Concepts zijn saai. Elektrische auto’s zijn saai. Maar de Tesla S ziet er dan wel weer goed uit.
Toch blijf ik moeite houden met elektische/ hybride concepts die pas over een aanzienlijke tijd in productie gaan, maar waarvan de fabrikant wel al even alle prestatiecijfers weet op te lepelen. Ook voor de Tesla Model S is dit weer zo, de auto gaat pas in het derde kwartaal van 2011 in productie. Toch weet Tesla al precies wat de specs zullen zijn over 2,5 jaar. Van 0 tot 100 doet de Model S in 5,6 seconden, maar de auto haalt net geen 200 km/u.
Met de quickcharge optie moeten de batterijen in 45 minuten kunnen worden opgeladen. Daarvoor is dan wel nodig dat je een 480 volts aansluiting hebt, wat niet echt gebruikelijk in de meeste huizen is. Als je per Tesla S van LA naar New York zou rijden, dan kan dat even snel als in een benzine-auto. Mits je wel even stopt voor een lange lunch en dan meteen even de batterijen oplaadt. De range is wel afhankelijk van het accupakket wat wordt gekozen. Standaard zal de Tesla S slechts 240 km op een batterijlading halen, maar als je dieper in de buidel tast wordt de range 370 of zelfs 480 km.
Convenience and utility bullet points:
* Up to 300-mile range
* 45-minute QuickCharge
* 5-minute battery swap
* Charges from 110V, 220V or 440V
* Seating for 5 adults + 2 child seats
* Unique hatch for oversized items
* 60/40 flat-folding rear seat
* 2nd trunk under hood
* EPA Roominess Index 121.6
* More room than station wagons
* 17-inch infotainment touchscreen
* 3G wireless connectivityTesla Model S powertrain includes a liquid-cooled 9-inch motor, floor-mounted battery pack and a single-speed gearbox, delivering effortless acceleration, responsive handling and quiet simplicity – no fancy clutchwork or gear-shifting required. Tesla Model S costs as little as $4 to fully charge – a bargain even if gasoline dropped to $1 per gallon. You can have affordable fun while being socially responsible.
Technical specs:
* 0-60 mph in 5.6 seconds
* ¼ mile in 14 seconds
* 120 mph top speed
* Braking 60-0 mph 135 feet
* 42 kWh battery storage system standard
* 70 kWh and greater battery storage systems optional
* 9- inch liquid cooled electric motor
* Single-speed transaxle gearbox
* Curb Weight 3825 lbs
* Overall Length 196″
* Wheelbase 116.5″
* All-wheel-drive available (option available in future production models)
* Right hand drive availableThe Tesla Model S Concept is a drivable vehicle that exemplifies Tesla’s “no compromises” philosophy – an elegantly refined luxury sedan delivering optimal performance without sacrificing efficiency. Designed by Franz von Holzhausen, the car’s aggressive stance gives way to a modern silhouette, with minimal front and rear overhangs for maximum space efficiency. The car’s mature face defines the future of the Tesla brand and incorporates the touches from the Tesla Roadster. Environmentally friendly materials are incorporated throughout, including water-based paint for the exterior, chrome-free vegetable tanned Italian leather on interior, and 100 percent recycled PET carpeting from Futuris.
Other details:
* Panoramic roof with sliding moon roof
* Retracting door handles for improved aerodynamics
* Full-time 3G connectivity with Internet, HD and satellite radio
* Push button “gear” selector
* Brembo brakes
* Automatic rear lift gate
* 21-inch wheels, Front Tires 245/35ZR21, Rear Tires 285/30ZR21
* 17-inch haptic touchscreen and customizable vehicle information display
* Fully digital instrument cluster
* LED and neon headlight and taillights, with xenon Hella low beams
* Smart-key power and push button gear selector
* Brembo brake system with new one-piece monobloc calipers and integral stiffening bridge to optimize performance
* Front brake system:
o Brembo Gran Turismo
o Brembo 6-piston Monobloc Calipers
o Brembo 405x34mm 2-Piece Floating Slotted Discs with Billet Aluminum Hats
* Rear brake system:
o Brembo Gran Turismo
o Brembo 4-piston Monobloc Calipers
o Brembo 380x28mm 2-Piece Slotted Discs with Billet Aluminum Hat
babbaloerie zegt
Eerste wat ik dacht: Hey, een nieuwe Maserati
Emile_Benz zegt
Als de top onder de 250 ligt, hoeven we die wagen niet…
Willem vd Velde zegt
Hij is mooi! Zo wordt electrisch rijden misschien toch nog het overwegen waard in de toekomst…
Hoewel… De electriciteitcentrale moet deze energie opwekken met een effieciëntie van 40-50% dus de CO2 uitstoot verhoogt eerder van verlaagd.
