De officiële onthulling van de Audi e-tron GT is pas volgende week, maar de beelden zijn nu al gelekt.
Een futuristische styling gecombineerd met eigenaardige proporties zorgt er vaak voor dat EV’s niet direct in de smaak vallen bij de traditioneel ingestelde consumenten (lees: petrolheads). Dit heeft er alles mee te maken dat EV’s vaak cross-overs zijn. Gelukkig bewees Porsche met de Taycan dat een EV ook gewoon een sexy vierdeurscoupé kan zijn. De Audi e-tron GT gaat dit nog eens onderstrepen.
Productieversie
We hebben de e-tron GT al als concept gezien en in gecamoufleerde gedaante, maar de productieversie moest nog onthuld worden. Zover is het nog niet, maar nu zijn wel de officiële foto’s van de Audi e-tron GT voortijdig op het wereldwijde web gelekt. De heren (dames?) van Cochespias gooiden deze beelden online.
Concept
Het design van de auto kent weinig verrassingen, maar je moet toch altijd even afwachten tot je definitieve versie ziet om écht een oordeel te kunnen vormen. Van een koude kermis thuiskomen is er dit geval niet bij: Audi is heel erg trouw gebleven aan de e-tron GT Concept. De deurgrepen zijn zo’n beetje het grootste verschil, dus dat zegt genoeg.
Stormtrooper
Wat op deze Stormtrooper-uitvoering vooral opvalt zijn de zwarte accenten, met name van voren. Die geven de e-tron GT een agressievere look dan de Taycan. Ook zorgen de zwart elementen ervoor dat de neus geen kale boel wordt, een gevaar wat altijd op de loer ligt bij een grilleloze auto.
Taycan
Aan de proporties en met name de daklijn is duidelijk het verwantschap met de Taycan te zien. Welke van de twee er fraaier is laten we even in het midden, maar het zijn beide geslaagde auto’s. Een welkome aanvulling dus op het EV-aanbod!
Specificaties
Voor de specificaties moeten we nog heel even geduld hebben. Wel heeft Audi vorig jaar al wat details van de snelle RS e-tron GT vrijgegeven. Deze versie zal een vermogen van 598 pk krijgen en in overboost-modus zal dat 646 pk zijn. Daarmee zal de RS e-tron GT in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/u kunnen sprinten.
Onthulling
Volgende week dinsdag hebben we alle details en foto’s. Dan volgt namelijk eindelijk de officiële onthulling van de e-tron GT. De auto zou dit voorjaar al bij de dealers moeten staan.
UPDATE: Inmiddels zijn er ook beelden van het interieur van de (RS) e-tron GT:
Bron: Cochespias
tonniejj zegt
Hello Taycan. Misschien kan die in die Porsche collectie terecht
dalmore zegt
Gaan ze nou de banaan van Mercedes namaken?
intimrasiert zegt
Schitterende auto. Velgen zijn meh.
gregorius zegt
100% zo als je hem had verwacht van Audi.
– Eigenlijk een echte Taycan concurrent en niet echt een A6/A8 concurrent.
– Voorkant en achterkant zijn wat moeilijk; net iets te veel: zoals bij hun andere E-tron dingen.
– Voorkant had je en VW embleem up kunnen plakken, hadden we het ook geloofd.
Dus je zal m wel zien.
karhengst zegt
Beste panel gap daar bij de voordeur. Willen ze Tesla kopers kapen?
Pascal zegt
Bij Tesla is dit nog geen panelgap hoor, valt gewoon binnen de toleranties
JamesBond007 zegt
Oef.. Die is toch een stuk minder geslaagd geworden…
haroldt zegt
Wel mooi de voorzijde beter dan bij de benzine diezels van Audi… Verder komt wel erg ri een 911 . maar kan niet anders bij een coupe daklijn. Totaal vind wel mooi.
Edge zegt
Ik vind die witte grille niet heel erg fraai ogen. Op het conceptmodel viel dat niet heel erg op omdat de auto zelf een groengrijze kleur had en het plastic in de grille ook grijs was, maar nu met zo’n flink contrasterende kleur vind ik het minder geslaagd.
