• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Volkswagen Golf GTD

Auteur: Wouter, gepost 27 maart 2009 om 10:00 – 60 Reacties

Afbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTDAfbeelding Dit is de Volkswagen Golf GTD

VW Golf GTD
De plastic handschoentjes kunnen weer van zolder worden gehaald, want VW stoft een roemruchte type-aanduiding uit het verleden weer eens af.

Onder de motorkap ligt dan ook een dieselblokje, namelijk een 2.0 TDI met 170 pk. Dat is de niet de oude bekende met pompverstuivertechniek, maar een vernieuwd blok met commonrail technologie. Met 170 pk zet de Golf GTD niet echt nieuwe records qua vermogen, maar de prestaties vallen zeker niet tegen. De sprint naar de 100 legt de Golf GTD in 8,1 seconden af en de topsnelheid ligt op 222 km/u. Natuurlijk wordt dit gecombineerd met een aangenaam verbruik (5,3 liter per 100 km) en een dito CO2 uitstoot (139 gram per kilometer).

Een GTI/ GTD moet ook een lekker dik uiterlijk krijgen en dus heeft VW ook daar behoorlijk wat aandacht aan besteed. Net als zijn benzine drinkende broer, krijgt de GTD een sportonderstel, grotere 17″ lichtmetaal en nog meer GTD frutsels. Vooral van voren wordt de GTD herkenbaar als sportieveling, want dat is overgenomen van de GTI. Ook het interieur is leuker met halfleren sportstoelen, een sportstuurwiel en een donkere “sportieve” hemelbekleding. De nieuweling staat nog niet op de AutoRAI en prijzen zijn ook nog niet bekend.

Ook interessant!

  • ABT Golf R
    ABT Golf R is een absoluut bommetje
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, golf, gtd, Volkswagen

Vorig bericht: « Alle informatie over de Tesla Model S
Volgend bericht: Brabus doet de nieuwe E-klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. JP zegt

    27 maart 2009 om 10:03

    Benieuwd hoe die 204pk diesel gaat heten….want die komt begin 2010

    Login om te reageren
  2. Bohica zegt

    27 maart 2009 om 10:06

    Die gaat heten goed afgekeken van BMW want die leveren allang een 204pk diesel blok

    Login om te reageren
  3. rinze zegt

    27 maart 2009 om 10:06

    Hoeveel newtonmeter aan koppel heeft dit blokje dan ?

    Login om te reageren
  4. Onehp zegt

    27 maart 2009 om 10:06

    @JP: 204pk @2010? bron aub!

    Login om te reageren
  5. Lotus Omega zegt

    27 maart 2009 om 10:07

    haha die badge… als of diesel rijden “cool” nog niet gesproken over een Golf… ( ook zo not-cool) laat staan een Golf diesel rijden “cool”is… een golf is alleen “cool”als GTI of R32

    Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    27 maart 2009 om 10:11

    @Lotus Omega: ja lach maar, ik vond de originele GTD wel cool :-)
    @rinze: zelfde als alle andere modellen die deze motor al hebben? TT, Tiguan, A4 etc.

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    27 maart 2009 om 10:14

    Dit is in ieder geval een betere naamgeving dan GTI TDI zoals bij de Golf IV.

    Voor iedereen die vindt dat je met diesels niet kan racen of sportief rijden: Koop de nieuwste Autovisie. Prachtig artikel over truckracen.

    Login om te reageren
  8. sebastianchubasco zegt

    27 maart 2009 om 10:27

    dan kies ik liever een alfa 2.0 200 pk diesel…

    Login om te reageren
  9. JP zegt

    27 maart 2009 om 10:27

    @ Onehp; lees maar de nieuwe Autobild…;)

    Login om te reageren
  10. Robbert zegt

    27 maart 2009 om 10:32

    @rinze

    Ik gok tussen de 400 en 450 Nm koppel. lijkt me een redelijk getal gezien de 170 pk.

    Login om te reageren
  11. matt zegt

    27 maart 2009 om 10:42

    Denk wel dat dit een goeie zet is!

    Kan alleen niet wennen aan de middenconsole van de golf VI, dat uitpuilend gedoe lijkt erg aziatisch.

    Login om te reageren
  12. OverSoft zegt

    27 maart 2009 om 10:52

    @Lotus Omega:
    Ja, lach maar, maar een GTItje trek ik er wel dik uit met m’n “lachwekkend” dieseltje…

    Login om te reageren
  13. Beckz zegt

    27 maart 2009 om 10:57

    Die halfleren sportstoelen lijken verdacht veel op volledig stoffen sportstoelen…

    Login om te reageren
  14. Dennis zegt

    27 maart 2009 om 11:10

    *Gaap* in een Gti hoort geen diesel!

