerige atmosferische screamer. Iets waar ze juist bij alfa erg goed in zijn.
Tja, het mag dan heiligschennis zijn, ik vind het wel gaaf :) Ok, een originele, eventueel met een meer potente Alfa motor (een leuke V6, misschien nog het liefst de 2.0 turbo, of de 4 cil. turbo uit de Giulietta QV), zou ik wellicht liever hebben, maar dit tovert volgens mij continu een glimlach op je gezicht. En daar gaat het om.
Of deze klassieke s class coupe met moderne Mercedes motor http://www.superstreetonline.com/features/epcp-1103-mechatronik-w111-coupe/
Heel vet! Zet maar voor de deur!
heb je een nord blok erin liggen, dan vervang je het door dit. Het ziet er gewoon niet uit.
Zal wel met de beschikbaarheid en prijs van onderdelen, in Australie, te maken hebben.

Was vandaag op de alfa register dag, daar stonden ook aantal mooie bij.
@martingtv: Nee een SR20 is een ongelofelijk sterk blok, die alfa motoren zijn qua betrouwbaarheid en vermogen niet te vergelijken.
@rb26dett: nope
@martingtv: Ik weet dat dat motortje betrouwbaar is, maar een SR20 is veel moderner en krachtiger. Je kan er zonder moeite 350+ pk uithalen zonder dat je iets sloopt. Het is trouwens ook niet voor niks dat deze motoren nog steeds erg veel gebruikt worden in het driften/racen.
@rb26dett:
Niks mis met een Nissan motor, zolang die maar niet in een Alfa ligt. Zo’n Nord motor krijg je met 180pk ook niet kapot en meer wil je echt niet in je prachtige originele GTV.
’s Zomers een paar kelken op de Webers en mij krijg je er met geen stok meer uitgeslagen.
@rb26dett:
Ik ga er maar van uit dat je nu spreekt uit vooroordelen.
Als er iets goed was aan Alfa’s dan was het wel de motor.
Tot op de dag van vandaag wordt er nog fanatiek geraced met deze motoren in de Guilia.
De klasse heet Squadra Bianca, staat garant voor volle velden en close racing, zelden gaat er eentje stuk.
Dat vind ik een prestatie van formaat voor zo’n veld met oude auto’s.
@whatdoiknow: Natuurlijk is dat een prestatie, maar dat wil niet zeggen dat de SR20 minder is, die worden ook zo ongelooflijk vaak in driftauto’s gebruikt (Silvia’s en 180sx’en), en dan draaien ze op meer vermogen dan die Nord motortjes ooit aan zouden kunnen.
@rb26dett: sterker nog, 500 pk is bij SR20’s op standaard internals niet eens vreemd. Minder betrouwbaar dan met 350 pk uiteraard, maar ze houden het ontzettend goed vol.
Prachtig toch, al was ik bij atmosferisch gebleven.
Holy guacamole! Da’s ’n dikke bak!
Perfectie! Wat een lekker ding!
Alfa Romeo motoren uit die tijd met dubbele nokkenassen waren de zogeheten Nord motoren. Geavanceerd, licht, betrouwbaar en met veel vermogen. Niet voor niets is er altijd op grote schaal geracet met de Alfa’s uit die tijd. Met veel succes ook. Ik zeg zeker niet dat het Nissan blok niet betrouwbaarder of sterker is. Ik zeg ook zeker niet dat een oude Alfa niet gaat roesten als je kat eroverheen niest. Maar het is onzin om te beweren dat alles wat met Alfa Romeo te maken heeft doffe ellende is. Het tegendeel is zelfs waar en de voornaamste reden dat het merk voor zoveel mensen iets speciaals betekent.

Alle sneue kleuters hier die zomaar wat roeptoeteren over Alfa Romeo moeten hoognodig hun huiswerk eens gaan doen.

