Alpha-N komt met Ferrari 488-upgrade voor 25 euro per pk

Auteur: , 41 Reacties

Ok, 25 euro per pk, maar je mag er maximaal 120 bestellen.

Moest de Ferrari 458 Italia het nog doen met 570 pk, het turbogeblazen blokje uit de 488 GTB is goed voor 670 pk. Nu weten jij en ik heel goed dat auto’s met drukvulling zich een stuk beter lenen voor chiptuning dan natuurlijk ademende blokjes, dus het wachten was op een tuner die zich zou uitleven op de ECU van de Ferrari 488 GTB.

Welnu, die tuner is er nu, in de vorm van het Duitse Alpha-N Performance. Zij beweren de 488 GTB te kunnen kietelen naar een bizarre 790 pk en dat enkel met hun EVOX ECU-upgrade. Het gaat om een extra CPU, die elke handige harry zelf kan monteren, dus je hoeft niet eens naar Duitsland. En dat is nog niet alles, de upgrade is de jouwe voor slechts 2999 euro. Da’s minder dan 25 euro per extra paardje, een schijntje in vergelijking met prijzen die fabrikanten en tuners soms durven te vragen als het om exoten gaat.

Aan de andere kant, ik zou mijn fabrieksgarantie er niet voor opgeven om zelf een of ander dubieus kastje in mijn raspaardje te solderen. Dat is vragen om problemen, dan maar 120 pk minder.



41 reacties

Als hier 800 PK uit te peuteren valt, wat moet je dan nog met een F12?
@mercedesclk350: shinen
@zweed: vroemen
@mercedesclk350: genieten van die prachtige V12 en inzien dat 740 pk al bizar is.
@power369: V12 vind ik een argument, maar daar betaal je dan veel meer voor.
@mercedesclk350: Genieten van het geluid van een uitstervend blok.
De photoshop is echt meesterlijk gedaan haha.
Ikzelf zou het er ook niet voor over hebben om dit te doen. 570 pk is natuurlijk al veel, 670 pk is natuurlijk alweer erg veel, en 790 pk is bruut veel. Maar dat hoeft niet wat mij betreft.

En als ik mocht kiezen tussen de 570 pk sterke 458 of de 670 pk sterke 488? 458 all day every day want mooier!
-edit: nutteloze bijdrage-
2999 is niet eens al te laag voor een chippie van zo’n auto. Ik weet zeker dat over enkele weken de chips voor 999 te koop zijn.
@clarkson:

Ja bij Jet Cars tuning…..
@clarkson: de Jumbo verkoop chips voor €0,99. Die kun je niet alleen in een F488 eten maar ook in je Opel Astra!
@mashell: Die chips moet ik met een korreltje zout nemen neem ik aan? Ik hou namelijk niet van paprika chips.
@clarkson: O ja hoor Ziptuning komt er vast wel mee… Dan mag je daarna in goed vertrouwen zonder Dyno uitdraai weer naar huis rijden! 😂
@VeniVidiVici: Haha Ziptuning, leuke organisatie. Chippen zelfs je Veyron naar 1.500 pk terwijl je even naar de wc gaat.
@berlinetta: Ja en als je dan alle recensies op hun website leest dan zijn er OF heel veel domme naïeve konijnen OF de familie, vrienden en kennissen van het personeel maken overuren met typen haha!
@VeniVidiVici: Zo’n groot bedrijf heeft toch wel een dyno staan?
@clarkson: Nee! Ga maar langs bij ze en val in verbazing 😆 De Dynobank op de plaatjes (met Zip logo is erop gephotoshopt) op de site is in werkelijkheid nergens te vinden!
@venividivici: Meen je niet?! Had ik niet verwacht. Dus die kunnen in het rijtje jetcars?
@clarkson: onzin. De Dyno staat bij hun vestiging in Gent. Heb de Megane van mijn vrouw daar laten tunen. 1.4TCE. Netjes dyno vóór en na. Had vóór overigens al 141pk op Super98, maar na de tuning precies 163pk, zoals opgegeven in de tuningspecs.
@maarten123: Ja die staat in Gent, maar deuzig een exact dezelfde copy/paste software in alle auto’s uploaden en de klant geen nette zwart op wit vooraf en achteraf vermogensuitdraai is GEEN betrouwbare nette tuning. Dat is in mijn ogen gewoon de klant belazeren en snel willen cashen!!!
@VeniVidiVici: het hoeft misschien niet jouw smaak te zijn, maar dat maakt het niet direct betrouwbare tuning. Klanten hebben er klaarblijkelijk geen moeite mee en vinden hun auto beter trekken na de tuning. Die behoefte aan Dyno tests leeft bij lang niet alle klanten. Ik wilde dit overigens wel en ging om die reden naar Gent. Ziptuning was de enige tuner die de Megane via de OBD kon tunen toentertijd, dit was een knappe prestatie. Nooit spijt van gehad.
@Maarten123: …. niet direct ONbetrouwbare…….
@clarkson: Als je voor een op maat gemaakte betrouwbare software tuning gaat waar je een mooie zwart op wit uitdraai mee krijgt dan ga je NIET naar Ziptuning nee!
@venividivici: Hmm. Ik hoorde altijd wel positieve verhalen over zip tuning.
Volgens mij worden ze in Maranelo al pislink als je het instapverlichtingslampje vervangt voor een lampje dat niet door hen is geproduceerd. Ik denk dat bij het horen van dit nieuws er een paar Italianen een appelflauwte zijn gevallen.
@pomoek: Italianen kunnen al pislink worden als hun haar niet goed zit in de ochtend. (wist je dat het volkomen normaal is dat een Italiaan ene Fohn in zijn voetbal tas heeft zitten? Geen grap).

