• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom dit vliegtuig niet zonder snelle auto’s kan

Auteur: Author, gepost 19 oktober 2016 om 23:02 – 42 Reacties

Waarom dit vliegtuig niet zonder snelle auto


Een mysterieuze titel, maar het is dan ook een mysterieus vliegtuig.

Zo nu en dan een uitstapje naar de betere vliegmachine kan geen kwaad, dunkt ons. Het vliegtuig in kwestie betreft de Lockheed U-2, een verkenningsvliegtuig dat niet wordt uitgerust met bommen en raketten, maar met hele stevige camera’s waarmee vijandelijk gebied haarscherp in kaart kan worden gebracht.

De U-2 is gebouwd om op een hoogte van 20+ kilometer z’n ding te doen. Met een lengte van nog geen 20 meter en een spanwijdte van bijna 32 meter is het dan ook een soort zweefvliegtuig, maar dan wel eentje waarmee niet elke piloot uit de voeten kan. Sterker nog: de U-2 staat bekend als één van de moeilijkst te vliegen kisten die ooit zijn gebouwd.

Het vliegtuig heeft een topsnelheid van 820 km/u en werd voor het eerst gebruikt in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Des te opmerkelijker dus dat de U-2 tegenwoordig nog steeds kan worden ingezet. Vanwege de grote hoogte (hij vliegt op een hoogte van maximaal 28 kilometer) zitten piloten net als astronauten in een soort drukpak. Door de lichte opbouw van het toestel zijn de foutmarges bovendien bijzonder klein en de “volledige” helm beperkt het zicht van de piloot enigszins, wat maakt dat dit ding zo lastig te vliegen is.

Opstijgen of landen is met de U-2 uiteraard ook geen sinecure. Daarom wordt op de start- en landingsbaan gebruik gemaakt van zogeheten chase-cars, die de piloot vanuit rappe auto’s assisteren. Het almachtige Wikipedia heeft het daarbij over de Pontiac GTO en de Chevy Camaro, want ‘Murica. Deze chase-piloten vliegen overigens ook zelf in de U-2, zodat ze de dienstdoende vliegenier optimaal kunnen begeleiden terwijl ze achter het vliegtuig aan rijden.

Bijzonder interessant dus en zeker de moeite van het opzoeken waard! Er valt immers nog veel meer info over deze gave vliegtuigen te vinden. Hoe het opstijgen en landen er ongeveer uitziet check je in onderstaande video.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
  • Video: auto springt de bosjes in
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

camaro, Chevrolet, gto, pontiac, verenigde-staten, Video, vliegtuig

Vorig bericht: « Wees een held en pik dit beest op in Nijmegen
Volgend bericht: Alle Tesla’s kunnen vanaf nu volledig autonoom rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. bofkont zegt

    19 oktober 2016 om 23:04

    Leuk weetje hoor, maar natuurlijk al lang geen nieuws meer aangezien de U2 al sinds 1957 dienst doet.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      20 oktober 2016 om 08:35

      Wat een heerlijke dooddoener. Zullen we dan ook maar nooit meer over klassiekers schrijven?

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        20 oktober 2016 om 10:08

        @mauritsh: Toegeven je hebt een punt ;)

        Login om te reageren
    • Erik zegt

      20 oktober 2016 om 10:12

      @bofkont: heerlijk toch, een vliegtuig dat volgend jaar al 60 jaar in dienst is. Natuurlijk is door de jaren heen alles vervangen aan de binnenkant en voorzien van de nieuwste snufjes. Alleen het omhulsel is nog hetzelfde (uiterlijk).
      Mocht in 09-2011 op een Amerikaanse basis op Sicilië (IT) het toestel in een hangaar bewonderen, tot opneem afstand van 5 meter. Overschrijden van de rode lijn om het toestel was uit den boze.
      Het astronautenpak dat de piloten dragen kunnen ze zelf niet aantrekken, ze nuttigen vloeibaar voedsel gedurende hun trip en ontlasting wordt opgevangen. Een boek of ‘walkman’ was gemeengoed op hun trips van om en nabij 12 uur!

