• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW is Mercedes voorbij (en Audi helemaal)

Auteur: willeme, gepost 8 juli 2021 om 07:58 – 68 Reacties

BMW is Mercedes voorbij

In het premiumsegment worden flinke aantallen gemaakt. Maar BMW doet de beste zaken.

Autoverkopen zijn niet altijd even relevant, maar wel heel erg leuk. Zeker als het gaat om de verkoopcijfers tussen Audi, BMW en Mercedes-Benz. Weinig merken zijn zo gefocust op hetzelfde type klant die de combinatie van Duits en premium als geen ander kan waarderen.

Nu juni achter de rug is, druppelen de eerste lijstjes, overzichten en cijfers binnen. Voor vandaag hebben we de verkopen in het land van Oom Sam en Slaperige Johannes, het voormalig Trumpmenië. Daar was BMW ‘overtuigend’ de nummer 1 in het felbevochten premiumsegment. Het merk uit München wist maar liefst 7.348 méér auto’s te verkopen dan het merk uit Stuttgart. Opmerkelijk, want in Q1 van 2021 stond Mercedes nog fier bovenaan.

BMW is Mercedes voorbij

BMW is Mercedes voorbij (en de rest ook)

BMW maakte een een flinke inhaalsslag van 95.561 exemplaren in Q2 van 2021. Dat is een stijging van zo’n 90% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor! De reden is simpel, de verkopen lagen toen vanwege een corona-lockdown op zijn gat. Even ter referentie: in Nederland werden er afgelopen jaar iets meer dan 18.000 BMW’s verkocht. Maar even terug naar die 95.561 BMW’s in Q2, daarvan was ongeveer tweederde een SUV, aldus Autonews.

BMW is Mercedes voorbij

Verkopen premiumsegment

Veel van die crossovers worden overigens gewoon in de VS gebouwd. Zo rollen de meeste BMW X-modellen uit de fabrieken in Spartanburg North-Carolina van de band. Hetzelfde geldt voor diverse Mercedes modellen. Ook hier was een crossover erg populair: de GLE was vooruit de best verkochte Mercedes.

BMW is Mercedes voorbij

Lexus opvallend

Wat verder opvalt aan de verkoopcijfers van Q2 in het premiumsegment: Lexus staat nummer 2! Met name de RX schijnt daar niet aan te slepen zijn. Tesla is voorbij aan Audi alhoewel die 73.300 EV’s een schatting zijn. Het is dus meer een vraag met hoeveel exemplaren Tesla voorbij is aan Audi. Een groot verschil is dat bij Tesla de Model Y aanzienlijk populairder is dan de Model X.

Verkoopcijfers Q2 VS, premiumsegment:

  • BMW (95.561)
  • Lexus (83.459)
  • Mercedes (82.390)
  • Tesla (73.300)
  • Audi (66.995)
  • Volvo (36.515)
  • Genesis (11.076)

Bron: Auto News Europe.

Ook interessant!

  • Premiummerken Audi, BMW en Mercedes niet in top 10
  • Tesla betaalt VEEL slechter
    Tesla betaalt VEEL slechter dan Mercedes en Audi
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autoverkoop, BMW, crossover, genesis, gle, Lexus, Mercedes, Q7, rx, SUV, Tesla, X5

Vorig bericht: « De nieuwe BMW M240i, of toch een tweedehands M2?
Volgend bericht: Video: auto ziet busje, auto rijdt busje aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. cobana zegt

    8 juli 2021 om 08:06

    Sinds wanneer zit Tesla in het premiumsegment?… Volgens mij hoor je topkwaliteit te leveren in het premiumsegment.
    Audi hoort ook niet echt thuis bij de premiummerken wegens ontbreken van bewezen en kwaliteit en merkhistorie.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 juli 2021 om 08:26

      @cobana:

      Tesla is altijd heel erg premium geweest. “topkwaliteit” is niet van belang, anders zou alleen Lexus en Genesis in het lijstje staan ;-).

