Het heeft even geduurd, maar een Alfa Romeo 166 opvolger lijkt dan eindelijk eraan te komen.
Het Alfa Romeo modelgamma is helaas iets té overzichtelijk: Giulia en Stelvio. En op voorraad is er vast nog ergens een overjarige Mito of Giulietta te vinden. Wellicht nog een 4C Spider. Maar dat is het dan wel. Het is ook niet dat de Giulia er als liftback, sedan, Wagon, coupé en cabriolet is.
Nee, de Giulia is alléén een sedan. De Stelvio crossover deelt veel techniek met de Giulia (ze staan op hetzelfde Giorgio-platform). De Stelvio lijkt te appelleren aan mensen die absoluut niet van een crossover houden. Maar ja, hebben die mensen al niet een Giuila?
Alfa Romeo 166 opvolger
Kortom, er is héél snel vers bloed nodig. De Tonale moet al jarenlang voor de grote ommekeer zorgen. Naar het schijnt staat de marktintroductie gepland voor september dit jaar. Maar er zit meer in het vat. Volgens het doorgaans goed ingelichte Motor.es komt er een Alfa Romeo 166 opvolger aan!
Op dit moment bevindt de auto zich nog in de ontwerpfase en staat ‘ie gepland voor 2025. Ze nemen graag hun tijd bij Alfa Romeo. De 166 is inmiddels al 16 jaar uit productie. Er bestaat een levensgrote kans dat de klanten nu in een ander merk rijden…
Techniek
Dan de techniek van de Alfa Romeo 166 opvolger. De auto moet eveneens op het Giorgio-platform staan, maar dan iets groter uiteraard. Er zal keuze zijn uit drie soorten aandrijving: benzine, plug-in hybride en volledig elektrisch. Ze moeten wel snel zijn in Arese, want die benzine-versies kun je niet meer slijten na 2030 in veel landen.
Nog voordat de Alfa Romeo 166 opvolger op de markt komt, kunnen we iets anders verwachten. Stellantis (de nieuwe eigenaar van Alfa Romeo) wil de merken Alfa Romeo, DS Automobiles en Lancia als een cluster samenvoegen. Deze drie merken zullen samen technieken uitwisselen die níet voorkomen bij andere merken in de Stellantis-groep.
De eerste gezamenlijk ontwikkelde producten staan gepland voor 2024, de Alfa 166 opvolger komt daar dus vlak na. Het is best opmerkelijk nieuws dat Alfa tóch inzet op een grote sedan. Die staan namelijk niet bekend om de goede verkoopcijfers, zeker als het niet afkomstig is van een Duits premium merk.
alfapeter zegt
Het enige meldenswaardige goede nieuws is het gebruik van het Giorgio platform, voor de rest is het weerom veel te weinig en veel te laat.
spidermann zegt
Er was toch sprake van een Alfetta als nieuw topmodel?
HZW zegt
Ja, die zou er al 10 geleden moeten komen, maar dat is nooit gebeurt.
https://cdn.wallpapersafari.com/79/22/yARDSW.jpg
arias zegt
Bij de FCA is het eerst zien dan geloven
sportabgasanlage zegt
FCA? FCA bestaat niet meer. Is nu Stellantis na fusie met PSA.
Stellantis rules the sky zegt
Stellantis heeft goede plannen voor de toekomst, zoals het clusteren van de 3 genoemde merken die wel ieder een duidelijke eigen identiteit zullen hebben.
sportabgasanlage zegt
@psarulez met zo’n nickname (voorheen psarulez nu Stellantis rules the sky) ben je niet heel objectief volgens mij #porscherules 😉
Stellantis rules the sky zegt
Lol, niet objectief inderdaad…..maar wel realistisch :)
HZW zegt
Alle 3 met grote historie, dus het behouden als actieve merken waard.
SpiderIV zegt
Deze 166 rijder vraagt zich af of dit niet hetzelfde bericht is als 5 jaar geleden, 7 jaar geleden en 10 jaar terug. 🤔
Geweldig merk maar meer historie dan heden jammer genoeg.
s2000vtec zegt
Dat krijg je als heel Europa Duits en Frans koopt.
deSjonnies zegt
Huurt..
kenner zegt
@s2000vtec: omdat die wel tijdig met opvolgers komen, en onnodige niches weten te vinden
s2000vtec zegt
Dat ligt iets gecompliceerder: gewoontes, kuddegedrag en gewoon ‘beperkte’ interesse en zicht op de automarkt van veel consumenten.
tvr1974 zegt
@s2000vtec: of Japans / Koreaans en de Chinezen komen er aan.. je hebt ook nog een plukje Zweeds (Volvo) en Amerikaans(Tesla)..
s2000vtec zegt
Volvo en Polestar vallen allebei onder het grote Chinese Geely-concern. De techniek en het design van Polestar zijn Zweeds, maar de auto’s rollen van de band in China. Chinees dus.
mashell zegt
@s2000vtec: als de techniek en het design Zweeds zijn dan zijn de merken Zweeds. Productie locatie en financieel eigendom is irrelevant voor de product identiteit.
s2000vtec zegt
Een Honda of Nissan geproduceerd in Engeland zeggen we toch ook niet dat het een Engelse auto is. Geely is Chinees en daar is Volvo cars onderdeel van. Volvo trucks overigens niet.
sonnybonds zegt
Wel de 4c is toch een geweldig auto hoor
917 Porsche + Audi zegt
Dat klopt wel,Maar helaas zie je ze zeer zelden of helemaal niet op de openbare weg.Een Porsche 718 van gelijkaardige prijs daartegen…
twentsediesel zegt
Suggestie aan Alfa: press release juli 2022, exact 50 jaar na de lancering van de eerste Alfetta (1972).
