Alle generaties BMW M3/M4 cabrio op een rijtje [gallery]

Auteur: , 47 Reacties

Legendarisch. Dat is toch wel een toepasselijke term voor de BMW M3 en M4. Een pure funauto die al vanaf de eerste generatie met klapdak te bestellen is. We zetten alle cabrio-generaties van de M3/M4 eens op een rijtje. Hoe is-ie gegroeid?

Het begon allemaal in 1986 met de E30 M3 cabrio. Een snelle open-dakker die het menig Porsche moeilijk kon maken. Een speelse auto die gemakkelijk dwars gezet kon worden. In 1994 werd hij opgevolgd door de E36 M3. Die was een stuk zwaarder en verfijnder, had weliswaar 286 pk maar miste de speelsheid. In 2001 ging de revolutie door met de E46. Mijn persoonlijke favoriet en met 343 pk uit een zes-in-lijn wederom ijzersterk en snaarstrak. De E93 cabrio die in 2008 het levenslicht zag, was vooral duurder, zwaarder en sneller. Maar was ie ook leuker? Dat mag je zelf uitmaken, het was in ieder geval de enige M3 met V8. Zijn opvolger, de M4 heeft weer een zes-in-lijn, is lichter en zuiniger maar levert daarentegen traditiegetrouw betere prestaties. Waar zou het ooit ophouden?

We hebben alle specs voor je in een tabel gedropt:

 
E30 M3 cabrio
E36 M3 cabrio
E46 M3 cabrio
E93 M3 cabrio
F83 M4 cabrio
Bouwjaren1986-19931994 - 20002001 - 20072008 - 20132014 - nu
Motorinhoud 2302 cc2990 cc3246 cc3999 cc2979 cc
Cilinders4-in-lijn6-in-lijn6-in-lijnV86-in-lijn (turbo)
Vermogen 215 pk286 pk343 pk420 pk431 pk
Koppel 230 Nm320 Nm365 Nm400 Nm550 Nm
Topsnelheid230 km/u250 km/u250 km/u250 km/u250 km/u
0-100 km/u7,2 s6,2 s5,5 s5,3 s4,6 s
Lengte4,33 m4,43 m4,49 m4,62 m4,67 m
Breedte1,65 m1,71 m1,78 m1,80 m1,87 m
Hoogte1,37 m1,35 m1,36 m1,38 m1,39 m
Wielbasis2,57 m2,70 m2,73 m2,76 m2,81 m
Gewicht1368 kg1540 kg1630 kg1785 kg1725 kg