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        20 oktober 2016 om 10:46

        @erik2907: Ja klopt idd, ken de geschiedenis van dit vliegtuig, zeer indrukwekkend!

        Login om te reageren
  2. carmasterr zegt

    19 oktober 2016 om 23:07

    Zo te zien is de dienstdoende wagen in het filmpje een Pontiac G8, de Ami versie van de Holden Commodore.
    Erg gaaf om te zien trouwens.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      19 oktober 2016 om 23:11

      @carmasterr:

      Daarbij vergeet ik te zeggen dat de layout van het landingsgestel ook wel een factor is die het landen met een U2 moeilijk maakt. Het is niet de meest stabiele opzet met de wielen achter elkaar.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        19 oktober 2016 om 23:19

        @carmasterr: En de turboflaps..

        Login om te reageren
      • Erik zegt

        20 oktober 2016 om 10:18

        @carmasterr: zodra de staart naar de grond zakt (tijdens het landen en minderen van de snelheid) kan de piloot door de astronautenhelm de landingsbaan niet meer zien. Zijn collega in de auto er achter communiceert met de piloot om het vliegtuig op de baan te houden. Zodra het vliegtuig stil staat ‘valt’ het links of rechts op de vleugel.
        Bij het opstijgen zie je ook ondersteuningswielen onder de vleugels die bij +250 km/u door de piloot losgekoppeld worden.

        Login om te reageren
    • paulusje zegt

      20 oktober 2016 om 09:51

      @carmasterr: PON heeft in Amerika ook een deal kunnen sluiten, is een Audi A5.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    19 oktober 2016 om 23:11

    Gaaf om te zien hoor! Mooi beroep hebben die piloten toch he, potverdikke.

    Login om te reageren
  4. fmgarcia zegt

    19 oktober 2016 om 23:17

    Kijk ze in Rusland achter de Sukhoi’s gaan met de Lada 110 supersport.

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      19 oktober 2016 om 23:24

      @fmgarcia: Waren die Sukhoi’s geen machines uit Oekraïne? De Mig is Russisch geloof ik

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        19 oktober 2016 om 23:34

        @sracert: nee Sukhoi is ook Russisch, Antonov komt uit de Oekraïne.

        Login om te reageren
        • E550 zegt

          19 oktober 2016 om 23:43

          @pomoek: eigenlijk is Antonov ook gewoon Russisch.

          Login om te reageren
        • sracert zegt

          19 oktober 2016 om 23:47

          @pomoek: ok tx

          Login om te reageren
  5. Nemus zegt

    19 oktober 2016 om 23:19

    Interessant leesvoer. Of hoe een artikel dat amper over auto’s gaat toch mooi weergeeft waar het soms om draait: weten waar je mee bezig bent.

    Login om te reageren
  6. smadb zegt

    19 oktober 2016 om 23:20

    Ik krijg dr een stijf plassertje van.

    Login om te reageren
  7. jasbelle zegt

    19 oktober 2016 om 23:23

    Mythbusters heeft hier toch ook een segment over gedaan?

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      20 oktober 2016 om 00:00

      @jasbelle: klopt, james may ook

      Login om te reageren
  8. isleofman zegt

    19 oktober 2016 om 23:40

    Gaaf verhaal! Altijd bijzonder gevonden hoe lang die kisten meekunnen in de vliegtuigwereld.

    Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      20 oktober 2016 om 10:05

      @isleofman: feitelijk bij gebrek aan oorlog. De innovatiedrang is nu niet zo sterk. Sinds de koude oorlog voorbij is, zijn de budgetten nogal gekort.

      Login om te reageren
  9. Frenkyboy zegt

    19 oktober 2016 om 23:40

    Die auto’s achter die vliegtuigen zijn dat dan zogenaamde ‘Jetcars’? ;)

    Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    19 oktober 2016 om 23:40

    Geweldig hoe ze zo’n op de limiet opererend toestel hebben kunnen ontwikkelen zonder FMEA of iets dergelijks. De koude oorlog was misschien een periode van angst (voor politici dan) maar qua technologie een ongekende hausse.

