Alfa Romeo Giulietta facelift: wat is er nieuw?

Auteur: , 76 Reacties

Nadat gisteren de eerste beelden van de Giuletta-facelift uitlekten, geven de Italianen nu zelf alle plaatjes van de strakgetrokken C-segmenter vrij. Maar is dit eigenlijk wel een facelift?

Giulietta

Het is bekend dat het Alfa Romeo niet bepaald voor de wind gaat en dat zien we terug in de facelift die Alfa de Giuletta geeft. Die is namelijk minimaal en duidelijk met de hand op de knip uitgevoerd. Wat we wel vaker zien bij facelifts is dat het plaatwerk uit kostenoverwegingen ongemoeid is gelaten en dat alleen de kunststof bumpers een visuele overhaul krijgen. Alfa Romeo doet zelfs dat laatste niet. Kijken we eens goed naar de wijzigingen aan de voorzijde, dan zien we dat deze beperkt blijven tot een andere grill en een zwarte insert voor de originele bumper. Jawel, Alfa Romeo heeft een extra stukje plastic op de bumper geplakt! Zo’n zelfde grapje durfden ze in 2013 ook al eens een facelift te noemen.

Giulietta facelift

Aan de achterzijde zijn de wijzigingen zo mogelijk nog kleiner. De ‘diffuser’ heeft een profilering gekregen en het gecentreerde en in sierlijke letters geschreven typeaanduiding doet het voortaan met saaie letters en verhuist naar rechts. C’est tout. Ook in het interieur waagt Alfa zich niet aan nieuwe gietmallen, maar krijgen we andere kleurtjes en materialen en een opgefrist infotainmentsysteem.




76 reacties

Wat een verschil met de Mito. Dit is een prachtbak vergeleken met de misvormde Mito.
@ptrdaas: zeg. Rustig aan he. Mito is een wereld karretje! “Ons” jtd torretje draaide afgelopen jaar bijna 40k erbij zonder een slag verkeerd. En nog iedere dag kijk ik graag naar het dingetje. Nog altijd een welkome aanwinst tussen alle grijze en saaie polo’s…
@superfred: Eensch!

Overweeg hem momenteel als mijn eerste karretje.
@exotic: kan ik je zeker aanraden!
@exotic: doen! de Mito was ook mijn eerste auto, nooit spijt van gehad!
@exotic: zeker doen, rij er nog steeds met veel plezier in
@superfred: Inderdaad. Zelf een Mito 1.4 T-jet gehad, wat reed dat ding toch leuk. En ook nooit problemen mee gehad.
via Android app
@superfred: 40k probleemloos rijden is nou niet echt moeilijk lijkt me zo
@smoothoperator: op zich misschien niet. Maar in driekwart jaar dat weg draaien met als start km stand bij aanschaf 98.000, wel, laten we zeggen dat ik het anders heb meegemaakt met m’n vorige auto’s…
@smoothoperator: nou niet voor iedere auto. Mijn Passat was voor deze 40k toch al een paar keer met een bergingswagen naar de dealer gebracht
via Android app
@deboes: dan zeg je ook wat… een vag product. Vag is de nieuwe alfa!
@smoothoperator: heb er bijna 30k probleemloos opzitten met een micra uit ’99, enkel wat klein onderhoud gehad.
Is niet zo heel moeilijk inderdaad
@superfred: er staat nergens dat het een slechte auto is (wat ook niet kan, aangezien het eigenlijk een Punto Evo is), maar wel dat het een lelijke is. Hoewel smaak buitengewoon subjectief is, is ie echt niet mooi en in het roze zelfs een serieuze kappersauto 😉
@superfred: Waarom zijn alle auto’s van VAG altijd grijs volgens de gemiddelde autobloglezer? Worden Alfa’s altijd in het geel geleverd dan?
@mzonneveld: grijs als in saai. M’n schoonzus heeft er een. Een zwarte 1.2 tsi. Rijdt gewoon goed. Maar zooooo emotieloos en saai dat ik er grijze haren van krijg. En dat is nou het hele probleem met alles van VAG. Rijdt goed. Geen karakter. In mijn ogen dan he. We hebben nu een mito. Das gewoon een kek karretje met smaak. Niet bloedsnel. En kan echt op punten wel beter. Maar een hele fijne daily driver. Daarvoor had ik een 306 cabrio uit 99. Niet super. Maar wél karakter.
@ptrdaas: Ik vind een Mito juist wel leuk. Mooi voor er bij voor het vrouwtje.
Een normale deurgreep op de achter portieren was al een hele verbetering geweest. Verder zag ‘ie er naar mijn mening toch wel strak uit.
@rvds15: Dat vind ik dan juist wel weer een leuk design element.
@dutchdriftking: inderdaad. Ode aan de Honda NSX en Mazda RX-7 FD.
@gtwillem: ho ho, de Chevrolet Beretta was eerder! ;) En je zou kunnen beargumenteren dat de Ferrari Daytona destijds al een trend zette…

