• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa GTV en ‘166’ definitief geschrapt

Auteur: willeme, gepost 3 november 2019 om 13:58 – 42 Reacties

Alfa Romeo Gloria by IND


Gelukkig is er nog wel een beetje toekomst.

Alfa Romeo blijft de gemoederen bezig houden. Aan de ene kant is het een liefhebbersmerk bij uitstek, aan de andere kant zijn we vaak huiverig om er daadwerkelijk eentje te kopen. Al jaren lang is de gatenkaas in het (verouderde) modelgamma een een onderwerp van gesprek.

Gelukkig is er altijd goed nieuws in de planning, want de de mooiste modellen worden beloofd en intern aangekondigd. Zo ook bij Alfa Romeo en zustermerk Maserati. Nu moederbedrijf FCA gefuseerd is met PSA, gaan er toch wat dingen veranderen, zo meldt Motor Trend. Over Maserati kunnen we kort zijn, dat moet het nieuwe en stijlvolle Tesla worden. De volgende Ghibli zal leverbaar zijn met elektrische motor en ook de Alfieri is elektrisch. Ook komen er plug-in hybrides bij voor de Levante.

Maserati Alfieri Concept '14

Voor Alfa Romeo is de toekomst iets minder rooskleurig. Alle plannen voor hatchbacks, coupé’s en sedans worden geschrapt. Dus geen 166-opvolger, bijvoorbeeld. Ook de GTV-coupé komt er definitief niet. Op zich logisch, want het nieuwe FCA-PSA zal voornamelijk eerst geld willen verdienen. Zo’n grote sedan en coupé zijn geweldige auto’s voor de liefhebber, maar de ontwikkelingskosten zijn hoog en je verkoopt er zo weinig van. Daarom zal ook de vooraf aangekondigde ‘8C’-opvolger er niet komen.

Alfa Romeo Gloria by IND

Logischerwijs gaat Alfa Romeo zich nu meer concentreren op crossovers. De Tonale staat al op de planning en er moet nog een model onder komen. Nu PSA in zicht is, kunnen ze vrij eenvoudig de platforms van Peugeot gebruiken. Is het dan alleen meer slecht nieuws? Nee, naar het schijnt willen ze het Giorgio platform behouden. Dat is het platform waar de Giulia en Stelvio op staan. Hierop is het mogelijk om elektrificatie toe te passen, daar is het platform al op voorbereid.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo 166 opvolger is eindelijk op komst
  • 'Alfa Romeo gaat de GTV terugbrengen als EV'
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfieri, crossover, fca, Giulia, levante, Maserati, psa, stelvio, SUV, Tonale

Vorig bericht: « ‘Ferrari rijdt dit weekend met minder vermogen’
Volgend bericht: Deze Saab heeft 2,6 x meer vermogen dan standaard »

Lees Interacties

Reacties

  1. veloce zegt

    3 november 2019 om 14:09

    Nou, bouw dan maar de E-legend op het platform van de Giulia. Of een grote Citroen Coupé met de motor van Maserati of de Giulia QV.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      3 november 2019 om 14:21

      @veloce: oh ja Citroën en Maserati, een wat moeizame ”liefde”

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      3 november 2019 om 14:29

      @veloce: nieuwe C6 ‘SM’ op Ghibli basis!

      Login om te reageren
      • ko4n zegt

        3 november 2019 om 15:12

        @720s: ik ben voor!!! Lijkt me fantastisch.

        Login om te reageren
      • veloce zegt

        3 november 2019 om 18:37

        @720s: de SM was precies waarom ik daar aan dacht

        Login om te reageren
  2. str8six zegt

    3 november 2019 om 14:11

    Alsof dat een verrassing is? Alles waar Alfa aan denkt komt er toch niet muv SUVs dan

    Login om te reageren
  3. gandini zegt

    3 november 2019 om 14:12

    Die Alfieri had er al 5 jaar moeten zijn. Het blijft een prachtige auto hoor, maar het design voelt op één of andere manier nu al niet meer actueel.

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      3 november 2019 om 15:07

      @gandini: die auto ruikt naar 2013

      Login om te reageren
  4. artje zegt

    3 november 2019 om 14:18

    Jammer. Ik heb zelf jarenlang genoten van een 166 2.4 jtd. Heerlijke reisauto en had graag een opvolger gezien.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 november 2019 om 14:47

      @artje: masserati ghibli?

