• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alledaagse auto’s met geniale features: lijstjesvoer!

Auteur: Loek, gepost 25 mei 2025 om 07:00 – 38 Reacties

Soms bedenkt een fabrikant voor vrij alledaagse auto’s een briljante feature, en wij hebben een paar voorbeelden voor je!

Een concept waar autoliefhebbers nog wel eens moeite mee hebben: auto’s zijn hoofdzakelijk een vervoersmiddel. Zodat je ’s ochtends op je werk komt, ’s avonds weer thuis komt en niet met de trein hoeft. Wij mogen dan heet worden van een scheurijzer met enorme motor en dik vermogen, maar sommige mensen hebben aan een stuk blik dat niet elke week bij de garage staat genoeg.

Alledaagse auto’s met leuke features

Toch zijn ook niet-autoliefhebbers niet gek van een beetje luxe. Zelfs complete leken vinden het altijd leuk als hun auto ietsje meer kan bieden. Designers kunnen hier goed op inspelen. Soms zijn zelfs de meest alledaagse auto’s voorzien van features waarvan je denkt: briljant! Tijd voor een compilatie. Wij vonden een paar redelijk alledaagse auto’s die een leuke, soms doodsimpele feature kregen af fabriek. Slechts enkele voorbeelden, want we weten zeker dat jullie als lezer veel aanvullingen zullen hebben. Deel die vooral!

Baguettemandje

Renault 5 E-Tech

Om mee te beginnen een auto die vooral qua insteek en verkoopstrategie alledaags moet worden, maar qua design juist bepaald niet alledaags is. De Renault 5, het nodige over deze retro-EV is wel gezegd. Het designteam van Renault heeft erg veel lol gehad met dit ding. Sterker nog: deze auto zou niet komen en was een probeerseltje van het designteam, maar Luca de Meo (CEO van Renault) vond hem zo leuk dat hij hem in productie wilde. En zo geschiedde.

Het stukje briljante design in de Renault 5 is meer een gimmick dan een echt handige feature, maar goed: het is er wel en het doet wat het moet doen. Renault voorziet de 5 namelijk optioneel van een mandje dat aan je middenconsole klikt. Precies groot genoeg voor een Frans stokbrood. Met je R5 naar de boulangerie rijden en kunnen zeggen dat je geen tasje hoeft: het kan gewoon. Ja, het is een gimmick, maar wel iets dat perfect in het straatje van de 5 past.

Dubbele achterklep

Skoda Superb (Typ. 3T)

De eerste generatie Skoda Superb was vrij identiek aan de Volkswagen Passat waarop deze gebaseerd was. De tweede generatie kreeg wat meer een eigen gezicht en was eigenlijk de Passat voor mensen die meer waar voor hun geld wilden. Groter, voordeliger geprijsd en natuurlijk zoals Skoda het altijd zo mooi zegt: simply clever. Daar komen we zo even op terug, want de Superb heeft een feature die we hierna nooit meer terug zagen.

De Skoda Superb heeft namelijk een dubbele achterklep! Dat wil zeggen: in plaats van kiezen tussen het zijn van een hatchback/liftback (scharnieren bovenaan de achterruit) of een sedan (scharnieren onderaan de achterruit) is de Superb beide. Je kan de klep op twee verschillende manieren openen om beide varianten te krijgen. Het enige nadeel van dit soort features is dat je er altijd achter komt dat mensen ofwel niet eens wisten dat dit bestond, ofwel één duidelijke voorkeur kweken en de andere optie daarna nooit meer gebruiken. De derde generatie Superb deed de feature dan ook in de ban.

Espressomachine

Fiat 500L

De Fiat 500L, oh ja. Dat was Fiats manier om de kenmerkende 500-designtaal over te zetten in een praktische MPV. Dat wilde met gematigd succes. Het MINI Countryman-effect: de echte die hard 500-kopers vinden juist de kleine verschijningsvorm een voordeel. Vandaar dat de 500 en de 600 het hebben gehaald tot de volgende generatie en de 500L niet.

Een optionele feature die poogde om de alledaagse Fiat 500L wat aantrekkelijker te maken: een espressomachine die in de bekerhouder past. Samen met koffieboer Lavazza werd deze kleine machine ontwikkeld die voor onderweg een heerlijk kopje espresso kan zetten. Goed bedacht en op en top Italiaans!

