• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgens Stellantis gaat Lancia blijven leven

Auteur: Loek, gepost 20 januari 2021 om 18:02 – 21 Reacties

Ieders favoriete Italiaanse merk Lancia lijkt wat Stellantis betreft weer helemaal tot leven gewekt te kunnen worden. Hoezee!

De laatste tijd is Stellantis veel in het nieuws. De fusie tussen FCA en PSA heeft de nodige rompslomp om doorheen te komen, maar er is ook goed nieuws te melden als het gaat om de fusie tussen de twee concerns. Zoals al veel aangegeven kan Stellantis 14 merken tot zich rekenen. Peugeot, Citroën, DS en Opel vanuit de ene hoek en de Amerikaans-Italiaanse mix van Dodge, Chrysler, Jeep, RAM, Fiat, Alfa Romeo, Maserati en Lancia. Onder meer.

Lancia

U leest het goed, ook Lancia doet nog mee. Tenminste, nog net. Als je nu Lancia intikt op Google kom je op de slogan Fashion City Cars terecht. Trouwe fans van Italiaanse auto’s: pak even een zakdoekje voor de tranen. De slogan slaat trouwens op het enige model wat Lancia nog verkoopt: de Ypsilon. Toegegeven: het is nog steeds een guitig ding. Maar het was een auto om geld in het laatje te krijgen zodat Lancia de echt mooie auto’s waar ze bekend om staan weer eens op de markt kan krijgen. Niet het enige product om te verkopen, al helemaal niet omdat het grotendeels een Fiat 500 is.

Luxemerk

Het is vrij makkelijk om de stekker eruit te trekken. Lancia is de automotive belichaming van ‘op sterven na dood’. Toch wordt dus Lancia meegenomen in de fusie. Sterker nog: ze worden ingedeeld als luxemerk! In een persbericht wordt duidelijk waar welk merk komt te staan en wat hun rol wordt. De man aan het roer wordt Luca Napolitano, die nu ook al aan het roer zit van Lancia, Fiat en Abarth. Dat geeft dan weer niet bepaald de hoop dat er iets gaat veranderen. Toch leeft Lancia nog en neemt Stellantis het merk nog op in hun portfolio. Stoerdoenerij met oude helden of gaat Lancia een grote revival tegemoet?

Posities

Voor de volledigheid is het aardig om uit het bericht ook even de merken en hun rollen op een rijtje te zetten:

Global SUV

  • Jeep

Amerika

  • Chrysler
  • Dodge
  • RAM

Kern

  • Citroën
  • Fiat/Abarth

Net-boven-kern (‘upper mainstream’)

  • Opel/Vauxhall
  • Peugeot

Premium

  • DS
  • Lancia
  • Alfa Romeo

Luxe

  • Maserati

Een wirwar aan merken: het is te hopen dat elk merk hun rol serieus neemt en daardoor merken als Lancia binnen Stellantis weer springlevend kunnen worden.

Ook interessant!

  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Stellantis maakt meer oude Italianen weer helemaal fris
  • Alfa en Lancia gaan samen met DS auto's bouwen
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

fca, Lancia, psa, Stellantis

Vorig bericht: « Formule 1 agenda 2021: dit is de laatste versie!
Volgend bericht: Andy Palmer: Engeland kan zijn auto-industrie verliezen »

Lees Interacties

Reacties

  1. posthumus zegt

    20 januari 2021 om 18:48

    Prima! Als je twee of drie handige platforms ontwikkeld kan je moeiteloos alle merken bedienen. Goede zet!

    Login om te reageren
  2. negennegenzest zegt

    20 januari 2021 om 19:04

    Laat Lancia en ook Alfa gewoon een waardige dood sterven net als Saab of zo. Dit is trekken aan een dood paard.

    Login om te reageren
  3. Jeyo zegt

    20 januari 2021 om 19:06

    Ik zie liever 1 luxe merk floreren dan 2 die maar wat aan modderen zoals bij alfa en Lancia nu het geval is…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 januari 2021 om 21:02

      @Jeyo: Er is zeker mogelijkheid om Alfa en Lancia naast elkaar te laten bestaan, met een volledige lijn modellen. Of ze genoeg klanten vinden is een ander…

      Login om te reageren
  4. basman147 zegt

    20 januari 2021 om 19:16

    Na 15 jaar aan Italiaanse 5 jarenplannen die nog niet de helft van het beoogde aantal producten heeft opgeleverd is mijn instelling ” eerst zien, dan geloven”.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      20 januari 2021 om 19:42

      inderdaad, rij al heel lang en graag in Alfa maar eerst de huidige merken levend houden en goed op de kaart zetten lijkt me belangrijker dan de centen besteden aan Lancia oid.