47 reacties

Mijn “Eerste” auto was een E46 M3, heerlijk stug, en moordend… Je kon vreselijk ver gaan! Maar als je ging.. Dan ging je goed haha
@timd: leuke eerste auto!
@timd: en waar rol je nu in?
@gtdave: in een “Saaie” 2.0 TDI golf 7 Haha….
@timd: Het blijft de mooiste, die E46…
@camber24: Ja dat zeker… Ik had echt de eerste: zonder led achterlichten en groot scherm NAVi… Maar ag… Die 342 pk had ik wel aan boord :-p
E36 is ook als 3.2 geleverd met 321pk toch?
@E34M5Touring: De E36 is in de States geleverd met een automaat (geen SMG). Die was ook geknepen tot 241pk.
@E34M5Touring: de e36 M3 is inderdaad ook met de 321pk sterke S50B32 geleverd. In amerika had de e36 M3 inderdaad de S52B30 met 241pk, wat feitelijk niet veel meer was dan een M52B28 stroker (ivm de milieu eisen daar geloof ik)
@E34M5Touring: Waren dat niet ook gietijzeren blokken ipv alu? Meen me zoiets te herinneren.
@E34M5Touring: klopt, die worden ook steeds zeldzamer. Goede exemplaren stijgen qua prijs enorm ook.
@E34M5Touring: Oops, ben hier via de zoekoptie gekomen, even later AB weer geopend en gereageerd in de veronderstelling dat dit een nieuw artikel was. Sorry!
@danielj: Geen probleem hoor! Ik durf het je niet te zeggen, zover reikt mijn kennis helaas niet. Ik weet wel dat vooral het uitlaattraject die motor erg benadeeld. Maar of het gietijzer of alu blokken zijn durf ik niet te zeggen.
Snap niet waarom de f83 zo zwaar is, 100 kg zwaarder als een e46. je zou zeggen dat ze steeds beter worden in ‘gewichtsbesparing’ maar niet dus…
@maseratizzzzzzzz: Veiligheid en luxe denk ik.
@bogey:
Dat en aan alle kanten een paar maten gegroeid, daarom zie ik ook meer in de komende M2 dan in de M4.
@jrk68: Sowieso lijkt mij de M235i al een veel leukere wagen. Laat staan de M2! Ik weet wel wat ik later op de oprit wil ;)
@maseratizzzzzzzz: omdat de opvolger van de E46 wat betreft grootte eigenlijk de 2-serie is (binnenkort ook als cabriolet beschikbaar)…
@Onehp: klopt, dit is wel leuk vergelijk.. De E46 in het midden is mijn auto (op velgen die ik inmiddels niet meer heb), daar zie je toch goed het verschil in grootte. Ok, hij staat iets verder van de camera, maar het idee komt redelijk over!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150877927790849
Volgens mij vergeten jullie toch echt de 3.2 versie van de E36 Cabrio, 321PK en met SMG bak!
Misschien omdat ie de prestaties van de E46 lullig laat lijken?
Leuk lijstje!
Mooi om te zien hoe de drie-serie langzaam is geëvolueerd. Er zit een wereld van verschil tussen de eerste en de nieuwste generatie, maar toch blijft de drie-serie herkenbaar. Knap staaltje design!
De eerste blijft de mooiste.
Persoonlijk vind ik de E36 als cabriolet het mooiste. Een E30 M3 cabrio houd ik niet zo van, doe maar gewoon lekker de normale, de E46 cabrio heeft naar mijn inziens een raar dak, ook de coupé dus, en de E93 en F83 zijn staalkoppies dus ook niet echt des BMW’s. De E36 is gewoon, helemaal met een kleine verlaging een heel fraaie auto, die prachtig op zijn wielen staat, gewoon een hele mooie stance, en dan voor met het dak open.
Wauw die E46… Het was al een klassieker toen die uitkwam en zou imo nu nog perfect nieuw verkocht kunnen worden. Ik vind het echt een tijdloos design
Er zat nog een 3.2 in de E36.. Met 321PK.
De E46 blijft veruit de mooiste. Sterker nog, ik vind de E46 samen met de E39 5-serie de twee mooiste (moderne) BMW’s. Van de 3-serie vibd ik alleen de E36 echt niet mooi, zelfs niet als M3. De nieuwe 4-serie gaat wel maar komt niet eens in de buurt van de E46.
Vettig
@styns:
Wel, lekt die olie dan?
Ik hoef geen ferraris of lambo’s, al deze M modellen zou ik wel willen!
ik hou van nieuwe auto’s Jammer dat BMW voor klapdaken kiest voor hun 4 serie cabriolet.Het is niet mijn kopje thee.
De laatste twee nieuwe zien er zo vrouwelijk (lees: vet en te veel glooiingen) uit, terwijl de andere er zo no-nonsense, spartaans uit zien. Vooral die E46 zeg.. Wauw!
E30 m3 cabrio’s zijn toch enorm schaars?
@papa: klopt, ze kosten circa 30000 euro
Wat mij betreft hebben de E30 en de E46 de mooiste lijn en heeft de E46 het mooiste blok.
Echt een heerlijke bak! Tot nu toe is elk model (zoals bij alle merken) in elk opzicht gegroeid.. Misschien volgende keer een kleinere bouwen?
@2cool4school:
Dat doen ze ook, die heet alleen 2 serie….
@jrk68: Aha is de M2 al gemaakt? volgens mij niet..
Jammer dat de specs van de E36 M3 3.2 ontbreken in het lijstje, de 3.0 is niet gemaakt tot 2000 namelijk.
Zo mooi als een “dichte” uitvoering is van een M3/e30 zo mislukt is de cabrio versie, op de een op andere manier tonen de uitgeklopte wielschermen niet, geeft hem een goedkope uitstraling.
Grappig om dit te zien, begin ergens weer een klein beetje waardering te krijgen voor BMW. De E30 en de E46 vind ik heel mooi, de rest niet. Het lijkt ook wel dat hoe nieuwer, hoe lelijker
@clubsportquattro: Ik vind de foto van de e46 ook wel mooier dan die e93, maar ik weet wel zeker als je een knappe e93 in het echt ziet. dat je hem wel mooi vindt. (met dak open)
Ben een tijdje op zoek geweest naar een goede E93 M3. Weinig KM’s, maar toch goedkoop. Juiste opties etc etc. Ben erachter gekomen dat je toch vaak ziet dat de goedkopere versies om een reden goedkoper waren.
Maar wat een geluid zeg. Juist bij de cabrio omdat ie cabrio is! Ben gelukkig dat ik t niet heb gedaan: de laatste die ik heb geprobeerd leek prima te zijn. Bij de handelaar naar binnen; praten, met m naar buiten om te overleggen over een krasje dat weg moest… en toen lag er een plas olie onder het beest. Gevoel zei: rennen, en gedaan dus.
Nu heb ik een E93 330i voor m’n vroeg gekocht; vooral het geluid mis ik, maar alsnog een plaatje van een auto.
Overigens zie je in SUI al genoeg M4’s rijden; mooie dingen hoor!
Heb de E36 M3 gereden en staat erg hoog in mijn lijst maar laten we wel wezen, de echte winnaar hier is de E46. Prachtige looks, gezonde prestaties en M karakter. Deze M3 is over 10 of 20 jaar nog steeds mooi. Prestaties worden altijd outdated maar als over-all pakket doet ie ’t goed.
Ik vind die E30 toch wel het meest sympathieke kereltje uit dit gezelschap.
Maar toch blijft die E46 in de toekomst nog wel een kanshebber voor mijn toekomstige wagenpark, als ik tegen die tijd nog een netjes gekoesterd exemplaar kan vinden tenminste.
De E93 voor mij, please, want V8…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).