FlexFix

Opel Corsa, Adam en de rest

Meer alledaags dan Opel wordt het niet gauw, des te leuker dus dat het Duitse merk je nog wat leuke features aanbiedt. Een feature die redelijk universeel gebruikt is door de hele line-up is iets wat Opel FlexFix noemde. Deze feature debuteerde op de Opel Corsa (D).

Het is heel simpel: in de achterbumper zit een soort ‘lade’, waar je alle benodigdheden kunt uitklappen voor een fietsendrager. Zo heb je altijd een veilige en makkelijk op te bergen fietsendrager bij je. Deze kan zelfs kantelen om bij de kofferbak te komen. Het begon dus op de Corsa, maar ook de Adam, Zafira en Mokka kregen hem. Optioneel, dus lang niet elke Opel heeft ‘m.

Wat de feature overigens volgens ondergetekende echt briljant maakt zie je alleen op de Corsa en Adam. Daar zit het ‘opbergvak’ van de FlexFix precies waar het kenteken zit. Als je hem uitschuift, heb je dus geen extra kenteken nodig.

Karaokeset

BYD Han en de rest

Elektrische auto’s hebben vaker geinige features aan boord, vooral vanwege de gedachte dat opladen nog vaak moet gebeuren in combinatie met een kleine pauze. Gelukkig helpen vele merken je door de verveling heen met features in het infotainment, zodat je films kan kijken of kan socializen. BYD heeft iets heel anders bedacht.

In veel van hun modellen, sowieso de Han en de Seal, heb je namelijk een karaokeset aan boord! Met twee BYD-microfoons kan je dan lekker tijdens het opladen meeblèren met de favoriete hits van jou en je bijrijder. De tekst verschijnt uiteraard op het scherm. Je kan veel zeggen over een BYD, maar vervelen wordt lastig.

Kofferbakspeakers

Om nou te zeggen dat de Dodge Caliber een alledaagse auto is gaat wellicht wat ver, maar er zijn twee features die je kan uitlichten als het gaat om de gekke SUV-estate-kruisbestuiving van Dodge. Eentje waar het merk zelf altijd trots op was: het dashboardkastje had een koelvak. Er zijn echter veel auto’s die dat hebben: de Peugeot 307 had het bijvoorbeeld ook.

Dus kozen we voor die andere feature: de Dodge Caliber heeft twee kofferbakspeakers die normaliter fungeren als extraatjes voor het geluidssysteem in de auto. Als de kofferbak open staat, kunnen deze uitklappen en kan je naar je favoriete muziek luisteren buiten de auto. Met als idee dat de auto zo de ideale partner is voor een picknick of potje buurten met de auto.

Night Panel

Saab

Eén van de redenen van de ondergang van Saab is dat ze té veel oog hebben voor dit soort geinige features, omdat GM er gewoon altijd een alledaagse Opel-kopie van wilde maken. Ook hier konden we dus de onnodig gecompliceerde opvouwbare bekerhouders uitlichten. Of het feit dat de contactsleutel achter de handrem zit. Maar nee: de beste feature van Saab blijft overduidelijk.

Night Panel is namelijk alles wat een Saab een Saab maakt. Druk je op dit knopje, dan dimt de verlichting van alles in je interieur, behalve een deel van je snelheidsmeter. Dit zorgt voor een veel rustiger ogend dashboard als je ’s avonds in het donker de weg betreedt. Bovendien is Night Panel een knipoog naar de vliegtuigwereld, waar je een vergelijkbare knop hebt om het instrumentarium te dimmen om de lichten van de landingsbaan beter te zien.

Paraplu in deur

Volkswagen Passat (Typ. 3C)

Voor als je je nog afvroeg waar de inspiratie voor deze lijst vandaan kwam. Op de Passat, maar trouwens ook de Superb die we net al noemden, zitten voldoende kleine dingetjes die leuk bedacht zijn. Iets unieker voor een auto, in ieder geval in deze prijsklasse, is een feature waar je normaliter voor bij Rolls-Royce moet shoppen.

In de Passat heb je in de zijkant van de bestuurdersdeur een vak zitten met daarin een paraplu! Met natuurlijk als ideale situatie dat je bij regen direct een paraplu bij de hand hebt. Nou is het gewoon een vak groot genoeg voor een grote paraplu en niet een hermetisch afgesloten vak zoals in een Rolls, maar het idee is leuk. En als je een Passat koopt waar de plu nog in zit, heb je een paraplu met een VW-logo op de basis. Dat wil je!

