
De drie iconische letters van Alfa Romeo, GTA, zijn terug. En boy, wat is dit een product om enthousiast van te worden.
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio was nu niet bepaald verlegen om paardenkrachten. Met 510 pk kon de Italiaan het prima opnemen tegen de Mercedes-AMG C63 S (510 pk) en de BMW M3 met het Competition Package (450 pk). Alfa gaat nu nog een stapje verder met een hardcore model. De overtreffende trap komt in vorm van de Giulia GTA. Zie het als een Jaguar XE SV Project 8, maar dan van Alfa Romeo.

GTA
Ondanks het missen van de Quadrifoglio-benaming is deze auto in de basis inderdaad een Giulia Quadrifoglio. Maar jij en ik begrijpen ook dat de modelnaam dan wel heel erg lang zou worden. Met het oog op het verleden klinkt Giulia GTA ook wel lekker moeten we zeggen.
Techniek
Onder de kap nog steeds de 2.9-liter biturbo V6 motor. De Gran Turismo Alleggerita is goed voor maar liefst 540 pk. Ook heeft Alfa Romeo het nodige gewicht weten te snoepen. De GTA weegt 100 kg minder in vergelijking de Giulia Quadrifoglio. Het gewicht komt nu uit op 1.520 kg. De Giulia GTA sprint met Launch Control in 3,6 seconden naar 100 km/u.

Bellissima!
De aerodynamische verbeteringen aan de GTA zijn ontwikkeld door Alfa Romeo in samenwerking met Sauber Engineering. Wat weer een knipoog is naar de Formule 1. De auto is 50 mm breder in vergelijking met een Quadrifoglio. Verder is de ophanging aangepast.
Enkele bijzondere kenmerken van de sedan zijn de opvallende carbon achterspoiler, het centrale titanium uitlaatsysteem van Akrapovič en de 20-inch wielen met centrale moeren. In het interieur een overdaad aan alcantara, zoals het een Italiaanse auto betaamt. Verder is, in het geval van de hetere GTAm, de achterbank verwijderd, wat de Giulia GTAm tot een tweezitter maakt. Op de plek waar normaal de achterstoelen zitten kun je nu een helm en een brandblusser kwijt. De Giulia GTA heeft wél een achterbank zodat je matties meekunnen.


Twee smaakjes
De auto komt er als GTA en als GTAm. Laatstgenoemde is de extreemste versie die je op de foto’s ziet staan. De GTA heeft bijvoorbeeld wel een achterbank, terwijl de GTAm dat niet heeft. Ook is die extreme spoiler speciaal voor de GTAm, terwijl de ‘normale’ Giulia GTA een wat subtieler voorkomen heeft.
Gelimiteerd
De Alfa Romeo Giulia GTA bestellen is er niet zomaar bij. Het automerk gaat slechts 500 stuks maken van de ultieme sedan. De orderboeken zijn vanaf heden geopend, dus wees er snel bij voordat alle 500 orders gevuld zijn. Met de aankoop komt naast de auto ook je eigen Bell helmet met een GTA livery, je eigen racepak van Alpinestars, een autohoes van Goodwool en een rijtraining van de Alfa Romeo Driving Academy. Het gehele aankoopproces verloopt van A tot Z via een productspecialist van Alfa Romeo.
Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend. Het is tevens onduidelijk hoeveel GTA’s er naar Nederland komen. De première van de GTA verloopt nu digitaal. Eigenlijk zou deze auto de ster van de show worden op de Autosalon van Genève.





Ik zou (weer) een cynisch antwoord kunnen plaatsen over de product portfolio van Alfa, maar ik vind dit gewoon een gaaf ding!
@pjotr: Dan maak ik hem wel want de frustratie ziet diep.
Ze moeten gewoon een Giulia Quadrifoglio Station maken… omdat dat ook een pracht auto zal zijn die wel goed verkoopt in noord west Europa.
Lekker hoor!
De GTAm heeft overigens geen achterbank en een rolkooi en grotere spoiler. Er is ook een ‘gewone’ GTA met achterbank. Beide 500 stuks als ik filmpje mag geloven.
Zal wel rete duur zijn, maar wel een lekkere smaakmaker.
Hopelijk komen er ook nog een aantal gewone auto’s op de markt dit jaar, want dat blijft natuurlijk hard nodig…
Idd rete duur, minder gewicht = meer !
Wacht wat? Het is een sedan met 4 deuren maar de auto heeft geen achterbank? Dat is pas echt iets voor alfa.
@hakane60m5: zou hij dan op grijs kenteken gezet kunnen worden?