      Het gaat niet echt om bewezen kwaliteit en merkhistorie. Het is gewoon een segment waarin een fabrikant kan opereren. Je betaalt bij Tesla meer voor een auto dan bij een reguliere middenklasser, maar je krijgt superieure accutechniek, infotainment en autonome rijfuncties voor dat geld. Plus het feit dat het coolste merk is op dit moment. Dat kan voor mensen voldoende meerwaarde zijn. Sowieso een interessante discussie!

      Login om te reageren
      • snowbird zegt

        8 juli 2021 om 08:44

        Gelukkig kunnen we allemaal onze eigen mening hebben over een merk als Tesla….gelukkig zijn er andere merken…

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          8 juli 2021 om 08:57

          @snowbird: oh, zeker! Je mag zelf weten of je Tesla wel of niet gaaf vindt, uiteraard. Maar dat ze in het premiumsegment actief zijn, is een gegeven. Of men dat terecht vindt, is een tweede. Gezien de verkoopcijfers vinden velen dat van wel ;-)

          Login om te reageren
          • wildbeest zegt

            8 juli 2021 om 21:55

            @willeme: verkoopcijfers tesla model S… hahahah

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              9 juli 2021 om 00:14

              @wildbeest: meer Tesla’s dan Audi’s. Ik vind het knap, hoor. Maar met vier modellen (waarvan er twee nauwelijks geleverd zijn).

              Login om te reageren
      • ghost zegt

        8 juli 2021 om 09:26

        -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

        Login om te reageren
      • Pascal zegt

        8 juli 2021 om 09:56

        @willeme het is inderdaad maar net een kwestie van welke definitie je aan ‘premium’ hangt. Het is misschien wel leuk om te weten dat Tesla zelf heeft verklaard niet premium te zijn; ze zien zich dus zelf in elk geval niet zo. Ik heb trouwens Audi ook nooit premium gevonden omdat de gangbare modellen veel teveel onderdelen uitwisselen met hun goedkopere broertjes en vrijwel alle modellen in de basis als gevolg voorwieltrekkend zijn. BMW en Mercedes zijn in mijn ogen wel echte premium merken. Maar hier valt zeker over te discussiëren en is een kwestie van mening.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          8 juli 2021 om 10:15

          @pascal:

          Uiteraard mag iedereen het voor zichzelf bepalen, maar het is het sipelweg marksegment waar ze opereren. Audi is hartstikke premium, ondanks dat jij dat niet vindt en Tesla is dat ook, ook al vinden zij dat zelf niet.

          Betreft Audi: Alle kleine BMW’s zijn technisch gewoon Mini’s. En die gehele CLA, A, GLB, GLA, B klasses van Mercedes zijn ook allemaal FWD-wagens met 1,33 liter motortjes. Maar nogmaals,dat bepaalt niet of je wel of niet premium bent. Net zoals betrouwbaarheid of uitrusting. Sterker nog, die laatste twee zie je vaak bij value-for-money merken.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            8 juli 2021 om 11:07

            @Willeme, wat is Premium? Dus volgens jou als je in het hogere marktsegment verkoopt ben je Premium? Dus Volvo , Lexus en Tesla zijn Premium omdat ze in hetzelfde marktsegment auto’s verkopen als BMW en Mercedes?

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              8 juli 2021 om 11:21

              @charles: Niet zozeer volgens ‘mij’. Ik bepaal dat niet ;-). Het is gewoon pure marketing. Ook in premium heb je weer gradaties.

              Maar dat merken als Acura, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo premium-merken zijn die min of meer in hetzelfde marktsegment opereren, is vrij logisch. Dat sommigen dan een voorkeur hebben voor het ene of het andere merk zul je altijd houden. Maar concurrenten van elkaar zijn het ;-)

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                8 juli 2021 om 11:34

                @willeme, dat automerken in elkaars marktsegment opereren wil mi nog niet zeggen dat het een Premium produkt is. Vind persoonlijk Volvo , Lexus en Tesla meer Sub- Premium…. maar zoals @Pascal ook terecht zegt je kunt er over discussiëren het blijft mi een mening.

