Alfa Romeo en Lancia hebben straks deels Franse genen.
Met het submerk DS lukt PSA iets wat Fiat maar heel moeizaam lukt: (semi-)premium auto’s verkopen. Terwijl Alfa Romeo al jaren niets nieuws heeft uitgebracht en Lancia synoniem is geworden voor ‘op sterven na dood’, timmert DS lekker aan de weg. Deze week wisten de Fransen ons aangenaam te verrassen met de gloednieuwe DS 4.
We zien natuurlijk allemaal graag dat Alfa Romeo en Lancia voort blijven bestaan en de fusie van PSA en FCA biedt nieuw perspectief op dit vlak. De twee Italiaanse merken zullen namelijk samen met DS de rol van premiummerken gaan vervullen binnen Stellantis. Het is dus niet meer dan logisch dat de merken dan samen gaan werken. PSA en FCA zijn tenslotte niet voor niets gefuseerd.
Marion David, de Senior Vice President Product bij DS, heeft dit nieuws bevestigd bij de introductie van de DS 4. Ze laat weten dat de toekomstige modellen van de merken ‘premium kenmerken’ zullen delen. Uiteraard zullen er ook aandrijflijnen gedeeld worden.
Zolang Alfa en Lancia hun eigen identiteit kunnen behouden is dit natuurlijk goed nieuws. Het is in ieder geval beter dan helemaal geen Alfa’s en Lancia’s. Alhoewel die-hard Alfisti en Lancisti daar wellicht anders over denken. Het is in ieder geval te hopen dat de Italianen hun gang kunnen gaan wat het design betreft. Het zou toch zonde zijn als we straks telkens drie dezelfde auto’s krijgen met een ander neusje.
De Frans-Italiaanse liefdesbaby’s gaan we niet op heel korte termijn zien. DS gaat eerst nog op eigen houtje twee nieuwe modellen onthullen in 2022 en 2023. Alfa Romeo zou tegen die tijd de Tonale op de markt gebracht moeten hebben. Lancia zal het nog even uit moeten zingen met de Lancia Ypsilon, die alleen nog in Italië wordt verkocht. De huidige Ypsilon dateert alweer uit 2011, maar krijgt nu weer een facelift om er nog even tegenaan te gaan. Het leek erop dat dit de laatste der Lancia’s zou zijn, maar het merk gaat nu dus weer een comeback maken.
vacano zegt
Dat is goed nieuws voor Alfa en vooral voor Lancia dat een mooi autoverleden heeft en zonde zou zijn dt dit merk verdwijnt.
Paul58 zegt
@vacano: voor zowel Alfa als Lancia zal je bedoelen;) Heerlijke geschiedenis vol met sportief DNA. Ik vind Lancia ook prachtig maar heb persoonlijk iets meer met de (echt oude) Alfa’s.
Hoop zelf ook dat de het sportieve randje blijft met deze fusie, dit is altijd de reden dat ik Alfa’s leuk heb gevonden.
Jantje_555 zegt
ik vraag me af hoe ze de stuur eigenschappen en motorgeluid gaan aanpassen aan Alfa en Lancia…
ar156sw zegt
Het zou mooi zijn als Alfa en Lancia een wederopstanding door kunnen maken… Alfa heeft best een paar mooie auto’s nu, maar de ontwikkelong gaat zo traag dat het als merk gewoon niet echt meedoet.
Van Lancia vergeet ik steeds dat ze nog niet opgeheven zijn.
knapzuur zegt
“Alfa Romeo zou tegen die tijd de Tonale op de markt gebracht moeten hebben.”
Shiiit.. nog 2-3 jaar..
harrie zegt
Mooie sjop, dat Alfa neusje staat hem bijzonder goed!
stijnn zegt
Hele mooie fotosjop!
pindakoning zegt
@harrie: idd, zeer fraaie auto!
Design_Driven zegt
Goed nieuws, een delekijke technische basis voor Alfa’s, Vrees wel voor RWD modellen en een eigen karakter maar dat was altijd moeilijk om vol te houden in deze tijd van onderdelen delen.
Photoshop ziet er helemaal niet onaardig uit, nog een beetje gladstrijken en hij kan zo de showroom in.
petroldrinker zegt
Hoe help je een merk als Alfa Romeo om zeep? ga samen ontwikkelen met een of ander frans k*t merk…..
Robert zegt
@petroldrinker: dat om zeep helpen van Alfa Romeo is toch vooral een verwijt wat de Italianen zichzelf mogen aanrekenen. En op het vlak van engineering zullen ze allicht elk een eigen kijk hebben, maar qua niveau acht ik ze toch zeker gelijkwaardig
Beter een goed stukje badge engineering dan het eindeloos recyclen van stokoude modellen, denk ik.
reetschild zegt
Alfa Romeo is al om zeep. De fransen doen het bewezen beter dan die Italiaanse køtmerken
mpgc zegt
@petroldrinker: daar heeft alfa geen ander merk voor nodig.
kennone zegt
Ik weet niet of we hier heel blij van moeten worden..
alfa147ti zegt
Ik kan niet wachten, maar slechter dan nu kan ook niet, een nog steeds tevreden Giulia rijder zonder een roze bril.
Jansen zegt
Een Frans k*t merk. Toch fijn voor de Italianen dat sinds het verdwijnen van Ford France die niet meer bestaan.
oosterwoldenaar zegt
Nou, nou, rustig. Misschien is het niet ieders smaak, maar Citroën, waar je DS toch toe mag rekenen, heeft in de afgelopen decennia heel wat iconen op de weg gezet waar petrolheads het warm van krijgen. Dit geldt overigens voor de gehele Franse auto-industrie.
