
We gaan eens even kijken naar de grootste verliezers van 2024.
We hebben al de grote winnaars van 2024 behandeld, in het artikel over de bestverkochte auto’s van Nederland. Maar minstens zo interessant zijn de verliezers. Welke merken deden het juist heel slecht in 2024? Daarom zijn we nog eens in de cijfers gedoken.
We hebben een top 5 voor jullie met de merken die het hardst onderuit gingen in de verkoopcijfers. Daar zitten helaas ook enkele van jullie favoriete merken tussen.
5. Opel: -38,2%
Wie had dat gedacht… Er was een tijd dat Opel steevast op nummer 1 stond in de Nederlandse verkoopstatistieken, maar nu gaat het gestaag bergafwaarts. Het afgelopen jaar heeft Opel weer flink moeten inleveren. Opel verkocht 8.480 auto’s, wat ruim een derde minder is dan in 2023. Het marktaandeel zit op een historisch dieptepunt, met 2,21%. In 2004 was dat nog ruim 10%.
4. Alfa Romeo: -39,2%
Je zou denken dat Alfa Romeo in de plus zou zitten met de komst de Junior, maar daar is nog niks van te merken. Alfa wist in 2024 slechts 377 auto’s te slijten, ruim 39% minder dan het jaar ervoor. De eerste Junior’s verschenen overigens pas in september op kenteken, dus wie weet wordt 2025 het jaar van de Junior. We moeten er ook bij zeggen dat Alfa méér auto’s verkocht dan in 2022. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Alfa helemaal niks voorstelt in Nederland. Helaas…
3. Jaguar: -47,1%
De nummer 3 komt niet helemaal als een verrassing: Jaguar laat het merk gewoon bewust doodbloeden om met een schone lei te beginnen. In 2023 was het al heel mager, met 172 verkochte auto’s, maar het afgelopen jaar is dit aantal nog eens gehalveerd. Er werden slechts 91 nieuwe Jaguars geregistreerd, hoofdzakelijke E-Paces en F-Paces.
2. MG: -61,1%
Je had het misschien niet verwacht, maar de verkopen van MG zijn hard gekelderd in 2024. We moeten er meteen bijzeggen: dat kwam vooral omdat ze het in 2023 zo goed deden. Uiteindelijk hebben ze het afgelopen jaar 2.355 auto’s verkocht. Als je 2023 even buiten beschouwing laat, is dat alsnog meer dan de voorgaande jaren. Desondanks zullen ze bij MG toch een beetje balen dat ze het succes van 2023 niet hebben kunnen vasthouden.
1. Lynk & Co: -72,6%
En dan de grootste verliezer van 2024… Lynk & Co. Dit merk was dé verrassing van 2021. De Lynk & Co 01 wist het in 2022 en 2023 zelfs tot de top 10 bestverkochte (lees: gehuurde) auto’s te schoppen. De auto moest het echter hebben van de schappelijke maandprijs en die is flink verhoogd in 2024. Het resultaat is dus dat verkopen met dik 72% gekelderd zijn. Toch werden er nog 1.671 Lynk & Co’s op kenteken gezet, cijfers waar Alfa Romeo alleen maar van kan dromen…
Cijfers: Bovag
Foto: Alfa Romeo Giulia-combo, gespot door @koen92winterswijk
Opzich niet droevig dat er een paar Chinese merken in dit lijstje staan. Opel had ik niet verwacht. Qua kwaliteit geen idee of je zo’n PSA product wil, maar qua looks is het top vind ik. Mooie designs.
Het verbaast me steeds dat zoveel mensen zo positief zijn van het nieuwe Opel design. Ik vind het echt een nietszeggend ontwerp. Kan vanalles zijn. Vooral de Astra heeft er last van. Het hoekige design van de achterkant lijkt niet te kloppen met de rest. Vergelijk dat dan met de vorige Astra, vooral in 3 deurs versie. Dat is nog steeds een tijdloze schoonheid.
Ik dacht het net beter ging met Opel sinds de overname en dat ik dus bij de minderheid was, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Smaak is subjectief, hè. Ik vind dus dat die Opel modellen er onder de regie van PSA/Stellantis echt stukken op vooruit zijn gegaan. Over de kwaliteit kan ik geen oordeel geven.
Opel Astra een tijdloze schoonheid? Dude…
Toch wel. De Astra J (OPC) is één van de mooiste hatchbacks ooit gemaakt. Zo niet de mooiste.
Heb je de nieuwe Grandland al in persoon gezien? Vind ik echt super netjes voor wat het is.
Maar die rijd als een strontkar. Man man man ik snap niet dat mensen daar vrijwillig in rondrijden. In alle opzichten een kutauto die nergens in uitblinkt en waardeloos rijd.
