• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-R

Auteur: ricardo, gepost 31 mei 2015 om 17:35 – 74 Reacties

Afbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-RAfbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-RAfbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-RAfbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-RAfbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-RAfbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-RAfbeelding 5 dingen die je moet weten over de volgende Nissan GT-R

Nissan Concept 2020 Vision, designrichting voor de volgende GT-R
We moeten nog tot 2018 wachten op de Nissan GT-R R36, opvolger van de heersende R35. Om die wachttijd voor alle Skyline-aficionado’s te verzachten hebben we hier opgesomd wat we al weten over Nissans iteratie van Godzilla.

1. Hij gaat op de Vision Gran Turismo concept lijken
Stukje life imitates art. De conceptauto die Nissan voor het Playstation-spel ontwierp staat model voor de nieuwe GT-R. Nissans designchef Shiro Nakamura heeft zich al laten ontvallen dat we elementen van de voor- en achterkant kunnen terugzien in de supercar. Bij de onthulling riep Nissan bovendien dat de auto een ‘blik op de toekomst van snelle Nissans’ is.

2. Het wordt een hybride
Ook Nissan, het merk dat met de Leaf voorop liep in de elektrificatieparade, zal bij de nieuwe GT-R leunen op elektromotoren. Dat liet voormalig Nissan-topman Andy Palmer al eens doorschemeren, en ook Nakamura was daar laatst behoorlijk stellig over: “it will be a hybrid.”

3. Er wordt een V6 uit de Le Mans-racer gebruikt
Ben Bowlby, het brein achter de racewagen van Nissan, was er laatst duidelijk over. De 3.0 twin-turbo V6 uit de racer van Nissan vormt de blauwdruk voor de krachtbron van de nieuwe GT-R. Dit blok beschikt over directe injectie (duh) en een geïntegreerde turbo. Samen met de eerdergenoemde e-power en een batterij mogen we dus een fors aantal pk’s verwachten. Geruchten reppen over 560 pk uit de zescilinder, aangevuld met 250 pk van het elektropakket.

4. Reken op een Nürburgringtijd onder de 7 minuten
Kwestie van evolutie. De huidige GT-R Nismo doet het in 7:08, de volgende duikt onder de magische 7 minutengrens. Pin me er maar op vast.

5. Reken niét op een lichtgewicht auto
Het gewicht van de GT-R is iets waar al jaren over gemekkerd wordt. Standaard weegt de huidige GT-R 1740 kg, de NISMO-versie legt 1720 kg in de schaal. De nieuwe zal ongetwijfeld een stukje lichter zijn, maar hij mag gewoonweg niet té licht worden. Kazutoshi Mizuno – het brein achter de eerste GT-R, maar inmiddels niet meer werkzaam bij het bedrijf – liet dat jaren geleden al eens doorschemeren aan Top Gear:

“All journalists say GT-R is heavy, heavy, heavy – it should be lighter, lighter, lighter! I say, journalists need to develop a more professional level of thinking! More study! More thought! The GT-R needs to be this weight. A car with less weight does not handle. Lighter weight can be dangerous, and it will not be driveable by all customers.”

Volgens Mizuno heeft het allemaal te maken met neerwaartse druk:

“An F1 car weighs 560kg, more than 600kg with the driver. How much downforce does an F1 car generate? Around 1300kg. So what is the total weight? 1860kg. A GT1 racing car weighs between 1200kg and 1300kg, plus downforce of 600kg, the actual weight on the car is 1800kg”

Nog iets meer dan twee jaar. Dan weten we het… Tot die tijd gooien we de docu die National Geographic over de auto en het productieproces maken er nog eens doorheen.

Ook interessant!

  • Volgende Nissan GT-R
    Volgende Nissan GT-R toch niet elektrisch?
  • hightech Nissan GT-R
    Hightech Nissan GT-R wordt níet elektrisch
  • Nissan GT-R Nismo Special Edition, inbegrepen bij de NFT
    Nieuwe Nissan GT-R Nismo voegt echt wat toe
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

gt-r, lijstjes, Nissan, r35, r36

Vorig bericht: « Alfa 2000 GTV met Nissan-power: heiligschennis of perfectie?
Volgend bericht: Porsche is de snelste op kletsnatte Le Mans-testdag »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    31 mei 2015 om 17:40

    Ik heb nooit iets met deze wagen gehad, ze zijn snel maar ze zien er niet uit en er is volgensmij (op de snelheid na) vrij weinig aan te beleven

