Het verhaal van een intens saaie auto

Auteur: , 61 Reacties
Volkswagen Bora

Zzz ... zzz ... zzz ... Het is stil op de redactie.

Het begon een tijdje geleden. Jullie aller @ikschrijfookoverautos (ja, zo heeft zijn moeder hem genoemd) vroeg zich af: waarom is er geen achtergrondverhaal over de Bora? Nee, dan bedoelen we niet een wulpse Maserati of een spannende wind over de Adriatische zee, maar misschien wel de meest druilerige Volkswagen ooit gebouwd. Zo geestdodend dat je de auto niet eens kon herkennen als je er door werd aangereden. “Het was een auto, misschien donkergrijs”, dat is alles wat je je kan herinneren van de Bora. Ook al was het je vrouw in jouw auto: dan nog kon je de auto niet herkennen. De Bora is het statement voor alles wat doorsnee is. Zoals bekend is het natuurlijk de sedan-versie van de vierde generatie Volkswagen Golf. Ondanks dat ook die auto geen spannende verschijning is, maken de dikke paralel lopende C-stijlen de auto erg herkenbaar. Die had de Bora dus niet.

Volkswagen CJ Concept

Het idee van de Bora begon met de Volkswagen CJ Concept in 1997. Volkswagen had met de Scirocco en Corrado een naam hoog te houden op het gebied van coupé’s op basis van de Golf. Dat was niet het geval met de CJ. De minimalistische styling was strak, maar ook zeer rustgevend in de negatieve zin des woords. Zelfs voor de afbeeldingen van de CJ hebben we op de redactie enkele liters Red Bull achterover moeten gieten om maar niet in slaap te vallen. Dit had een leuke, betaalbare coupé kunnen (en moeten) worden. Geen rijdend blok Valdispert.

Volkswagen CJ Concept

De Bora kwam in 1998 op de markt, net na de Golf IV. Een groot gedeelte van de motoren werd overgenomen van de Golf-range. We beginnen met de ergste opties. De 1.4 16v was net voldoende om een Lupo of Polo vooruit te bewegen, maar het 75 pk ‘sterke’ blokje had de grootste moeite om gang te krijgen in de Bora. Let wel: een 1.4 zónder turbo. Stapje twee was iets minder dramatisch, maar wel ouderwets. Zelfs in 1998 hadden de meeste Europese merken viercilinder zestienkleppers. Renault, Ford, Opel, Fiat en ga zo maar door. Behalve Volkswagen, die de 1.6 nog uitrustte met 8 hele kleppen in totaal. De 101 pk die de viercilinder mobiliseerde was net voldoende, maar vergeet niet dat de Bora aanzienlijk duurder was dan de completere Focus of Astra sedan. De 2.0 was net zo erg, ook een ouderwetse achtklepper met slechts 115 pk. Voor de echte vrekken was er een 1.9 SDI, een turboloze dieselmotor met een irritant nagelend geluid, welke je er constant aan herinnerde dat je een ‘voordelige’ keuze had gemaakt. Gelukkig waren er ook twee acceptabele TDI’s (met 90 en 110 pk)

Volkswagen Bora

De enige leuke Bora bij de introductie was de ‘V5’, een vijfpitter met 150 pk. Net als de 1.6 en 2.0 had deze motor slechts twee kleppen per cilinder. Nu moeten we eerlijk toegeven, het geluid was niet verkeerd. De roffel was aangenaam en hoog in de toeren hoorde je iets van een snerp. Dat staat los van het feit dat de auto crimineel langzaam was, zeker in combinatie met automaat. 0-100 km/u duurde maar liefst 10,1 seconden en de topsnelheid bedroeg als je je best deed (bergaf, wind mee, veel fantasie) 212 km/u. En dat voor een auto van 30 ruggen die volgens de fabriek 1 op 10 gemiddeld moest kunnen halen. Kortom, dit was niet een al te beste propositie.

Volkswagen Bora V5

Die hoge prijs had een reden. Volkswagen wilde namelijk met de Bora een soort dure Golf maken. Nu was de Bora duur en technisch gelijk aan een Golf, dus missie geslaagd zou je zeggen. Het was alleen de bedoeling dat de Bora meer afstand zou nemen van de Golf. Zowel qua motoren, uitstraling, uitrusting en prijs. Dat is dus niet helemaal gelukt, zeker als we kijken naar de Bora Variant. Aanvankelijk was het het idee om van de Golf Variant een huis-, tuin- en keuken pakezel te maken, terwijl de Bora een ‘dynamische lifestyle’ stationwagon moest worden. De schetsen die in diverse media verscheen waren schitterend, een Bora met de achterkant van een C-Klasse combi. Dat plan bleek uiteindelijk te duur.