Windmolentjes dan maar?
Sven zegt
wow, een laadtijd van 45 minuten.
Er zijn nu al systemen ontwikkeld die een auto binnen 10 minuten op kunnen laden.
en die zijn over 2,5 jaar zeker productieklaar en zouden dus makkelijk in de tesla toegepast kunnen worden.
Trobken zegt
Houdt het ontwerpen van elektrische voertuigen niet een grotere design’vrijheid’ in omdat de componenten van het aandrijfgeheelte kleiner zijn?
(Wat dan heel waarschijnlijk weer teniet wordt gedaan door de grotere omvang van de batterijen tegenover de brandstoftank)
Martijn zegt
Hij heeft veel trekjes van Aston Martin & Maserati, maar is wel erg mooi. De techniek is ook prachtig. Ik ben erg benieuwd na de eerste tests in magazines, sites & tv shows.
peter bos zegt
Is wel een beetje vroeg om over die specs te beginnen. Als Tesla koploper wil zijn met e-autos dan doen ze wij om even te wachten op die nieuwe batterij die wel in 5 minuten laadt. Zie laatste Technology Quarterly in Economist. Daar moeten ze toch voor 2011 iets mee kunnen?
joekeloeres zegt
doet u deze maar
tom307 zegt
mooie auto,echt wel
lijks een beetje op de jaguar
maar alleen spijtig dat hij ong even duur uit zal vallen als een quatroporte (denk ik toch)
Larrs zegt
Ben alleen nog benieuwd naar de aanschafprijs.
De auto ziet er ieder geval erg goed uit.
sperwin zegt
achterkant lijkt nogal op nieuwe jaguar xf en de voorkant een beetje op aston martin/maserati
niet dat dat lelijk is, ik vind hem erg geslaagd;)
Rick dos zegt
“Standaard zal de Tesla S slechts 240 km op een batterijlading halen, maar als je dieper in de buidel tast wordt de range 370 of zelfs 480 km.”
Na de pk-oorlog krijgen we nu de range-oorlog?
Maar goed, in de huidige wijsheid waarbij je ook meer betaalt naarmate de grootte van de motor, krijg je dan alleen een kleinere “range”. Aan de andere kant van het spectrum is het weer het tegenovergestelde.
Oscar zegt
Mooie auto, maar wel een beetje Masarati, Jaguar, Aston Martin trekjes, maar dat is geen schande. 45 min. stoppen voor het laden van accu’s is wel snel, maar toch altijd nog te lang. dan liever een paar minuten benzine tanken.
Ghettoblaster zegt
Wow , dat ding ziet er perfect uit. Ik begin al te sparen ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooie Saab-velgen!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Trobken: Juist! De nieuwe ontwerpmogelijkheden van elektrische concepten zijn bijzonder interessant. Je hebt bijvoorbeeld niets meer te maken met een dik gietijzeren blok in de neus en alle bijbehorende randsystemen die ontwikkeld zijn om de vele nadelen van de verbrandingsmotor te minimaliseren. Je kan nu heel creatief omgaan met de plaatsing van de accu’s en electronische rijhulpjes en remsystemen zijn te integreren met de aandrijving. Chassis-structuren kunnen geheel veranderen en je kan uiterst flexibel rond de inzittenden vormgeven. Daarnaast kan je aan de slag met een totaal anders in te richten koelsysteem, wat weer gevolgen heeft voor de vormgeving van met name de neus. Wat te doen met de aloude grille? Deze is in de toekomst vaak niet meer nodig en bepaalt nu voor het grootste deel de identiteit van een auto. En wat te doen met de algehele vorm als er geen dik blok meer in de neus ligt en je geheel anders moet omgaan met de eisen voor voetgangersveiligheid, e.d.?
Daar liggen dus hele leuke uitdagingen, maar de consument is vaak nog niet toe aan dergelijke futuristische designs. Daarom beginnen velen met een conventioneel model aan te passen om zo de consument voorzichtig te laten wennen aan het concept elektrische auto en tegelijk al wat geld te verdienen. Middels conceptcars zal het publiek alvast kunnen wennen aan alle nieuwe mogelijkheden en uiteindelijk zal het concept “auto” geheel veranderen.