    Login om te reageren
    • TimD zegt

      31 mei 2015 om 18:30

      @henkhupelschoten: ik rij nu sinds 7 maanden een GT-R 35 serie… Hij is inderdaad bloedsnel, maar mist emotie ! Toch krijgen Ferrari eigenaren en andere eigenaren wel een dikke lach op hun gezicht bij het rijden van een GTR

      Login om te reageren
      • coosbmw zegt

        31 mei 2015 om 18:36

        @timd: pics or it didn’t happen ;)

        Login om te reageren
        • michaelcorleone zegt

          31 mei 2015 om 18:48

          @coosbmw: kijk op zijn profiel.

          Login om te reageren
          • whatdoiknow zegt

            31 mei 2015 om 19:20

            @michaelcorleone:
            Alsof dat alles zegt, als ik op mijn profiel schrijf dat ik F1 coureur ben, geloof je dat dan ook?

            Daarmee wil ik niet zeggen dat hij geen GTR heeft, dat kan ik bevestigen noch ontkennen.

            Login om te reageren
            • michaelcorleone zegt

              31 mei 2015 om 19:55

              @whatdoiknow: Toevallig klopt het dat hij een GTR heeft.

              Login om te reageren
            • ater zegt

              31 mei 2015 om 21:23

              @whatdoiknow: sorry maar hij heeft er idd echt een. Hij uppt ook regelmatig foto’s op autojunk.

              Login om te reageren
        • casperfcb zegt

          31 mei 2015 om 19:17

          @coosbmw: hij heeft er echt 1 hoor ;)

          Login om te reageren
      • thezonda zegt

        31 mei 2015 om 19:19

        @TimD: #DutchGTR hahaha

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        31 mei 2015 om 19:37

        @timd: meen je dit of is het sarcastisch?

        Login om te reageren
  2. larsdbs9 zegt

    31 mei 2015 om 17:43

    Maak ook alsjeblieft een skyline! Dan is de reeds weer compleet. De nieuwe zal vast weer een supercar killer worden!!!

    Login om te reageren
    • raym zegt

      31 mei 2015 om 17:49

      @larsdbs9: kan aan mij liggen maar eigenlijk is de huidige gtr toch eigenlijk een skyline maar hebben ze die naam weg gelaten. Dacht zoiets. Zou op zich wel weer mooi zijn als er goede op volger van R34 komt

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        31 mei 2015 om 17:52

        @raym: je was me voor:)

        Login om te reageren
      • larsdbs9 zegt

        31 mei 2015 om 18:35

        @raym: van de skyline was er niet alleen een GT-R, maar ook een sedan en normale coupe, met een andere motor (RB25) als gtt of gtst (gtt bij de R34 en gtst bij de R32 en R33), deze zijn betaalbaarder en dus bereikbaarder.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          31 mei 2015 om 19:38

          @larsdbs9: En een sedan vraagt weer om een ombouw project……

          Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        31 mei 2015 om 19:01

        @raym: Niet helemaal, voorgaande GT-Rs zijn gebaseerd op de Skyline coupé, er was dus een basismodel dat is aangepast. De huidige GTR is van de grond af ontworpen als GTR en is dus geen opgeleukte versie van een bestaand model. Vergelijk het met een audi RS4 tegenover de R8. Skylines worden nogsteeds verkocht (voornamelijk in Japan), buiten Japan zijn een aantal van deze modellen te krijgen als Infinity. In een vroeg stadium van de ontwikkeling van de GTR waren er plannen om de auto te baseren op de Infinity G35, daar zijn ze snel van af gestapt.

        https://cdn6.3dtuning.com/info/Infiniti%20G35%202003%20Coupe/factory/6.jpg

        Login om te reageren
        • raym zegt

          31 mei 2015 om 19:29

          @MrSkyline: ja dat is wel bekent bij mij. Maar dacht er in eerste instatie wel spraken van was dat deze gewoon skyline Gt-R zou gaan heten. Maar daar in later stadium alleen GT-R van gemaakt is en skyline weg gelaten.

          Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      31 mei 2015 om 17:51

      @larsdbs9: bedoel je daarmee een 4-deurs? De Nissan GT-R R35 is in feite gewoon de opvolger van de skyline coupé (GT-R) R34

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      31 mei 2015 om 17:52

      @larsdbs9: je weet niet veel over de Skyline reeks, dat blijkt…

      Login om te reageren
      • larsdbs9 zegt

        31 mei 2015 om 18:28

        @awesome: want de skyline is alleen maar een gt-r? Dacht het mooi niet. Zou het gewoon erg gaaf vinden als ze een gtt of gtst van de gt-r r36 maken. En een sedan zou ik ook wel erg gaaf vinden. Vind die infiniti troep die onder de naam skyline word verkocht namelijk niet zo dik.

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          31 mei 2015 om 19:15

          @larsdbs9: toch meer kennis dan ik dacht :)
          Je eerste reactie insinueerde toch wel dat er nu helemaal geen Skyline is, maar zoals door anderen aangegeven word die wel degelijk geproduceerd.
          En ja: je kunt je afvragen of de V37 de naam Skyline waardig is.
          Echter: Skyline staat niet voor de GT-R, maar is een model serie waarvan een snelle versie bestaat.

          Login om te reageren
          • larsdbs9 zegt

            31 mei 2015 om 20:05

            @awesome: juist, en ik hoop daarom dat ze beginnen met een skyline gtt of gtst, daar een blok voor ontwikkelen of de motor van de gtr gebruiken met enkele turbo, en dan hiermee verder gaan. Dit zou ik erg gaaf vinden.

            Login om te reageren
    • niekie1999 zegt

      31 mei 2015 om 18:03

      @larsdbs9: de skyline wordt in Japan nog verkocht onder Nissan, in Europa is het de Infiniti q50

      Login om te reageren
    • whatdoiknow zegt

      31 mei 2015 om 18:05

      @larsdbs9:
      De Skyline bestaat gewoon nog, zelfs als coupé.
      Met de komst van de R35 GTR is dat een op zich zelf staand model geworden, los van de Skyline reeks.
      http://www.simonreed.me/GT5/images/42.jpg
      De Skyline coupé.

      Login om te reageren
  3. bakbanaan zegt

    31 mei 2015 om 17:49

    6e feitje, hij wordt vast van plastic

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      31 mei 2015 om 18:20

      @bakbanaan: nee dat Is wel zo. Hij zal nooit kunnen tippen aan de Porsche die alles van marmer maakt.

      Login om te reageren
    • ater zegt

      31 mei 2015 om 18:22

      @bakbanaan: dat is geen feit. Hij wordt van plastic is wel een feit.

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        31 mei 2015 om 19:00

        @ater: ken je feiten: http://www.autojunk.nl/2010/04/porsche-cayenne-marmer http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/11/rijdende-grafsteen-marmeren-porsche-911

        Login om te reageren
  4. awesome zegt

    31 mei 2015 om 17:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. philipf zegt

    31 mei 2015 om 17:52

    Monsterlijk beest! Ben benieuwd hoe de productievorm eruit gaat zien.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    31 mei 2015 om 17:59

    Kan iemand dat verhaaltje over het gewicht verduidelijken? Een laag gewicht met veel downforce lijkt me toch veel beter dan een hoog gewicht zonder al te veel downforce? Nu ben ik geen techneut dus wellicht kan iemand mij blij maken vandaag.

    Login om te reageren
    • niekie1999 zegt

      31 mei 2015 om 18:16

      @berlinetta: hier het antwoord: nissan is niet logisch: 1.voorwielaandrijving 1000 pk, 2. gewicht=downforce.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      31 mei 2015 om 18:18

      @berlinetta: het is net wat de filosofie is achter het antwerp. Maak een Lotus Elise 500kg zwaarder en het wordt niets. Monteer een V8 in een Golf het werkt ook niet.

      De Nissan GT-R weegt relatief veel, en heeft daardoor relatief veel grip door de massa. Het verhaal gaat niet een op een op, maar een lichtere GT-R betekent vooral dat ie enorm veel duurder gaat worden, wat totaal niet volgense de GT-R filosofie is. En met minder gewicht wordt de Gt-R nog sneller, wat er voor zorgt dat je als bestuurder meer coureur moet zijn dan zondagsrijder.

      Zo zwaar is een GT-R trouwens ook weer niet. Wat weegt een RS5, 911 Turbo of F-Type R AWD?