              • rutgerg zegt

                8 juli 2021 om 11:49

                @Charles Taycan 4S: lexus is meer premium dan de genoemde Duitse merken hoor. Zowel qua service als qua betrouwbaarheid.

              • Variomatic zegt

                9 juli 2021 om 08:15

                @rutgerg: in service en betrouwbaarheid kun je niet rijden, dat boeit het minst van alles als je een dikke full option bak wil rijden. Je kunt ze ook niet kwantificeren: ik laat deze auto staan omdat ie misschien in de drie jaar dat ik er in ga rijden niet zo betrouwbaar zal zijn.. of misschien toch wel, of een beetje niet. En misschien doet die dealer niet zijn best, maar misschien toch ook wel..?
                Primair draait het om de auto zelf en wat die voor beleving teweeg brengt. En precies daarin blinken veel verondersteld betrouwbare merken niet bepaald uit: saaie, emotieloze modellen..

              • willeme zegt

                8 juli 2021 om 11:55

                @Charles Taycan 4S: hoe je het zelf beleeft, kan ik niets aan veranderen. Dat het allemaal premium merken zijn én dat het veelal concurrenten van elkaar zijn, staat redelijk vast.

                Het is ook wat je maar belangrijk vind. Superieure aandrijflijn? Tesla. Super betrouwbaar? Lexus. Moeilijk lelijk? BMW. Rammend ordinair? Mercedes. Onderstuurfetish? Pak een Audi. En zo is er voor iedereen wel wat.

              • HzR zegt

                8 juli 2021 om 19:08

                @willeme: haha, geweldig!

          • Pascal zegt

            8 juli 2021 om 12:32

            @willeme daar is door de tijd ook wel veel in veranderd. Ten tijde van de eerste BMW 1-serie kreeg je gewoon een ‘volbloed BMW’. Alles was eigenlijk hetzelfde als de 3-serie, incl. motor, bak en de RWD. In die tijd was de Audi niets meer dan een opgepoetste Golf en deelde onderhuids alles van onderstel, motor tot bak; daar komt m’n mening over Audi vandaan. Je hebt gelijk dat zowel Mercedes als BMW nu hun ‘goedkopere’ modellen ook voorzien van FWD en volop onderdelen lopen uit te wisselen met Mini, Renault, etc. Dus op dit moment hanteren ze met die ‘instap premium modellen’ allemaal een beetje dezelfde strategie en geldt voor de Duitse 3 dat je de ene niet echt meer premium kan noemen dan de ander.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              8 juli 2021 om 12:42

              @Pascal:

              dat is ook maar hoe je ernaar kijkt. Ja, de 1 Serie had achterwielaandrijving. Dat maakte de 1 Serie premium. Dat is een dure techniek. Echter, er werd bespaard op heel veel andere dingen. Zo had de 1 Serie een goedkoop interieur met harde plastics en matige afwerking. Dat was in de Audi A3 veel beter voor elkaar. Ook dingen als dempers, veren, ophangingsdelen: allemaal vrij goedkoop en weinig verfijnd. Ja, het kon wel beter, maar dan zit je meteen op 3 Serie prijsniveau. De huidige 1 Serie is in veel opzichten beter dan zijn voorganger, ondanks FWD. Overigens zitten er meer verschillen tussen VAG-producten dan je zou denken. Met name qua afwerking is het verschil soms best groot, ook onderhuids. Dat Mercedes en BMW dezelfde strategie hanteren als VW, geeft aan dat ze een goed recept hadden ;-).

              Sowieso kijken wij liefhebbers er heel erg anders tegenaan dan de daadwerkelijke klanten. En voor de marketing en fabrikanten geldt maar een ding: zoveel mogelijk verkopen tegen zo goed mogelijke marges!

              Login om te reageren
              • Pascal zegt

                8 juli 2021 om 20:56

                @willeme goed punt, uiteindelijk hadden ze mij dus ook goed te pakken met een stukje marketing! Ach ik was toen al BMW-fanboi dus er was voor mij geen andere keuze. Wat heb ik een lol gehad met dat ding, reed als een kart. Het is uiteindelijk maar net wat voor gevoel je bij een auto(merk) hebt. Alles is perceptie, premium ook!