Wisten jullie trouwens dat er in het begin van 1900 in Amerika al meer elektrisch aangedreven dan benzine gestookte auto’s rondreden? Stel je toch eens voor hoe de auto er anno nu uit zou hebben gezien als men destijds niet verder voor de verbrandingsmotor had gekozen…
jl13 zegt
aanschafprijs ?
57.000 $
Pixed zegt
@Michiel
Prachtige uitleg, een echte meerwaarde voor velen onder ons hier.
(terzijde ook proficiat met je dagelijkse taak, het ziet er allemaal héél knap uit)
laurens324 zegt
een beetje teveel Jaugar XF, maar dan net wat scherper
niet lelijk, maar ook niet speciaal
Emile_Benz zegt
@ SAAB: met ’n beetje fantasie kunnen ’t ook SLR-velgen zijn…
Trobken zegt
@ Michiel Van den Brink
M’n vraag was aan iedereen met een interessante reactie gericht maar ‘k had ’n reactie van jou ook wel verwacht. Bij deze… ;-)
DenE zegt
Zo, dit is een welkome verandering in (semi) Electro land..
De priuussen en insights etc. kunnenvan de weg af !
Dit begint tenminste ergens op te lijken.
Nu nog stroom opwekken d.m.v. waterstof en dan zijn we echt groen bezig en kunnen we de fabeltjes over hybride eindelijk vergeten.
Kokoi zegt
Prachtige wagen!
Enkel een beetje raar dat ze hem uitrusten met klassieke Brembo remmen. Die elektrische motor kan ook als rem/dynamo gebruikt worden. Het beruchte recuperatieve remmen moet toch het meeste werk op zich nemen. Waarom dan nog ‘dure’ Brembo’s steken?
Remco zegt
Ehhh…zo’n auto en dan net geen 200km/u kunnen halen….:shock: Lekker beschamend op de Duitse Autobahn :roll:
Michiel_vd_Brink zegt
@ Kokoi: mechanische remmen zullen waarschijnlijk altijd wel verplicht blijven. Volledig (keihard) remmen op de electromotor is niet altijd voldoende.
@ Remco: who cares about top speed? Als je al die dikke leasebakken volledig het snot voor de ogen hebt geaccelereerd bij het stoplicht vandaan, ben je met je 100% koppel vanaf nul toeren al veel te ver weg voordat de benzineslurper eenmaal op snelheid is.
AMG zegt
@Emile Benz:
Met nog wat meer fantasie zie je dat het gewoon Lorinser velgen zijn.
Deze Tesla is zeer geslaagd en klopt in tegenstelling tot de Roadster wel. Die laatste was behalve het gebruikelijke samenraapsel ook erg rommelig qua design, dat kan ik van deze niet zeggen. Zeer gelikt, maar wel net iets te duidelijk een herkenbare mengelmoes van Maser/Aston/Jag en Benz.
JanJansen zegt
@ Wouter
Ook ik heb moeite met fabrikanten die alle specs al voortijdig oplepelen. Maar in dit geval wat minder omdat Tesla al een productiemodel hebben rijden. Ik verwacht dat ze daardoor beter in kunnen schatten wat mogelijk is.
Fabrikanten die een digitale rendering neerzetten met fantastische specs moeten meteen naar het rijk der fabelen.
@ Michiel van den Brink
Leuke aanvulling!
Zou je graag je mening willen m.b.t. de volgende auto.
Waarschijnlijk ken je em al; de 1915 Franklin met een body van Harley Earl. Een revolutionaire auto zonder grille, die toen al niet zonder problemen werd ontvangen door het grote publiek.
http://www.jaylenosgarage.com/cars/1915Franklin_shell.shtml
We hebben nu veel meer beschikbare materialen om een auto vorm te geven. Aan de ander kant zijn we gebonden aan regelgeving. Daarnaast moet de auto er aantrekkelijk uitzien om daadwerkelijk verkocht te worden en de concurrentie op de huidige markt is, op zijn zachts gezegd, enorm.
De vraag is, zijn we 100 jaar later wel klaar voor een auto zonder grille?
Jackie zegt
Fff, en ik die dacht dat het enkel de chinezen zijn die kopiëren.
Neus is gewoon de Maserati quattroporte (alleen de drietand vervangen door tesla symbool) en de kont van de Jaguar XF.
Vind ik echt triest, en zeker als het hem gaat om een concept car.
Btw, electromotoren zullen nooit voldoen voor luxe bolides.
Zelfde als de tesla, autonomie was 3h ofzo op papier bij ernstig rijden? Bij ff beulen door Jeremy van Topgear was het al na een klein kwartier afgelopen! Hoe triest is dat nou niet? En dat na zoveel “research” en met zo’n lichtgewicht van een wagen.
