Alibaba sluit deal met Mercedes, Audi en Volvo

Auteur: , 38 Reacties

Techniek van dit bedrijf komt naar auto's van deze merken.

Alibaba sluit deal met Mercedes, Audi en Volvo

Alibaba ken je hoogstwaarschijnlijk als die enorme webshop uit China. Het concern doet echter veel meer dan enkel een webshop runnen. Net als bijvoorbeeld Samsung (Samsung Display, Samsung Electronics), kent het concern diverse bedrijven. In dit geval gaat het om Alibaba A.I. Labs.

Het Chinese bedrijf heeft een deal gesloten met Mercedes (Daimler), Audi en Volvo. Alibaba A.I. Labs gaat technologie voor kunstmatige intelligentie leveren aan de genoemde automerken. Het heeft betrekking op de home-to-vehicle toepassingen. Allemaal mooie termen, maar wat betekent dit nu concreet?

Met de technologie van Alibaba A.I. Labs kunnen eigenaren van één van de genoemde merken straks vanaf een externe locatie communiceren met de auto. De auto kan bijvoorbeeld vergrendeld worden, men kan de airco vast instellen of er kan een geplande route doorgegeven worden naar het navigatiesysteem van de auto. Daarnaast krijgt men de mogelijkheid om status van het voertuig in te zien. Bijvoorbeeld hoeveel brandstof de auto nog heeft en op welke locatie de auto zich begeeft.

Dit soort technieken leveren autofabrikanten bijvoorbeeld met een app of met een geavanceerde sleutel. Echter, in diverse gevallen moet de auto dichtbij de eigenaar staan om dit soort handelingen te kunnen uitvoeren.

Het systeem van Alibaba werkt door middel van stemcommando’s. Het herkent de stem van de eigenaar en kan zo opdrachten uitvoeren. Een onbekende stem krijgt geen toegang tot het systeem. De home-to-vehicle toepassing zal in thuisland China uitgerold worden. Het is niet bekend of de technologie in een later stadium ook naar Europa gaat komen. (via Autonews)



38 reacties

Waarom geen BMW i.p.v. Volvo?
@c200: omdat de software niet compatible is met de interieur hardware die al 15 jaar hetzelfde is bij BMW.
@2wheeler: whahha dit heeft bmw al.met.connectdrive. ik kan mijn bmw afstand ontgrendelen, airco aanzetten en met alarm.systeem.zelfs op.blokkade zetten. 15 jaar troep werkt dus wel
@elemento: waarom noem je het nou troep? Je hoeft het niet zo naar beneden te halen hoor.
@2wheeler: omdat vorsprung technik is. Ik.zal nooit meer audi kopen na al die ellende. Voor mij is het bmw.of volvo
@elemento: jaa ja.. duidelijk… ik trok naar een beetje aan je staart, heb goede tijden beleefd in mijn compactje..
@elemento: Waren de punten in de aanbieding?
@c200: Omdat BMW al een stuk verder is met zijn connectiviteitsoplossingen dan bovengenoemde merken…
@cupsport: Met een interieur dat sinds de E46 hetzelfde is…
@romeoalfa: nou de laatste keer dat ik in een nieuwe fünfer stapte, had ik inderdaad t idee dat ik perongeluk in een oude e46 terecht was gekomen. Want wat was die e46 zn tijd ver vooruit hè. In 1998 al hele grote touchscreens met schitterende graphics en gesture control. En overal schitterend gestikt leer, mooie biesjes en negrens lelijke harde platics…
@romeoalfa: wat een bullcrap… het stuur, de voorstoelen en de binnenspiegel zitten inderdaad nog op dezelfde plaats, maar veder vind ik het interieur eerder vertrouwd dan verouderd. Er valt volgens mij aan de opzet dan ook niet zoveel te verbeteren…