      Login om te reageren
      • michaelcorleone zegt

        31 mei 2015 om 18:28

        @gtwillem: De nieuwe Audi R8 V10 plus weegt 1.454 kg.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          31 mei 2015 om 18:36

          @michaelcorleone: Maar en R8 is een stuk duurder en geen 4 zitter. Dus niet echt een goede vergelijking, mijn inziens ;-)

          Login om te reageren
          • michaelcorleone zegt

            31 mei 2015 om 19:01

            @michaelcorleone: De R8 wist ik en de anderen niet, je hebt ook gelijk is ook duurder en geen directe concurrent. Maar uiteindelijk zijn het supercars. Je kan wel met zijn vieren plaatsnemen, maar de achterste zitrij is niet echt serieus te nemen.
            De enige juiste concurrent zou de 911 Turbo zijn.
            Zwaar of niet de GT-R blijft een fantastisch apparaat.

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        31 mei 2015 om 18:37

        @gtwillem: Toen ik mijn reactie aan het typen was, had ik al zo’n gevoel dat jij het verlossende antwoord kwam geven ;) maar het komt er dus op neer dat lichter in feite wel beter is, maar niet aansluit op de filosofie van de auto. Hoe zeer ik de techniek van deze auto ook waardeer, de gedachte erachter spreekt me dan weer minder aan.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          31 mei 2015 om 19:08

          @berlinetta: Mizuno gaat uit van druk per cm2 op de banden.. Die moet op een bepaald niveau zijn om voldoende grip te hebben. Maak je de auto lichter dan moet je downforce toevoegen. Het nadeel van downforce is echter dat een normale bestuurder in normale omstandigheden nooit hard genoeg gaat.. Dan heb je dus een auto met 500pk en te weinig grip. Daar komen brokken van… Een Elise van 900kg geef je geen 360 pk want dan wordt het een wild en bijna ontembaar monster. Dat is niet wat de GT-R moest zijn…

          Meer weten? Check de video’s met Mizuno op mijn YouTube.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            31 mei 2015 om 19:24

            @w0o0dy: ik zal er vast minder verstand van hebben dan die mizuno maar volgens mij ziet hij iets over het hoofd. 1800kg aan auto moet allemaal van richting veranderd worden, hier heb je grip voor nodig. Van 1200kg aan auto en 600 aan lucht hoeft alleen die 1200kg van richting te veranderen. Die lucht weegt immers ‘niks’. Die kost alleen energie, dus rechtuit zal het wel kloppen maar dan weer alleen op hogere snelheid. Kortom ik snap die man niet. En met mij velen denk ik.

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              31 mei 2015 om 19:47

              @lekbak: een GT-R heeft bizar acceleratie vermogen en een (relatief) lage topsnelheid. Daar komt bij dat slechts weinigen een supersportwagen boven de 170km/u door bochten kunnen en durven jagen… Echt serieuze Downforce begint pas bij zo’n 150km/u tenzij je serieuze spoilers gaat gebruiken… Een GT-R moet relatief eenvoudig snoeihard over allerlei wegen kunne worden gejaagd en over het circuit. Voorspelbaarheid was dan ook belangrijker dan pure snelheid. De 4wd en de uitstekende gewichtsverdeling zorgen voor meer dan genoeg wendbaarheid. De torque vectoring helpt veel bij snellere bochten… Het gewicht regelt veel van de grip bij <150km/u. Meer rubber, meer downforce en lager gwicht zou de auto sneller KUNNEN maken maar alleen voor echte coureurs en niet voor mensen die geen racelicentie hebben… (Lees doelgroep).

              Máximale grip, maximale acceleratie, maximale controle en maximale voorspelbaarheid.. Dat is de GT-R.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                31 mei 2015 om 20:13

                @w0o0dy: zit enige logica in. Echter blijft het feit dat je meer grip nodig hebt om meer kilo’s de bocht om te krijgen. Ook moet je die kilo’s afremmen en vanuit stilstand op gang brengen. Allemaal nadelen van gewicht.

      • bmw135i zegt

        31 mei 2015 om 19:07

        @gtwillem: ik denk dat je het belang van een laag gewicht redelijk onderschat. De optelsom van onze Japanse vriend van voertuigmassa en neerwaartse druk is ook nogal.. dom. Alsof massatraagheid geen rol speelt. De bandkracht Fx neemt ook niet lineair toe met het gewicht dat er op rust, dus zelfs vanaf stilstand is het ‘voordeel’ van een hoog gewicht onzin.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          31 mei 2015 om 20:20

          @bmw135i: ja hoor… De beste man tovert een Supersportwagen uit de hoed die dingen doet die zelfs mensen bij Porsche voor onmogelijk hielden… De man heeft zeer veel ervaring in racen… En dan slaat hij de plank mis, whahahaha.

