• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leukste ‘verborgen’ feature die jij niet kende maakt comeback

Auteur: Loek, gepost 3 april 2025 om 21:05 – 12 Reacties

Een feature waarvan zelfs kopers des tijds vaak niet eens wisten dat het bestond, maakt een comeback van bijna LL Cool Jesque proporties.

Autofabrikanten denken soms meer na dan je ze meegeeft. Op sommige vlakken is ‘innovatie’ een groot woord, maar je hebt features en opties waarvan je je afvraagt waarom niemand dit eerder heeft bedacht. En je hebt features die geniaal zijn, maar al jaren onder de radar leven. Al is de reden soms begrijpelijk.

Honda CR-V

Daarvoor moeten we even terug naar 1995. En wel omdat toen de Honda CR-V debuteerde. De Comfortable Runabout Vehicle was Honda’s invalshoek op een ietwat ruige offroader, maar dan met de insteek om ook op de weg goed te presteren. Het is met terugwerkende kracht precies het soort auto wat de wereld wilde, alleen dan een paar jaar te vroeg. Desalniettemin wist Honda wereldwijd toch nog een keurig aantal CR-V’en te slijten en ze waren betrouwbaar genoeg om nog steeds rond te kunnen rijden.

Verborgen feature Honda CR-V

Ook al was de Honda CR-V bedoeld als alleskunner, Honda was de persoon met de outdoor-achtige levensstijl niet vergeten. Zaken als een achterop gemonteerd reservewiel en optionele dakdragers onderstreepten dat. De meest unieke outdoor-feature zat op elke CR-V en veel eigenaren weten het niet eens. De kofferbakvloer is namelijk een grote plastic plaat die een dubbele functie heeft als campingtafel! Het is zo simpel als twee vouwpoten onder de kofferbakvloer monteren, dus als je het niet nodig hebt stoort het ook niet. Inmiddels heeft de wereld dankzij het internet linksom of rechtsom wel eens kennis gemaakt met de CR-V-tafel (en zo niet, bij deze), maar vele eigenaren hebben jarenlang gereden in deze auto en dit nooit beseft. Tegenwoordig is het cult: mensen die expres op zoek zijn naar een eerste generatie CR-V willen er zeker van zijn dat de tafel nog (intact) aanwezig is.

Streken

De Honda CR-V groeide uit tot een vrij gemiddelde SUV, waardoor deze bij de tweede generatie wel zijn streken een beetje verloor. Niet geheel verrassend stopte Honda dan ook met de tafel en geen één CR-V heeft hem sindsdien gezien. Jammer, het had de los te openen achterruit van een BMW Touring kunnen zijn: een moeiteloos te integreren feature als USP voor een lang gebruikte naam. Niks ten nadele van de CR-V, maar het zijn wel dit soort gekke streken die de eerste generatie meer ‘klassiekerwaardig’ maken dan de opvolgers.

Comeback

Voor de Europeanen: helaas moet je dus voor het kopen van de tafel bij een oude CR-V zijn, maar weet je nu wel dat ‘ie bestaat. Voor de Amerikanen onder ons: goed nieuws! De tafel is terug! Alleen niet bij de CR-V, maar bij een auto die sinds zijn nieuwste generatie een soort nieuwe CR-V probeert te zijn als ‘lifestyle-offroader’. We hebben het dan over de nieuwe Passport, die goed ontvangen wordt (mede dankzij gekke stunts).

De tafel is zelfs een tandje slimmer geworden in zijn nieuwe iteratie. In plaats van inklappende poten onderop, moet je ze onderin schroeven. Ietsje meer werk, maar daardoor staat ‘ie in theorie wel wat steviger. Ook heeft Honda een soort geologisch motief in het plastic gestanst, oogt toch wat cooler (en maakt het verwijderen van gemorste limonade lastiger). Het belangrijkste is dat de tafel in de Passport een ‘etage’ hoger gemonteerd kan worden en een soort hoedenplank wordt. Dan is je kofferbak beschermd tegen pottenkijkers omdat jouw campingtafel daar ligt.