Wat zou je dan willen? Een Fiat Multipla voorbank in plaats van twee sportstoelen?!
@c200: omdat BMW dit al zo’n 7 jaar heeft?
@c200: je wilt als premium merk jezelf niet profileren met een bedrijf dat bekend staat om goedkope rommel. Bovendien is de BMW Group groter dan je zal verwachten en heeft het de meeste faciliteiten al in huis.
@mistermini: Geely, Daimler en VAG zijn denk ik stuk voor stuk groter dan de BMW groep. Daarnaast draaide Alibaba vorig jaar 11.1 miljard dollar aan winst volgens Wiki. Goedkope rommel? Ik denk dat jouw visie een beetje achterhaald is.
@2wheeler: Waarom ontwikkelen de grote jongens het zelf dan niet? BMW heeft al jarenlang deze technologie.
Het is niet gek dat Alibaba zoveel winst maakt. Je koopt iets en het gaat na twee weken stuk dus je besteld opnieuw and so on..
@mistermini: onzin. Je klinkt als iemand die er nog nooit wat besteld heeft. Als je een Bowlex of Smasung koopt van 10 dollar gaat het stuk ja. Ligt ook geheel in de lijn der verwachtingen toch? Dat ze het niet zelf ontwikkelen kan onnoembare redenen hebben naast schaalvoordelen. Een enorm aantal onderdelen in auto’s van alle concerns zijn van toeleverenaciers. Waarom ontwikkelen ze niet alles zelf? Ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben.
@c200: de Chinezen eisen Chinese Software in China. Dus ofwel BMW volgt nog, of ze gaan met een ander Chinees bedrijf in zee.
Handig als je je auto ff uit wil lenen. En een Chinese partij, dan weet je zeker dat het goed zit met privacy.
Ben m’n oldtimer even aan het oppoetsen.
@harrie: waar leest u dat dit systeem de traditionele sleutel vervangt? Dit is gewoon voor erbij. Auto uitlenen kan prima. En ja, in Nederland geniet u van heel veel privacy… kuch. Ik ga weer verder met het lezen van de fabeltjeskrant.
@rubenpriest:
Oja omdat het al belabberd gesteld is met privacy boeit het helemaal niet meer. Sterke argumentatie.
Kijk ook even de Tegenlicht aflevering over China.
@harrie: waar in mijn reactie zeg ik dat precies? Het is nogal naïef om China weg te zetten als het grote boeland en te denken dat wij het hier zo goed voor elkaar hebben. Al helemaal op basis van een televisieprogramma…
@RubenPriest: “damn commies”
@harrie: Inderdaad. Maar waarom?? Waarom ontwikkelen ze het niet gewoon zelf. Volvo had ik al opgegeven, maar Mercedes en Audi, waarom? Dit is echt zonde, dat een respectabel bedrijf als Daimler deze troep naar binnen haalt.
Stemcommando’s? Die Chinezen lijken allemaal op elkaar!
@porker: bekijk het op deze manier… Als het dat systeem gaat lukken om onderscheid te maken tussen Chinezen, dan is het in Europa gegarandeerd fail-safe
BMW heeft deze techniek reeds. Zonder voice command, maar je kunt vanaf je iPhone al deze zaken doen.
Want zoals we tevens in de A-klasse video hebben gezien werken spraakcommando’s een stuk prettiger dan het drukken van het juiste knopje…
@karhengst: Daarom laten ze die Chinezen wat software schrijven..
Mijn Volvo heeft dit ook allemaal al; Navi instellen (zelfs als de auto in het buitenland rijdt), openen of sluiten, status lezen van de auto, incl. brandstofniveau en starten op afstand. Het kan alleen nog niet met een stemcommando.
@roesplace: jawel. Als je jouw Google telefoon voor spraak commando’s instelt, kan het zelfs met stemcommando’s. Overigens: starten op afstand? Heb jij dan geen standverwarmkng?
@postzegel: Jazeker! De standverwarming kan ik er ook mee instellen, maar je kunt de auto via Volvo on-call starten en dan is ‘ie koel als je instapt (heb het hier nooit nodig gehad). Dat van die spraak commando’s ga ik proberen, thanks!
Chinezen op hun spleetogen geloven als het om privacy gaat? Ik had het vermoeden dat de heren bij de genoemde merken inmiddels wel beter zouden weten.
Oke misschien begrijp ik het verkeerd. Het gaat hier om een A.I. Lab en wat ze nu opnoemen is al uitgevonden maar hier komt de A.I om de hoek kijken dat de auto dus straks gaat leren hoe en wat jij wilt en doet in de auto. Hierdoor zelf gaat nadenken of je het warmer of kouder wilt hebben of hoe laat je naar je werk gaat en alvast de temperatuur instelt in de auto. Jij een route wilt plannen en dat de auto zegt te weinig brandstof/accu. Ik denk dat ze dus meer die kant op willen gaan.
@isn1981: Inderdaad, veel mensen weten ook nog niet wat er met A.I. allemaal kan, of zijn er bang voor. Wel jammer dat er geen lokaal bedrijf dergelijke software wil/kan maken.
Bedoel je Mercedes me connect waar elke mercedes van de laatste 4 jaar (excl. G-klasse 2015-2016 en SLK) standaard mee uitgerust is?
Lijkt me meer dat dit is om pakketjes in je achterbak te deponeren.
Nu te koop via een stemcommando: de nieuwste benz via aliexpress.com

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).