Volkswagen Bora Variant

De Bora Variant werd dus gewoon een Golf Variant met Bora-neus. Voor de rest waren de auto’s krek eender, op de leverbare motoren na. Waar de Bora sedan uit te rusten was met alle motoren uit de Golf, was dat met de Bora Variant niet het geval. De Bora Variant was in het begin leverbaar met die 2.3 V5, eventueel met vierwielaandrijving óf een automaat. Een combinatie tussen die twee was niet mogelijk. De andere optie was een 1.9 TDI met een rode I én een rode D. Dat hield in dat de 1.9 dieselmotor was uitgerust met zogenaamde pompverstuivers. Dat zorgde voor 5 pk winst (totaal 115 pk), maar het koppel van 285 Nm was in die tijd ook voor een diesel behoorlijk veel. Iets later werd er een uitstekende 1.8 Turbo 20-klepper (150 pk) aan het gamma toegevoegd, voor zowel de Variant als de sedan.

Volkswagen Bora Variant

Tegelijkertijd kwam er ook een nieuw topmodel, de V6 4-Motion. Zoals de naam al weggeeft had je een V6 tot je beschikking. In naam althans, want net als de V5 was dit een motor volgens het ‘VR’-principe. Dus twee cilinderrijen met een extreem kleine blokhoek. In dit artikel lees je er alles over. De V6 had ditmaal wel vier kleppen per cilinder (24 in totaal dus), waardoor het 2.8 grote blok er 204 pk en 270 Nm uitperste. Deze krachten werden via een handgeschakelde zesbak overgebracht op alle vier de wielen. Althans, als de voorwielen daarvoor te weinig grip hadden middels een Haldex koppeling. Supersnel was de Bora niet (7,4 sec. naar de 100 km/u), maar met een topsnelheid van 235 km/u kon je op de Autobahn leuk meedoen. Wat wel de charme van de auto was: niemand kon zien dat dit de ‘snelle’ Bora was. Alleen de V6-badges en de dubbele uitlaatpijp waren aanwijzingen dat je 40 mille op een Bora had stukgeslagen. Aanvankelijk was de Bora V6 er alleen als sedan, een jaar later kon de Variant ook met deze motor besteld worden.

Volkswagen Bora V6 4-Motion

De Bora Variant was hetzelfde als Dotan tijdens een benefietconcert: zeldzaam ongewenst. Daarom werd in 2004 de productie van deze variant gestaakt. De prijsstelling was te hoog voor velen. Voor het geld van een Bora Variant had je ook een Passat Variant of een andere D-segment stationwagon. De sedan-variant mocht het een jaartje langer uitzingen, helaas zonder de V6 die toen al uit het gamma gehaald was.

Volkswagen Bora V6 4-Motion

Dan komen we nu naar het slotstuk. Het gedeelte waarin we in twee zinnen aangeven waarom de auto ondanks al zijn tekortkomingen toch briljant was. Niet voor de Bora. Dat was ‘ie namelijk niet. Het was een extreem luie exercitie van Volkswagen om makkelijk geld te verdienen. Wilde je een luxe C-segment sedan met flair, dan had Volkswagen de Toledo V5 in de aanbieding. Die zag er fraaier uit, had een Audi interieur en dezelfde V5-motor. Als klap op de vuurpijl was die Toledo V5 ook nog eens goedkoper.

Seat Toledo V5 Signo

Ook voor de Bora Variant had Volkswagen betere aanbiedingen. Mocht je per se geen D-segment stationwagon willen hebben, was de Golf Variant een prima optie. Die was goedkoper, mede dankzij de minder potente motoren. De beste stationwagon met pit op basis van dit platform was echter geen Volkswagen, maar een Skoda. De eerste generatie Octavia vRS in stationwagon-uitdossing was bijna net zo cool als de Volvo 850 T5 waar de auto een beetje aan deed denken.

Skoda Octavia Combi vRS

Al met al heeft Volkswagen een hoop succesvolle periodes gehad. Ze hebben in de loop der jaren uitstekende auto’s gebouwd. Met name in deze periode, (in dit artikel uitstekend omschreven) waren ze op de top van hun kunnen. Maar de Bora was niet de reden daartoe. Ook een grootheid als Clarence Seedorf mist weleens een penalty.