Tafel als kofferbakvloer

Honda CR-V

Honda’s duit in het zakje voor leuke features op alledaagse auto’s kwam laatst al eens voorbij, want ze hebben het min of meer opnieuw uitgevonden. Het gaat dan om iets in de eerste generatie CR-V wat elke variant van de SUV had, zonder dat mensen het wellicht beseffen. Zelfs kopers.

Het gaat dan om het tactisch plaatsen van twee opvouwbare poten onder de plastic laadbodem. Zo kon je deze neerzetten als campingtafel. Simpeler doch doeltreffender kan niet. Honda liet de feature dus terugkeren in de huidige Passport voor de VS, maar dan iets gecompliceerder (en iets bruikbaarder, maar goed).

Tent

Pontiac Aztek

Ook voor de Pontiac Aztek geldt dat deze auto, voor Amerikanen met name, bepaald niet alledaags is. Het was een aardige ufo toen deze debuteerde. Een bijzondere kick-off voor het SUV-fenomeen wat we nu nog merken. Tegen wil en dank. Ook bij de Aztek had je meerdere opvallende features, waaronder een koelbox met Pontiac-logo’s die een dubbelleven kon hebben als middenconsole.

Maar we moeten het eigenlijk hebben over de tent. Ja, je kon de Pontiac Aztek krijgen met een tent die precies over de achterkant van de auto past. In combinatie met een geopende achterklep wordt de kofferruimte zo precies groot genoeg om in te slapen. Rijden met de tent op zijn plek wordt niet aangeraden, maar verder is het best een gaaf idee.

BONUS: Simply Clever items

Skoda

We wilden toch even Skoda apart zetten in deze lijst. Want het alledaagse Tsjechische merk staat zoals gezegd bekend om lekker slim te zijn voor hun plaatsing als VAG-dochter. Simply clever, noemt het merk het zelf. Skoda bedacht een hoop dingetjes die je wellicht nooit dacht nodig te hebben, maar wel handig zijn als je dan toch bezig bent.

Neem bovenstaande kapje voor het bijvullen van de ruitenwisservloeistof. Zo’n zware jerrycan ondersteboven keren wil niet altijd zonder te morsen gaan, vandaar dat de dop in een Skoda een soort opvangbakje heeft tegen morsen. Er is echter veel meer. De paraplu, zoals gezegd. Maar ook de ijskrabber achter de tankklep, praktische opbergvakjes in de middenconsole, deurbeschermers die in- en uitklappen (al had de Ford Focus deze ook), een kofferbaklampje die je eruit kan halen en dan fungeert als zaklamp en nog veel meer. Sommige van deze items kan je ook los bestellen op de webshop, zodat je deze ook kan gebruiken in andere auto’s. Zo verkoopt het Tsjechische merk een flesje spray om je touchscreen mee schoon te maken, in een flesje omhuld in microvezelstof zodat je hem daarmee kan afvegen.

Het blijft toch leuk als automerken zo nadenken dat je leuke features krijgt, hoe alledaags de auto ook is. Nogmaals: als je zelf extra voorbeelden hebt, horen we ze graag!

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes

Vorig bericht: « Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
Volgend bericht: Gekker wordt het niet: een G63 6×6 in Solarbeam Yellow [Video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    25 mei 2025 om 08:00

    Die Aztek had er ook een luchtbed bij die er precies in paste. Blijft bijzonder die auto, werd verguisd in zijn tijd, maar is nu precies wat als een malle verkoopt: een vrij lelijke auto die enigszins off road kan en een ontzettende outdoor lifestyle vibe heeft. Ze schijnen in de VS nu behoorlijk waardevast te zijn.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 mei 2025 om 09:43

      Het karakter Walter White uit Breaking Bad heeft natuurlijk ook wel het e.e.a. bijgedragen aan de huidige cultstatus van deze auto.

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    25 mei 2025 om 08:03

    Toen ik de titel las dacht ik meteen aan dat fokking bloemenvaasje in de Beetle. Gelukkig is die niet meegenomen.
    OT: had Pontiac niet een tent kunnen leveren waar de Aztec in zijn geheel in past. En nooit meer uit komt? Vele optometristen zouden daar dankbaar voor zijn.

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    25 mei 2025 om 08:10

    Die klep van de Superb was geniaal, eigenlijk vreemd dat we die nooit meer terugzagen.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      25 mei 2025 om 09:07

      Ik zat juist te denken; wat moet je ermee… Snap de toegevoegde waarde eigenlijk niet zo!