    • tinnemans zegt

      8 juli 2021 om 08:27

      Geen enkel merk is premium. Een Audi A1 is wezenlijk minder luxe dan een afgeladen Toyota landcruiser. Beweren dat die A1 premium zou zijn en de landcruiser niet slaat daarom nergens op.

      Maar.. de term ‘premium segment’ is wel iets wat kan bestaan. De discussie over welke modellen van welke merken daar dan wel of niet in thuishoren laat ik graag aan hokjesfetishisten over.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        8 juli 2021 om 08:55

        @tinnemans: Het gaat bij premium gaat niet zozeer om luxe. Een Renault Talisman is vaak luxer uitgevoerd dan de gemiddelde BMW 318i ;-). Een Audi A1 is juist bijzonder premium. De toegevoegde waarde die Audi voor de klant weet te creëren, is enorm.

        Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        8 juli 2021 om 09:06

        @tinnemans: het gaat om de complete beleving. Ik krijg bij mn huidige BMW dealer veel meer service dan bij mn vroegere dealer van een Japans merk. Echte verse koffie ipv automatenkoffie, je wordt uitgenodigd voor evenementen, wijnproeverijen, circuit dagen, reisjes naar de fabriek noem maar op.

        Login om te reageren
        • arta zegt

          8 juli 2021 om 09:20

          @rutgerg: dit vind ik juist vervelend bij de BMW. Super mooie showroom, acht man achter een balie in een gestreken overhemd met geborduurde namen er op. Alle auto’s op de cm netjes en gepoetst…
          Ik heb dan liever een Tesla Ranger die voor de deur komt om een probleem op te lossen.
          Of de Hyundai dealer met oploskoffie 2 man achter de balie etc.

          Prijzen en kwaliteit van onderhoud verschillen trouwens bij onderhoud niet eens zoveel of zijn in het voordeel van de BMW. (Tot op heden Ioniq electric vs i3)

          Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          8 juli 2021 om 09:30

          Ik heb echt niets met ‘de BMW beleving’. Lekkere koffie is fijn, maar ik zie liever een monteur van een vakgarage die in z’n vrije tijd filmpjes op Youtube bekijkt over hoe een motor in elkaar zit, dan de nette overhemden van het BMW baliepersoneel.

          En door BMW georganiseerde reisjes en wijnproeverijen.. dat klinkt voor mij net zo aantrekkelijk als met de Henri Dunant de Maas af te zakken. Als ik te oud ben om dat soort dingen zelf te regelen, prima. Maar tot die tijd regel ik dat veel liever zelf. Ik moet er niet aan denken dat een auto verkoper mij gaat vertellen welke wijn ik moet drinken… brrrrr…

          Login om te reageren
        • Pascal zegt

          8 juli 2021 om 09:58

          @rutgerg totdat je bij Lexus op de koffie gaat. Ik heb zelf nooit geweldige service ontvangen bij BMW dealers, altijd een beetje hautaine en ongeïnteresseerde types getroffen. Maar die zullen onderling ongetwijfeld ook van elkaar verschillen.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 juli 2021 om 14:22

        Jawel, Mercedes is een premium merk. Die hebben dat concept van “extra dure auto” uitgevonden.

        Login om te reageren
      • mwti zegt

        8 juli 2021 om 17:56

        @tinnemans: maak je niet druk. Rustaaag

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      8 juli 2021 om 09:23

      Vroeger ging het enkel om aaibare of houtwormgevoelige dashboards en het hebben van de optie voor motoren en uitrusting waar je eigenlijk geen budget voor had. Maar toch leuk dat je je er met je instapper lease editie mee mag associëren.

