• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]

Auteur: MrBrown, gepost 31 augustus 2014 om 23:24 – 47 Reacties

Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]Afbeelding Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]

BMW M3/M4 cabrio
Legendarisch. Dat is toch wel een toepasselijke term voor de BMW M3 en M4. Een pure funauto die al vanaf de eerste generatie met klapdak te bestellen is. We zetten alle cabrio-generaties van de M3/M4 eens op een rijtje. Hoe is-ie gegroeid?

Het begon allemaal in 1986 met de E30 M3 cabrio. Een snelle open-dakker die het menig Porsche moeilijk kon maken. Een speelse auto die gemakkelijk dwars gezet kon worden. In 1994 werd hij opgevolgd door de E36 M3. Die was een stuk zwaarder en verfijnder, had weliswaar 286 pk maar miste de speelsheid. In 2001 ging de revolutie door met de E46. Mijn persoonlijke favoriet en met 343 pk uit een zes-in-lijn wederom ijzersterk en snaarstrak. De E93 cabrio die in 2008 het levenslicht zag, was vooral duurder, zwaarder en sneller. Maar was ie ook leuker? Dat mag je zelf uitmaken, het was in ieder geval de enige M3 met V8. Zijn opvolger, de M4 heeft weer een zes-in-lijn, is lichter en zuiniger maar levert daarentegen traditiegetrouw betere prestaties. Waar zou het ooit ophouden?

We hebben alle specs voor je in een tabel gedropt:

E30 M3 cabrioE36 M3 cabrioE46 M3 cabrioE93 M3 cabrioF83 M4 cabrio
Bouwjaren1986-19931994 - 20002001 - 20072008 - 20132014 - nu
Motorinhoud 2302 cc2990 cc3246 cc3999 cc2979 cc
Cilinders4-in-lijn6-in-lijn6-in-lijnV86-in-lijn (turbo)
Vermogen 215 pk286 pk343 pk420 pk431 pk
Koppel 230 Nm320 Nm365 Nm400 Nm550 Nm
Topsnelheid230 km/u250 km/u250 km/u250 km/u250 km/u
0-100 km/u7,2 s6,2 s5,5 s5,3 s4,6 s
Lengte4,33 m4,43 m4,49 m4,62 m4,67 m
Breedte1,65 m1,71 m1,78 m1,80 m1,87 m
Hoogte1,37 m1,35 m1,36 m1,38 m1,39 m
Wielbasis2,57 m2,70 m2,73 m2,76 m2,81 m
Gewicht1368 kg1540 kg1630 kg1785 kg1725 kg

Ook interessant!

  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • Hallelujah: Infinitas voert BMW M4 op tot 1.000 pk!
  • Zacoe BMW M3 en M4 omarmen alle lelijkheid
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 4-serie, BMW, Cabrio, e30, e36, e46, e93, f83, M3, m4, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Waar komt de naam van jouw auto vandaan?
Volgend bericht: Foto’s rijbewijs op Facebook misbruikt door criminelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. TimD zegt

    31 augustus 2014 om 23:27

    Mijn “Eerste” auto was een E46 M3, heerlijk stug, en moordend… Je kon vreselijk ver gaan! Maar als je ging.. Dan ging je goed haha

    Login om te reageren
    • jasperjvr zegt

      31 augustus 2014 om 23:40

      @timd: leuke eerste auto!

      Login om te reageren
    • gtdave zegt

      31 augustus 2014 om 23:43

      @timd: en waar rol je nu in?

      Login om te reageren
      • TimD zegt

        1 september 2014 om 07:41

        @gtdave: in een “Saaie” 2.0 TDI golf 7 Haha….

        Login om te reageren
    • camber24 zegt

      31 augustus 2014 om 23:56

      @timd: Het blijft de mooiste, die E46…

      Login om te reageren
      • TimD zegt

        1 september 2014 om 07:44

        @camber24: Ja dat zeker… Ik had echt de eerste: zonder led achterlichten en groot scherm NAVi… Maar ag… Die 342 pk had ik wel aan boord :-p

        Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    31 augustus 2014 om 23:34

    E36 is ook als 3.2 geleverd met 321pk toch?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      31 augustus 2014 om 23:51

      @E34M5Touring: De E36 is in de States geleverd met een automaat (geen SMG). Die was ook geknepen tot 241pk.

      Login om te reageren
      • dutchiehd zegt

        31 augustus 2014 om 23:55

        @E34M5Touring: de e36 M3 is inderdaad ook met de 321pk sterke S50B32 geleverd. In amerika had de e36 M3 inderdaad de S52B30 met 241pk, wat feitelijk niet veel meer was dan een M52B28 stroker (ivm de milieu eisen daar geloof ik)

        Login om te reageren
      • danielj zegt

        5 augustus 2015 om 10:13

        @E34M5Touring: Waren dat niet ook gietijzeren blokken ipv alu? Meen me zoiets te herinneren.