Btw, de “auto” van de toekomst moet niet perse 4 wielen hebben…
Matt zegt
Wat een gezeur over die topsnelheid van 200 km per uur. Hoe vaak kun je dat nou in Nederland rijden? En hoe vaak zitten we op de Autobahn (waar ook steeds meer stukken een snelheidslimiet hebben)? Nee, dan is acceleratie een stuk belangrijker. En dan is 5,6 sec naar de honderd toch iets waar de meesten in hun auto met verbrandingsmotor jaloers op zullen zijn. En reken er maar op dat straks de kleinere auto’s met electromotor in 4 sec naar de 100 gaan (doet de Tesla Roadster nu al trouwens). Dan wordt je eruit getrokken bij het stoplicht door de eerste de beste electro-leasebak of zelfs een boodschappenautootje. Wie staat er dan eigenlijk voor gek? Ik doe een gokje: de petrolheads.
Matt zegt
Ai Michiel, ik zie dat jij al voor een groot deel hetzelfde hebt geschreven
ManicManiac zegt
Ow, dit ziet er goed uit!
Wel stom van die specs inderdaad, maak het ding nu maar eerst, we zullen dan wel zien hoe snel ie is.
Rudy zegt
@ Sven en andere
Wat ik me bij nog steeds afvraag is hoe ze die accu’s van een auto in <een aantal uren willen laden. Een elektrische installatie in huis kan deze energie namelijk gewoon niet leveren.
Om 300km te rijden zal per uur toch ruwweg een 40-50kw/u nodig zijn schat ik. Je zult dus ongeveer 150kw moeten opladen in zo’n auto (nog wel iets meer vanwege de verliezen btw).
Voor zover ik weet levert een normaal stopcontact thuis 3520watt (220v*16a = 3520watt/u) , wat dus veel te weinig is!.
Daarnaast ook al zou je thuis meer energie af kunnen nemen (op 380v kun je al een stuk meer afnemen) dan zal het hele koppelnetwerk in Nederland zwaar ondergedemensioneerd zijn als veel mensen met elektrische auto’s gaan rijden!
Luc zegt
Dit gaat zeker weten verkocht worden, al word hij maar voor niets in een garage gezet
Matt zegt
Ben benieuwd hoeveel van dit ontwerp nog van Hendrik Fisker afkomstig is. Tesla had hem ingehuurd om deze wagen te ontwerpen, voor een bak geld, en claimde daarna dat hij er met het ontwerp vandoor was gegaan voor zijn eigen Fisker Karma (de dure rechtszaak verloren ze).
Met name bij het achterportier zie ik sterke overeenkomsten met de Karma. En de neus heeft een vleugje Artega GT, ook een Fisker-ontwerp. Maar verder zie ik niet echt de handtekening van Fisker. Ik vind de auto niet helemaal in balans, met name aan de voorkant. Misschien toch een gevolg van de ontwerpruzie/meerdere ontwerpers. Michiel, een mening hierover als ontwerper?
Laurens zegt
@Michiel van den Brink
om je vraag te beantwoorden: dan hadden de straten nog steeds volgelegen met paardenpoep. Alhoewel we waarschijnlijk wel lang geleden al een tekort aan landbouwgrond zouden hebben gehad om ze te voeden.
Precies hetzelfde probleem waar de EV tegenaan gaat lopen, de infrastructuur om dit nieuwe paard te voeden is er niet. Want om nog eens hetzelfde bedrag te investeren per exemplaar als eigenaar om de stroom er in te krijgen :lol: Of verwacht je echt dat je medeburgers zo gek te krijgen zijn?
Nog twee observaties:
1. de electrische Mini’s hebben een beloofde actieradius van 250 km maar halen in de praktijk vaak nog geen 100 km.
2. lithium voorraden voor accu’s zijn onvoldoende om zelf maar het bestaande aantal ICE units (“installed base”) te vervangen door EV’s.
Ik kan me je designer droom wel weer voorstellen, veel EV componenten zijn leuk te integreren in “loze ruimtes”. Was de mens ook maar zo makkelijk manipuleerbaar :-)
En in het marktsegment van de 1000 miljardairs van deze aarde waarin jij je begeeft, speelt geld toch geen rol :lol:
OT: leuk dat Lotus hem gaat bouwen, eindelijk erkenning voor het innovatieve chassis concept van de Elise.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan Janssen: Auto’s zonder grille? Voor mij geen enkel probleem! Zolang het totaalplaatje maar klopt.
