Alle Tesla’s kunnen vanaf nu volledig autonoom rijden

Auteur: , 45 Reacties

Dat wil nog niet zeggen dat je thuis je Tesla instelt en onderweg rustig een krantje kunt lezen, maar de techniek is er!

Alle Tesla's zijn vanaf nu volledig autonoom

Momenteel zit de autowereld een beetje in een twilightzone tussen twee tijdperken. Zelfrijdende auto’s naderen met rasse schreden, maar elk ongeluk met een dergelijk voertuig wordt breed uitgemeten in de media en het wordt dan ook aangeraden om te allen tijde de handjes aan het stuur te houden. Dus ook als je volledig autonoom rondkachelt.

Desalniettemin zet autopionier (mogen we dat zeggen?) Elon Musk vol in op de techniek. Vannacht werd namelijk aangekondigd dat elke Tesla vanaf nu wordt uitgerust met hardware waarmee volledig autonoom kan worden gereden. Dat geldt dus voor de Model S en de Model X, maar ook voor de aankomende Model 3.

Om een en ander mogelijk te maken krijgen de EV’s niet minder dan 12 ultrasone sensoren, acht camera’s en een radarsysteem dat ook onder lastige weersomstandigheden “ziet” wat er om je heen gebeurt. Een razendsnelle boordcomputer verwerkt alle info en zorgt ervoor dat de auto niks mist van wat zich verder op de weg afspeelt.

De software voor deze nieuwe auto’s is echter nog niet helemaal op punt gezet. Het zal dan ook nog wel even duren voordat programmatuur en hardware feilloos met elkaar samenwerken. Wel zullen de nieuwe Tesla’s data verzamelen, waarmee toezichthouders en regelmakers kunnen worden overtuigd van het nut van autonome hard- en software.

UPDATE: Zelf de volledig autonome Tesla aan het werk zien? Check onderstaande video!

Autonoom



45 reacties

“Desalniettemin zet autopionier (mogen we dat zeggen?)”, ja dat mag. Wat Elon Musk heeft bereikt in de autowereld is fascinerend.
@pietertjep85d: dit is ook allemaal onderdeel van zijn masterplan part deux.
@MauritsH, https://www.tesla.com/autopilot <- hier is heel wat meer informatie te vinden.
Toch knap van zo’n nieuw merk. Andere fabrikanten durfen nog steeds de hoofdprijs te vragen voor iets ‘eenvoudigs’ als ACC
@rvvm: dat komt omdat ze alles willen uitmelken. Een nieuwe fabrikant bv Tesla moet zich nog bewijzen. Hiermee kunnen ze weer nieuwe klanten overtuigen om over te stappen.
İk gun Musk dat wel, hij denkt anders, en doet ook goed door. Nu maar hopen dat de model 3 een succes wordt zodat andere fabrikanten masaal dergelijke acties moeten ondernemen.
‘Elektrische autopionier’ past misschien beter. Autopioniers had je aan het begin van de vorige eeuw.
@simppa: de term in het stuk vind ik beter passen want autonoom rijden heeft dan weer heel weinig te maken met elektrisch rijden.
@simppa: Zeg maar gerust Pionier in het algemeen. Die kerel heeft eerst gepionierd met z’n internetbank (wat zaken doen op internet echt heeft veranderd), nu is ie bezig met de autowereld, en tegelijkertijd ook met ruimtevaart goedkoper maken. Hij heeft alleen geen tijd meer voor z’n vacuumtrein.