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      1 september 2014 om 19:39

      @E34M5Touring: klopt, die worden ook steeds zeldzamer. Goede exemplaren stijgen qua prijs enorm ook.

      Login om te reageren
    • danielj zegt

      5 augustus 2015 om 20:45

      @E34M5Touring: Oops, ben hier via de zoekoptie gekomen, even later AB weer geopend en gereageerd in de veronderstelling dat dit een nieuw artikel was. Sorry!

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        5 augustus 2015 om 23:35

        @danielj: Geen probleem hoor! Ik durf het je niet te zeggen, zover reikt mijn kennis helaas niet. Ik weet wel dat vooral het uitlaattraject die motor erg benadeeld. Maar of het gietijzer of alu blokken zijn durf ik niet te zeggen.

        Login om te reageren
  3. maseratizzzzzzzz zegt

    31 augustus 2014 om 23:36

    Snap niet waarom de f83 zo zwaar is, 100 kg zwaarder als een e46. je zou zeggen dat ze steeds beter worden in ‘gewichtsbesparing’ maar niet dus…

    Login om te reageren
    • bogey zegt

      31 augustus 2014 om 23:39

      @maseratizzzzzzzz: Veiligheid en luxe denk ik.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        1 september 2014 om 08:48

        @bogey:
        Dat en aan alle kanten een paar maten gegroeid, daarom zie ik ook meer in de komende M2 dan in de M4.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          1 september 2014 om 19:51

          @jrk68: Sowieso lijkt mij de M235i al een veel leukere wagen. Laat staan de M2! Ik weet wel wat ik later op de oprit wil ;)

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      1 september 2014 om 08:51

      @maseratizzzzzzzz: omdat de opvolger van de E46 wat betreft grootte eigenlijk de 2-serie is (binnenkort ook als cabriolet beschikbaar)…

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        1 september 2014 om 19:47

        @Onehp: klopt, dit is wel leuk vergelijk.. De E46 in het midden is mijn auto (op velgen die ik inmiddels niet meer heb), daar zie je toch goed het verschil in grootte. Ok, hij staat iets verder van de camera, maar het idee komt redelijk over!

        https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150877927790849

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        1 september 2014 om 19:49

        @Onehp: Hmm, die link werkt niet.. alternatief:

        https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/470200_10150877927790849_626032584_o.jpg

        Login om te reageren
  4. jonathan1993 zegt

    31 augustus 2014 om 23:36

    Volgens mij vergeten jullie toch echt de 3.2 versie van de E36 Cabrio, 321PK en met SMG bak!
    Misschien omdat ie de prestaties van de E46 lullig laat lijken?

    Login om te reageren
  5. pindakoning zegt

    31 augustus 2014 om 23:43

    Leuk lijstje!

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    31 augustus 2014 om 23:50

    Mooi om te zien hoe de drie-serie langzaam is geëvolueerd. Er zit een wereld van verschil tussen de eerste en de nieuwste generatie, maar toch blijft de drie-serie herkenbaar. Knap staaltje design!

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    1 september 2014 om 00:01

    De eerste blijft de mooiste.

    Login om te reageren
  8. rd1991 zegt

    1 september 2014 om 00:01

    Persoonlijk vind ik de E36 als cabriolet het mooiste. Een E30 M3 cabrio houd ik niet zo van, doe maar gewoon lekker de normale, de E46 cabrio heeft naar mijn inziens een raar dak, ook de coupé dus, en de E93 en F83 zijn staalkoppies dus ook niet echt des BMW’s. De E36 is gewoon, helemaal met een kleine verlaging een heel fraaie auto, die prachtig op zijn wielen staat, gewoon een hele mooie stance, en dan voor met het dak open.

    Login om te reageren
  9. Captain zegt

    1 september 2014 om 00:07

    Wauw die E46… Het was al een klassieker toen die uitkwam en zou imo nu nog perfect nieuw verkocht kunnen worden. Ik vind het echt een tijdloos design

    Login om te reageren
  10. TheVeenmeister zegt

    1 september 2014 om 00:27

    Er zat nog een 3.2 in de E36.. Met 321PK.

    Login om te reageren
  11. ej20g zegt

    1 september 2014 om 00:32

    De E46 blijft veruit de mooiste. Sterker nog, ik vind de E46 samen met de E39 5-serie de twee mooiste (moderne) BMW’s. Van de 3-serie vibd ik alleen de E36 echt niet mooi, zelfs niet als M3. De nieuwe 4-serie gaat wel maar komt niet eens in de buurt van de E46.

    Login om te reageren
  12. styns zegt

    1 september 2014 om 00:36

    Vettig

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 september 2014 om 08:49

      @styns:
      Wel, lekt die olie dan?