Denk naast die Franklin ook maar eens aan de oude Renaults, vaak met een carrosserie van Labourdette ( http://www.coachbuild.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=466 ) en Kellner ( http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=10173 & http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=23739 ).
De VW Passat had enige tijd ook geen duidelijke grille tussen de koplampen, de facelift later weer wel… En denk eens aan de vele oude auto’s met de motor achterin zoals de VW Kever en de Fiat 500/600.
De Citroën DS had ook nauwelijks een grille… en de SM… maar bij deze auto’s zag je dan ook dat de bijna-grille-loze neus een totaal vernieuwende vormgeving van de rest van de carrosserie ten gevolge had.
Wanneer een grote grille straks niet meer nodig is en dat dikke motorblok uit de neus verdwenen is, kan de voorkant van een auto steeds meer vormgegeven worden als een middenmotor sportwagen. Of er komt een mooi glazen paneel voor je voeten voor meer zicht op de weg direct voor je, zoals GM ooit eens in een conceptcar heeft toegepast. Dat kan dus nog wel eens heel erg leuk gaan worden.
Lees ook een oude column van mij maar eens: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/05/more-advanced-yet-attractive-maya
Kowet zegt
Wat ik nog ik nog nergens gelezen heb is wie er verantwoordelijk is voor de wiel ophanging etc. Ik denk dat de mensen die de Ford gelijkenissen zien in de goede richting zitten. Bijvoorbeeld het schuifdak lijkt opdat van de Ford Edge. Heeft iemand de wielbasis al vergeleken met een Ford sedan?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Matt: Als basis is de Mercedes CLS gebruikt. Fisker had dus rekening te houden met de hard points van dat onderstel en dan kan het nog wel eens erg lastig zijn om de proporties helemaal perfect te krijgen. Dat is dus een groot nadeel van een electrische auto willen bouwen op basis van een conventioneel chassis i.p.v. optimaal gebruik te maken van de vele nieuwe mogelijkheden. Is vooral een kostenkwestie…
PloegR zegt
Knappe verbouwing van E-klasse/ CLS body. Zeker de C-stijl is heftig onderhanden genomen.
Maar Daimler Benz gaat toch binnenkort de CLS vervangen en de E-klasse is al vervangen. Dus hoe komt Tesla aan de onderdelen?
Maar het gewicht zal waarschijnlijk wel tegen de 2000kg zitten als een CLS al iets van 1600/1700kg doet.
Kokusmakreel zegt
van voren is het net een quattroporte van maserati
Een betere ontwerper zegt
Nou dacht ik een XF van achter maar dit is een Maser van voor wtf wtf…..
Aanklagen die handel :P
JanJansen zegt
@ Michiel van den Brink
Dank, wordt gewaardeerd!
De genoemde auto’s hebben gemeen dat het subtiele verschijningen zijn, als ik het zo mag zeggen. Mijn persoonlijk favoriet de Alfa 33 stradale valt een beetje in dezelfde categorie.
Mijn gedachten gingen ondertussen uit naar de Porsche 365 die ook zonder grille is begonnen. Ironisch genoeg heeft de huidige 911 juist meer “gezicht” gekregen door toevoeging van luchtgaten, voor zover je dit een grille kunt noemen.
Ps Zal me aanmelden voor je forum zodat ik je eerste link kan openen.
Summer Sky zegt
Hmm, ziet er uit als een mooi omhulsel voor een dikke V8…ben benieuwd welke tunert zich het eerst aan de transplantatie waagt.
Edge zegt
Zeer mooie wagen met veel mogelijkheden!
JzAero zegt
Ik dacht ook meteen Masearti en XF, maar maakt hem niet minder mooi!
Hij kan zelfs dienen als nieuwe quattroporte met andere achterlichten ;)
freek zegt
Doe mij deze maar………………………..met de V10 uit de RS6….:|
Jelle zegt
Ze hebben wel goed naar Maserati en Jaguar gekeken. En terecht want door het beste van beide te nemen vind ik deze auto mooier dan de Quartoporte en de XF. En als batterijen straks nog maar 5 minuten oplaadtijd hebben denk ik wel dat electriciteit de toekomst heeft.
b0z4 zegt
Met deze auto zou ik best ” schoon ” willen rijden :P
M-Roadster zegt
Topper! Mooie waardes. Hele mooie auto! Zo is elektisch rijden het overwegen waard.