http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/11/C5909-R405-0015.jpg
Het is zo pijnlijk om een merk op deze manier langzaam te zien doodbloeden. En met al dat uitstellen kijkt de Giulietta ook ijdele hoop.
@erwh: inderdaad, ik gun het Alfa Romeo dat ze echt succesvol worden. Maar het geploeter met zo nu en dan een fantastische auto is wellicht ook wel een deel van de magie van Alfa.
Opzich vind ik de Gilietta geen lelijke auto en hij ziet er oprecht nog fris uit naar mijn mening. Maar de verschillen met de facelift moet je echt met een vergrootglas zoeken en als ze er al zijn vind ik ze doorgaans geen verbetering.
Dit is toch bij zo’n beetje iedere facelift het geval?
@alfaitak: Deze is wel heel magertjes.
@jrsmoke: heb je zeker gelijk in, maar dit is heus niet het enige geval. Vind het maar overdreven.
Kan iemand me vertellen waarom ik reclame krijg van een uitvaartverzekering bij het aanklikken van dit artikel?
@JanJansen:
Profiling.
De verzekeraar verwacht waarschijnlijk dat je niet of laat dood zult gaan.
@JanJansen: Omdat je geen adblocker hebt geïnstalleerd.
Normaal lees ik alleen mee maar na een bericht wat zeer overdreven negatief is kan ik het niet laten om te reageren.

De hele toon is zeer negatief wat ik slecht vind voor een “onafhankelijk” nieuwswebsite.

Ten tweede de informatie klopt niet eens.
Wat is er veranderd:
Voorbumper is opnieuw gevormd waarbij op de veloce(qv voorheen) een rode bies erop zit,
Dit is herhaald bij de achterbumper.
Een nieuwe grill die bij de veloce zwart is.
Carbon koplampen bij de veloce.
Nieuwe velgen nieuwe kleuren.

Meer facelift als bij de v40 als je het mij vraagt.
@imre741: http://www.autoblog.nl/gallery/Alfa_Romeo/Giulietta_2016_Facelift/alfa-romeo-giulietta-facelift-05.jpg

kijk nog eens goed naar dat plaatje. Daar is echt geen andere bumpermal voor gebruikt. Dat is een zwart stuk kunstof, al dan niet met rood biesje, dat op de originele bumper geplakt zit. Ook aan de achterkant is alleen dat zwarte stuk kunststof, zoals in de tekst benoemd, veranderd. De donkere koplampen waren op sommige uitvoeringen al leverbaar.
@Dizono @imre741: ohw wacht, zelfs die ‘diffuser’ zat al op de Giulietta QV…

http://www.autoblog.nl/nieuws/hot-alfa-romeo-mito-en-giulietta-quadrifoglio-verde-65325

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een ongelofelijke liefhebber van het merk, maar dit is gewoon geen facelift. Dit zijn kleine wijzigingen om je auto weer een klein beetje op te frissen voor een nieuw modeljaar.
@Dizono: Die diffuser zat zelfs al op de Sprint uitvoering. Dan wel zonder rood biesje. ;)
@imre741: Blijf maar bij meelezen dan
@imre741: ik rijd zelf Alfa (159&gt) en ben een liefhebber van het merk maar als facelift kan dit toch niet tellen. Ze kunnen beter hun energie steken in de zo nodige nieuwe modellen.
@imre741: dankjewel dat je het voor me hebt verwoord, Imre!
@imre741:
Wat moeten ze dan doen? Dit serieus nemen? Het is gewoon droefenis troef. Hetzelfde geldt voor het eindeloze uitstellen van de Guilia. Daar kun je inmiddels ook enkel om lachen of cynisch over doen.