61 reacties

Boraing….
“Een bora is boring en Passat is pas saai!” Ja dat waren de teksten toen. Vond de bora een fijne zakelijke reisauto. Toen. Ja nu rijden er voornamelijk m.m.e.e.a. in. Destijds normale leasebak verschijning.
@porker: Nu ben ik toch erg benieuwd waar m.m.e.e.a. voor staat? Deze ken ik namelijk nog niet :)
@simonferrari: “Mensen met een eenzame acrobaat”?
“Mannetjes met echt eeltige aambeien”?
@simonferrari: wilde gok; mensen met een (e)migratie achtergrond?
@ouwedibbes83: als dat idd de afkorting is is die best vreemd. Want als je emigreert ga je juist het land uit. En ja, je emigreert idd je thuisland uit, maar je emigreert niet Nederland IN.
Mijn eerste nieuwe leaseauto was blauwe 130pk TDI, 6 bak en met V6 velgen. Heerlijke auto
Familiegeheimen eruit gooien op de zondagavond, hè, @willeme? Fijn dit!
@ikschrijfookoverautos: hahaha v6 velgen
Leuk artikel! Inderdaad een vreselijk saaie auto, en toch, stiekem, vind ik ‘m niet heel lelijk. Jammer dat het, zelfs met de V6, geen ras echte sleeper was. De eerste generatie Skoda RS daarintegen is echt fantastisch, hellemaal zo in het rood.

PS: in het artikel staat: handgeschakelde handbak. Wellicht wat dubbelop? ;)
Als toevoeging: de CJ concept is dan wel weer bijzonder fraai, geen lijn te veel en toch goed in verhouding. De V6 velgen eronder en de rode metallic lak met de rode remklauwen, zet maar voor de deur!
@simonferrari: doet me een beetje denken aan de Skoda Tudor Concept (2002). Jammer dat die nooit gekomen is.
@simonferrari: handgeschakelde handbak. En wat dacht je van sedan-variant? Ik moest gniffelen.
Heb even geloerd op de sites der auto-advertenties, de duurste Bora is 5k, je betaalt zo’n 3k voor een nette Variant V5. Klinkt eigenlijk als een prima deal, als je het mij vraagt. Maar ik heb nog nooit een auto gekocht dus ik zou het niet aan mij vragen.
Mijn eerste zelfstandige kilometers in een Bora gemaakt. Donkergrijze TDI met 110 hele paardenkrachten. Best een fijne auto om eerlijk te zijn. Ook snel genoeg om het autorijden in te leren…
Het was de trouwauto van mijn schoonzus en zwager.
En dat is meteen het spannendste wat ik over hen kan zeggen.
@mout: zijn ze nog bij elkaar?
@tenaci: Op een weekje ga je niet uit elkaar…
Maar ja, ze hadden ook een Bora als trouwauto…
Uit de vele auto’s die ik heb gereden is de Bora er ook eentje. Zwarte 1.9td rooie i als ik me niet vergis. Kan er weinig over melden. Heb er een maand of 5 in gereden en het spannendste was dat ze in de Hakvoort (A’dam) parkeergarage een kras er op hebben gezet over de hele zijkant. Daarna opgevolgd door een smart Brabus roadster. Dat was een leukere auto.

Bedankt voor het artikel weer, heren.
Ai.. :)
Desondanks ben ik toch gewoon blij met mijn oersaaie Bora V5. Rijdt heerlijk. Op de snelweg rijd je alles tussen 70 en 210 in de vijf en reageert ie altijd vlotjes.
Wat was in die tijd nou het verschil tussen de Bora (sedan) en Jetta in usa?
@p38a: het logo..😜
@bmwfreak038: die was gelijk! De naam echter niet :)
@porker: ja het VW logo maar de badge aanduiding van Jetta en Bora was anders idd
@p38a: cupholders en andere achterlichten. En uitrusting was iets completer.

