Alpina 3.0 CSL (1977) is een heel groene auto

Auteur: , 38 Reacties

Hoewel er geen greintje EfficientDyamics aan te pas kwam. Was vroeger dan echt alles beter?

BMW BMW 3.0 CSL Alpina. So much want..

Welkom in de wondere wereld van de jaren ’70-racers, en wat voor één! Als we ons niet vergissen kijken we hier naar de BMW 3.0 CSL “Gösser”, die in 1977 (een tijd waarin je nog gewoon alcoholreclame op je auto mocht hebben, en sigaretten in je cockpit mocht roken) in het European Touring Car Championship als eerste in zijn klasse over de streep kwam in de 4 uur van de Nürburgring.

Aan de basis van deze lekker brede racer lag de E9 BMW 3.0 CSL (hier in cocainewit), dat ziet iedereen, echter: dit exemplaar weegt slechts 1.050 kg. Geen verkeerd gewicht voor een auto die een 3,2 liter zes-in-lijn met 340 pk (in combinatie met een handgeschakelde vierbak) herbergt.

Het kwalificatierondje in de Hel die al net zo groen is al de Bimmer zelf ging dan ook in een zeer nette 8 minuten en 33,900 seconden. Doe dat maar eens na in de Clio van je moeder.

Maar de racingdagen (voor het stukje geschiedenis zijn we lemans-models.nl zeer erkentelijk) van de Alpina zijn inmiddels lang en breed geteld. Gelukkig is de eigenaar de oogsnoepfunctie van de auto niet vergeten, en dus komt hij af en toe op een evenement opdraven.

Mr98 kiekte hem in gezelschap van twee (ook zeker niet verkeerde) E30’s. Fokking retro. Bekijk alle foto’s op autojunk!



38 reacties

ligt het aan mij of zorgt die spoiler op het dak nou voor lift ipv down-force?
@fristie: voor meer lucht naar de downforce spoiler, dus eigelijk idd voor lift, maar wrs resulteerd die in nog veel meer downforce van de grote spoiler achteraan!
@fristie: Het ligt aan jou.
Over 30-40 jaar is zo’n BMW nog mooi!
Prachtbak, mijn favoriete auto in GTL, leuk weetje is overigens dat deze auto ivm regelementen een 4 bak heeft ipv een 5 bak die de oudere CSL racers wel hadden, die ouderen hadden ook meer vermogen dacht ik. Zit dacht ik ook zon heerlijke jankende m49 motor in (m30 met 24 kleppenkop, de motor waar de M88 en later s38 direct van afgeleid zijn)
Nou we toch over groen en de heritage van Alpina bezig zijn: Alpina heeft echt jarenlang werk gemaakt van het beperken van uitstoot. Pionier in katalysators (alle modellen sinds 1985, verwarmde kat (!) sinds 1996), en met de meeste modellen vrijwel M-power maar aanzienlijk minder verbruik.
@mout: ik geloof niet dat alpinas met net zoveel pk als een Mpower zuiniger waren, zeker niet omdat men bij alpina een kat toepaste, de meeste oude auto’s verbruiken in kat uitvoering veel meer dan de gewone. Dat kwam ook omdat er in die tijd geen 98 ongelood bestond, en daarom de compressie lager gehouden moest worden..
@undifined1: We leven in een vrij land. Geloof wat je niet laten kunt.
Bijlezen kan ook. Bijvoorbeeld hier: http://www.cs-zone.com/model/Art.%20ALPINA%20B7%20TURBO%20COUPE%20EN%20PORSCHE%20928%20S4.htm uit 1986, inclusief uitleg waarom hun katalysator weinig power kost.
Uit de tijd van de onverwende mensen!
@betonstaal: Den mensch is altijd verwend geweest: men wordt gratis geboren en gaat gegarandeerd dood.
Echt fantastisch deze wagen!
Helaas ook vrij onbetaalbaar :(
Valt deze auto in de categorie 3-serie op Autowiki? Lijkt me eerder een pre-6 serie.
@betonstaal: is idd pre 6 serie de e9. de 02 is pre 3 serie. Maar waarschijnlijk is autowiki in de war vanwege het 3.0 in de naam.
Die e9’s zijn sowieso 1 van de mooiste BMW’s ooit gemaakt.
Überdikke BMW! En ‘überdik’ en ‘BMW’ gebruik ik niet vaak samen…
Toen racen nog voor mannen met borsthaar was…
Er is toch geen enkele hedendaagse auto die ook maar in de buurt kan komen van dit snoepje qua design, vooral van de ‘normale’ 3.0 CSL, dit is van een ongekende schoonheid…
Wat blijft het toch een onwijs gaaf ding, kan voor mijn deel geen modern BMW’tje tegen op.
Man dit is een lekker groen kleurtje zeg!
Tja gewoon prachtig! Een van de mooiste racewagens ooit als je het mij vraagt!
Deze auto mag je alleen rijden als je bakkebaarden, haar op je borst en een Elvis Presley zonnebril ophebt. Anders niet. Is alleen voor echte mannen deze auto….
@Rick-dos: Pornosnor?

OT: Ongelovelijk lekker gewoon!
@toyotafortuner: Ach, hoe kan ik het vergeten zijn!

Aanvulling: En een pornosnor. Dus bakkebaarden, borsthaar, Elvis zonnebril en pornosnor.
Dat. En anders niet rijden in deze auto….
@Rick-dos: Doe maar zo’n snor als Vincent Cassel in de Mesrine-films:
http://www.envrak.fr/documents/articles/354/vincent_cassel_mesrine_reference.jpg
@sir_smokalot: Na het zien van die foto heb ik zojuist besloten om mijn snor te laten groeien. Gewoon om een statement te maken dat we weer echte mannen moeten worden.

Are you with me, man?
@Rick-dos: Hells yeah! Er is alleen een probleem: mijn snorgroei is niet om over naar huis te schrijven… Mag een baard ook?
@sir_smokalot: Vooruit. Als het maar geen Chriet Titulaer baardje wordt…
@toyotafortuner: Overigens, als ik pornosnor zeg denk ik vaak aan de ’70s. Sommige artiesten hadden echt een dikke snor. Check bijvoorbeeld de zangmeneer hier: http://www.youtube.com/watch?nomobile=1&v=t4QK8RxCAwo. Nu zie je niet zo snel nog pornosnorren, alleen bij oude Duitsers als Dieter Z.
Geweldig! Zelfs in normale uitvoering was dit een beauty!
@jkr69: nog een beetje gereden zondag?
@jrk68 (ik had je jonger geschat) Heb je nog een beetje gereden afgelopen zondag?

Off topic want niemand reageert toch op dit topic.
Alcoholreclame op de auto mag toch nog steeds?
Er rijden namelijk V8 Supercars rond met Jack Daniels en Jim Beam sponsoring als ik me niet vergis. Of is dit een Europees verbod?
Als dit soort dingen op #groen7 te vinden zijn, dan wil ik er wel komen
Coole bak, die “Gosser” CSL – die stond ook bij het Classic BMW evenement in Rotterdam bij dealer F. Breeman – hier de video met dezelfde “Gosser” uitvoering – http://www.youtube.com/watch?v=WDkbvo839kY#t=0h4m41s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).