      Login om te reageren
  5. LaLancia zegt

    20 januari 2021 om 19:17

    Met mijn nickname zal niemand een andere reactie verwachten; dit maakt mij best wel blij. Maar goed, hoe vaak wij door FCA niet blij zijn gemaakt met een dooie mus…

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    20 januari 2021 om 19:21

    Laat ze van Lancia weer een merk maken dat de oprichter eer aan doet en een uithangbord wordt van technologisch vernuft.

    Misschien is het zelfs wel slim om alleen maar electrische Lancia’s te bouwen met de nieuwste higtech gadgets en die gericht zijn op luxe en comfort. Op een niveau dat een klassemerk betaamt.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      20 januari 2021 om 20:48

      @moveyourmind: dat wordt maserati al

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    20 januari 2021 om 19:34

    En nu maar hopen dat het écht gebeurd.

    Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    20 januari 2021 om 19:35

    2023: Lancia is dood.

    Login om te reageren
  9. HZW zegt

    20 januari 2021 om 19:35

    Over 15-20 jaar is alles elektrisch.
    In 2023 gaat de stekker uit de Brandstof, FIAT 500, FIAT Panda, en Lancia Ypsilon.
    En het gaat alleen elektrisch verder voor deze modellen.

    Login om te reageren
  10. GWBoes zegt

    20 januari 2021 om 19:57

    Ik zat deze week hier ook over de fantaseren, maar mij lijkt niks mis met een gerebachte DS met een eigen Italiaanse stijl. Of het nou een met leer en alcantare beklede Bravo is of een DS3/5 maakt ook niet uit. En het is vroeger met de Zeta en Phedra ook gelukt.

    Login om te reageren
  11. randy zegt

    20 januari 2021 om 20:04

    Ik zie kansen voor een nieuwe Citroën SM met maserati motor!

    Login om te reageren
  12. baserace zegt

    20 januari 2021 om 20:14

    Alleen als ze nu vol inzetten op de ontwikkeling van een electrisch platformen voor het A/B segment (500/Ypsilon), C/D segment (C4, Astra, Giullietta/Delta, Giulia, C5, Insignia) en E/SUV segment zie ik nog overlevingskansen voor dit concern; anders wordt het echt een sterfhuis…

    Login om te reageren
  13. tourannetje zegt

    20 januari 2021 om 21:59

    Ze zouden wel gek zijn een merknaam weg te strepen: dan kan je deze nooit meer aan een of ander conglomeraat verkopen om op een EV te plakken.

    Login om te reageren
  14. vespinie zegt

    21 januari 2021 om 07:36

    Als lancia rijder merk ik dat onderling lancia rijders ongeacht model elkaar al steeds meer groeten op de weg. Das geen goed teken. Zou toch eewig zonde zijn dat mijn zoon moet opgroeien zonder merken als saab lancia alfa ook gereden te hebben eens in zijn leven.

    Login om te reageren
  15. lebeaunl zegt

    21 januari 2021 om 08:30

    Maak van Lancia een EV-only premium merk..

    Login om te reageren
  16. leefvrij zegt

    21 januari 2021 om 09:23

    Volgens mij worden er meer Lancia’s verkocht in alleen Italie, dan Alfa’s wereldwijd. Dat was in 2019 het geval. Nou maakt Lancia voornamelijk kleine auto’s, (alleen de Y toch) en Alfa meer grotere modellen. Maar laat wel minimaal een van beiden bestaan, ze maken allebei mooie onderscheidende auto’s.

    Login om te reageren
  17. pindakoning zegt

    21 januari 2021 om 11:55

    Hoe wil je Lancia en Alfa apart van elkaar positioneren? Oké de een wat sportiever dan de ander, maar voor beide is de markt (buiten Italië) toch veeel te klein

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      21 januari 2021 om 12:01

      ook het feit dat elke EV hetzelfde klinkt en automaat heeft, dus ga je amper verschil merken als je met een Lancia of Alfa rijdt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North