      Tesla heeft er wel voor gezorgd dat de kaarten opnieuw werden geschud. Tesla levert de stilste en meest efficiënte motoren, een premium range en biedt er een premium laadinfrastructuur bij. Het is maar net waar je waarde aan hecht.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        8 juli 2021 om 09:34

        @karhengst; De motoren van Tesla zullen vast erg stil zijn, maar motorgeluid is lang niet het enige geluid wat je in een auto hoort en ik vraag me af hoe competetatief ze wat dat betreft zijn met de duurdere Duitsers.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          8 juli 2021 om 10:07

          @tinnemans gewoon prima. Tesla monteert sinds kort ook standaard dubbel glas in de Model 3 om het geluid nog verder terug te dringen. Ondertussen was Sandy Munro recent bepaald niet te spreken over de kwaliteit van de bedrading in de E-tron. Dat laat zien dat de Duitsers heus niet altijd per definitie de beste kwaliteit leveren. Daar hebben we trouwens in (recent) verleden ook nog wel genoeg andere voorbeelden van gezien.

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            8 juli 2021 om 11:16

            @pascal; Hoe is het 2e deel van je reactie nou een antwoord op mijn vraag? Je antwoord begon zo leuk, maar het 2e stuk gaat richting Tesla-fanboy schap en ik weet niet zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik ken die hele Sandy Munro niet en ik heb precies 0 interesse in de kabelbomen van Audi E-trons.

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              8 juli 2021 om 12:42

              @tinnemans rustig maar hoor, risico bij een paar comments is altijd dat er een stukje context verkeerd begrepen wordt, geen man overboord verder. Er komt trouwens van mijn hand voldoende kritiek langs op Tesla dat we heus niet meteen het woord ‘fanboy’ erbij hoeven te halen als ik per ongeluk eens iets positiefs over ze zeg.

              Login om te reageren
              • tinnemans zegt

                8 juli 2021 om 13:50

                @pascal; Laten we dan maar doen alsof er niets gebeurt is. Forum discussies blijven altijd lastig om alle context etc mee te geven.

                Probeer het onderstaande ook maar even te lezen zonder dat je allemaal BMW fanboy stickers op mij gaat plakken. Ik doe het echt alleen om de context. Heus. :)

                Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat ik nog elke keer verrast ben hoe stil en comfortabel mijn 15 jaar oude E65 is. Ik heb nog nooit in een S klasse gezeten, laat staan een Rolls of Bentley ofzo, maar met mijn beperkte ervaring is het echt verrassend hoe ontzorgend de auto aanvoelt, en dat terwijl de auto door z’n leeftijd erg gemilimiteerd is met rijhulpsystemen. Ik heb hiervoor een E39, E64 en E90 gehad, en hoe leuk die ook waren op hun sterke punten, ze hadden absoluut niet dat first class gevoel wat de 7 wel heeft, bij gebrek aan een betere omschrijving. Qua interieur waren ze niet eens zo heel verschillend.

                Ik heb ook nog nooit in een EV gezeten. Ik weet dat die qua motorisering een enorm voordeel hebben, zowel qua stilte als vermogen, maar ik heb geen idee hoe het met de rest (bandengeluid, zitcomfort, vering, demping, enzovoort zit.

                Dus mijn vraag is eigenlijk; ondanks dat ik absoluut niet goed kan omschrijven wat er zo fijn is aan een oude 7 serie, hoe zit dat met een Tesla? :)

                NB; ik blijf Premium sowieso een stomme term vinden. :)

              • Pascal zegt

                8 juli 2021 om 14:24

                @tinnemans ik ben juist een enorme BMW-fanboy en wil er hierna weer eentje, dus ik begrijp het direct als je blij bent met je 7-serie, al is het soms lastig uit te leggen wat nu bij mij dat ‘BMW-gevoel’ veroorzaakt. Ik heb hiervoor E36, E87 en F30 gereden en er is iets aan dat merk waar ik al 25 jaar lang blij van word.