      Login om te reageren
  13. isobmw zegt

    1 september 2014 om 00:38

    Ik hoef geen ferraris of lambo’s, al deze M modellen zou ik wel willen!

    Login om te reageren
  14. sydney zegt

    1 september 2014 om 04:49

    ik hou van nieuwe auto’s Jammer dat BMW voor klapdaken kiest voor hun 4 serie cabriolet.Het is niet mijn kopje thee.

    Login om te reageren
  15. rubentheys zegt

    1 september 2014 om 05:55

    De laatste twee nieuwe zien er zo vrouwelijk (lees: vet en te veel glooiingen) uit, terwijl de andere er zo no-nonsense, spartaans uit zien. Vooral die E46 zeg.. Wauw!

    Login om te reageren
  16. papa zegt

    1 september 2014 om 06:22

    E30 m3 cabrio’s zijn toch enorm schaars?

    Login om te reageren
    • heer zegt

      1 september 2014 om 11:29

      @papa: klopt, ze kosten circa 30000 euro

      Login om te reageren
  17. erwh zegt

    1 september 2014 om 06:38

    Wat mij betreft hebben de E30 en de E46 de mooiste lijn en heeft de E46 het mooiste blok.

    Login om te reageren
  18. 2cool4school zegt

    1 september 2014 om 07:00

    Echt een heerlijke bak! Tot nu toe is elk model (zoals bij alle merken) in elk opzicht gegroeid.. Misschien volgende keer een kleinere bouwen?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 september 2014 om 08:50

      @2cool4school:
      Dat doen ze ook, die heet alleen 2 serie….

      Login om te reageren
      • 2cool4school zegt

        1 september 2014 om 11:45

        @jrk68: Aha is de M2 al gemaakt? volgens mij niet..

        Login om te reageren
  19. griffendahl zegt

    1 september 2014 om 07:15

    Jammer dat de specs van de E36 M3 3.2 ontbreken in het lijstje, de 3.0 is niet gemaakt tot 2000 namelijk.

    Login om te reageren
  20. toniominestrone zegt

    1 september 2014 om 07:35

    Zo mooi als een “dichte” uitvoering is van een M3/e30 zo mislukt is de cabrio versie, op de een op andere manier tonen de uitgeklopte wielschermen niet, geeft hem een goedkope uitstraling.

    Login om te reageren
  21. clubsportquattro zegt

    1 september 2014 om 08:37

    Grappig om dit te zien, begin ergens weer een klein beetje waardering te krijgen voor BMW. De E30 en de E46 vind ik heel mooi, de rest niet. Het lijkt ook wel dat hoe nieuwer, hoe lelijker

    Login om te reageren
    • gerjanm zegt

      1 september 2014 om 18:19

      @clubsportquattro: Ik vind de foto van de e46 ook wel mooier dan die e93, maar ik weet wel zeker als je een knappe e93 in het echt ziet. dat je hem wel mooi vindt. (met dak open)

      Login om te reageren
  22. gregorius zegt

    1 september 2014 om 08:39

    Ben een tijdje op zoek geweest naar een goede E93 M3. Weinig KM’s, maar toch goedkoop. Juiste opties etc etc. Ben erachter gekomen dat je toch vaak ziet dat de goedkopere versies om een reden goedkoper waren.
    Maar wat een geluid zeg. Juist bij de cabrio omdat ie cabrio is! Ben gelukkig dat ik t niet heb gedaan: de laatste die ik heb geprobeerd leek prima te zijn. Bij de handelaar naar binnen; praten, met m naar buiten om te overleggen over een krasje dat weg moest… en toen lag er een plas olie onder het beest. Gevoel zei: rennen, en gedaan dus.
    Nu heb ik een E93 330i voor m’n vroeg gekocht; vooral het geluid mis ik, maar alsnog een plaatje van een auto.
    Overigens zie je in SUI al genoeg M4’s rijden; mooie dingen hoor!

    Login om te reageren
  23. jagofiel zegt

    1 september 2014 om 09:43

    Heb de E36 M3 gereden en staat erg hoog in mijn lijst maar laten we wel wezen, de echte winnaar hier is de E46. Prachtige looks, gezonde prestaties en M karakter. Deze M3 is over 10 of 20 jaar nog steeds mooi. Prestaties worden altijd outdated maar als over-all pakket doet ie ’t goed.

    Login om te reageren
  24. 86x86mm zegt

    1 september 2014 om 12:17

    Ik vind die E30 toch wel het meest sympathieke kereltje uit dit gezelschap.
    Maar toch blijft die E46 in de toekomst nog wel een kanshebber voor mijn toekomstige wagenpark, als ik tegen die tijd nog een netjes gekoesterd exemplaar kan vinden tenminste.

    Login om te reageren
  25. Benny_Weisz zegt

    5 juni 2017 om 11:25

    De E93 voor mij, please, want V8…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North