      Login om te reageren
      • Peerke zegt

        25 mei 2025 om 10:20

        Zou anders voor de model 3 wel ideaal zijn.

        Login om te reageren
      • Thomas20vt zegt

        25 mei 2025 om 11:22

        De doorvoering van een achterbak kan soms vrij klein zijn. Wil je bijvoorbeeld 2 koffers of iets groots vervoeren dan loop je vast aan de bovenkant van de achterbak. Nu klap je deze mee omhoog en past er veel meer in de achterbak dan je normaal erin zou krijgen. Het voordeel wat de de meeste hatchbacks hebben, alleen dan als sedan.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          25 mei 2025 om 14:24

          @Thomas20vt: maar dan is weer de vraag waarom je dan niet gewoon een kofferbak doet die altijd zo’n groot gat opent, zoals bij de nieuwere Superb.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            25 mei 2025 om 22:48

            Vroeger werden van de D segment middenklassers (Carina, Mondeo, 626, Vectra, Insignia) meestal een sedan en liftback variant aangeboden (zonder prijsverschil) en een iets duurdere station. De liftback was meestal de mooiste en vrijwel net zo praktisch als de station maar verkocht het minst. Daarom verdween deze carrosserievorm.

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              25 mei 2025 om 23:29

              @mashell: interessant, want zoals Thomas zegt heeft het hebben van een liftback-kofferbak meer voordelen dan een reguliere sedankofferbak m.i.
              Behalve dat een sedan vaak ietsje chiquer oogt. Maar aangezien men tegenwoordig alleen maar crossovers koopt heb ik niet het idee dat hoe chique iets oogt doorslaggevend is voor wat men en masse koopt.

              Login om te reageren
  4. Avidou zegt

    25 mei 2025 om 08:21

    De “Magic Seats” van Honda zijn ook goed bedacht. Opklapbare achterbank voor meer verticale ruimte.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 mei 2025 om 09:46

      Die Honda Jazz is de verpersoonlijking van een truttenschudder, maar als gezinsauto simpelweg briljant, met name door dat interieur.

      Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    25 mei 2025 om 08:22

    Nog een toevoeging. Volgens mij was het Honda die in een bepaalde generatie van de Odyssee een ingebouwde stofzuiger leverde.

    En natuurlijk de eerste Honda City (die bij ons Jazz heette) die met een opvouwbare brommer (de Motocompo) werd geleverd!

    Login om te reageren
  6. Entwicklung88 zegt

    25 mei 2025 om 08:48

    Dit inderdaad. Ik ken het van de Honda Jazz, mssr snijdt hout dat meerdere Honda’s dit hadden.

    Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    25 mei 2025 om 09:01

    De eerste Panda had een achterbank die je kon ombouwen naar een soort reiswieg. Sowieso zat die auto vol slimmigheidjes.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      25 mei 2025 om 09:49

      Echt waar?
      Wij hebben er thuis jarenlang een gehad, nooit geweten..

      Login om te reageren
  8. ericc zegt

    25 mei 2025 om 09:28

    Mijn ouders hebben een VW Golf waarvan het handschoenkastje gekoeld is. Op vakantie steeds gekoelde drankjes. Golf is van 2006.

    Login om te reageren
  9. adriaan zegt

    25 mei 2025 om 10:17

    Bij een Citroën 2CV kon je de achterbank uithalen voor een picknick. Geen gesleur met extra stoelen.

    Login om te reageren
  10. conflagration zegt

    25 mei 2025 om 10:21

    De alfa 159 (en vgm de 156, 147, gt en 166 ook) hebben ook night panel! Maar dan iets ingewikkelder aan te zetten

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      25 mei 2025 om 11:00

      Viel de tellerbak niet gewoon uit, omdat er weer een storing was? ;-)

      Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      25 mei 2025 om 11:08

      Klopt, maar wat is er ingewikkeld aan 1 knop indrukken?

      Login om te reageren
    • red5 zegt

      29 mei 2025 om 10:00

      Hoe dan?

      Login om te reageren
  11. Richmond zegt

    25 mei 2025 om 10:42

    De Renault modus heeft volgens mij ook die ingebouwde fietsendrager.