      Login om te reageren
  5. dirkiii zegt

    3 november 2019 om 14:20

    Jammer maar wel logisch,

    Login om te reageren
  6. stationcar zegt

    3 november 2019 om 14:29

    Hopelijk geven die Fransen de Italianen een flinke schop onder hun kont zodat ze juist wat harder aan het werk gaan met Alfa, want het merk heeft natuurlijk potentieel genoeg. Kunnen ze gelijk stoppen met die DS flauwekul want daar zit klaarblijkelijk geen hond op te wachten. Ben trouwens sowieso erg benieuwd hoe deze fusie uitpakt qua merkenstrategie (wat te doen met Fiat naast Opel, Citroën en Peugeot? Opdoeken?) gevoelsmatig is het toch meer een overname door PSA dan een fusie van gelijken.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      3 november 2019 om 15:26

      @stationcar: ik zou van Fiat een soort Dacia maken denk ik. Goedkope kleine autootjes met een hoop binnenruimte gebaseerd op ‘oudere’ platformen

      Login om te reageren
      • poes zegt

        3 november 2019 om 16:02

        @gulli: feitelijk gewoon zoals Fiat al jaren is ;-)

        Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      3 november 2019 om 16:35

      @stationcar: rij ’s een rondje in Frankrijk, dan kan je zien waar die DS flauwekul terecht komt. Heb er met verbazing gekeken naar dikke DS’en, en ik ben absoluut geen fan…

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        3 november 2019 om 20:44

        @davelepeef:
        Ik was afgelopen zomer drie weken in Frankrijk maar mij is wat dat betreft helemaal niks opgevallen. Natuurlijk rijdt er daar meer Frans spul, maar het is echt niet zo dat er daar wel heel veel DS-en worden verkocht. Ze zijn er natuurlijk wel, ook hele dikke zullen er tussen zitten, maar we moeten niet overdrijven. DS is volgens mij als merk een redelijke flop.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          3 november 2019 om 21:51

          @stationcar: neuh, je wordt er niet mee doodgegooid. Heb vooral in Parijs relatief veel DS’en gezien, vooral DS 7’ens, soms erg dik uitgevoerd en moet zeggen dat ik dan wel ff omkeek. ’t Is geen verkooptopper maar als de vergelijking van afzet tussen Alfa en DS gemaakt zou worden zou ik niet goed weten waar ik m’n geld op zou zetten…

          Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    3 november 2019 om 14:35

    Logisch, maar je hebt marketing nodig. En dan het liefst auto’s die zichzelf verkopen. Hoe? Door in te zetten op huidige en toekomstige trends, voor het gemak even verschillende auto’s in vier segmenten. Doe daar vier merken sausjes overheen. Ook een boegbeeld kan interessant zijn voor een groot concern, een beetje DNA dat doorsijpelt in je producten. Een 8C opvolger zou daarvoor zeer toepasselijk zijn, eventueel met een Amerikaanse evenknie waar de techniek mee wordt gedeeld. Die DS flauwekul heeft zoals hierboven wordt gezegd niet gewerkt. Maar men moet wel voorkomen dat het eenheidsworst wordt wat ze gaan verkopen, anders is het over tien jaar klaar.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      3 november 2019 om 16:04

      @phaeton: maar dat kan toch prima? Dat heeft Fiat jaaaren geleden aangetoond met de Croma. Daar kwam ook een Lancia Thema van. En een Alfa 166. En een Saab 9000. Stuk voor stuk auto’s met een eigen identiteit. Kijk, dat VAG het niet voor elkaar krijgt om onderscheidende producten te maken, houdt niet in dat het niet mogelijk is :)

      Login om te reageren
  8. drsjeroen zegt

    3 november 2019 om 14:35

    De SUV trend volgen lijkt een logische richting. Met de snelheid die Alfa heeft bij het introduceren, kan deze hype zo maar eens voorbij zij. De MPV hype heeft het ook zo’n 15 jaar volgehouden.

    In 2030 vinden we coupes opeens weer geweldig… eeh… correctie, we vinden dit nog steeds geweldig maar kopen ze nu ook

    Login om te reageren
  9. jaapies zegt

    3 november 2019 om 14:39

    Zien we ook meteen waar BMW de inspiratie voor de nieren op de 4-coupé vandaan heeft…

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      3 november 2019 om 15:16

      @jaapies: van de BMW e9 allicht?

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      3 november 2019 om 15:53

      @jaapies:
      Nieren?? Hazentanden bedoel je ?

      https://www.feestwinkel-amsterdam.nl/img/294/1/dieren-masker-konijn-voor-kids.jpg

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        3 november 2019 om 16:12

        @stationcar: bromvlieg

        Login om te reageren
  10. SpiderIV zegt

    3 november 2019 om 14:51

    Mijn 166 V6 3.2 maar extra koesteren ?