Maar aangezien ook niemand een Alfa rijd boeit dat blijkbaar niet. Als het maar 4 wielen heeft en van a naar b gaat.
Daarom doet Tesla het zo goed. Scheelt in de bijtelling en dat is lease-argument no.1.
Niemand koopt een nieuwe Alfa, maar wil wel een 2ehands Alfa. Hou al een tijdje de prijzen in de gaten, maar omdat de spoeling dun is wil een beetje leuke Giulia Veloce maar niet onder de 30k schieten.
Niemand koopt er eentje, maar niemand wil wel een tweedehands?
Absoluut geen verrassing met betrekking op Alfa Romeo. De Giulia en Stelvio zijn te duur door de BPM (plus nog een paar puntjes, SW..), de Tonale is te lelijk (dus faceliften, QV-pakket) en de Junior een omgedraaide Mokka-punt.
Een lichtpuntje? De 33 Stradale bewijst dat AR ‘het’ nog steeds kan. Dus hopen op en bidden voor een prachtige Stelvio in 2025 en schitterende Giulia in 2026. Met SW. En 3.0v6 en PHEV en BEV. Plus de aanpassingen voor de Junior en Tonale. Do you capice Imparato?
Stelvio en Giulia zitten in een (te) hoog segment, daar ga je geen verkoopolumes mee scoren.
Alfa had een mooie aanbieding, maar ze hebben de diesel zo ongeveer uit het gamma gehaald. Daarna moest het meer premium dus de 200 PK Benzina moest ook wijken voor de 280PK Benzina met Q4 4wd. Ja dat drijft de prijs wel op. Dan ga je een Jeep verbouwen tot Tonale en maak je een misser met de Mila… Junior. Ja dat gaat gewoon niet vliegen.
Opel heeft met de Astra wel een knipoog naar het verleden, maar dan moet je wel jong zijn geweest in de jaren 80. De tijd van Irmscher, gele, grijze en zwarte strepen en Manta jonguh! Dus ik snap ook wel dat die kelderen.
Ik zou wel een Stelvio PHEV willen hebben. Maar dan moet je de Tonale kopen, en die vind ik dan weer net niks.
Of gewoon de Quadrofoglio nemen… Keuzes keuzes…
een normale mens (lees: particulier) wilt geen 50.000 euro geven aan Stellantis spullen. Dat is wat ze tegenwoordig vragen voor een Grandland of Tonale met wat opties. Bij Peugeot zal het ook wel niet denderend zijn.
Vroeger waren dat (of toch zeker Opel etc) de merken die je vlotjes kon betalen, wanneer je niet genoeg geld had voor een audi/bmw/volvo/mercedes/…
Tegenwoordig doe je een betere zaak door er toch bij te shoppen, desnoods een 2dehands met paar 1000 km. Je zal minder bedrogen uitkomen (zelfs al is dit gevoel deels mentaal).
En waarom zou een normaal mens wel meer geld brengen naar bmw en naar Volkswagen en Volvo?
BMW is toch echt wel wat beter dan Opel en Peugeot.. Alleen de 1.2 PurePech lijkt me al voldoende reden om liever door te sparen voor een BMW of Mercedes of beter een tweedehands daarvan met twee jaar garantie.. Volvo en VAG zijn volgens mij niet veel beter dan Stellantis..
Heb genoeg problemen met bmw’s gezien, maar ik bedoel dat een bmw aanzienlijk duurder is.
Mercedes past Renault motoren toe. En we hebben hier zelfs een artikel gehad over de 10 meest onbetrouwbare BMW motoren. Er zit gewoon maar bitter weinig kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken, het is allemaal perceptie. Behalve Land Rover, die maken hun reputatie meestal wel waar…
Mensen worden steeds verstandiger en kopen niet meer met hun hart.
Is dat verstandiger?
De meeste mensen zijn in loondienst en telt de bijtelling sterk mee en hebben ze meestal ook minder keus in lease-auto’s.
Veel jonge Alfa Romeo’s worden uit het buitenland geimporteerd en worden dus niet meegeteld.
Ik heb zelf een 1 jaar “oude” geimporteerde AR Giulia Q gekocht van 1 jaar oud, voor circa 60k onder de Nederlandse nieuwprijs.
Ook dure BMW’s zijn geimporteerd vaak veel goedkoper (scheelde ook ca. 60k bij mijn, toen 1 jaar oude, X5 met V8 met slechts 4000km op de teller).
Opel is al lang Opel niet meer, met als dieptepunt die nieuwe skeere gezinscontainer die ze Frontera noemen.