@mar10us: de auto is niet echt ingericht voor goederen vervoer. Dus ik denk t niet
@hakane60m5: Die gozer uit België met z’n C63 uit Mijn Auto heeft het voor elkaar gekregen, dus waarom niet.
@hakane60m5: Jaguar lijkt er ook aardig mee weg te komen.
@hakane60m5: volgens mij kan je kiezen. GTAm zonder achterbank en met spoiler en de GTA met achterbank en zonder spoiler
@trustmeiamanengineer: en de GTAm heeft ook lexaan ruitjes achterin
Very nice. Dit is nou een special edition. Daar kunnen de Duitse fabrikanten nog iets van leren. Hoewel, AMG Black Series is ook altijd wel speciaal.
@acakoning,
Omgekeerd kan Alfa nog van de Duitsers leren hoe je auto’s moet ontwikkelen en daadwerkelijk verkopen met een marge waarmee je voorbestaan verzekerd is.
En graag ook auto’s waar de mensen op zitten te wachten.
@Hubert: sportieve en goed rijdende auto’s kunnen ze bij Alfa Romeo zeker maken. Ze kunnen inderdaad nog veel leren van de Duitsers wat betreft algemene strategie, marketing en verkoop. Deze auto lijkt mij heerlijk om te rijden maar gaat ook niet helpen met grote verkopen. Alfa Romeo moet een echte cashcow toevoegen. Hopelijk heeft de Tonale hier wat succes in. Fingers crossed!
@kevin1989: waarom halen ze geen Duitser op de marketingafdelijg bij Alfa. Geen verkeerde gedachte?. Op technische vlakken bij de ontwikkeling van de Giulia was wel een Duitser betrokken.
De directeur van Alfa is een Duitser afkomstig van BMW…
@alper: een stagiair marketing zou al goed zijn voor Alfa.
@acakoning: bmw toch ook met hun csl ?
Gottegottegot, wát een bak!!
Was ik maar gwn rijk en niet zo knap, ik had er werkelijk waar metéén eentje besteld!??????
Gaaf,
Vet.
Leuk voor op posters en in spelletjes.
Maar doe mij maar een gewone Giulia Q; want ik vind het een erg hoog Need For Speed gehalte hebben.
@gregorius: gelukkig is smaak subjectief.
Die foto van het interieur is nep. Het check-engine lampje brandt niet…
En ze hebben het sleepoog mooi geaccentueerd.
@hingenine: hahaha.
erg grappig allemaal… je lijkt wel een gefrustreerde bmw rijder of zo? valt mee dat je niet begint over de hoge afschrijving en dat ie al roest in de folder
Oeh. Jij bent vast erg gezellig op verjaardagen. :’)
geen idee hingenine.. ik wordt nooit uitgenodigd… en als het dan toch gebeurt.. start mijn alfa niet…
@hans75: hap nou niet zo
@hans75: nou ik was 3 weken geleden wel blij met de sleepoog op mijn alfa.
@dirkiii: ik ook. Heb nog een Renault Clio mogen wegslepen. Ging uiteindelijk niet helemaal goed met een sleepkabel van de action
@kevin1989: die van mij moest de heuvel op gelierd worden.
@hans75: @hingenine dat was je inderdaad vergeten.
@hingenine: check engine lampjes gaan bij recente Alfa’s pas aan als je de showroom uit bent.
@hingenine: haha ?.. De naden zijn te recht.. Maargoed.. Knap wat Alfa kan maken… Nu nog een solide portfolio… Ipv speciaaltjes… Heel mooi allemaal maar hoop dat het merk weer een keer een goede line up krijgt voordat het beperkte wat er te kiezen is zwaar gedateerd is… Dit merk verdient beter… Mooie nieuwe modellen… Dan koop ik wel een Giulia die wat verder afgeschreven is… ?
@goodvibrations: stukje zelfspot ook wel hoor. Ik heb nu een 5 maanden oude Focus ST-line, daarvoor (helaas) iets uit de VAG groep, maar daarvoor 4 jaar met veel plezier rondgereden in een Grande Punto 1.9 JTD sport. Bijna 4 ton op de klok tot ik hem helaas in elkaar reed.
Ga toch lekker janken in je zielige Hondaatje of VAG-eenheidsworst!
*proest!*
Jij denkt dat ze nog de moeite nemen om een check engine lampje in een Alfa te monteren?
Mijn 33’s hadden hem gewoon niet hoor.
De 90 wel, maar daar knippert het “er is een lampje stuk in het instrumentencluster” lampje dus het zou zomaar kunnen dat die doorgebrand is ;)
@nietcreatief: ??