Ik ga niet zeggen dat het allemaal perfect is (dat is het namelijk niet), maar dit is een van de mensen die (op positieve manier) zijn sporen achter laat in de geschiedenis.
Eerlijk gezegd komt de titel niet overeen met de inhoud. Om te beginnen zijn de auto’s dus nog steeds niet echt autonoom mede veroorzaakt door de software. Ik kan me zo ook nog voorstellen dat er het één en ander aan hardware moet worden aangepast in de toekomst.
@pomoek: nee juist niet. Alleen software. En gelukkig update Tesla gewoon je auto. Het is niet zoals bij elk ander merk waar je een auto koopt en waar niks verbeterd. Oh ja, 1x per jaar een navi update van 150 euro :’) Toen ik versie 8.0 gratis installeerde was ik als een kind zo blij: mijn auto werd weer een stukje beter, veiliger en mooier!
@stfu: Jeetje, zelfs mooier joh? Doe mij dan ook maar ff zo’n update voor de vriendin!
@lekbak: Ja, m’n scherm ziet er fraaier uit dan daarvoor ;) Soort botox maar dan geslaagd.
@stfu: we zullen zien! Ik ben overigens een voorstander van autonoom rijden, maar ik zou nu nog geen tukje durven te doen achter het stuur.
@pomoek: ik ook niet. De volgende generatie autorijders wellicht wel. Zij vinden elektrisch rijden al vaak doodnormaal.
@stfu: en dus ook autonoom.
@stfu: mijn update van Mitsubishi kostte normaal 189 euro maar omdat niemand dat kocht werd hij voor 89 euro aangeboden, toen toch maar gedaan. Nu heb ik mooi de kaarten van 2 jaar geleden??????
Tesla doet dat in mijn ogen veel beter, geniet ervan.
@pomoek: sterker nog, het verhaal klopt hier uberhaubt niet. Het gaat om alle nieuwe tesla’s die vanaf nu worden geleverd.
Radar die door zware regen en sneeuw kan zien? Die waar ik dagelijks mee werk kost tienduizend euro en die kan dat niet eens. Ik geloof daar dan ook geen hol van!
@lekbak: dat kan mijn AP al. Radar heeft geen last van mist.
@stfu: ik noem dan ook geen mist maar zware regenval en sneeuw. En daar kan een radar echt niet goed doorheen kijken. Ik zit (2 van de 4 weken) dagelijks uren naar zo’n ding te kijken dus ik weet best wel wat er wel en niet te zien is. Zo gaat radar ook dwars door plastic en licht hout heen. Ik heb vorige week zelfs een zwaan prima kunnen zien maar een houten tjalk van bijna 20 meter lang was echt niet te zien. Om maar ff aan te geven hoe onbetrouwbaar radar kan zijn!
@lekbak: wat je omschrijft lijken me nou ook niet de meeat wenselijke randvoorwaarden om autopilot aan te zetten.
Met deze redenatie kun je overal wel over zeuren en zeiken. Laat toch eens een glas azijn staan man
@mmarzzz: dus ik mag niet sceptisch zijn over voertuigen die mij potentieel doodrijden omdat de fucking techniek niet functioneert?

Zelf rijdende voertuigen zijn potentieel levensgevaarlijk omdat ze compleet andere fouten maken dan mensen (waarop andere mensen dus wel kunnen anticiperen). Maar ik rij er wel tussen dus ik vind dit een tamelijk belangrijk onderwerp. Dan is vragen stellen over de techniek niet azijnpissen maar eigenlijk broodnodig!

Het is trouwens inmiddels ook wel duidelijk dat vraagtekens stellen bij deze ontwikkeling niet overbodig is gezien de aard van de ongelukken die er gebeurd zijn.
@lekbak: alles is gevaarlijk als het verkeerd wordt gebruikt. Cars don’t kill people, people kill people.

Je moet niet gaan slapen tijdens autopilot, een krantje lezen, van stoel wisselen etc. Zo is het ook onverstandig om aan te zetten in een freaking sneeuwstorm.

Je moet het niet de techniek kwalijk nemen. WhatsApp doodt geen mensen, mensen die appen tijdens het rijden wel
@mmarzzz: Jezus man wat een naïeve dooddoener. Het is inmiddels een feit dat er doden zijn gevallen door autopilot. Uiteraard door mensen, is het niet door verkeerd gebruik danwel door verkeerd geschreven software of verkeerd ontwikkelde techniek. Maar vertel dat tegen de nabestaanden!

Ik heb er helemaal geen behoefte aan om nog meer gevaarlijke situaties tegen te komen op de weg. Er zijn zat incapable mensen, er zijn onoplettende mensen en straks ook mensen die een boek lezen tijdens autopilot of mensen die gewoon niet de concentratie hebben om goed genoeg op te blijven letten.

Want mensen hebben stimulans nodig om op te letten, zo zijn wij mensen nou eenmaal. Nogal een ontwerpfout dus!

Haters gonna hate, maar blind zijn voor gevaren is veel kwalijker.
@lekbak: Er is geen enkele dode gevallen door autopilot. Er is 1 dode gevallen door een zeer foutieve manoeuvre door een vrachtwagen, waarbij autopilot aan stond, en nu wordt bekeken in hoeverre dit ongeval was voorkomen als autopilot anders had gewerkt, wanneer de bestuurder zelf had gereden of wanneer het een andere auto met adaptive cruise control was geweest.
Er is een dode gevallen bij ongevallen met een Tesla, waarbij de nabestaanden claimen dat Autopilot aan stond, maar die Tesla, noch de officiële onderzoeksinstanties de gelegenheid bieden om daar onderzoek naar toe doen.
@lekbak: @lekbak: Interessant dat je die gedachte naïve noemt. Ik weet dat alles wat Tesla op het moment doet, onder een groot vergrootglas ligt. De crash in Baarn, waar alle nieuwsmedia een crash met een Tesla rapporteerden en speculeerden dat het de schuld van autopilot was, bevestigd dat. Overigens werd die crash veroorzaakt door de bestuurder die 155 reed waar 80 toegestaan.

