Man zet miljoenen kostende Porsche 917 op kenteken

Auteur: , 29 Reacties

Wat zou de RDW zeggen als je met deze auto op bezoek komt voor een goedkeuring voor op de straat?

Raceauto’s op kenteken zetten blijft een vet fenomeen. Of het nu een Aston Martin Vulcan, een McLaren P1 GTR of in dit geval een Porsche 917 is. In dit laatste geval is het misschien nog wel een stuk stoerder. Zo heeft de Porsche nog steeds een klassieke racelivery en is de auto meer waard dan een Vulcan en een P1 GTR bij elkaar.

Normaal gesproken verdwijnen dit soort auto’s in een kelder en hoor je er pas op een veiling weer wat over. We hebben eindelijk een uitzondering gevonden. Claudio Roddaro, een in Monaco wonende rijkaard, kocht in 2016 deze Porsche 917-037. Hij wilde de auto niet alleen bezitten, maar hij wilde er ook mee rijden. Niet op een circuit, maar op de openbare weg. Er moest dus een kenteken op. Krijg dat maar voor elkaar bij een Le Mans prototype raceauto. Roddaro wist het echter te fixen.

In het verleden stonden er namelijk twee eerdere 917’s op kenteken. Een 917-021 en een 917-030. Laatstgenoemde betrof de auto van Count Rossi. Roddaro wist het chassis van de 917-030 in handen te krijgen en moest vervolgens bewijzen aan de autoriteiten dat zijn 917 identiek was aan de 917-030. Hij kreeg het voor elkaar om voldoende bewijs te leveren en inmiddels prijkt er een fraai plaatje uit Monaco op zijn Porsche.

En zo geschiedde. Nu worden de straten van Monaco opgeschrikt door een Le Mans prototype van 600 pk uit een 4.9-liter twaalfcilinder op 600 kg. Compleet gestoord. Wat een prachtig verhaal.

Met dank aan Dennis voor de tip!



29 reacties

Wat een held! Je moet het maar durven.
@tenaci: Durven? Meer een kwestie van pegels hebben en neerleggen vind ik.
Geweldig . Lekker mee cruisen ipv kelder of schuur achterlaten
Geweldig!!!! Meer kan ik nu niet uitbrengen.
Koel. Monaco is Europa? Dus bij de Rdw doen ze nu niet moeilijk: chassisnummer checken en klaar. Gele platen! (ze lopen soms wat apk punten na, voor de vorm, maar ik neem aan dat het met de remmen wel snor zal zitten?)
@postzegel: En dan de CO2 gerelateerde BPM nog…
@karhengst: is een oldtimer niet vrijgesteld van BPM?
@karhengst: hangt er van af wanneer de 1e toelating was vlg mij; als dat bijv 2016 was dan kun je nog een beste bak bpm aftikken. Gaat er dus om wanneer de auto voor het eerst op de openbare weg werd toegelaten dacht ik. En aangezien er nooit een CO2 uitstoot is vastgesteld, gaan ze uit van het maximum tarief?
Verhaal doet mij denken aan dit filmpje: https://youtu.be/51VJgvZ7Hxg, over een Japanner die een Group C Porsche 962 op de openbare weg gebruikt.
Dit soort auto’s wordt, in tegenstelling tot moderne hypercars, wél vaak gebruikt op allerlei evenementen en trackdays. maar ik weet niet hoe lang meneer Roddaro is, maar gezien de hoofdruimte zal hij het na een uurtje ook wel weer zat zijn in z’n 917.
Het klopt dus dat je gek moet zijn om geniaal te zijn. Wat een held.
Kolere, het geluid dat door de valleien klinkt moet wel om van te smullen zijn.
Het is het laatste chassis dat voor de 917 serie gebouwd is maar het is geen eggie.
De man heft alle onderdelen bijeengeschraapt en zo een 917 weten te bouwen met originele onderdelen, deze is door Weissach gekeurd en heft het predikaat echte 917 meegekregen.
Deze wagenheeft dus nog nooit geraced.
De eerste 917’s kostten slechts 112000 Guldens.
Zo uit de doos bij wijze van.
http://www.porsche917.com.ar/xhistoria1969_1.htm
@desjonnies: wel respect voor die kerel dat hij hem met bij elkaar gezochte originele onderdelen samen heeft weten te stellen. Dat zal een aardige zoektocht geweest zijn want onderdelen zullen niet op iedere hoek van de straat te verkrijgen zijn.
@desjonnies: het chassis is bij geen enkele meer origineel. Dat frame was origineel gemaakt van magnesium wat bij deze leeftijd te bros is geworden.
@janjansen:
In tegendeel, meesten hebben net geen magnesium chassis. Met zo’n magnesium chassis, zoals dat van Gijs uit Le Mans ’71, wordt inderdaad niet meer gereden.
@desjonnies: komt bekend voor dit verhaal. Ik denk dat deze dan vorig jaar bij de AvD Oldtimer GP heeft gereden, dus wat circuitwerk heeft ‘ie wel gehad. Heb ‘m alleen zien rijden, hele terrein afgestruind maar ‘m nergens kunnen vinden helaas. Stonden toen hele mooie foto’s van op autojunk als ik me niet vergis.
Als ik het me goed herinner reed Count Rossi rond met een kenteken uit Alabama. Dat was destijds de truc om de auto op kenteken te krijgen. Ook een mooi verhaal overigens.

Nog een leuk voorbeeld: Jim Glickenhaus. Die heeft een Ford GT40 mk IV, Lola T70 en een Ferrari 330 P3/4 op kenteken en rijdt er mee op de openbare weg.
@stradale888:
Die GT40 is niet zo heel bijzonder, er zijn er genoeg geleverd met een Britse registratie.
Zoveel gaver dan al die show pony’s daar in Monaco!
Daar sta je dan met de zoveelste 911 kopie en passeert er plots een echte porsche
@trolle: je doet je naam goed eer aan met die opmerking ;)
Hulde voor deze meneer
Dat moet serieus kicken zijn, hiermee rondscheuren.
Pure adrenaline…
In NL zou je gelijk langs de kant staan met deze banden. Niet geschikt voor de openbare weg, en te weinig profieldiepte…
De foto’s zijn gemaakt door Thomas Wheatley (instagram: thomwheatleyeu) en hij verkoopt ze op print. Wellicht noemenswaardig!
Gave bak 👍
Ik vraag me af hoe de koeling het houdt als je in de file terecht komt..
Weet je wat ik nou jammer vind. Dat het artikel op zich een leuke basis is om gelijk een stukje geschiedenis mee te pakken…..je weet wel…..een beetje diepgang…..een beetje meer liefde!
Er is maar een @willeme maar desondanks toch een gemiste kans!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).