Maar bij Ferrari vinden ze t prima: chipje? Garantie weg.
Als ik een 488 zou kunnen kopen, zou ik slechts even naar Akrapovic gaan met de lieve vraag of ze iets aan het geluid willen doen. Verder zou ik niks veranderen aan die auto. Het ding lijkt me al een ontzettend beest op wielen en het is meer dan je ooit nodig zult hebben.
@berlinetta: Ohja, en mocht ik in een dronken bui toch besluiten om mijn 488 op te fokken d.m.v. een chipje, dan zou ik (nadat ik mijn roes heb uitgeslapen uiteraard) naar Novitec Rosso rijden en niemand anders.
@berlinetta: Bij Novitec hangen ze ook gewoon een plug & play powerbox aan de ecu…
@crackdavid: Alleen weet je bij Novitec wel dat je kwaliteit in huis haalt. Die toko bestaat al een tijdje en is ook redelijk bekend. Dat lukt je niet als je rommel verkoopt. Dit Alpha-N is een vrij onbekende partij, dus of de kwaliteit ook goed is is nog maar de vraag.
@Edge: Toch lees je vaak slechte verhalen over powerboxen, ongeacht het merk.
Gewoon roepen dat je bijna 800pk hebt Is goedkoper en heeft net zoveel nut in de praktijk aangezien de 488 al veel te snel is om daadwerkelijk regelmatig die 670pk los te laten op de openbare weg
Volgens mij doet zo’n tussen ECU niet veel anders dan het uitgangs signaal voor wat betreft de brandstofinspuiting van de gewone ECU (eigenlijk MCU) met 1,1 vermenigvuldigen en opnieuw uitsturen. Zo’n hobby project wil je toch in geen enkele auto?
@mashell: Echt, is dat wat jij denkt een juicebox doet bij een motor met drukvulling?
welkom in 2015 dan.
Om de drukvulling gecontroleerd te verhogen in samenwerking met de DME is veel meer nodig dan een simpel fopcircuitje.
Zeker als je niet wilt dat er een zuiger verbrandt de eerste keer dat er per ongeluk Euro95 in gegooid wordt ipv 98.
Toegegeven , €3K is behoorlijk aan de prijs, maar de ontwikkelkosten afgezet tegen de mogelijke hoeveelheid te verkopen tunes is het een verklaarbare prijs voor de expertise.
@n54coupe: Is dit echt behoorlijk aan de prijs? Zeker omdat het om een Ferrari gaat? Bij AC Schnitzer betaal je ook wel zulke prijzen voor een chipje voor je simpele BMW. Maar ik heb niet echt een idee wat een gangbare prijs is.
@berlinetta: afhankelijk van welk platform wordt de hardware voor minder dan €300 verkocht.
De truc is de hardware te laten samenwerken met de DME zodat ze elkaar ondersteunen.
Schnitzer levert geen juicebox maar remapt de DME met nieuwe parameters.
Dat vereist toegang tot de DME. Aangezien BMW 2048 bits encryptie toepast op de DME heb je dus een fabriekssleutel nodig. En die zijn duur.
Joh, 670pk is meer dan genoeg. Als je meer wilt, koop je maar een F12tdf of wacht je op de 488 Speciale/Challenge/GTO/Carbonara
Ik wacht met mijn 488 wel op Novitec……
3000 euro, best weinig voor een ferrari die dan 120 pk meer krijgt, zou dat absoluut doen zodra de garantie vervalt
Liever een Lamborghini Murclielago met een geweldig V12 geluid en 600PK dan een Ferrari V8 met turbosetje waar nauwelijks emotie in zit> Het oor wil ook wat!!!!!!!!!!!!
@robbie123: vroeg of laat zal lambo ook zijn atmosferische motoren vaarwel zeggen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).