Tot op heden is er 1 dode bevestigd waarvan de Tesla een gevaar niet heeft gezien. Dit betekent niet dat de Tesla daadwerkelijk op een vrachtwagen is ingestuurd, de Tesla remde niet, de auto bleef passief en deed niets actief. Zet dit eens af tegen Toyota, waar de auto’s last hadden van “Sudden unintended acceleration”. De auto’s tussen 2002 en 2009 gingen actief versnellen, wat de aanleiding is geweest van 89 doden. Volgens mij heeft niemand gezegd dat alle automatten verwijderd moeten worden uit auto’s omdat het een kwetsbare techniek is?

Daarbij waarschuwt Tesla dat de bestuurder moet opletten, de bestuurder is verantwoordelijk, de bestuurder had dus moeten remmen omdat autopilot een beta-functie is. Ik kan je nog legio voorbeelden noemen van kwalijke zeker van auto reguliere autofabrikanten waar fouten zijn gemaakt met veel meer doden tot gevolg.

Naïve is roepen dat autopilot “gevaarlijk” is op basis van onderbuikgevoelens, angst voor “nieuwe” technieken of contextloze statistieken. Blind zijn voor gevaren is inderdaad kwalijk, maar gevaren niet kunnen identificeren is nog veel kwalijker.
@mmarzzz: een rem is vele malen sterker dan een motor en daarbij ook nog eens puur mechanisch, die Toyota’s kon je gewoon tot stilstand remmen dus. Dit vergelijken met Toyota slaat dus nergens op.

Daarbij ben ik niet sceptisch vanwege onderbuikgevoelens maar vanwege de gehele opzet. Technieken invoeren die nog niet klaar zijn en dan verwachten dat consumenten daar juist mee omgaan. Tuurlijk joh…
En YouTube staat vol met bewijs dat mijn sarcasme terecht is.

Werkelijk, hoe kan je het nou niet naïef noemen dat tesla (en jij blijkbaar ook) verwacht dat consumenten veilig en juist met autopilot omgaan? Leg me dat maar eens uit. Hoe kan je van mensen verwachten dat ze zich niet als mensen gedragen maar als robots? Let wel: we hebben het over consumenten, niet over getrainde en betaalde testrijders!

En hoe kan jij het goedpraten dat tesla dat toch doet en de risico’s voor lief neemt? Want ook de ongelukken die veroorzaakt zijn door verkeerd gebruik van autopilot, hebben als oorzaak dat de opzet van autopilot in de basis gewoon niet kán werken. Omdat mensen in de praktijk niet in staat blijken te zijn goed met dit soort dingen om te gaan. En dat weet tesla heel, heel goed!
@lekbak: zo’n auto hoeft ook maar 200m ver te kunnen scannen.
@mashell: maar wel op zeer hoge snelheid en erg nauwkeurig.
Tesla zet de autowereld compleet op zijn kop.
@MauritsH je hebt de uitdrukking ‘op punt zetten’ wel erg omarmd zeg (tweemaal in het Leon facelift verhaaltje en nu worden we er weer mee wakker). No offense, slechts waargenomen.
@lebeaunl: Scherp! Ik zal erop letten :)
@lebeaunl: misschien moet ie er een punt achter zetten?;)
@stfu: point taken ?
@lebeaunl: artikel heeft puntjes op de i nodig
@mmarzzz: er mist inderdaad nog een hoop https://www.tesla.com/autopilot
Geweldig, het einde van zelf autorijden is nabij… Wat een blammage… :(
@goodolddays: onzin, daarvoor moet iedereen eerst een auto hebben met deze techniek, de software compleet foolproof zijn en dus ook bruikbaar zijn op alle wegen. In de stad wordt dit nogal een uitdaging.
@stfu: En dan nog eens een wagen 100% autonoom zal kunnen rijden kun je als bestuurder zelf ook haast niets meer verkeerd doen, want de wagen neemt de boel over of ondersteunt de bestuurder indien er gevaar dreigt. Als er haast niet verkeerd meer kan lopen, waarom zou je dan niet eens meer een ritje door het platteland mogen maken? Lijkt mij nogal stom om een verbod op te leggen.
ik denk dat je “breed uitgesmeerd” (ipv uitgemeten) bedoelt
@lowlow: ik denk het niet…
Toch knap eigenlijk, heeft dit in een paar jaar bereikt waar de meeste autofabrikanten alleen maar van konden dromen
Weer zo’n artikel waarbij de titel de lading niet dekt en ronduit misleidend is. Jammer, is niet nodig, AB.
Wat een onzin hoax dit
Kan nooit werken zonder ook alle infrastructuur aan te passen
Gaat nooit komen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).