On topic: goede ontwikkelingen als charismatische als Lancia en Alfa Romeo merken op zo’n manier behouden kunnen blijven juich ik dat alleen maar toe!
Jansen zegt
@oosterwoldenaar: t vreemde is dat ik reageerde op een wat ongenuanceerde reactie door de woorden van die reaguurder te gebruiken maar dat te oorspronkelijke tekst verdwenen was toen ik op “versturen” drukte
Jansen zegt
@oosterwoldenaar: ik ben t dus met je eens, er zijn héél veel leuke Franse auto’s.
Hubert zegt
Als het dezelfde opzet is als destijds met de 164, 9000, Thema en Croma, dan is er voor elk wat wils en kan het heel onderscheidend zijn.
reetschild zegt
die hele fusie is een grote fars. FCA is een grote pleuriszooi
Richmond zegt
@reetschild: omdat?
Esprit_de_Flandre zegt
@benja01: Omdat ik een snotneus ben zonder historisch inzicht, zonder kennis van de huidige automarkt of bedrijfvoering, en omdat ik niet weet hoe ‘fars’ gespeld wordt. Nàh!
ghini zegt
Top! Mooie kansen voor Lancia!
baserace zegt
Idd een bij elkaar geraapt zooitje waarvan alleen in de US nog “big bucks” verdiend wordt met Chrysler, Jeep, Dodge and RAM op basis van fossiele brandstof uhm techniek.
allesmetturbo zegt
Zolang ze op dat giulia/stelvio platform staan rijden ze iig wel erg fijn met rwd en rwd biased awd
Dutchdriftking zegt
Een Peugeot 508 maar dan een 1750TBI met hybride IPV de 1.6 THP en een mooi Alfa jasje? Ik ben voor.
cloverleaf zegt
@dutchdriftking: ik dacht meer aan een het platform en motor van de Gulia Q met de koets van de 508.
Dutchdriftking zegt
@cloverleaf: RWD Peugeot is ook een top idee natuurlijk.
rbou zegt
@dutchdriftking: in dat formaat dan toch liever het huidige giulia platform met RWD en de 2.0T met hybride aanvulling. Daaronder FWD is prima!
utregcity zegt
“Met het submerk DS lukt PSA iets wat Fiat maar heel moeizaam lukt: (semi-)premium auto’s verkopen.” Is DS dan zo’n succes? Kan me niet heugen.
Esprit_de_Flandre zegt
@utregcity: in 2020, in Europa:
Alfa: 37.718
DS: 43.597
Eerlijk is eerlijk, voor Alfa komt daar nog 18.586 bij in de US, maar dat is nog altijd peanuts…
Lancia by the way: 43.077! Het gaat echt niet goed met Alfa als Lancia, met één bejaard model in één markt meer verkoopt dat Alfa in heel Europa. Maar het toont ook wel aan dat er nog mogelijkheden zijn voor Lancia om een voorzichtige comeback te maken…
utregcity zegt
@Esprit_de_Flandre: dat valt me nog mee van DS, maar je ziet ze hier zo’n weinig, af en toe een verdwaalde DS3 en that’s all.
martingtv zegt
Heb nooit begrepen waarom FCA van Lancia, 5 of 10 jaar geleden, geen elektrisch merk heeft gemaakt.
En wat FCA met alfa al tientallen jaren doet begrijp ik ook niet. Modellen zonder directe opvolgers of geen betaalbare versies. Als er een Giulia met 1.6 turbo met handbal was geweest hadden ze veel meer Giulia’s verkocht.
Ik ben van alfa naar Mazda gegaan omdat er geen nieuwe betaalbare alfa met handbak te krijgen is.
supertjeduc zegt
Mijn zwager heeft een ds,daarvan ging het van hybride gedeelte iets kapot
Kwam noooit voor
Ze zijn er voor uit Frankrijk moeten komen om het ding weer op gang te helpen
Hij werd gematst voor 8000€ , en dat voor een 5 jaar oude auto
Hoop dat het met alfa en Lancia goed afloopt
herve11f zegt
Had Alfa bij achterwiel aandrijving gebleven hadden ze destijds veel meer auto’s verkocht.
Had Marchione langer geleefd zou Alfa waarschijnlijk juist iets meer momentum gehad hebben om terug op het goede pad te komen.
Maar ja: Had, had, had…
Had mijn tante ballen gehad, het was mijn nonkel.
Dat ze nu maar de Alfa RWD laten, dan mogen we al tevreden zijn’ maar ik vrees ervoor.
alfapeter zegt
Mijn Alfa-hart bloed. Ik denk dat het Marchionne-idee om Alfa Romeo terug het karaktervolle sportieve merk van vroeger te maken nu wel definief dood en begraven is. Dat idee ging niet lukken van de eerst keer met één rwd model maar zou zowiezo enkele generaties van een gamma unieke auto’s vragen. Ik zal mijn Giulia dan ook héél lang met al de nodige zorg in ere houden, de volgende (als ik op die leeftijd nog kan en mag rijden) wordt dan toch elektrisch.
geelbarrel zegt
@alfapeter: dito
Jantje_555 zegt
stellantis…nog meer eenheidsworst…
ben eens benieuwd binnen 5 jaar met wie Stellantis dan zal samen gaan om te redden wat er nog te redden valt van die saaie EV meuk tegen dan.
tourannetje zegt
De DS ziet er wel direct nog beter uit met een Alfa frontje