                Wat ik tof vind aan Tesla is de hypermoderne aandrijving met bijbehorende performance en de gadgets waaronder autopilot. Ze zijn een beetje de ‘underdog’ in de autowereld en dat vind ik wel interessant om te volgen. Anderzijds is het wel gewoon een ‘kale plasticbak’ die bij mij in elk geval geen ‘premium’ of andere emoties oproept. Leuk dus om een paar jaar te rijden, maar daarna weer een BMW graag. Of dat een M340i of i4 wordt moet ik tegen die tijd nog even bekijken. Goede kans op dat laatste, want op zich bevalt elektrisch rijden me wel prima.

              • Sempiternal zegt

                8 juli 2021 om 22:29

                @pascal @tinnemans het waren die lekkere eigenwijze typische kenmerken van BMW met focus op dynamisch rijden wat vroegah mijn liefde voor het merk startte. Die liefde is best wat bekoeld de laatste jaren, moet ik zeggen.

                Ok. En misschien omdat m’n pa een E28, E34, E39 en E60 heeft gehad… :-)

                Zelfde met Alfa, al heb ik daar minder mee dan BMW, kan het wel als merk an sich erg waarderen.

                Een dreier of een Giulia. Wat wil een mens nog meer.

    • Wolflow zegt

      8 juli 2021 om 11:42

      @cobana: Er is helemaal niets premium aan: het is niet veel meer dan een Lada voorzien van een Android tablet

      Login om te reageren
  2. mattr zegt

    8 juli 2021 om 08:33

    Heeft Mercedes meer last van het chip tekort dan BMW? Kan geen andere reden bedenken waarom BMW meer zou verkopen dan MB

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      8 juli 2021 om 08:35

      @mattr: mensen reizen minder dus is er minder behoefte aan taxi’s

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      8 juli 2021 om 09:17

      Mercedes bouwt z’n middenklasse sedan in Zuid Afrika. BMW in Beieren. Plus dat de 3-Serie reeds gelanceerd is, maar de C-Klasse precies in de overgang zit, het oude model op het moment niet meer geleverd wordt en de nieuwe C nog niet op de markt is. Tel daar ook nog eens leveringsproblemen bij op van de A-Klasse en het beeld is enigszins vertekend.

      Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      8 juli 2021 om 10:08

      @mattr: in het verleden verkocht BMW wel vaker meer auto’s dan Mercedes, dus het ligt niet alleen de chips.

      Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    8 juli 2021 om 08:39

    Audi doet al een aantal jaar slechte zaken in NL volgens mij. Afgezien van de etrons zie ik nauwelijks nieuwe A3,A4 en A6en rijden terwijl ik de a/1/c/3/e/5 klasse/serie bij bosjes zie rijden.

    Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      8 juli 2021 om 10:09

      @rutgerg: dat is mij inderdaad opgevallen. Zie heel weinig A4, A5 en A6 modellen rondrijden.

      Login om te reageren
  4. str8six zegt

    8 juli 2021 om 08:40

    Tesla premium? 😂😂😂
    Wordt dus bewezen wat ik altijd heb gezegd als mensen begonnen te leuteren over te grote grilles, BMW is de weg kwijt.. BMW gaat buiten haar comfort zone en daar krijgen ze nu hun resultaat van.

    Login om te reageren
  5. ffw88 zegt

    8 juli 2021 om 09:40

    Feestje op de AB HQ dus vandaag. Dikke BMW taart?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 juli 2021 om 10:16

      @ffw88: Waarom?

      Login om te reageren
      • ffw88 zegt

        8 juli 2021 om 12:54

        Om bovenstaand nieuwsbericht, uiteraard.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          9 juli 2021 om 00:13

          @ffw88: waarom dan taart?

          Login om te reageren
  6. brera22 zegt

    8 juli 2021 om 09:42

    Dat idee heb ik ook bij Audi,je ziet nauwelijks A4 en A6 nog nieuw rijden en de Q5 ook niet veel…

    Voornamelijk de mooie E tron….