Matt zegt
@ Summer Sky en Freek: het duurde ook een tijdje voordat de dino’s doorhadden dat ze aan het uitsterven waren…
Jan C. zegt
@Michiel van den Brink: Rond 1900 was ook het snelheidsrecord in handen van de elektrische auto; de Jamais Contente van de Belg Jenatzky, de originele rode duivel. Rond die tijd was er geen wijd verbreid benzinedistrubitenetwerk, zoals we dat nu hebben en was, zeker in de steden, elektriciteit relatief eenvoudig “af te tappen”. Het is dus niet verwonderlijk dat de elektrische auto aanvankelijk de auto met verbrandingsmotor het nakijken gaf. Bovendien was de elektrische auto in het gebruik veel eenvoudiger dan die met een benzinemotor (denk bijvoorbeeld er aan dat in die tijd je de ontsteking zelf moest regelen, auto moest aanslingeren, etc.).
Het is enkel een beetje raar dat in 100 jaar tijd we nog steeds dezelfde problemen zien met de elektrische auto. Hoewel eerlijkheidshalve ook 100 jaar geleden al werd geklaagd over “stinkende auto’s”, “razende maniakken” en een overheid die de auto als melkkoe zag (o.a. tolwegen, vergunningen).
Zo zien we maar hoe ver we gekomen zijn en toch niks opgeschoten zijn.
freek zegt
@Matt: ???
Laurens zegt
@Jan C.
De stoomauto heeft het ook niet gehaald: lees de bijdrage van @rudy nog eens!
Onze huidige infrastructuur is volkomen ontoereikend als we allemaal in EV’s gaan rijden. Dat zal dan in 1900 zeker het geval geweest zijn.
Waarschijnlijk zijn het aantal doden als gevolg van (onbedoelde) elektrocuties destijds te hoog geworden :-)
Veel van het huidige electriciteitsnet in de wereld bevindt zich nog bovengronds. In NL hebben we de mazzel dat we overal zandgrond hebben en het grootste deel dus eenvoudig onder de grond gebracht kon worden.
Maar kijk eens in een typisch Noord-Amerikaanse stad als Montreal, en stel je voor wat er gebeurt als de voor EV’s benodigde Amperage’s door die open en bloot in de lucht hangende kabels gaan! En wat nu al het effect is van een uitvallende hoogspanningsleiding (die niet zo makkelijk onder de grond kunnen) op onze electriciteitsvoorziening. Het zijn niet alleen Apache’s die daar in vliegen!
Maar goed, we zien het wel gebeuren, en kan het niet een beetje snel, want het leven duurt maar even :lol:
maarten zegt
@martijn
Top Gear heeft de roadster al eens getest…. ergens afgelopen seizoen dacht ik..
Jan C. zegt
@Laurens: Ook de stoomauto heeft een tijdlang meer aanhangers gehad dan de benzine-variant. Rond 1900 waren er relatief weinig auto’s, want die waren voor de elite. Het ontoereikend zijn van het electriciteitsnet zal toen wel hebben meegevallen.
Ik kan me trouwens zo niet een geval van electrocutie door het opladen van een auto herinneren.
Wat ik nog vergeten was te zeggen was dat behalve het feit dat benzine niet zo wijd verbreid was als nu electrisch en stoom aangedreven aan auto’s krachtiger waren dan hun benzinebroertjes (zie ook: record) en in beide gevallen minder storingsgevoelig waren.
Het interessante is dus, wat ik al zei, dat de problemen die 100 jaar geleden het verder vergroten van het aantal electrische auto’s verhinderde eigenlijk nog altijd aanwezig zijn.
Laurens zegt
@Jan C.
“Het interessante is dus, wat ik al zei, dat de problemen die 100 jaar geleden het verder vergroten van het aantal electrische auto’s verhinderde eigenlijk nog altijd aanwezig zijn.”
Dan zal dat het antwoord op je vraag zijn!
Het transporteren van een tankwagen met brandstof is eenvoudiger dat de equivalente hoeveelheid stroom door een draadje duwen :-)
Jaws149 zegt
Dit is een erg mooie auto! Ik dacht zoals als wel meerdere dachten dat et ook een nieuwe Maserati was, en hij doet me ook zeker aan een XF denken. Als ie dan ook nog eens op benzine zou lopen zou dat mooi zijn geweest.
Buyck zegt
Het is een mooi begin deze wagens zullen nog veel verbeteren. Zeker tegen 2011!
Ralf zegt
iedereen denkt, huh? maserati die voorkant?
RenJie zegt
Die laatste feature is wel erg belangrijk.