De Italianen maken het er overigens zelf naar. Iedere keer wordt er hoog van de toren geblazen en iedere keer blijkt de realiteit er heel anders uit te zien. Dan verdien je het om op de korrel genomen te worden.
Modelyear updates bij de Amerikanen zijn over het algemeen nog ingrijpender..
Kom op zeg, hoe low budget wil je het hebben? Zelfs de studiofoto’s zijn gewoon gephotoshopte QV’tjes die we in 2014 ook al zagen.
Wel een hele minimale facelift wat ik wel had verwacht van Alfa Romeo. De auto zelf vind ik nog steeds mooi, het is nog steeds een kandidaat om mijn DS3 te vervangen.
Vind hem lelijker nu, jammer, toevallig 2 weken geleden de dealer om een offerte gevraagd, die wisten de prijzen nog niet.
Ik zou mij de ogen uit de kop schamen als je dit op je stand hebt staan onder de noemer “facelift”
Maar jullie als alfa fanboys maakt dat toch helemaal niet uit?
Die grill had moeten blijven!
Gisteren zei ik precies hetzelfde, dat er niet eens nieuwe mallen voor de bumpers ingekocht waren. 0 duimpjes. Was niemand aan het opletten?
@Jochempie: Dat krijg je als Alfa als een religie wordt aangehangen. In de kerk krijg je ook geen duimpje als je godverdomme roept, dus op Autoblog krijg je niet snel duimpjes als je iets negatiefs over Alfa zegt. En of je dan totale onzin roept, of gewoon met feiten en onderbouwing aankomt maakt niet uit. In de kerk geloven ze immers ook nog steeds in het scheppingsverhaal, ondanks dat er toch wel genoeg wetenschappelijk bewijs om dat te ontkrachten is.
@Edge: Nooit gedacht dat AutoBlog zo’n Alfa-imperium zou zijn, ik dacht altijd dat het een “running joke” was, dat die bagger afgewerkte en piepkleine 159 overal aangeprezen wordt.
@Jochempie: Ik dacht ook altijd dat het een running joke was. Ik heb zelf bij Alfa Romeo gewerkt en heb er dus redelijk wat ervaring mee. Ze zien er vaak schitterend uit, de motoren hebben net dat beetje meer, de prijzen zijn relatief scherp (tov BMW) en de vrouwen die er een kopen zéér de moeite waard.

Maar ze technisch gezien gewoon gevoeliger. Met name op het gebeid van elektronica. De motoren zijn niet zo heel verkeerd, overigens. Maar dingen als draagarmen, stuurhuizen, kabelbomen: ik wist niet dat het zo makkelijk kapot kon gaan. Vaak genoeg meegemaakt dat iemand voor 5 mille een mooie 166 op de kop had getikt, om deze een beurtje te geven voor 5 mille.

Bij introductie van de 159 was iedereen laaiend over het uiterlijk, maar het rijden was veel minder des Alfa’s. Veel te zwaar en te log. Ondanks dat de 159 flink groter was, was ie niet eens zo veel ruimer. Intereieur was wel een vooruitgang, maar de motoren waren een deceptie. Geen Twin Sparks, geen Busso V6 maar generiek GM spul. Inclusief de transmissies, die bij de V6 véél te grote overbrengingen heeft om er nog wat zuinigheid uit te halen.

Pas aan het einde, toen de 1750tbi kwam in combinatie met het Ti pakket kwam een beetje magie weer terug. Maar het was te laat en te weinig.

Dus het is zeker een running joke ;-).
@gtwillem: Duidelijk! M’n swagger (oké, zwager) heeft er één en hoewel het wel lekker zwaar stuurt is het verder inderdaad niet een erg onderscheidende auto om te rijden. Goed, m’n pa heeft een Mondeo met 235-sectie brede banden, dus dan heeft zo’n Alfa het ook niet gemakkelijk qua vergelijking.
@Edge: volgens mij haal je Alfa en Apple door elkaar wat religie betreft. Ik merk dat hier echt niet hoor. Het is niet die Apple idioten op Tweakers. Iedereen weet stiekem toch ook dat Alfa’so zo betrouwbaar zijn als een tosti ijzer. Misschien wel slecht voorbeeld, want zon ding werkt eigenlijk altijd maar is voornamelijk goor. Uhmmm oke anyway. Alfa’s zijn gewoon bloedmooi man. Zet de Guilietta naast een BMW 1-serie ofzo. Dan is zon 1 toch spuuglelijk. Audi a3 en Golf doodsaai, etc. Even los van de techniek dus. Zou er best 1 willen, maar vrees voor de kosten en ongemak. Iets wat ik nooit zal hebben in de Toyota. Die is alleen niet sexy. Nog iets meer geld verdienen dus :p
Hoewel Alfa Romeo in mijn hart zit, vind ik deze facelift een gemiste kans. Ik had toch minimaal verwacht dat ze de koplampen en achterlichten hadden voorzien van een nieuw inwendig design; de “losse” LEDjes doen inmiddels al behoorlijk gedateerd aan.
Ik denk dat dit in lijn is met wat Volvo net met de met de V40. Edoch Audi of VW zou dit rustig als een nieuw model introduceren. Toch is het best een aardig lijstje,
Nieuwe scudetto
voorkant überhaupt wat meer richting de styling van de Giulia
Andere kleur koplampen
Andere inserts grill
TCT nu leverbaar op de 1.6Jtdm
Nieuw infotainment
Andere materialen binnen
Iets andere stoelen of materialen
achterkant nieuwe diffusor en typeaanduiding