    Login om te reageren
  7. Ilquadrifoglio zegt

    8 juli 2021 om 11:07

    Waar is Jaguar volgens jullie in het Premium-segment? Wellicht iets boven?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 juli 2021 om 11:56

      @ilqaudrifoglio:

      In principe staat de merkbeleving van Jaguar (en Maserati) iets boven Mercedes. De producten staan er vaak iets onder. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Bij Audi en BMW hebben ze de infotainment vaak beter op orde, bij Jaguar is het leer weer fraaier en rijdt het beter. Het is ook heel erg smaakafhankelijk.

      Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        8 juli 2021 om 16:40

        Het infotainment systeem is vaak meer smaak en gewenning en gaat richting de Android vs iOS of Windows vs Mac discussie. Jaguar gebruikt vaak mooiere materialen en rijdt inderdaad beter en staat inderdaad misschien boven de Premium merken.

        Hoewel Alfa Romeo ook prima in dit lijstje zou kunnen staan. Interieur iets minder, maar rijervaring superieur in het D-segment. Dynamisch steekt het met kop en schouders uit.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          9 juli 2021 om 00:16

          @Ilquadrifoglio: infotainment is wel een groter verschil dan dat. Mij interesseert m, maar de Duitsers en Tesla doen dit (veel) beter.

          Alfa past er ook prima tussen, idd. Mooiere materialen van Jag ben ik niet eens. De pre-lift XE was niet best. Maar ook dat zou mij niets uitmaken. Het rijdt uit de kunst en ziet er gaaf uit!

          Login om te reageren
          • Ilquadrifoglio zegt

            9 juli 2021 om 11:32

            Laatste generatie van Jaguar is gewoon prima. Het nadeel is dat een gemiddelde Jaguar minder snel een MY of FL update krijgt dan de Duitse 3. Dit zie je ook in het interieur terug. De huidige XF is voorzien van mooiere materialen dan de Duitse 3, maar na 3-4 jaar alweer ingehaald. Dit is dan ook letterlijk het probleem dat niet Duitse premium merken maar moeilijk aansluiting houden.

            Login om te reageren
  8. Dakhaas zegt

    8 juli 2021 om 12:02

    Lollig dat Tesla hier in een rijtje van Premium merken wordt geplaatst, terwijl in NL de verkopen imploderen door de slechte kwaliteit en verkooppunten zelfs sluiten.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      8 juli 2021 om 12:47

      Heb je daar een bron van? (oprechte vraag, ik volg dit wel een beetje en hoor deze reden + sluiten verkooppunten nu voor het eerst)

      Login om te reageren
      • Dakhaas zegt

        8 juli 2021 om 13:32

        @Pascal: ten eerste is dat onjuist. Tesla verkoopt (of verkocht dus sinds recent) relatief heel veel auto’s in NL, het aandeel in Europa dat NL voor zijn rekening nam was zeer flink. Ten tweede is dat niet mijn punt. De verkopen zakken in omdat Tesla door zijn hoeven zakt op gebied van kwaliteit. De hype en ‘kijk mij eens Tesla rijden en hip en vooruitstrevend zijn’ is eraf. Dat woog voor veel mensen zwaar. Na enige tijd blijkt toch dat kwaliteit ook ‘best belangrijk’ is. Kortom: after the hype is here. En er zijn merken die het gewoon een stuk beter doen op dat vlak én ook leuke modellen maken. Dat was eerlijk is eerlijk lang ‘Tesla land’. Deden ze gewoon erg goed, een goed smoelende elektrische auto bouwen met puike en by far de beste prestaties. Die prestatievoorsprong verdwijnt rap en wordt minder een USP. Et voilà: ⬇️

        Login om te reageren
        • Dakhaas zegt

          8 juli 2021 om 13:38

          @Pascal, sorry, deze uitgebreide reactie was bedoeld voor je buurman hieronder (in reactie daarop op de opmerking dat NL niet relevant is voor Tesla).

          Login om te reageren
        • Sempiternal zegt

          8 juli 2021 om 22:25

          @dakhaas Volgens mij zit je hier een knap staaltje gezochte causaliteit bij elkaar te vegen.

          Denk eerder dat de NL markt verzadigd is voor nu in het segment waar Tesla opereert omdat (1) een hele bulk haar contract tot 2022/2023 uitzit en (2) je ze gewoon veel ziet en men wat anders wilt.