Optie

Nadelen? Zoals gezegd maken de schroefpoten het ‘spontane’ van de tafel in de CR-V ietsje minder, maar belangrijker nog: niet elke Honda Passport krijgt deze tafel. Je moet hem namelijk als accessoire bestellen voor 425 dollar. Nou is dat niet veel geld, maar het staat haaks op de geest van de Honda-tafel. Die had elke CR-V terwijl niemand het wist, terwijl de kans nu aanwezig is dat veel Passports hem simpelweg niet hebben. Het is nu echt een accessoire, geen standaard feature die toevallig een dubbelleven lijdt. Maar hey, kudo’s naar Honda dat ze een stukje cult naar het heden proberen te vertalen. Gat in de markt-idee: wie bouwt klaptafels die als kofferbakvloer in de nieuwe CR-V passen?

Ook interessant!

  • Koop deze exclusieve Honda S2000 CR in Nederland
  • Kijk nou, Honda presenteert een prachtige vierdeurs GT
  • "Honda aast op overname Nissan"
  • Dit is waarom je even geen Honda-motor mag kopen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cr-v, Honda, Passport

Vorig bericht: « Man wint Porsche 911 GT3 RS, rijdt hem total loss
Volgend bericht: Je volgende liefhebbersauto is een Chinese EV »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghini zegt

    3 april 2025 om 21:29

    Toevallig wist ik van die tafel. Mn vader heeft de CRV bekeken toen die nieuw op de markt kwam, idd eigenlijk zn tijd vooruit. Blijkbaar werden we geholpen door een goede verkoper die de tafel functie heeft laten zien. Mooi dat het een cult item is geworden! Ik heb het altijd een geslaagd ontwerp gevonden die originele CRV.

    Login om te reageren
  2. Tonnie zegt

    3 april 2025 om 21:30

    Ha! Die kende ik wel. Toevallig laatst in een video voorbij zien komen. Wel een geinig feature ook al zullen de meesten het nauwelijks gebruiken.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    3 april 2025 om 21:35

    Nee, ik kende deze niet. Wel leuk gevonden, maar ik denk niet dat het veel gebruikt is.

    Login om te reageren
  4. erwh zegt

    3 april 2025 om 22:40

    Leuke feature die ik nog niet kende. Voordeel van het hoog kunnen monteren van het nieuwe ontwerp is dat er een grotere kans is dat het ook gebruikt gaat worden. De momenten dat de tafel nuttig is zal de kofferbak zeer waarschijnlijk niet leeg zijn en kan je in geval van het oude ontwerp moeilijker bij de tafel.

    Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    4 april 2025 om 05:36

    425 dollar niet veel geld voor iets wat je zelden of nooit gebruikt?

    Login om te reageren
  6. Wicos zegt

    4 april 2025 om 07:49

    AB scribenten, houd nou toch eens op met LL Cool comeback en andere flauwe uitdrukkingen, ik herhaal.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      4 april 2025 om 09:23

      Ik wilde het net zeggen…

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      4 april 2025 om 14:00

      @Wicos: alleen als je het lief vraagt

      Login om te reageren
      • Wicos zegt

        4 april 2025 om 14:35

        Lieve AUtoBlog schrijvers, zouden jullie alsjeblieft willen stoppen met het gebruik van Cool Jesque Comeback, Ik herhaal, en andere vaak door jullie gebruikte uitdrukkingen? Ik vind die niet zo grappig meer.

        Login om te reageren
  7. Robert zegt

    4 april 2025 om 07:56

    Jammer dat de Honda Passport hier niet wordt geleverd, want het is een stoer ding om te zien, en oogt daarmee velen malen beter dan de anonieme vormgegeven HR-V, CR-V en ZR-V. Net als destijds de Element; die zag je 10, 15 jaar geleden op elke straathoek in de VS en een enkeling kwam wel via de grijze import wel hierheen, maar met een andere motor had dat evenzo een hit kunnen worden in Europa.

    Login om te reageren
  8. hardleersbv zegt

    4 april 2025 om 09:55

    Nog even die douche uit de CR-V erbij en alle milennials en zoomers kunnen gewoon vanlifen de rest van hun leven.

    Login om te reageren
  9. jasbelle zegt

    4 april 2025 om 10:33

    En de Honda CRV was weer de comeback van de ‘verborgen’ feature van de Simca 1501 Tourist!

    En daar kon je ook nog eens op de achterklep zitten om van de picnictafel te genieten!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North