          Login om te reageren
          • super zegt

            31 mei 2015 om 20:59

            @w0o0dy:
            zijn verhaal klopt inderdaad niet omdat hij massatraagheid buiten beschouwing laat. Een auto van 500kg met 500 kg downforce heeft idd dezelfde druk op de banden als een auto van 1000kg, echter de auto van 500 kg heeft veel minder massatraagheid en kan dus harder de bocht om. Hij is slim genoeg om dat zelf te weten, dus het is gewoon een marketingsverhaaltje.

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              31 mei 2015 om 21:07

              @super: zucht… Ja hoor geloof jij dat maar.
              “We dont defy the laws of physics, we apply them properly”… Enig idee van wie die uitspraak was?

              Login om te reageren
              • bmw135i zegt

                31 mei 2015 om 21:44

                @w0o0dy: Apply ze dan ook properly.

              • w0o0dy zegt

                31 mei 2015 om 21:51

                @bmw135i: dat hebben ze gedaan en zo kwam het dat een R35 GT-R met 1720kg gewicht, minder pk’s en minder koppel de vloer aanveegde met de 911 turbo met 130kg minder, 10pk meer en een berg koppel meer….

              • super zegt

                1 juni 2015 om 10:52

                @w0o0dy:
                je lijkt zelf f=ma en het verschil tussen massatraagheid en gewicht niet te begrijpen. was eerstejaars stof op de TU maar zucht maar lekker verder dan.

              • w0o0dy zegt

                1 juni 2015 om 11:02

                @super: jij lijkt het verschil tussen een studentje en een topper in de autoindustrie met een lange erelijst achter zijn naam in de racerij niet te snappen…
                Hij ontkent niet (ik ook niet) dat het hogere gewicht ook nadelen heeft zoals massatraagheid. Alleen maakte hij een supersportwagen die de concurrenten nachtmerries bezorgde en daadwerkelijk beter werkt dan papieren tijgers dachten dat mogelijk was.. Oftewel, hij heeft gelijk en jij hebt boekjeswijsheid.

              • super zegt

                1 juni 2015 om 12:49

                @w0o0dy:
                je probeert je mening kracht bij te zetten door naar iemands reputatie te verwijzen ipv fysische principes die je kennelijk niet begrijpt, beetje een tactiek die kleuters ook gebruiken in de speeltuin. daarnaast ken je mijn staat van dienst niet eens, collegebanken waren al 20 jaar geleden. kortom, op kritisch denken en openstaan voor feiten kan ik je niet echt betrappen, nogal zinloos om met je te ‘discussieren’ dan. fijne dag verder.

              • w0o0dy zegt

                1 juni 2015 om 12:54

                @super: exact.

              • w0o0dy zegt

                1 juni 2015 om 12:58

                @super: een “discussie” voeren met iemand zoals jij die alleen naar zichzelf luistert en niet kan accepteren dat er anderen zijn die meer van vehicle dynamics snappen dan hij is idd volkomen zinloos. Succes met je glorierijke carrière in de Automotive… En laat het FF weten als je ooit de deur mag openhouden voor iemand als Mizuno.

              • SCscreamGT2 zegt

                31 mei 2015 om 21:59

                @w0o0dy: Ik snap het concept van de GT-R zoals jij het uitlegt; meer gewicht toevoegen voor gebruikersvriendelijkheid, maar weerleg jij dan eens Mizuno’s verhaal waarin hij beweert dat massa toevoegen ten alle tijden gelijk is aan het effect van aerodynamische druk. Want juist díe uitspraak lijkt me nonsens, zoals hierboven ook al uitgelegd.

              • w0o0dy zegt

                31 mei 2015 om 22:09

                @SCscreamGT2: dat zegt ie dan ook niet… Hij zegt dat de totale druk op hetzelfde maximum hoort te zitten om optimaal het contact oppervlak te benutten. Maar aangezien je meer heb aan grip op lage snelheid dan aan Aero op hoge snelheden (die een normale gebruiker niet haalt) is gewicht een veel meer CONSTANTE hulp bij het maximaliseren van de grip en doet zijn werk veel eerder. Hij legt ook uit dat een lichtere auto juist TE snel kan reageren en daar kan een normale bestuurder niet mee om gaan. Op de limiet (of er in de buurt) moet je juist wat tijd hebben om te reageren als niet coureur.