De Canadezen en Mexicanen kregen nog een facelift.
Wel opvallend is dat in die tijd je nooit iets hoorde over slechte motors een 2 liter benzine deed het altijd en een 1.9tdi kun je nu nog de wereld mee rond.
@thomasthomas: dit waren ook echt prima longlife motoren. Echter weer het vervelende is, is dat dit weer zo’n volkswagen aanbieding is. Ze hebben met zo min mogelijk energie, tijd, en geld een auto ontworpen. En ze verkopen hem aan jou voor veel te veel geld. Dit truucje gaat ze al jaren erg goed af, daardoor zijn ze nu zo groot. want jullie schapen blijven massaal die saaie rotzooi kopen.
@mikje90: mag je dat hier wel zeggen? Want je hebt het wel over VAG, voor sommigen is het een geloof geworden!
@rufctr01: Jazeker! Check het artikel maar eens ;-)
@mikje90: Volkswagen maakt saaie auto’s en verkoopt daar heel veel van. Een bewuste en slimme strategie, want er zijn heel veel saaie mensen.
@mikje90: sterker nog: nu doen ze het met de A3 sedan en vind iedereen hem nog mooi ook… moet niet gekker worden! :)
@mikje90: Niet vergeten dat je ondertussen 2/3 andere wagens hebt versleten, en die domme VW Bora/ Golf 4 doet het nog altijd.
Behalve de SDI ‘s, die zijn al lang door de shredder gedraaid.
@thomasthomas: Die 1.4 16V is niet al te best, last van slechte zuigerringen waardoor die olie verbruikt.
Misschien een tikkeltje saai, maar verder niks te klagen over de Bora. Eerlijk is eerlijk, het was eventjes op de tanden bijten om het artikel uit te lezen. Als ik eerst naar een auto kijk dan is het eerste wat me moet verleiden het ontwerp. De Bora mag dan geen extreem mooie of lelijke auto zijn, het is en blijft een auto dat je niet stoort. Het doet z’n werk uitstekend en je kunt hem met kleine aanpassingen je eigen karakter geven. Mijn eerste auto kon een zilveren Bora, met zwart lederen interieur en mét stoelverwarming worden voor slechts 3200 euro, maar dat werd ‘m toen helaas niet. Was een mooi exemplaar, zuinige 1.9tdi met 115pk’s en zag er nog degelijk uit. Niet dat het een droomauto was, maar voor de prijs was het absoluut een koopje en zou het nog járen volhouden zo’n ding. Na vandaag zal er geen voor de deur staan, maar wie een all-rounder zoekt moet niet twijfelen er een te halen.
Ondanks saai, toch wel de bestverkochte VW in de US toen (als Jetta). Best knap staaltje werk.
Jullie geven de Bora er wel flink van langs hoor. Maar wat mij betreft hebben de Jetta, de Vento en later weer de Jetta (zeker in die miskleun van een Hybrid) minstens zo’n pak slaag verdiend. Daar tapte Volkswagen uit hetzelfde vaatje (wellicht met iets minder afstand tot de Golf).
Zou best wel een Bora voor de deur willen hebben staan. Net zo mooi als menig Ferrari. Helaas zijn ze praktisch onbetaalbaar…

https://goo.gl/images/nssMN7
Wat ik in het artikel mis: de Bora is naar mijn weten in NL nooit leverbaar geweest met 1.4.
Saai? Misschien, maar wel een kwalitatief extreem goede auto. Uit een hele goede periode van VW. Ik had zelf een Bora 115pk TDI van de zaak destijds.
@tazmania: De bora is zeker wel geleverd met een 1.4 16v in NL. De 1.6 SR en 2.0 zijn meer verkocht. In 2001 (of 2002?) Kwam de 1.6 16v, die ik zelf ook heb gehad. Zwarte Bora, schroefset en 18″ BBS Motorsport velgen, ik vond het een plaatje auto.
Zonde van je kostbare tijd om dit te lezen, een muurbloempje, een Renault 9, Simca Horizon, Austin Maestro, Fiat Regata, Ford Orion maar dan nog saaier en brakker.
@desjonnies: heb je er toen in gereden? Reed beter dan meeste andere spul toen. En brak was ie eigenlijk niet… ja wel een pak blanke vla maar dat las na pa jaar na de intro eigenlijk.
Eigenlijk was het een geniale auto, in alles een Golf IV (koning onderstuur), absurd veel duurder en toch kochten de mensen ze graag. Er is zelfs een heel lange levertijd voor de Bora PD TDI geweest. Arme mensen, veel betalen, lang wachten en dan een probleemmotor krijgen…
@mashell: Wil je mij graag een deskundige uitleg geven waarom een PD een probleemmotor zou moeten zijn.
Ik moet toegeven dat ik naar je reactie uitkijk.
Veel saaier dan de golf uit die tijd vind ik de Bora eigenlijk niet. Toentertijd vond ik de Bora er eigenlijk ok uitzien
Ben ik dan echt de enige die een Bora mooi vind?
Heb ooit in de periode dat ze geleverd werden er eens eentje meegekregen als vervangende auto voor mijn toenmalige A4, wat ik me ervan herinner reed het heerlijk relaxed, ik had toen een tdi mee, welke uitvoering weet ik niet meer, maar viel me qua rij eigenschappen positief op, en paste goed in het tijdsbeeld toen. VW is nooit wild en uitbundig maar dat weerhoud miljoenen mensen er niet van om ze te kopen, blijkbaar toch vraag naar….
In 1999 ‘kocht’ ik een dergelijke Toledo in Sport uitvoering, zwart metallic en 110pk TDI. Toendertijd reed ik 100K per jaar, dus elke maand kon ik terecht voor een onderhoudsbeurt.