    Login om te reageren
  15. Eric zegt

    27 maart 2009 om 11:33

    In België mogen we een fiskaalvriendelijke 163 pk-versieverwachten. Dit brengt de jaarlijkse rijtaks en éénmalige inschrijftaks een pak lager!

    Login om te reageren
  16. PJ zegt

    27 maart 2009 om 11:37

    kon ik dit maar leasen ipv mijn 1.9 tdi golfje :)

    Login om te reageren
  17. Nijntje zegt

    27 maart 2009 om 11:43

    @Eric:
    Hopelijk wel hé, voor een 163pk versie zou je in België 1.239.00€ betalen aan inschrijvingstax, voor een 170pk versie betaal je 2.478,00€ .
    Een héél verschil dus.

    Hoe je er bij komt dat de rijtaks lager is weet ik wel niet.. Die wordt berekend aan de hand van fiscale pk’s, en die worden op hun beurt gewoon berekend adhv de cilinderinhoud. En die blijft bij de 163/170pk’s net hetzelfde.

    Login om te reageren
  18. C6.R zegt

    27 maart 2009 om 11:44

    Ouders van een vriend van me hadden een ouwe GTD, door ons liefkozend Graf Takke Diesel genoemd..

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    27 maart 2009 om 11:45

    Mooie wielen. Maar de saaie kleur op de foto’s geeft wel aan op we ze deze auto richten, mensen met een saai beroep en een saaie smaak en om onduidelijke redenen een hoog lease budget.

    Ik wil er best 1 maar dan wel in rood en met wat kleur in het interieur. Hey, dat rijmt ;)

    Login om te reageren
  20. thijs zegt

    27 maart 2009 om 11:46

    @Dennis: Daarom is het ook een GTD;)

    Login om te reageren
  21. Edje® zegt

    27 maart 2009 om 11:48

    Gaaf… mooie bak. Is dat nou die nieuwe 2.0 TDI Commonrail met 2 tegengesteld draaiende balansassen die er in ligt? Want die heb ik horen lopen in een A4 B8, sjesus wat loopt dat blok mooi. Superstil en trillingsvrij… het lijkt wel een benzineblok. We hadden die Audi binnen staan met de deuren dicht. Zelfs de uiltaatgassen ruiken niet meer naar oude BBA bus.

    Login om te reageren
  22. R36 zegt

    27 maart 2009 om 11:52

    @Dennis: zou het kunnen dat het daarom een GTD is?

    Login om te reageren
  23. TSI zegt

    27 maart 2009 om 12:33

    @arnoud, precies truckracen is vet!!

    maar denk eens aan de Seats LEON in de WTCC…….ook diesel. vaak rijden ze de Benzine auto’s er gewoon uit. kijk maar naar de race van afgelopen weekend, in brazilie dacht ik, die Tarquini rijd best door in zijn diesel

    Login om te reageren
  24. b0z4 zegt

    27 maart 2009 om 13:00

    van mij had er wel meer pk’s in gemogen 170 pk is niet heel spectaculair meer !

    Login om te reageren
  25. johnny t-jet zegt

    27 maart 2009 om 13:21

    ja , ik reed laatst op de beerse bulten en dacht : je zal maar 170 pk en 400 nm hebben …………..

    Login om te reageren
  26. M-lover zegt

    27 maart 2009 om 13:27

    170pk en dan de letters GT gebruiken is een slechte keuze , idd.
    commonrail? wauw, ze hebben ook iets ontdekt :p

    Login om te reageren
  27. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 maart 2009 om 13:37

    LOL @ C6.R!

    Goeie!
    En hartstikke waar natuurlijk…
    Benzine is voor autoliefhebbers, diesel is voor homo’s
    ;)

    Login om te reageren
  28. ViperArry zegt

    27 maart 2009 om 14:12

    Toch jammer dat VW dit niet op de AutoRai zet, je zou toch zeggen dat er de laatste weken goedkope meters vrij zijn gekomen.

    Login om te reageren
  29. Bas zegt

    27 maart 2009 om 14:29

    Het kwijl loopt langs mijn kinnetje.
    Mooie specs.

    Login om te reageren
  30. Darahan zegt

    27 maart 2009 om 15:12

    Echt retro!