Een zwarte wielkastverbreder achter en voor alleen een uitgeklopt scherm zonder zwarte rand. Opmerkelijk designaspect, maar het staat best wel cool eik.
@kminne: denk carbon spatbord verbreder?
Ik wil hier graag enthousiast van worden, maar ik krijg er toch teveel een aftermarket-gevoel bij. Wat dat betreft vond ik de Project 8 beter geslaagd. Die toevoegingen waren veel beter geïntegreerd in het design. Dat gezegd hebbende: wel heel gaaf dat Alfa zoiets maakt!
Heeeel dik!
Wat een idioot gaaf ding! Eigenlijk onnodig maar dat maakt het zo mooi. Dit moet wel een van de best sturende/rijdende sportsedans in het segment te zijn. De Guilia QV was al een uitblinker op dat vlak en nu nog meer pk’s en 100kg lichter. Smullen! Alfa heeft met de Guilia eindelijk weer eens een topper in de gelederen welke qua auto kan concurrenten met de ‘grote’ merken. Ik vind het daarom oprecht jammer dat Alfa Romeo de laatste jaren in slecht weer verkeert. Ik hoop dat dit merk met rijke historie weer opklimt. Deze auto zal ook zeker niet de oplossing zijn maar dik is ie zeker wel.
Wat een ovendreven ding, mooi is anders.
@HZW: eens. De looks van een normale Guilia QV vind ik wat eleganter en daarom ook veel mooier. Wel gaaf 100kg lichter en meer en 540pk
Totaal overbodige kermisbak
@albertjan: in mijn ogen niet overbodig als je gewoon knoerhard wil rijden/sturen. Wanneer je die extra specs onbelangrijk vind dan denk ik dat een ‘normale’ Guilia QV beter is qua looks. Maar dat blijft natuurlijk allemaal subjectief!
Hij is een tikkeltje fout, maar wel nét lekker! Zet maar voor de deur.
Extra gewichtbesparing is:
– de nier die je moet afgeven om hem te kunnen betalen
– al het geld dat je kwijt bent om hem rijdende te houden
– het angstzweet dat verdampt als je de eerste bochten neemt
– en de angst schijterij als je het pedaal vol intrapt (wel lang genoeg billen dichtknijpen en tijdig uitstappen)
Heilige neuk, wat een apparaat ??
Holy fuck wat een ding, zeer ordinair maar ik vind ‘m wel erg gaaf. Given the choice, zou ik voor een reguliere gaan.
Moker geil
Ik vind hem wel gaaf, maar Alfa Romeo heeft wel gavere raceversies op basis van een straatauto gemaakt. Zoals bijvoorbeeld de 155 DTM destijds.
Daarbij vraag ik me af of het niet slimmer zou zijn om iedere Euro die ze overhouden in de ontwikkeling van één of meerdere nieuwe volumemodellen te stoppen. Of alvast apart te leggen voor de ontwikkeling van de opvolgers van de Giulia en de Stelvio.
De 155 DTM had alleen vrij weinig te maken met de straatversie. De motor kwam bijvoorbeeld uit de PRV (Peugeot-Renault,-Volvo) familie en lag in de lengte, om maar wat te noemen.
@carmasterr: niet helemaal. In 1993 t/m 1995 werd er een 60 graden V6 gebruikt, en raceklaar gemaakt door Alfa Corse met als basisontwerp de “Busso” V6. In 1996 is de PRV gebruikt om een variant te maken met een 90 graden blok. Echter is het blok van de grond af opnieuw ontworpen en gebouwd door Alfa Corse. Net zoals met de eerdere Busso V6.
Dat is dus precies wat ik bedoelde, maar veel specifieker. Punt blijft dat de 155 DTM vrij weinig te maken had met de straatauto.
Gewoon een super gaaf ding!
Wat een afzichtelijk ding zeg. Zou het eerder verwachten van een of andere overdreven tuner dan van Alfa Romeo zelf. De term GTA wordt hier dan in mijn ogen misbruikt. De 147 en 156 waren dik maar toch ingetogen. Dit apparaat vind ik gewoon een afgang. Jammer jammer jammer.
@viezefreddyw: Inderdaad, waar blijven de grappen nu van MC Donald parkings, petjeswagen,… ? Alsof Mansory of een of andere Oostblokker dit ontworpen heeft!! Als VW of Audi dit tevoorschijn moest toveren werd het direct de grond ingeboord. Maar Alfa….Hallelujah!!!!
@viezefreddyw: de 147 en 156 waren ook behoorlijk zwaarder in GTA uitvoering, en dus de naam GTA niet waardig! De Guilia doet dat i.i.g. wel goed
Enorme gapende gaten in de bumper, overdreven drukke spoilers en randjes. Neh, en dan ook nog die aftermarket look-a-like achterlichten. Het moet je smaak zijn.