Kortom best nog wel een aardige update.
Daarnaast lijkt het erop, vanwege het verleggen van de focus op EU en VS, dat na de SUV de guilietta als eerste aan de beurt is voor een compleet nieuw model.
@eelco74: helemaal met je eens maar het schijnt dat autoblog redacteurs een beetje de weg kwijt zijn.
Alles wat alfa doet of niet doet word meteen gezien als iets slechts.
En heel vaak word er gesproken over 1 bron i.p.v. Meerdere (iets wat een redacteur toch wil meerdere bronnen?)
Als je verschillende Italiaanse nieuws media bekijkt en leest staan dit jaar de non qv giulia’s gewoon bij de dealer, 14 maart is de productie start.

Het word tijd dat autoblog zich bij kop en kont pakt en weer echt op feiten gebaseerd nieuws naar buiten brengt.
@eelco74: dat is niet correct en getuigt van meten met twee maten. Een facelift van een Audi/VW omhelst altijd nieuwe bumper voor/achter en nieuwe lichtunits voor/achter. Daar komt dan ook altijd een nieuw infotainmentsysteem bij kijken, vervolgens komen de kleine details die alfa een facelift noemt om de hoek kijken. Ik ga niet zeuren over deze Alfa, bij de V40 snap ik zelfs prima dat ze niet met het design hebben geklungeld, maar het is totaal onjuist om te stellen dat dit bij Audi/VW een nieuw model zou zijn. Pak de foto’s van A4 B8, B8 facelift en B9 er maar bij. Je kunt het zelfs omdraaien, deze facelift stelt niets voor vergeleken bij de modeljaarwisselingen toen verschillende Audi’s de singleframe grille kregen.
Gemiste kans Alfa, het kon zoveel beter!
Aan de ene kant jammer dat hij het zelfde oogt aan de andere kant beter voor mijn QV de restwaarde :) dus moet ik nu blij zijn of niet?

En de nieuwe QV (veloce) heeft nog steeds een 1.75T dus win win😊
Ik rij zelf een giulietta uit 2011. Ik moet zeggen dat ik het nog steeds een fris model vind. Misschien komt het ook omdat je ze niet zoveel ziet als bijv. een golf.
Vraag me af of ze de krakende draagarmen ook hebben gelost.
De TCT zouden ze ook 1 of 2 meer versnellingen moeten geven. De 1.4 MA draait aardig wat toeren bij 120-130.
Verder gewoon een lekker auto om mee te rijden.
Ook leuk te vermelden is dat de vernieuwde qv nu het blok geeft uit de 4c. Dat betekent geheel aluminium, waar eerst alleen de kop van alu was. Dat is toch ook wel interessant voor het sportieve inborst wat hier graag uitgedragen wordt?
@giulio: de 2014 model QV had al de blok van de 4c
Zo dit is hoe het hoort. Je hebt de money er niet voor dus hou je het low budget.. Alfa is dood, en zal nooit meer zo levendig worden als vroeger. Dat is nou eenmaal zo.

Ik blijf het zeggen onder het vlaggetje van FCA gaan ze ten onder… Ik heb genoeg leuke alfa’s gehad. Maar er komt een tijd dat iemand anders een nieuwe koers moeten zetten met die merk.

Hoelang heeft het geduurd voor er een nieuw model uitkwam.. Moet nog zelfs productie klaar gemaakt worden.

Hup verkopen aan de Duitsers, dan maar tot 2020 met volgens de liefhebbers “saai” vormgeving winst boeken. Laat ze daarna maar weer creatief worden.
Blijft een prachtige auto, had ook geen facelift nodig.
Eigenlijk is het hele idee van een facelift natuurlijk en sich onzinnig. Het originele ontwerp van de auto wordt hierdoor, regelmatig volledig overhoop gehaald. Maar in dit geval…Het is er niet beter op geworden maar ook niet slechter. Bijna alsof je vriendin een andere kleur makeup heeft gebruikt. Het ziet er wat anders uit, dat is al.