De deurgrepen vind ik ook afbreuk doen aan het design. Het is mierenneukerij, maar ze ogen wat lomp voor de rest van de auto. Ik denk dat de auto er stukken mooier uit had gezien met iets in de trant van de grepen van de Model S/S-Klasse, Volkswagen ID.3 of Ferrari Roma.
mashell zegt
Ik vind de normale deurgrepen juist prima. Is toch handiger in gebruik, draagt ook bij aan een degelijke uitstraling en gevoel bij gebruik. Dat rare gedoe dat een elektrische auto ingewikkelde inklappende deurgrepen (Tesla, Porsche, Jaguar) moet hebben slaat eigenlijk nergens op.
superfunky zegt
De prijs en vooral het leasetarief zal alles bepalend zijn, maar in de basis domineren Porsche en Audi hiermee definitief voorlopig het sedan/coupe segment 70k+.
Komt er volgende maand de Q4 etron bij en de Enyaq in het volune segment en dan staat er een heel fraai pakket in alle belangrijke segmenten van de markt:
Enyaq/ID.3/ID.4/Q4 etron/E-tron/E-tron coupe/GT/Taycan
Knap hoor.
Pascal zegt
Prachtige auto, ik kan hier 10x meer van genieten dan al die SUV’s. Ze weten bij Audi en Porsche wel hoe ze een EV mooi moeten maken.
LaLancia zegt
Ik weet het nog niet zo. De nieuwste Audi’s kunnen mij over jet algemeen wel bekoren, maar dit is wel heel erg Porsche.
mashell zegt
Voorsprong door geen camera spiegels!
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Kan een fotoshopper de witte grille zwart maken, en de zwarte lijst om de grille wit?
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Kan een fotoshopper de witte grille zwart maken, en de zwarte lijst om de grille wit?
awesome zegt
De voorkant oogt een stukje minder moeilijk dan de Taycan met z’n Peugeot-streepjes onder de koplampen.
Achterkant vind ik dan weer niet heel geslaagd op de foto. de lichtpartij is net te laag, waardoor het ‘poepende hond’ syndroom weer eens door mijn hoofd schiet.
Paul58 zegt
Vind deze persoonlijk wat minder geslaagd in vergelijking met de Taycan. Echter voor een EV is het prima te doen. In mijn ogen zijn er een paar EV’s met een mooi design. Taycan, Model S (vanaf 2016) en deze Audi kan daar ook bij. De rest vind ik uit proportie, te hoog of te druk qua design.
raoufff zegt
Als die is ondergesneeuwd kan je de achterkant als skischans gebruiken, handig!
nout zegt
Audi Taycan
SpeedGeek zegt
De voorkant vind ik echt heel tof. Maar ik blijf auto’s die rond aflopen altijd maar een vage verschijning. Het heeft ongetwijfeld aerodynamische voordelen maar de Taycan, deze Audi, Tesla’s, die gekke GT modellen van BMW ogen direct als lompe voertuigen als je ze van achter bekijkt.
Ik wacht met smart op de dag dat EV fabrikanten gewoon sedan’s en saloons gaan maken met een reguliere achterklep en achterkant.
sntial zegt
BREEK! Audi recycleert neus van VW Scirocco.
harrie zegt
LOL de complete daklijn van de Taycan gewoon overnemen, bespaart natuurlijk een hoop dure mallen voor de ramen.
Ben benieuwd naar de Skoda versie.
Design_Driven zegt
De ramen zijn het probleem niet, de metalen gestampte delen zijn het duurst, net als bij de eerder generatie Cayenne loont het die te hergebruiken.
Dizono zegt
Niet alleen de eerste Cayenne heeft de Greenhouse en deuren van een Touareg, de tweede generatie ook. Alleen is het iets beter verdoezeld.
mashell zegt
@sketcher: het lijkt erop dat heel het chassis gelijk is. En er alleen een andere carrosserie aangehangen wordt. Niet zo vreemd, op die manier bespaar je kosten op wat een relatief kleine serie is en zo kun je ook bij een elektrische auto gemakkelijk dezelfde aandrijflijn (accupakket, motoren, bekabeling) gebruiken.
cazzo046 zegt
Veel mooier dan de Taycan.