Autodelta sticker is een leuk detail. Nooit begrepen hoe een Britse tuner met die naam er vandoor heeft kunnen gaan.
Jammer niet elektrisch ?
Deze moet met handbak!!
Volgens mij is het de bedoeling zo snel mogelijk te gaan met een GTA, dat doe je niet met een handbak.
Super gaaf!
Ik wou alleen even wat grotere plaatjes……..maar dat werkt dus weer niet.
Wat een enorm dik apparaat, jammer dat ie gelimiteerd is.
500 Stuks maar? Ja het zal vast niet meevallen om zo’n model te verkopen. Het ontbreekt Alfa al lange tijd aan ambitie als het gaat om hun volumemodellen. Ze kunnen het geld waarschijnlijk toch NIET goed gebruiken.
En dit keer helemaal geen plek voor de kentekenplaat…. Gave bak, dat wel!
Moeder Maria (vol van genade), krijg flashbacks van de good ol’ D&W brochures. Alleen nog zo’n dame met textiel-allergie over de motorkap draperen en het plaatje is af.
Afijn, goed rijden zal-ie vast wel. Ook wat waard.
Wat de neuk…geil ding. Hoeveel bpm?
Ik ben fan van Alfa Romeo en ik zie aan de voorgaande reacties dat ik een afwijkende mening heb over deze auto, maar ik vind het er echt spuuglelijk uitzien. Als een of andere foute tuner er mee aan de haal is gegaan, erg jammer dit
De Giulia GTA gaat van 510 naar 540 pk en verliest 100 kg. Dat betekent dat-ie ipv 1524 kg nu 1424 kg weegt. Of in gewicht / vermogen:
– reguliere Quadrifoglio: 2,99
– GTA: 2,64
Ofwel een 12 procent betere score. Dat deed de 156 GTA dan toch beter, met zijn boost van 192 naar 250 pk (30%).
Ik denk dat je beter af bent door een reguliere Q te strippen (maar dan ook écht te strippen), dan door een GTA te kopen. En die 30 pk extra krijg je er zelf ook wel bij getuned.
@BaRa: je vergeet de extra 200 kg gewicht van de 156/147GTA op/voor de vooras! ?
Bij de 147. Bij de 156 tov de V6 zal het niet veel geweest zijn.
Leuk maar vind die zwarte uitgeklopte wielkasten achter niet echt mooi. Lijkt nu net een aftermarket ding uit china
De redder of de laatste stuiptrekking ?
Mijn geliefde merk weet hoe ze de aandacht of moet leiden. Eerder deden ze dat een aantal beursseizoenen lang met de 4C, eerst dicht en toen als Spidertje (uit productie allebei), met een Mito GTA (kwam er nooit), met voorspellingen over allerlei modellen waar je daarna nooit meer iets hoorde. En dan hebben we het nog niet eens over alle speciale uitvoeringen die meestal niet veel meer zijn dan een nieuw kleurtje en een kekke bekleding plus wat extra mooie wielen en een handjevol opties. Deze GTA is een opgepompte Q, die van zichzelf al zo enorm dik is. Wat grotere spoilers erop, een ander chipje voor 30 pk meer, een paar kilo’s eraf dankzij extra carbon en lichtere stoelen en je hebt weer een bliksemafleider voor de komende tijd. Maar waarom geen coupéversie van de Giulia, die toch niet moeilijk te bedenken is, of een Sportwagonversie? Waar blijft de opvolger van de Mito, van de Giulietta? Waar blijft die Tonale die al een aantal beurzen lang wordt getoond? Waar blijven de hybrides, de elektrische versies? Welk merk kan anno nu nog bestaan met maar twee modellen op de lijst? Dan kun je GTA’s maken wat je wilt, maar daar verkoop je er niet genoeg van. Kom op Alfa, tijd om echt met nieuws te komen…
Je vergeet de aangepaste wielophanging, centre lock wielen, Akra, aangepast interieur met rolbeugel en waarschijnlijk nog wel wat meer.
Verder mee eens, Een coupe en SW zou de verkoop zeker goed doen.
De vraag is, hoelang blijft hij het doen?
De vraag is; roest hij net zo hard als een Mercedes?
Gebruikt hij net zoveel olie als een Audi?
Nu die uitlaat nog overdreven scheef laten wegsteken vanuit het midden van de bumper en dan is ie helemaal historisch verantwoord
Ik had wel wat meer pk’s verwacht. Gewichtsbesparing van 100 kg en 30 pk meer vermogen ga je uiteraard wel behoorlijk merken.