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      19 oktober 2016 om 23:48

      @original_arnoud: de Blackbird was ook een machtig vliegtuig

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        19 oktober 2016 om 23:50

        @sracert: SR 71 van titanium geleverd door Rusland geloof ik, gna gna

        Login om te reageren
        • Aquios zegt

          20 oktober 2016 om 15:10

          @sracert: Klopt. Het titanium werd veelal op een illegale manier geïmporteerd vanuit Rusland via bevriende landen en spionnen. Toch leuk, uit het land van je aartsvijand materiaal verkrijgen dat je vervolgens gebruikt om een vliegtuig te bouwen waarmee je dat land vervolgens weer gaat bespioneren.

          Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      20 oktober 2016 om 01:51

      @Original_Arnoud: dankzij de koude oorlog zitten jij en ik op internet:)

      Login om te reageren
  11. jules713 zegt

    19 oktober 2016 om 23:55

    James May heeft ook eens met zo’n ding meegevlogen! Ik had eigenlijk verwacht om dat filmpje hier terug te vinden! :)
    https://www.youtube.com/watch?v=bc8wnu8bsB0
    Zeker de moeite waard om te kijken!

    Login om te reageren
    • napo zegt

      20 oktober 2016 om 04:02

      @jules713: gaaf! Kende ik niet, je kijkt dit half half uurtje zo weg! Thnx for sharing.

      Login om te reageren
  12. janmetdelangeachternaam zegt

    20 oktober 2016 om 00:03

    prachtige techniek uit de koude oorlog, maar het pareltje van die tijd blijft de Lockheed SR-71 blackbird. wat een ding is dat, ging volgens mij ergens rond mach 6

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      20 oktober 2016 om 07:27

      @janmetdelangeachternaam: hij is wel snel, maar iets minder dan mach 6:

      Maximum speed: Mach 3.3 (2,200+ mph, 3,540+ km/h, 1,910+ knots) at 80,000 ft (24,000 m)

      Login om te reageren
  13. misterdrogba zegt

    20 oktober 2016 om 00:46

    In video zie ik ook een S/RS5 overigens..
    Oh en een tip: video niet op hoge volume bekijken endan vooral niet met oortjes op! #auwch..

    Login om te reageren
    • sld87 zegt

      20 oktober 2016 om 05:44

      @misterdrogba: Wilde dat bericht ook net invliegen, is idd A5/S5 sb. M̶u̶r̶i̶c̶a̶ Deutschland!

      Login om te reageren
  14. leaper035t zegt

    20 oktober 2016 om 07:37

    Interessant! Leuk artikel!

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    20 oktober 2016 om 07:40

    Misschien een idee om die chase cars in te zetten voor sommige automobilisten. Had er vanmorgen weer een naast me die niet wist waar zijn auto ophield en de rest van de wereld begon. Sjongejonge…

    Login om te reageren
  16. f40racer zegt

    20 oktober 2016 om 08:17

    Hoe blijft hij rechtop na het landen? Ik zie maar 2 wielen in het midden.

    Login om te reageren
    • toetervloeistof zegt

      20 oktober 2016 om 08:41

      @f40racer: Hij kantelt om en landt op een van zijn vleugels

      Login om te reageren
    • mrB zegt

      20 oktober 2016 om 08:49

      @f40racer: op het moment dat die bijna stil staat, valt die op één van zijn vleugels geloof ik. En dan zetten ze daarna die hulp wieltjes er weer onder. Om op die hoogte te vliegen moeten zelfs de wielen wijken.

      Login om te reageren
  17. Alfarobert zegt

    20 oktober 2016 om 09:31

    Bedank voor de uitleg over de hulpwieltjes als hij stil komt te staan. Je ziet wel dat ze eraf vallen met opstijgen maar niet hoe ze er weer onder komen.Heel vervelend.

    Login om te reageren
  18. Maarten123 zegt

    20 oktober 2016 om 10:19

    De band tussen de Amerikaanse vliegtuig- en auto-industrie is altijd sterk geweest. Om bijvoorbeeld de SR-71 Blackbird te starten, gebruiken ze een bigblock V8 uit de Nascar series.

    Login om te reageren
  19. vonclausewitz zegt

    20 oktober 2016 om 18:49

    56 jaar na Gary Powers en ze vliegen nog steeds in die dingen?!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North