    Login om te reageren
  12. choecoe zegt

    25 mei 2025 om 11:13

    Misschien niet zo speciaal voor anderen, maar ik heb er vaak gebruikt van gemaakt. Op een Audi A3 8p facelift 08-12 zat een 3de zonneklep achter de binnenspiegel. Deze kon je uitklappen en maakte de ruimte vol tussen de 2 andere zonnekleppen. Perfect voor als de zon precies tussen de 2 standaard zonnekleppen scheen. Ook had dit model een gekoelde handschoenenkastje.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 mei 2025 om 13:01

      3e zonneklepje zit ook in mijn Audi A2 uit 2000

      Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    25 mei 2025 om 11:14

    Night panel zou in elke auto moeten zitten. Alleen verlicht wat nodig is in het donker en verder niks wat je afleid van het rijden

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 mei 2025 om 22:54

      Night Panel is met instelbare helderheid van de dashboard verlichting nogal overbodig. Tegenwoordig zie je juist meer ambiente verlichting en zijn er hele volksstammen die zich graag laten verblinden door hun smartphone met zuignap aan de voorruit.
      Het instrumentenpaneel van de Ford Focus in de laatste generatie heeft een “rustige mode” dat lijkt op night panel maar doet het ook overdag. Wat moet je ook met een toerenteller in een auto met automaat?

      Login om te reageren
  14. Thomas20vt zegt

    25 mei 2025 om 11:18

    De eerste Skoda Superb was leverbaar met een luikje in de rugleuning van de passagiersstoel. Deze kon je open klappen zodat je met gestrekte benen achterin kon zitten.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      25 mei 2025 om 13:33

      Dat is nou net iets wat ik in alle auto’s die ik heb gehad heel goed van pas was gekomen.

      Niet voor achterpassagiers, wel voor langere spullen.

      Login om te reageren
  15. vaakbenjetebang zegt

    25 mei 2025 om 11:29

    De meest briljante optie ooit was (uiteraard) te krijgen op de Fiat Multipla: in plaats van de middelste voorstoel kon je een koelkastje krijgen. Geen getob met een via de airco gekoeld handschoenenvakje, maar zo’n elektrisch ding, wat overigens ook kon verwarmen. Als je dan tòch met een gezin op een lange reis moet (wat mij persoonlijk echt de hel op aarde lijkt), dan maar gekoelde biertjes lurkend op de pasagiersstoel.

    Login om te reageren
  16. Pallas zegt

    25 mei 2025 om 11:35

    Dat gekoeld dashboardkastje heeft mijn c5 ook, best handig. Ik meende dat de Honda CRV naast dat tafeltje ook nog een douche had?

    Login om te reageren
  17. Hubert zegt

    25 mei 2025 om 13:00

    Attachekoffer als dashboardkastje in een Alfa 90

    Login om te reageren
  18. JelmerS zegt

    25 mei 2025 om 13:11

    Nightpanel zou zo eenvoudig toe te passen zijn in de hedendaagse schermpjes auto, maar niemand lijkt het te doen, waarom?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 mei 2025 om 22:55

      Ford Focus heeft zoiets. Rustige weergave.

      Login om te reageren
  19. Lambrusco zegt

    25 mei 2025 om 13:30

    Heb ooit in een Peug 308 ook een gekoeld dashboardkastje gehad, ideaal. En in een Chrysler Pacifica; de zonneklep is verstelbaar! Echt ideaal want als de zon van links schijnt, is die klep vaak te kort.

    Login om te reageren
  20. Reimon zegt

    25 mei 2025 om 14:00

    Het boodschappenkratje in de eerste Citroen Xsara Picasso, de uitneembare binnenverlichting (zaklamp!) achter in de Toyota Yaris Verso, de geintegreerde kinderzitjes in verschillende Volvo modellen. Ze zijn er zat, en volgens mij was de Passag niet de eerste met de paraplu, maar is Rolls er mee gestart, toch?

    Login om te reageren
    • red5 zegt

      29 mei 2025 om 10:02

      Passat is afgekeken van zustermerk Skoda.

      Login om te reageren
  21. dilbert zegt

    25 mei 2025 om 15:45

    Geintregeerde fietsenrek van Opel: van de oorhollandse koninklijke Bosal!
    De features die ik het meest waardeer van mijn auto:
    -grote, rechthoekige buitenspiegels (automatisch gedimt)
    -Koelvak in middenkonsole
    -superkomfortabele verstelbare Hydropneumatische vering (het is geen Citroen)
    -Achterklep horizontaal gedeeld, ideaal om wandelschoenen / laarzen te wisselen
    -geventileerde stoelen in de zomer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North