Bob zegt
Zodra ie uitkomt is de Honda FCX uit en zijn alle hybride auto’s overbodig geworden door antieke techniek.
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/
autoblogger zegt
@Bob: de Tesla is niet hybride…
Jan C. zegt
Ik denk meer huh? die Mondeo achterkant?
Bob zegt
@autoblogger … Maar wel volledig electrisch. Het opladen wordt dus problematisch omdat het 45 minuten duurt.
@iedereen .. dat geneuzel ook waarop ie lijkt al dagen lang. Het heeft wielen, voor en achterlichten en een stuur .. het lijkt op een auto.
Pannekoek zegt
Whahahahaha…
”liquid-cooled 9-inch motor”
9-inch!!!
Woooow… :shock:
Herman zegt
FUCK wat is dat ding mooi…..
Mooier als de tesla roadster.
Man ik kan niet wachten op dat krankzinnige koppel gevoel… Fuck jullie met je pk’s =)
P.S. als je denkt bij de accu van de tesla roadster dat hij maar 160 000 kilometer mee gaat is dat totaal fout.
Immers als jou auto fabrikant aantal jaren garantie geeft op jou verbrandings motor hoeft hij daarna niet gelijk stuk te gaan.
De toyota Rav4 EV elektrische auto met oude NiMh batterijen hebben al bewezen dat ze 180 000 kilometers kunnen rijden zonder actie radius te laten verminderen.. ( En ze rijden op dit moment in california en andere staten in amerika gewoon nog lekker door…. )
Je kunt batterijen alleen goed testen in real life…
De tesla roadster zal naar mijn weten makelijker 250 000 kilometer kunnen rijden. Immers ze hebben lithium die hebben veel meer cycles als NiMh….
Dan kun je nog door rijden ook al zakt je actie radius in…. ze gaan niet stuk.
Esprit_de_Flandre zegt
Ben niet zo overtuigd van de grille, maar misschien verbeteren ze dat nog. Ze hebben nog tijd genoeg.
@Herman: Jammer, maar ze rijden niet meer rond. Kijk hier eens naar:
http://video.google.com/videoplay?docid=5871495968130273402
Snuf zegt
@Laurens “Onze huidige infrastructuur is volkomen ontoereikend als we allemaal in EV’s gaan rijden”.
Als we allemaal, ineens, tegelijkertijd over zouden stappen, dan waarschijnlijk wel. Maar dat zal niet snel gebeuren. Dus is er tijd e.e.a. aan te pakken. Daarnaast heeft het huidige, nederlandse, net nog ruim capaciteit over, zeker als we ’s nachts zouden laden. Niet elke EV zal elke nacht worden geladen, net als nu vervullen veel auto’s het merendeel van de tijd een tamelijk nutteloze functie: ze staan voor de deur.
Snuf zegt
Over de Lithium voorraden bestaat veel onduidelijkheid in de lliteratuur maar er is waarschijnlijk ruim voldoende op aarde. Moeten we wel actief naar gaan zoeken.
Laurens zegt
@snuf
er is nu al capaciteit tekort op het netwerk, zie bijvoorbeeld http://www.randstad380kv.nl/ .
Schijnt o.a. te komen door dingen als computers, LCD TV’s, standby gebruik van modems, telefoonladers en ga zo maar door. Ons electriciteitsgebruik wordt maar hoger en hoger, misschien evenredig met onze gemiddelde economische groei?
Veel tuinders in het Westland wekken naast warmte ook electriciteit op (dat geeft een heel hoog rendement) wat ze nu al niet kwijt kunnen op het net.
Om een EV met enige capaciteit enigszins snel te laden zijn hoge vermogens nodig. In de elektriciteitsleer wordt de volgende formule gebruikt:
\! P = U I
met hierin:
* P: het vermogen, uitgedrukt in watt
* U: de effectieve waarde van de elektrische spanning, uitgedrukt in volt
* I: de effectieve waarde van de elektrische stroom, uitgedrukt in ampère
Reken het zelf maar uit, dat lijkt het best te werken hier! Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_(natuurkunde) .
Wat je dan nodig hebt is het gemiddelde vermogen van zo’n Tesla, en hoelang de batterijen het vol houden. Dat levert je de accu capaciteit. Er zijn vast wat laad/ontlaad verliezen, maar als je dat op 95% stelt, kom je er wel uit toch.
Als je rechtstreeks op het 380 KV net mag, ben je in minder dan 1 seconde klaar (maar is je accu toast).
Ga er maar vanuit dat voor elke EV die komt, er geen capaciteit is in het huidige net. Want wie gaat beslissen dat jij niet mag laden op een moment dat het je uitkomt?