De Toledo was een perfecte auto, slechts de toegang tot de bagageruimte was ruk.
Saai, vond m’n vrouw zeker maar toen tjoening nog cool was had ik m’n Bora Oettinger uitgevoerd en de motor (rode D en I)gekieteld. Was niet bij te houden destijds en gewoon 1:20. Lag erg strak op de weg en heb er toch genoeg plezier van gehad.

Ben nu blij dat het niet meer hoeft😬
Juist een zeer herkenbare auto. Zie je hem in de verte aankomen dan zie je meteen dat het een Bora is. Althans dat gold voor mij. Dat heb ik tegenwoordig zelden bij een VW merk.
Ik vind het nog steeds een mooie strakke auto. Ik heb een tijd een donkergrijze 1.8 20v gehad. Reed goed en ging snel genoeg. En als voordeel dat als je hard reed meteen voor stille politie aangezien werd. Iedereen ging opzij.
ik heb zelf 14 jaar met een bora 1.9tdi 130pk gereden zeer solide wagen
Jammer van die i verdreven negatieve ondertoon. Al snap ik het wel hoor. De Bora is geen geweldig mooie auto. Maar als je wat beter oplet verschillen de Golf en Bora best wel van elkaar. Op details ja. Maar toch! Hoe dan ook, er worden een stuk of 3/4 diesel vermogens maar even vergeten voor het gemak. Wij rijzen nu al 4jaar/110.000km in een naar 140pk gechipte 101pk TDI versie, 350nm ofzo. Ding rijdt meer dan prima. Super betrouwbaar, zuinig, behoorlijke luxe en comfortabel voor een erg schappelijke prijs. Ik ben in ieder geval een tevreden Bora rijder.
@archiebald: Men zegge het voort.
Maar het is wel degelijk zo.
Waarschijnlijk ben ik een van de weinige mensen die de Bora wel mooi vind. Mooie gedrongen en bonkige uitstraling. Front mooier dan de Golf. Mijn buurman kocht in ’03 een V6, was er stiekem best wel jaloers op.
Jullie missen nog de 170pk 20v vr5. Dit blok kwam eind 2000 in de vag modellen en was imo wel de lekkerste. 8.4sec 0-100 en 225km/h. Stukjes lichter dan de 2.8vr6 4motion
Ik heb ruim 6 jaar een BORA gehad .
Was echt een fijne auto en voor de tijd was de 2.0 8v “vlot genoeg”

Heb heimwee naar mijn allereerste (voorloop) leaseauto: zilvergrijze bora 1.9TDI (met rode D en I dus 115pk…) ik weet nog dat ik express de armsteun niet gebruikte omdat ik wist dat mijn bestelde leaseauto Ford Focus I Wagon) die niet zou hebben…
Niks mis met een Bora of Golf 4.
En dan is er nog een Golf eigenaar die de voorkant heeft omgebouwd naar een Bora.
Snurk! Saaie auto, leuk stuk.
Alleen moet je wel stoppen met Dotan bashen! Dat is beneden je Willem!
Hoewel ik je deze niet wil onthouden:
https://speld.nl/2018/04/16/dotan-reageert-onder-eigen-naam-op-excuusvideo-je-bent-een-prachtmens/ en
https://speld.nl/2017/08/02/deze-vrouw-zat-naast-dotan-het-vliegtuig-en-nu-wil-ze-een-andere-stoel/ en
https://nieuwspaal.nl/dotan-zingt-fan-wakker-uit-coma/
Bijzondere gozert! Die Dotan!
Een beetje off topic maar nu we het toch over VW hebben en nog niets over de sjoemelsoftware hebben gezegd.
Vandaag vernomen van een zeer milieubewuste belg.
In plaats van Ad Blue bij te vullen giet hij er gewoon WATER in, de niveaucontrole blijft uit en de software doet alsof zijn neus bloedt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).