knapzuur zegt
Maar nog steeds niet mooi..
pindakoning zegt
Ze doen steeds minder moeite om te re-badgen bij VAG. Ondanks dat idd een welkome aanvulling
mattr zegt
Mooi dat Audi ook hier niet op een tablet overstapt, hij heeft (gelukkig) veel meer fysieke knoppen in het interieur dan ik verwacht had. Ook dat vreemde airco panel van de Q8 zit er niet in
spacemoon24 zegt
Waarom wordt de linkerhand gebruikt om de gear selecter te bedienen?
mashell zegt
Dashboard is een beetje vreemd. Ventilatie roosters midden erg laag, geen klimaatschermpje zoals in de A6,A7.A8, E-tron en Taycan en een prominente dode knop (ze kunnen het niet laten).
Design_Driven zegt
Ziet er gewoond lekker uit, op de lompe achterlichten na. Zeker een optie.
jaapiyo zegt
Neus is minder fraai dan bij de concept en interieur is haast Aziatisch druk. Desalniettemin, nu Audi RWD heeft en BMW alles opzettelijk moeilijk lelijk maakt voorspel ik potentieel zware tijden voor de concurrent uit Munich.
Pascal zegt
@jaapiyo zeker waar. Ik zou hierna graag weer eens shoppen bij BMW, maar ze doen wel érg hard hun best om me buiten de deur te houden.
mashell zegt
Zijn ze nou serieus de middenarmsteun vergeten?
CouchCowboy zegt
Verrassend…🥱 Érg onderscheidend ook, het design. Zal vast een verkoop topper worden.
Dakhaas zegt
Vind het een goedkope, niet zo geslaagde Taycan rip-off. Die achterkant kan idd echt niet. Reacties over poepende hond 1, 2, 3…
Pordon zegt
Tegenvallend toch wel. Bij Audi zijn ze wel echt vergeten hoe ze een mooi interieur moeten ontwerpen. Dit ziet er echt niet uit. Veel te veel lijnen en de knoppen lijken een bij elkaar geraapt zooitje. Doe maar gewoon de Taycan.
MaartenD zegt
Die VAG meuk gaat steeds meer op elkaar lijken, de Audi Urus, nu weer de Porsche e-tron gt, maarja, zolang mensen dit spul blijven kopen zal daar niet veel aan veranderen…
fransananas zegt
Gewoon nee. Ziet er niet uit. Tupperware bak
iphonistvongates zegt
De vraag is;
1. Heeft de Audi (hoofd)ontwerper stage gelopen bij Porsche Design en na kantoortijd een usb-stickie per ongeluk laten vallen in de usb-poort van een Porsche Apple iMac Pro?
of
2. Heeft Audi Design de CAD-server van Porsche Design gehackt en daarna wat lijntjes subtiel gewijzigd?
Het is of een Audi Taycan Gen. 2 of een Porsche e-Tron EVO 2.
Het lijkt mij erg vervelend om als auto een identiteitscrisis te moeten ondergaan.
bitd zegt
@iphonistvongates: grappig dat veel mensen zeggen dat Audi Porsche heeft gekopieerd, maar zoals ik het zie: Etron GT was zo goed als klaar en Porsche mocht ermee aan de haal om Tesla te bashen.
wjeurs zegt
Ander kleurtje en andere wielen en dan is hij wel mooi denk ik. Hij oogt nu wat cheap naar mijn mening maar ik vermoed dat dat komt omdat het concept nog in mijn hoofd zit
Charles Taycan 4S zegt
Oei! Die valt mij een beetje tegen qua neus en de grove achterlichten…. Ben blij dat we voor het orgineel van 2019 , de Taycan, gegaan zijn met zijn prachtige, strakke en cleane lijnen en met de ongeëvenaarde Porsche rijeigenschappen! Denk dat Porsche nu nog meer Taycans gaat verkopen met de komst van deze Audi.😉👍
mt03 zegt
Maar ja wel een ev. En dat willen we niet 😜
superfunky zegt
Als ze er nou een V8 in hadden gelegd …..
Jochen zegt
Ja. Mijn ding. Ik word hier serieus hebberig van.
Naar mijn mening zeker 30k te hoog geprijsd.