LaLancia zegt
Als dit waar is heeft Alfa er echt niks van begrepen. De Giulia weet al geen deuk in een pakje boter te slaan, dus waarom zou een segment hoger dit wel lukken?
HZW zegt
Niet dus, Maserati zit daar al, en verkoopt ook zeer moeizaam.
Een nieuwe Alfa Romeo die ergens tussen de MITO en tegen de Giulietta aan valt uitbrengen zou waarschijnlijk veel meer nut hebben, en dat kan ook gewoon op basis van de Giulia en Stelvio (en zelfs als Q4 model) om de strijd aan te gaan met alle bekende hot hatchback’s.
tvr1974 zegt
@HZW: ze zullen de SUV kant echt op moeten want al het andere staat stil.. Dus groote sedan? Ik heb er geen fiducie in.
rwdftw zegt
Ik vind het jammer, ik heb 3 jaar lang een Giulia mogen leasen. Het rijdt geweldig, ziet er fantastisch uit en op de weg krijg je me een partij duimpjes! Echter, van alle aankondigingen is niets gekomen en met een handvol dealers is het ook behelpen.
Dus bereid je er maar op voor, de Giulia en de Stelvio worden gerekt en gefacelift tot ze een jaar of 10 zijn en tegen 2025 staat er niets meer in de showroom.
Richmond zegt
@rwdftw: her is nu anders, door de fusie
deSjonnies zegt
Heel zuidelijk Europa zit gevangen in een voor hun veel te dure Euro, Italianen konden vooral altijd goed concurreren op prijs, maar door de Euro gaat heel de Italiaans economie eraan.
Ondertussen lachen ze zich in Duitsland de schwanz uit de hose, Duitsland kan concurreren en is oppermachtig dank zij de voor hun spotgoedkope Euro.
vaakbenjetebang zegt
Klopt, we kunnen hier natuurlijk makkelijk afgeven op de miljarden die naar de zuidelijke landen van Europa worden geschoven binnen de EU, maar de molensteen van de euro hangt ze daar ernstig om de nek. Als je niet kunt devalueren, ben je in feite gegijzeld door de landen die wel een ‘sterke euro’ hebben, zogezegd. Ben je mooi klaar mee.
HZW zegt
Over 30 jaar zijn alle auto’s het zelfde, en kan je alleen nog kiezen welk automerk badge je op je auto wil hebben.
De badge keuze wordt dan een prijs keuze boven op de auto aankoop, vanaf € 10K voor een simpel merk, tot 300K+ voor een exclusief merk.
shibby zegt
Ik zie persoonlijk liever een fijne touring verschijnen, als de F31 er over een paar jaar uit mag is een Alfa een leuke opvolger.
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
spidertje zegt
Alfa Romeo heeft geen toekomst als volume merk. Hooguit als merk dat met specifieke doelgroep autos wat bijzonders neerzet.
Pascal zegt
Yes dit, een nichemerk voor de liefhebber. Zie wel graag dat ze blijven bestaan, ik kijk toch vaak ff om als er een mooi exemplaar voorbij komt.
lithiumion zegt
@spidertje: als alfa maakt wat ze altijd gemaakt hebben(dus niet zo bescheiden als de afgelopen 10 jaar) en ze kunnen deze prijstechnisch onder de premium merken neer zetten, dan voorzie ik een lucratievere positie en bijbehorende omzet dan een ‘niche’. Alleen al gebaseerd op verleden behaalde resultaten, ik weet zijn nog steeds geen garantie, maar wel goede indicaties
mpgc zegt
Volgens mij is een 166 opvolger een van de laatste dingen die Alfa op dit moment nodig heeft.
cloverleaf zegt
Het feit dat ze nu bij Stellantis zitten biedt alleen al perspectief. Alfa Romeo had/heeft zoveel potentie mits goed gemanaged.
Charles Taycan 4S zegt
Ik ga aandelen kopen zodra dat kan van dit trio cluster Alfa, DS en Lancia…. 😉
ericd zegt
Teveel merken bij Stellantis om ze goed tot uiting te laten komen. DS rol kan beter door Lancia worden overgenomen.
clubbtraxx zegt
Misschien komt dankzij Stellantis die nummerplaat weer eens in het midden?
Echt zo’n afknapper voor de voorkant bij eender welk model Alfa.
alfapeter zegt
Voor DS, Lancia en Alfa Romeo samen zie ik wel mogelijkheden om zich apart te profileren:
– DS = premium hip & modern
– Lancia = (semi)premium klassiek
– Alfa Romeo = sportief
Maar jammer genoeg zullen daar waarschijnlijk geen achterwielaandrijvers meer bij zijn tenzij elektrisch natuurlijk.
powerblue zegt
Wat een schitterende auto is zo’n 166 nog steeds.
alper zegt
Ik had een een crossover gezien a la Porsche Cayenne Coupe / Audi Q8.
bernoulli zegt
Ah, de Alfa Non Viene.
vaakbenjetebang zegt
Overigens heb ik de 166 nog nooit ‘in the metal’ in het kleurtje van de headerfoto mogen aanschouwen. Jammer, want hij kan het hebben. Sterker nog: ondanks de WWD, zou ik hem in die kleur best aan de vloot willen toevoegen.
marcomanta zegt
Jammer dat het zo lang duurt bij Alfa, 1 van de weinige merken met karakter, je haat de Alfa of je bent er helemaal weg van. Degene welke wel eens een Alfa hebben gehad snappen dit.
tourannetje zegt
Typisch Alfa:gewoon dezelfde auto opnieuw uitvinden en met overlap en tussenpozen produceren alfetta, alfa 6, alfa guilietta mk1, alfa 90. Alfa 75, prachtig. Laat maar komen die 166, nu nog een leuke naam.