Ik ben een grote fan van Alfa. Mijn eerste leaseauto was een door mij zorgvuldig samengestelde Alfa 147 1.9 diesel. Ik genoot van elk ritje dat ik in die auto heb gemaakt. Soms ging er iets stuk, de navigatie met name wilde niet altijd functioneren, maar dat maakte niet veel uit. Ik voelde mij speciaal in die auto. Dat speciale gevoel had ik nooit eerder en nooit meer gehad in een auto. Het gaat mij echt aan het hart om te zien hoe besluitloos de ontwerpers en de makers van Alfa Romeo’s zijn geworden. De lef en de bite is er uit, ze durven geen punt meer te zetten of een streep te trekken.
mooie bak, alleen jammer van de iets te grote stuur, maar gelukkig ook niet zo vreselijk klein als de 308
Ik heb een haat-liefde verhouding met de Giulietta. Ik vind het ontwerp prachtig, de lijnen schitterend en ik geloof graag dat ze geweldig rijden, maar de echt afschuwelijke afwerking ten opzichte van de prijs is voor mij een absolute afknapper. Het interieur is deels mooi, de bekleding is prima, het basisontwerp is goed maar de details verkloten het volledig. Neem bijvoorbeeld de stuurkolom, deze is bekleed met vreselijk slecht passende hard plastic kappen. Niet nodig en in deze klasse anno 2016 niet meer ok. Het kan me echt mateloos irriteren hoe zo’n fraai ontwerp verpest kan worden door bezuiniging op dat soort kleine dingen die je iedere keer dat je erin rijdt ziet en voelt. Ik hoop dat de facelift beter is, maar Alfa Romeo kennende gaat dat vies tegenvallen. Eeuwig zonde. Zo zijn Alfa’s zoals altijd pas leuk wanneer ze ouder worden en dat soort imperfecties acceptabel zijn omdat het hobby is, en je het kunt accepteren als karakter. Maar een nieuwe, sorry, niet wanneer de materialen in het interieur in mijn 37 jaar oude British Leyland bouwsel in veel opzichten niet slechter of zelfs beter zijn.
Ik zie PDC op de voorbumper😄 was alleen aan de achterkant.
Ach, het is wel een enigszins opvallende auto, door de grille en koplampen. Maar het is meer een verzameling van afzonderlijke stijlelementen dan een mooi en net geheel is. (idem voor de Mito) Dat kun je mee weg komen, mits je concurrenten vormloze meuk zouden maken. Maar de concurrentie bouwt nu bijvoorbeeld dit:
http://preview.netcarshow.com/Kia-Pro_Ceed_GT-Line-2016-800-02.jpg

Slechts een enkel voorbeeldje wat mij betreft van hoe het wél moet. Aan het rijtje kun je toevoegen: Mazda 3, Hyundai i30 Turbo, Audi A3 sedan en Peugeot 308. Allemaal auto’s die ik eigenlijk veel beter gelukt vind dan deze Alfa. En een minuscuul faceliftje, wat ‘em eigenlijk alleen maar ordinair maakt, helpt dan echt niet meer…..
@Rob:
Je vat de huidige status van Alfa mooi samen.

In de basis niet slecht, maar de concurrentie heeft ze echt aan alle kanten voorbijgestoken.

Dit wordt ook nooit meer wat. Ze hebben het kapitaal en de competenties niet meer om bij te halen. Ondertussen lopen de klanten weg, stoppen de dealers ermee. Dat beetje imago dat ze nog hebben is bij lange na niet genoeg. Het is gewoon klaar.
@poes:
Het wordt tijd dat Alfa een “Jaguartje” gaat doen…
Ach, iets wat al mooi is heeft ook helemaal geen facelift nodig. Je geeft Doutzen Kroes toch ook geen facelift? ;-)
Ik heb nooit gesnapt wat men zo mooi vindt aan deze auto. Ik vind het maar een van de lelijkste C-segmenters…
Ach hebben ze een keer naar Volkswagen en Porsche gekeken is het nog niet goed
Beetje jammer dat ze de punten waar een Alfa in uit zou moeten blinken waarschijnlijk niet hebben aangepakt. Dus bij de facelift ook de gevoelloze besturing aangepakt, een wat speelser weggedrag, betere stoelen, een echt potente topversie. De buitenkant heeft niet zoveel nodig, maar een Alfa moet iets meer bieden dan alleen een goede allrounder ( daar hebben we toch skoda’s golfjes en A4 tjes voor)
Ik ben een beetje klaar met alfa
Ik bind het niet de mooiste Alfa en miss de Mito zelfs nog mooier. Maar ik heb er twee weken in mogen rijden in west Spanje (lees lege mooie wegen en bergen) en heb daar zo van genoten. Superbak!
Deze auto heeft mijns inziens überhaupt geen facelift nodig!
Op de internationale alfa Romeo website staan foto’s van de mito facelift ook online

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).