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      3 november 2019 om 18:08

      @spideriv: Als alfist moet je dat ondanks deze fusie, zowieso doen uit liefde.

      Login om te reageren
  11. dees zegt

    3 november 2019 om 15:11

    Zag het wel aankomen. FCA ging al jaren slecht om met Maserati. Nu is er tenminste een visie.

    Login om te reageren
  12. tvklarenbosch zegt

    3 november 2019 om 15:13

    Ik begrijp dit niet helemaal eerlijk gezegd. Zo moeilijk is het toch niet om een coupé op basis van de Giulia te bouwen? Ik denk dat het voor Alfa nodig is om een aantal liefhebbers auto’s te hebben, alleen SUV redden ze het niet mee.

    Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      3 november 2019 om 15:15

      @tvklarenbosch: oh ja en leen gewoon de techniek van de Ferrari 488, geef deze de V6 uit de Quadrifoglio en een mooie Alfa body en ik denk dat je een winnaar hebt. Dit moet toch snel en relatief goedkoop te ontwikkelen zijn?

      Login om te reageren
  13. neymar zegt

    3 november 2019 om 15:17

    Binnen paar jaar stopt overrated merk Alfa definitief! ?

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      3 november 2019 om 17:20

      @neymar: Ik heb wel eens het idee dat neymar een bot is.

      “BMW is de absolute vedette…”

      Login om te reageren
  14. ericd zegt

    3 november 2019 om 15:26

    Het gecombineerde FCA-PSA heeft opeens teveel bread ‘n’ butter merken als Fiat, Opel en Citroen ook wel. Ben benieuwd of Alfa uit de as herrezen kan worden.

    Login om te reageren
  15. Robert zegt

    3 november 2019 om 15:47

    Toen Opel werd overgenomen door PSA, werd dit merk, na onder GM 15 jaar verliesgevend te zijn geweest, in ene weer een merk waar geld werd verdiend i.p.v. op toegelegd. Wat dat betreft kunnenen we optimistisch zijn over de toekomst van Alfa Romeo. Ik weet alleen niet of het typische Alfa DNA nog in het karakter van de toekomstige modellen terug te vinden zal zijn.

    Login om te reageren
    • arias zegt

      3 november 2019 om 16:14

      @RRRobert: klopt alleen ik vraag me wel af waarom de verkopen van Opel in Frankrijk zelf wel heel laag zijn vergeleken met logisch Duitsland, UK, Italië, Spanje. En verhoudingsgewijs Nederland, België en Oostenrijk. De Astra verkoopt voor geen meter in Frankrijk, en de verkopen van de Grandland X en Crossland X in Frankrijk zijn nog lager dan die van Italië en Spanje.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        3 november 2019 om 19:29

        @arias: Dat lijkt me logisch toch? Fransen zijn vaak rare snuiters, maar ze zijn ook heel consistent enorm vaderlandslievend en trots op hun nationaliteit. Het zou mij niks verbazen als om die reden amper Astra’s en Grandland X’en verkocht worden. De Fransozen die in dat segment kopen rijden Peugeot, Citroën en Renault.

        Login om te reageren
        • arias zegt

          3 november 2019 om 20:09

          @edge: ja daar zit wel wat in. Daarnaast zijn de verkoopcijfers van buitenlandse merken sws erg laag in Frankrijk in vergelijking met de omliggende landen. De verkoopcijfers van luxe auto’s in Frankrijk zijn vaak nog zelfs lager in aantallen dan Canada of Australië

          Login om te reageren
  16. MaartenD zegt

    3 november 2019 om 16:13

    Maserati elektrisch????

    Login om te reageren
  17. dwfc zegt

    3 november 2019 om 16:58

    Hoen spreken we dan voortaan van een AlFra ???

    Login om te reageren
  18. ibssr zegt

    3 november 2019 om 17:19

    Het Giorgio platform lijkt ideaal om weer een grote Peugeot met achterwielaandrijving te maken.

    Login om te reageren
  19. alfablog zegt

    3 november 2019 om 17:30

    Zou graag een elektrische Alfa of Maserati kopen. Design, afwerking, zet ik wel een bandje op met het geluid van mn Maserati V8.

    Login om te reageren
  20. HZW zegt

    3 november 2019 om 17:45

    What else is new.

    Login om te reageren
  21. rollsroy zegt

    3 november 2019 om 22:14

    Het gaat gewoon wachten worden op de fusie met PSA tot we nieuwe interessante modellen gaan zien. Hopelijk nog wel op een beetje orginele platformen en niet zoals bij VAG elk model op het MQB platform met een 2.0 liter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North