                Het gewicht is volgens Mizuno noodzakelijk om voldoende grip te hebben. En ja daar heb je last van bij bocht snelheden, dat ontkent niemand. Maar sneller uitaccellereren en remmen is veiliger dan een hogere bochtsnelheid. Gaat het in een bocht echt mis dan heb je een uitdaging om juist te reageren op uitbreken op hoge snelheid en dan is een vergevingsgezinde auto met een en iets lagere bocht snelheid VEEL veiliger.

              • SCscreamGT2 zegt

                31 mei 2015 om 22:38

                @w0o0dy: Dank. Duidelijk. Touché. :)

        • reset zegt

          1 juni 2015 om 10:24

          @bmw135i: bmw135i mist ook iets heel simpels over het hoofd.

          Wanneer wordt die maximale downforce gecreerd? Dat is vooral op rechte stukken met hoge snelheden. Wanneer heb je je het downforce meest nodig voor grip? In de bochten. Is daar een hoge snelheid tov rechte stukken aanwezig? Nee. Hoe creeer je anders downforce? Door hoge gewicht. Is het hoge gewicht ook aanwezig bij lage snelheden? Ja. Dus heb je dan bij lage snelheden in de bocht ook de maximale downforce voor grip? Ja.

          Login om te reageren
          • bmw135i zegt

            1 juni 2015 om 10:55

            @reset: Je mist iets essentieels in je natuurkunde kennis. Je hebt gelijk dat er een hogere normaalkracht Fz op de banden rust als de voertuigmassa hoger is. Daar ben ik het mee eens. Hoe hoger die normaalkracht Fz, hoe hoger de maximale longitudinale en laterale krachten de band kan overbrengen op het wegdek. Even extreem simpel gezegd, stel je hebt een auto die 1000 kg weegt, en je wilt een laterale acceleratie van 1,0 m/s^2 (opzij dus), dan heb een totale bandkracht van 1000 N nodig (F=m*a). Als de maximale laterale kracht van de banden dat net kan verwerken is het prima. Ga je echter het gewicht verhogen naar bijvoorbeeld 2000 kg, moet die laterale kracht 2 keer zo hoog zijn om dezelfde acceleratie te realiseren. Dus je banden moeten 2 keer zoveel ‘grip’ hebben. En daar gaat het mis, want de die maximale laterale bandkracht neemt absoluut niet lineair toe met het gewicht en zal dus relatief gezien een stuk lager zijn, waardoor de maximale laterale acceleratie lager ligt. En de auto dus langzamer een circuit rond gaat. Deze grafiek laat dat mooi zien: http://racingcardynamics.com/wp-content/uploads/2014/10/Post1.1Figure8.jpg

            Login om te reageren
            • reset zegt

              1 juni 2015 om 16:51

              @bmw135i: Klopt, alleen als je de laterale krachten toepast met de formule F=m*a is niet correct. In een bocht is een middelpuntvliedende kracht.

              Naarnaast neem je aan dat een lichtere auto minder gewicht meeneemt (kracht op banden) door de bocht bij een hoge snelheid. Dat is volgens mij ook niet correct, aangezien de downforce ervoor zorgt dat de auto zwaarder wordt. Stel een auto van 1500kg met downforce van 300kg bij 100kmh is voor de banden niet zwaarder dan een auto van 1000kg met 800kg downforce. Het lateriale gewicht op de banden moet nog steeds opgevangen worden (of niet).

              Als ik jouw f=m*a toepas, is dat alleen van toepassing als de auto vanuit stilstand rijdt en geen downforce heeft, want die is buiten beschouwing gelaten.

              Login om te reageren
    • Hupke zegt

      31 mei 2015 om 18:38

      @berlinetta:

      Het klinkt als onzin op het eerste zicht, en na er eens verder over nagedacht te hebben is het dat nog steeds.

      Ik kan me niets technisch bedenken waarom er een optimum zou zijn bij 1800kg.

      En uiteraard is een wagen van 600kg met 1200kg downforce een stuk sneller dan een wagen van 1800kg zonder downforce. Beiden kunnen wel dezelfde schokdempers en banden gebruiken, dat weer wel.
      Verder zal de wagen van 1800kg veel voorspelbaarder door de bocht gaan, en zijn er geen drama’s wanneer die z’n downforce verliest door te hard over een kerb te gaan etc. etc.