    Ok, ik zal het even uitleggen.
    Toen ik nog een peuter was, had mn vader ook al een GTD, een Golf 2, met 80 pk ofzoiets..Dat was ook een donkergrijze.. =D

    Login om te reageren
  31. bobo zegt

    27 maart 2009 om 15:19

    Dit autootje gaat vast meer dan €35.000 kosten en voor dat geld heb je ook een BMW 120d, die zuiniger, sneller en schoner is en achterwielaandrijving heeft, zoals alle èchte auto’s.

    Login om te reageren
  32. KoFFiE zegt

    27 maart 2009 om 15:26

    170pk uit een 2l diesel is ook maar zwak, en met commonrail diesel – die helemaal niet zo ‘nieuw’ is – lopen ze ook jaren achter op al de rest… Moet dat dan echt een sportieve uitvoering voorstellen? De GTI is respectabel qua specs, maar zo’n GTD lach je toch echt weg zeker…

    Login om te reageren
  33. Dennis zegt

    27 maart 2009 om 15:44

    stoffen kuipzetels? haha

    Login om te reageren
  34. Tijmen zegt

    27 maart 2009 om 16:10

    @ bobo:

    Maar dit ziet er enigszins nog aardig uit..

    Login om te reageren
  35. Bob zegt

    27 maart 2009 om 16:14

    @bobo .. maar dit is tenminste nog een mooie auto.

    Login om te reageren
  36. Nicolas zegt

    27 maart 2009 om 16:30

    170pk, 350Nm, 27.000euro in Duitsland. I’ll take it.

    Login om te reageren
  37. SimonMc zegt

    27 maart 2009 om 16:36

    @Onehp: wat rij je dan?

    Login om te reageren
  38. roller79 zegt

    27 maart 2009 om 17:01

    ik veronderstel dat dit dezelfde 170pk dieselmotor is als in de audi a3 met 350Nm.
    verschil is wel dat mijn nieuwe a3 s-tronic het in 7,6sec doet tov 8,1 in de golf…

    Login om te reageren
  39. Guido zegt

    27 maart 2009 om 17:12

    Nou, hier zie ik niks in! 170Pk is niets bijzonders meer. Daarbij is de “gewone” 170pk versie net zo snel neem ik aan. En 8,1 seconden is gewoon niet snel genoeg om jezelf sportief te noemen. bras!

    Login om te reageren
  40. Vinny_93 zegt

    27 maart 2009 om 17:28

    **** Diesel.

    Ik hou het nog netjes.

    Login om te reageren
  41. johnny t-jet zegt

    27 maart 2009 om 18:31

    ”En 8,1 seconden is gewoon niet snel genoeg om jezelf sportief te noemen. ”

    Weer aankloppen bij ome Dirk.

    Login om te reageren
  42. Onehp zegt

    27 maart 2009 om 19:52

    @SimonMc: wat heb ik nu gezegd?
    Ok, k rij een 123d met wat lichte ondersteloptimalisatie en héél tevreden. En deze 2.0 TDI 170pk is best een fijne motor, rijdt heel lekker in de A4 in ieder geval… maar ik ben al bediend …

    Login om te reageren
  43. Nicolas zegt

    27 maart 2009 om 20:50

    @roller79: 7,6 naar 100? Says who?

    Login om te reageren
  44. Henk zegt

    28 maart 2009 om 05:26

    nu pas 170pk? mijn oude 5 cylinder 10V kappa jtd heeft al jaren 180pk en een vracht meer koppel.

    Login om te reageren
  45. BananaFlip zegt

    28 maart 2009 om 09:05

    Het supersnelle broertje van de R10!
    Nee, dat zal wel niet.

    Verder leuk bedacht, maar ik vind ook bij de GTD, net als bij de GTI, dat VW de Golf geen echt sportief imago heeft gegeven.
    En dat is ook een stuk moeilijker bij deze generatie dan bij alle vorige generaties.

    VW doet wel eventjes een beetje slim door ook een Golf Plus in het gamma te plaatsen zodat alle bejaarden de Plus pakken en de ‘gewone’ Golf laten staan voor eventuele jongere mensen die het imago van de Golf weer een beetje verjongen.
    Maar toch, qua design lijkt deze generatie toch ietsje ‘ouder’ ingesteld.