De EV scene heeft het dan over dingen als the grid cloud als oplossing, oftewel iedereen levert overal stroom via windmolens, zonnecellen, WKK’s en ga zo maar door. Hoe zo’n systeem stabiel te houden, de tijd zal het leren. Misschien moeten we er maar rekening mee houden dat onze lampen wat flikkeren, net als vroeger :lol: En er af en toe geen stroom is. Kost allemaal wel heel veel geld.
Waarom dan niet naar uranium zoeken en kerncentrales bouwen vraag je je misschien af?
Henk zegt
is gewoon een geelectrocuteerde maserati quattroporte
Ralph zegt
TUUR-LIJK Henk…
@Bob het maakt voor jou dus niet uit waar je in rijdt zolang het maar.:
Wielen heeft, voor en achterlichten en een stuur .. en het op een auto lijkt.
ELB zegt
Nou die quickcharge van 45 minuten haal je nooit met 230V. Het zou ideaal zijn, maar dan moet het hele wereldwijde energienet op de schop. (Ja dat is ook het hele probleem.)
Bob zegt
@Ralph inderdaad … een van mijn autos valt onder die categorie. Iets ala:
Wielen, stuur voor en achterlichten .. check .. ;)
BananaFlip zegt
Het nog niet helemaal levende maar wel in aantocht zijnde (?) bewijs dat ook een elektrowaggie behoorlijk cool kan zijn!
Lijkt trouwens wel een beetje op de gemiddelde Aston… (van voren)
Rob USA zegt
@Michiel van den Brink: Is het opladen niet te omzeilen of zwaar te verminderen door de hele bovenkant van de auto te bedekken met zonnecellen?? Waarom zie ik dat nergens gebruikt worden? Volgens mij dé oplossing (zeker in de wat zonrijke omgevingen zoals Florida/Californie/Afrika enz) Parkeer hem gewoon in de zon geen kabel nodig. Zie ook alle positieve resultaten met solarauto’s-races en al die verkregen kennis. Ik snap best dat bij die auto’s het gewicht en stroomlijn anders zijn maar het zou volgens mij wel een groot gedeelte kunnen helpen en het opwekken van energie door alleen centrales kunnen verminderen en dat natuurlijk icm remmen die hun energie teruggeven. Misschien moeten er zelfs kleine windturbines op de plaats komen van waar nu de gril zit,zo ook gelijk opgelost.
Maak er eens een ontwerp van, zou ik zeggen. :)
Laurens zegt
@bob
las ergens dat Californië zwarte (of in ieder geval zonlicht absorberende) auto’s gaat verbieden als een van de maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Soort van in extremis toepassen van het “pinch energy saving” concept.
@Rob USA
google “nuna solar challenge”. De winnaar gebruikt maar een paar honderd watt voor de voortstuwing, dat kunnen die zonnecellen wel leveren.
Bob zegt
@RobUSA .. de 2010 Prius heeft zonnepanelen in het dak .. zal wel een optie zijn denk ik.
@Laurens .. rare wetten zijn er overal .. ik geloof dat Nederland daar kampioen in is ;)
Laurens zegt
@bob
ik vond het juist een heel leuke manier om weer eens aan te tonen dat het helemaal geen geld hoeft te kosten om het “broeikaseffect” aan te pakken. Allemaal een lichte kleur auto, hoeft de airco (zeker in een klimaat als Californië) ook niet zo hard te werken (= CO2 produceren). In Zuid-Europa doen ze dat al jaren, overigens. Daar zijn parkeerplaatsen vaak ook standaard overdekt met een simpel dakje, ’s avonds in een relatief koele auto stappen, lekker, geen zonnecellen o.i.d. voor nodig.
Omdat CO2 reductie heel makkelijk is, heeft 1000 kg CO2 op dit moment ook maar een waarde van zo’n 30 Euro. En een investering van meer dan zeg 1000 Euro per ton CO2 reductie (dat is er een “maatschappelijk rendement” van slechts 3%) om die reductie te bereiken helemaal geen zin heeft. Maakt alle EV’s inclusief de Tesla totaal onrealistisch.
Lekker een witte auto bestellen en thuis de verwarming een graadje lager, niet sexy, wel effectief :lol:
Laurens zegt
http://emissierechten.nl/marktanalyse.htm
Een linkje naar de huidige marktprijs van 1 ton CO2, die op dit moment slechts 7 Euro is!
horsemaster zegt
Hoeveel PK’s heeft dit ding nou?