          Los van dat clubje Wannabee US class acts die heimelijk heeft verloren ken ik zelf eigenlijk geen mensjes met een ’nieuwe’ Tesla met problemen (>2018).. ja ik woon en werk in zo’n omgeving waar zo’n beetje Jan de moeder en de hond er eentje heeft -> Amsterdam.

          Login om te reageren
      • Dakhaas zegt

        8 juli 2021 om 13:35

        @Pascal: https://www.dvhn.nl/extra/Spontaan-op-de-rem-lampen-kapot-en-dure-reparaties-verkopen-Tesla-ingestort-na-aanhoudende-klachten.-Driehonderd-auto-eigenaren-komen-met-miljardenclaim-tegen-bedrijf-van-Elon-Musk-26906804.html

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          8 juli 2021 om 14:32

          @dakhaas ja die massaclaim ken ik, maar dat dit in verband gebracht werd met lagere verkopen wist ik nog niet. Het klinkt natuurlijk logisch, maar had evt. ook gewoon door toegenomen concurrentie kunnen komen. Overigens heeft de initiatiefnemer van die massaclaim wel het proefproces verloren, dus het wordt nog even afwachten hoe dat afloopt: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/29132-voorzitter-stichting-tesla-claim-haalt-bakzeil-bij-rechter

          Login om te reageren
      • Dakhaas zegt

        8 juli 2021 om 13:37

        @Pascal: zie https://www.dvhn.nl/extra/Spontaan-op-de-rem-lampen-kapot-en-dure-reparaties-verkopen-Tesla-ingestort-na-aanhoudende-klachten.-Driehonderd-auto-eigenaren-komen-met-miljardenclaim-tegen-bedrijf-van-Elon-Musk-26906804.html

        Login om te reageren
      • Dakhaas zegt

        8 juli 2021 om 13:42

        @Pascal: zie https://www.telegraaf.nl/financieel/9664473/onvrede-aantal-teslarijders-in-ons-land-deur-open-naar-massaclaim

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      8 juli 2021 om 13:20

      @roofrabbit: Nederland is totaal niet relevant als automarkt in het grote geheel. Te klein en te afwijkend.

      Login om te reageren
      • Dakhaas zegt

        8 juli 2021 om 13:36

        @benja01: pardon, bovenstaande reactie was bedoeld voor jou :)

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          9 juli 2021 om 00:38

          @roofrabbit: ik doelde niet op Tesla, maar algemeen voor de autococerns. Qua absolute aantallen hoeven ze niet wakker te liggen van Nederland. Ze kijken er wel naar en kunnen ze profiteren van bijtelling regels zullen ze het wel proberen. Maar Duitsland en Frankrijk zijn vele malen groter en belangrijker.

          Login om te reageren
  9. tinnemans zegt

    8 juli 2021 om 15:02

    @pascal; dan heb je duidelijk meer BMW ervaring dan ik. :) Ik kom net aan op de helft denk ik.

    Ik weet ook niet goed wat het BMW gevoel is, en ik kan ook absloluut niet zeggen of andere merken dat ook niet kunnen hebben. Misschien klopt de term Freude am Fahren wel gewoon het beste.

    Dat je in je Tesla een plastic gevoel hebt is toch best jammer. Ik moet dit jaar ook maar eens een proefritje maken, want plastic/premium of niet, snel zijn ze wel.

    Login om te reageren
  10. laarhovenn zegt

    8 juli 2021 om 22:02

    Nietszeggend artikel, BMW verkoopt nu een kwartaal meer. Dit zegt nog niet zoveel over hoe de jaarcijfers eruit zullen zien

    Login om te reageren
  11. Chainy zegt

    15 juli 2021 om 17:27

    In verkoop aantallen wellicht, maar in een Mercedes zitten en rijden voelt veeel meer premium Dan een BMW, laat staan een Audi wat gewoon een opgeleukte vw is met uitstekende afwerking maar toch..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North