      Login om te reageren
      • bmw135i zegt

        31 mei 2015 om 19:11

        @Hupke: het is onjuist dat je zomaar dezelfde dempers kan gebruiken. Daarnaast is de neerwaartse druk afhankelijk van de snelheid, dus idealiter heb je actieve ophanging. Anders heb je bij lage snelheid te harde dempers, en bij hoge snelheid wordt de auto te veel door de veren gedrukt.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          1 juni 2015 om 00:38

          @bmw135i:

          Klopt, je hebt me betrapt op een onnauwkeurigheid.
          Een wagen met veel aëro, wil je een hele stijve demping op lage frequenties (rollen en stampen tegengaan zodat de aëro ook in de bocht blijft werken). Lagere demping op hoge frequenties zodat je over de kerbs heen kan vlammen. Waar een GTR net heel comfortabel is afgesteld.

          Login om te reageren
      • super zegt

        31 mei 2015 om 21:05

        @Hupke:
        het is inderdaad onzin, een bocht nemen betekent massa “zijwaarts” accelereren, dus het maakt erg veel uit of je auto dan 500kg of 1800kg weegt.

        Login om te reageren
  7. baardfiets zegt

    31 mei 2015 om 18:19

    @berlinetta, ik denk dat het komt doordat auto’s die erg licht zijn weinig/minder grip hebben als ze geen snelheid hebben. Want dan is er immers geen downforce. Dus als je er dan een willekeurige debiel in zet die eens hard gas geeft krijg je gevaarlijk weinig grip door slippende banden en dergelijke. Als de auto zwaarder is heeft hij ook bij weinig snelheid grip op de weg.
    Bovendien moet een lichte auto om downforce te creëren veel lelijke spoilers hebben. Denk dat dat is wat ze noet willen

    Login om te reageren
  8. michaelcorleone zegt

    31 mei 2015 om 18:20

    Het vertrek van Kazutoshi Mizuno is een grote aderlating.

    Login om te reageren
  9. rolov zegt

    31 mei 2015 om 18:23

    Het wordt iig een waardige opvolger waarschijnlijk bijna de 800 pk gaat aantikken. Het Is echt ongelooflijk. Kan niet wachten. En ik ga hem zeker als eerste spotten op de ring zoals de r35. Ik laat het een traditie worden ;)

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    31 mei 2015 om 19:17

    Wordt dus meer dan een Porsche killer! Hoop dat de prijs ook Porsche killend is

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      31 mei 2015 om 20:16

      @mrrallycross: een 918 killer… Het zal toch niet….

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    31 mei 2015 om 19:36

    Lichter maar inclusief hybride techniek? Dat zou opzich best knap zijn.

    Login om te reageren
  12. e39540itouring zegt

    31 mei 2015 om 19:38

    Het is het gewicht wat voor de grip zorgt. Veel grip betekent ook een betere acceleratie en hogere bochtensnelheid…. Een lichte auto zal vooral bij lagere snelheden (acceleratie 0-100 bijv.) meer hebben aan hoog gewicht omdat downforce exponentieel meegroeit met de snelheid. Zoiets…

    Login om te reageren
  13. chevyvandude zegt

    31 mei 2015 om 21:34

    En punt 6: hij is spuuglelijk

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    31 mei 2015 om 21:51

    Hij zal vast weer enorm heersen. Maar ik denk dat ik al meteen terug naar de R35 zal verlangen. Gewoon omdat de R35 geen hybride is.

    Login om te reageren
  15. mazdarx zegt

    1 juni 2015 om 11:51

    Naar mijn mening is Nissan met de R35 een beetje kwijt geraakt waar het bij de Skyline R31, 32, 33 en 34 om ging. Misschien hebben ze daarom ook wel de Skyline naam weg gelaten… Helaas lijkt het er op dat deze R36 daar geen verandering in gaat brengen… Auto’s als de RX-7, Supra en R33 GTR lijken definitief dood en dat is jammer. Ik heb helemaal niets met supercars en zie veel liever dat Nissan terug gaat naar een toegankelijkere auto die ik misschien ooit eens kan betalen… Ach ja, er is altijd nog de 370Z…

    Login om te reageren
  16. mellie zegt

    1 juni 2015 om 14:20

    is 1200+1300-600 geen 1900?

    Login om te reageren
  17. pudi zegt

    6 juni 2015 om 22:19

    Jammer dat we geen skylines meer hebben

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North