OT: Een Alfa zonder Alfa motor zal mij nooit kunnen bekoren. Maar met een beetje minder camber voor zijn de looks geslaagd. Sowieso, wat een schitterende wagen . . . .
Heiligschennis!
Had deze ook al voorbij zien komen op stanceworks, Hele gave creatie!
Walgelijk, sowieso al die wagens op stanceworks.
Een originele GTV is zo’n mooie wagen, en die nord blokjes lopen zo mooi.
Met wat simpele ingrepen zitten ze op 160pk en dan heb je toch een geweld met die lichte en zeer wendbare koets :) Meer is pure overkill.
Waarom zit er ueberhaupt een motorblok in? Je kan er toch niet mee rijden. …
Ja, erg dik maar niet rijdbaar met zoveel PK’s en zo laag bij de grond. Je nieren gaan eraan, dat is zeker. Geloof me, het origineel is zoveel leuker om te rijden :-)

http://www.autojunk.nl/2014/03/alfa-romeo-2000-gt-veloce
Dikkertje hoor!
Best lekker. Maar zijn camber is gewoon overdreven, net als die uitstekende leidingen.
Veel nonsens reacties van ‘kenners’ van techniek. Italianen kunnen perfect motoren bouwen daar hebben ze geen Japans spul voor nodig. De Nord motor stamt uit de jaren vijftig en had voor zijn tijd (tot in de jaren zeventig) een behoorlijk hoog specifiek vermogen in combinatie met souplesse en betrouwbaarheid. Technisch een juweeltje en mits goed warm gereden konden ze probleemloos zeer hoge toerentallen (1300 Guilietta veloce 7-8 duizend toeren!) en kilometrages halen. Het maximum haalbare vermogen ligt rond de 180hp. Hoger is moeilijk vanwege de vorm van de verbrandingsruimte. Stop er een twinspark in en er is veel meer te bereiken. Ik snap dan het gebruik van een Japans ding erin niet. Alfaholics heeft van de twinspark een heel mooi exemplaar.
Ik ben verliefd op deze auto
prachtig werk….en doe nissan motor ziet er bijna klassiek uit…hij had de motorruimte juist klassiek moeten houden (geen carbon etc)

Oh..en GTAm wielkasten……de auto schreeuwt om GTAm wielkasten!
Heel erg simpele conclusie ”

Alfa motoren zijn ballerina’s een Alfa is een ballerina .

Nissan meer van de Sumo worstelaars .

Heb zelf Giulia gereden en veel met deze GT’s en GTV’s, dit waren de auto’s met hun lichtmetalen blok met dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele Solex of Weber carburateurs, een motor die je vol trots aan je vrienden liet zien !
Ow, over die Alfa Nord motoren, er was een 1300, 1600, 1750 en 2 liter.
Kenners vinden de 1750 de fijnste ik zelf heb een zwak voor de 1300, zonder enige aanwijsbare of verdedigbare of uitleg-bare reden.
Misschien omdat de eerste Alfa een 1300tje was wat zo loei goed liep in de Giulia
En ik ben geen kenner, wel een liefhebber van de Milanese nachtegaal (Bianca Castafiore uit Kuifje)

Daarbij valt me iets naar binnen : zouden deze Nissan motoren niet ‘ge√Įnspireerd” zijn op de Alfa motoren zoals de MGA twin-cam was en het Facel Facellia blok ?

De Nord motor was gewoon toonaangevend
Een motor van een ander merk en zeker van een andere merkengroep, is hoe dan ook fout. Bij deze Alfa vind ik het zelfs Heiligschennis!
Was het blok uit een Alfa 75 Turbo Evolutione geen optie geweest? En dan inderdaad zónder carbonmeuk maar zo nodig met her en der wat handgeklopt of gebogen Aluminium.
een mooie alfa v6 er in, de carrosserie alleen maar straktrekken zonder die lelijke popnagelmeuk er op, en wat minder brede velgen er onder zonder camber, dan is ie top!

dit ziet er toch veel beter uit:
http://www.japanauto.co.za/wp-content/uploads/2012/12/Alfa-2.5L-V6-AR32405.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).