    Nu zit daar ook wel weer een voordeel aan, want dit imago zorgt ervoor dat de tupperware-sjonnies er met hun mislukte handjes vanaf blijven.
    Dat is bij de vorige generaties helaas maar al te vaak gebeurd…

    Enzovoorts, enzovoorts…

    Login om te reageren
  46. johnny t-jet zegt

    28 maart 2009 om 10:20

    johnny autos .

    Login om te reageren
  47. roller79 zegt

    28 maart 2009 om 18:23

    @Nicholas
    says http://www.audi.be :-)

    Login om te reageren
  48. x-es zegt

    29 maart 2009 om 16:52

    De oude GTD was cewl om z’n dikke rookpluimen. Dat zal er nu wel af zijn :(
    Jammer, een echte GTD moet onmeunig dampen en stinken!

    Login om te reageren
  49. WieAndersDasAuto zegt

    29 maart 2009 om 19:46

    De GTD ziet er goed uit. En de uitstoot valt ook mee, dat is juist behoorlijk schoon. De mensen die zeggen dat VW jaren achterloopt, hebben zeker ongelijk…

    Login om te reageren
  50. MMM zegt

    29 maart 2009 om 22:11

    hmmmm, 170 pk en 350 Nm

    … en dan even naar Ziptuning … minimaal 204 pk met 420 Nm !

    maar aangezien de Golf VI Tdi 140 pk al wordt opgeschroeft naar 185 met 400 Nm, zou het me niks verbazen als het richting de 220 pk met 450 Nm gaat.

    Dat wordt smullen volgend jaar … (nieuwe leasebak :)

    Login om te reageren
  51. Dennis zegt

    30 maart 2009 om 13:24

    Een ongelofelijke saaie auto voor veel te veel geld.

    Er zit toch helemaal geen charme aan zo’n ding?

    Login om te reageren
  52. Jaak zegt

    9 april 2009 om 09:02

    Vraagje ?

    Heeft de gtd dezelfde blok als de tdi cr want heinz chipt deze tot 180 pk en een koppel van 370Nm ?

    Greetz

    Login om te reageren
  53. SjonnieKroket zegt

    10 april 2009 om 16:30

    De nieuwe Golf GTD nog meer vermogen, nog meer rook!

    Login om te reageren
  54. SjonnieKroket zegt

    10 april 2009 om 16:31

    @ Das Auto

    Nou ja ze lopen nou ook niet bepaald voor op gebied van smeuïge diesels..

    Login om te reageren
  55. Rob zegt

    20 december 2009 om 22:57

    Heb afgelopen zaterdag een GTD gekocht en mijn GTI (vorige model) ingeruild. Waanzinnige auto!

    Login om te reageren
  56. HenkHekje zegt

    20 december 2009 om 23:01

    @rob,

    Hahahah dan heb je je flink laten afzetten, veel betalen en een rammelkist met een opgevoerde trekkermotor ervoor weer krijgen.

    Login om te reageren
  57. marco zegt

    26 april 2010 om 16:59

    Voor alle afgunstige mensen die VW maar niks vinden.
    VW maakt de betere diesels dag BMW, VW heeft de beste motor dit jaar (overigens)niks afgekeken.
    VW maakte al diesels voordat BMW dat deed.

    Het mooie is dat ze ook nog echt zuinig zijn dat is pas vorspung durch technic.

    Login om te reageren
  58. SjonnieKroket zegt

    26 april 2010 om 22:19

    dat vw toevallig een innovatief motortje op de markt zet, zegt nog niks over de kwaliteit. Bmw/citroen en peugeot hadden ook een award 2008 motor van het jaar. de beste diesels? Toen de dieseltjes van vw nog maar 135kmpu gingen en nagelden als een ouwe trekker(wat ze overigens nog steeds doen), ging de citroen cx 2:5td 12 al vrolijk over 200 gingen. Psa is de grootste en de beste

    Login om te reageren
  59. alessiosa zegt

    16 april 2014 om 16:52

    Besten

    Ik heb een Golf GTD van 1991 de mk2 59kw met sport interieur en intercooler .

    silde weten wat die nog waard is lichte beginnende roestvorming sommige panelen. nergens rot

    remmen moeten hersteld worden, motor is goed 257 000 km.

    en hoeveel golf 2 GTD’s er gemaakt zijn?

    Login om te reageren
  60. alessiosa zegt

    16 april 2014 om 16:55

    zou nooit een nieuwe VW GTD kopen al ben ik liefhebber van golf 2; er zijn nu betere merken met betere motoren en veel betere betouwbaarheid en originaliteit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North